Kecskeméti pilóták szerint nem a pilóta, hanem a Gripen hibája okozta a csehországi balesetet. Annyira kevés a pénz, hogy sorra hagyják ott a jó szakemberek a repülőbázist.
Visszaszóltak a magyar Gripen-pilóták
Több magyar vadászpilóta visszautasítja azokat a sajtóban kiszivárgott vádakat, hogy a csehországi Gripen-balesetben a pilóta vétett volna – írja a kecskeméti Hírösvény portál. A vadászrepülők maguk keresték meg a szerkesztőséget, és nevük elhallgatását kérve nyilatkoztak az ügyről. Állítják, hogy egyértelműen műszaki hiba történt.
A pilóták abszurdnak és szakmaiatlannak minősítették az Indexen megjelent információt, amely szerint az egyik pilóta, Ugrik Csaba dandártábornok, a kecskeméti Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis parancsnoka a csehországi gyakorlaton egyszerre nyomta volna a gázt és a féket. Igaz, hogy a parancsnok ebben az évben mindössze 8 órát repült, de gyakorlott pilóta. Kollégái szerint a magyar honvédség állapotát minősíti, hogy a parancsnok csak ennyit repülhetett.
A cikkben utalnak Zsámboki Tibor nyugállományú ezerdesnek a Jetfly-on megjelent cikkére, amelyben arról ír, hogy a fejétől bűzlik a rendszer: sorra hagyják el a repülőbázist a műszaki szakemberek, mert a Magyarországon működő multik – a Mercedes, a Knorr-Bremse, a Bosch – sokkal jobb fizetést, kiszámítható, biztonságos jövőt ígérnek nekik. Különösen 2012 óta vesztett vonzerejéből a pilóta pálya, amióta megszűnt a korkedvezményes nyugdíj lehetősége. A jogszabály szerint a vadászpilótáknak is 65 éves korukig kellene gályázni, hogy nyugdíjba mehessenek.
A negyedik generációs vadászgép nem autó, hogy egyszerre lehessen nyomni a gázt és a féket. Ráadásul az elektronika sohasem kapcsol ki. Vagyis minden bizonnyal nem rendeltetésszerűen működött, ha nem tudta koordinálni a gép működését – tehát a baleset oka a pilóták szerint műszaki hiba.