A térkő minden elural. Kicsit hasonlít a Bartók Béla út a Széll Kálmán térre, ahol betonkockákba kényszerítették a szenvedő kőrisfákat. Térköves a járda, térköves a villamosperon, és persze még véletlenül sem épültek meg a zöld szigetek – mint ahogy a hangzatos ígéretekben szerepelt –, a villamossíneket is körbetérkövezték.
|
Fotó: Földi Imre / Népszabadság |
Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ Tarlós István által kiutált vezetője (akit végül a Közlekedési Múzeum élére deponáltak) nyomban szóvá is tette a dolgot. Vitézy szerint ez a felújítás felettébb korszerűtlen, mert a környék tele van éttermekkel, galériákkal, a főpolgármesteri hivatal és a Főkert mégsem vette mindezt figyelembe, amikor kiadta a szokványos útra az engedélyeket.
A munkások az utolsó simításokat végezték a hétfői kánikulában. Vijjogtak a flexek, fúrták a lyukakat a térkőbe a villamosmegállókban, a finiser a Gellért Szálló előtti útszakaszt aszfaltozta. A gyalogosbuktató, bicikliakadályozó márványkockák is a helyükön maradtak, egy-két helyen áthelyezték a zebrát, de még nem oda vezet a mozgáskorlátozottakat segítő rámpa. A szabadon lógó kábelek, a friss kavicságy és az emeletes járdasziget, amelyet mások is kiszúrtak, jellegzetes része az állítólag befejezett felújításnak.
|
Fotó: Földi Imre / Népszabadság |
A hajdan árnyas fáiról híres Bartók Béla út egy nagyvárosi sugárúthoz kezd hasonlítani, a legbarátságosabb építőanyag az ántivilágból itt felejtett bazaltkő. A parkolókat rakták ki a szép szabálytalan kockákból, minden más vadonatúj, és teljesen olyan, mintha Zürichben vagy Antwerpenben lenne. Az autók a reggeli forgatagban két sávon fognak hömpölyögni, a parkolási díjat is jól megmérik.
- Húsz-harminc éve ez volt a város legnyugodtabb környéke - konstatálta a nyugdíjas építőmérnök. - Most meg olyan egyenizé lett. Nekem már csak az öreg 47-es villamosok tetszenek benne. A néhány jellegzetes házon kívül semmi más nem emlékeztet belőle Budapestre. A parti nyilvános vécék például nem tartoznak bele a felújítandó objektumok sorába. Évek óta ott rohadnak, ahol a legtöbb turista megfordul, a környék őszinte sajnálatára.
|
Fotó: Földi Imre / Népszabadság |
Valóban eléggé zűrzavaros a helyzet. A Gellért Szálló előtti kőkupola szétveri a tér látványát, a mindenfelől errefelé fonódó villamosok zsúfolttá teszik a turisták és diákok által sűrűn látogatott Duna-parti területet. Melynek legeredetibb színfoltja a parton termálvizes lyukban ázó emberek látványa. - Évek óta ez megy itt - mondta nevetve egy napfürdőző szállítómunkás. - A szálló fürdőjéből engedik, télen is forró, vétek lenne hagyni, hogy csak úgy a Dunába folyjon. De meg ne írja, mert a végén még betiltják.
A Bartók Béla úton a fonódó villamoshálózat kiépítése miatt folytak a nyári munkálatok. A kerékpáros szervezetek tiltakoztak, bringasáv kialakítását követelték. Erre mondta Tarlós István főpolgármester, hogy nem lehet mindenkinek a biciklisek ad hoc ötleteihez alkalmazkodnia. Elhangzott végül olyan ígéret, hogy megoldják a kerékpársáv problémáját itt is. Az átadás határnapján ezt még nem nagyon lehetett érzékelni. A buckákon, térkőhalmokon át még nem lehetett kerékpározni.