galéria megtekintése

A fákat kivágták, Budapestből csak a rohadó közvécék maradtak

23 komment

Rab László

Letérkövezik ezek a fákat is - mondta a Szeged vendéglőből a nyári forgatagba kitámolygó házaspár. Egykedvűen vették tudomásul, hogy már megint átépítették a Bartók Béla utat.

– Átlagban tízévenként szokták felszedni a burkolatot – jegyezte meg az aktív időszakában építőmérnök Egyed Gábor, és felidézte azt a szép pillanatot, amikor Demszky Gábor és Lakos Imre SZDSZ-es képviselő saját kezűleg vágták ketté a régi időket jelképező macskakövet. Tizennégy éve 13 milliárd forintba került a Bartók Béla út „rendbetétele".

Fotó: Földi Imre / Népszabadság

A fonódó villamosok miatt 2016-ban újra szét kellett verni a Gellért tér és a Móricz Zsigmond tér közti szakaszt. A munkálatokat június közepén kezdték, augusztus 28. lett volna a befejezés dátuma. Amíg az új villamospálya épült, lezárták a nyári hónapokban a Szabadság hidat, aminek a spontán társaságok örültek a legjobban. Feltűntek a síneken borozgató párok, gyerekek ugróiskoláztak, jelentős volt a gyalogos és biciklis jelenlét a hídon. Most, hogy véget ért a felújítás, hirtelen minden visszaállt a régi kerékvágásba. Újra autók tülkölnek, a gyalogosok kiszorultak a híd szélén lévő járdára.

 

A térkő minden elural. Kicsit hasonlít a Bartók Béla út a Széll Kálmán térre, ahol betonkockákba kényszerítették a szenvedő kőrisfákat. Térköves a járda, térköves a villamosperon, és persze még véletlenül sem épültek meg a zöld szigetek – mint ahogy a hangzatos ígéretekben szerepelt –, a villamossíneket is körbetérkövezték.

Fotó: Földi Imre / Népszabadság

Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ Tarlós István által kiutált vezetője (akit végül a Közlekedési Múzeum élére deponáltak) nyomban szóvá is tette a dolgot. Vitézy szerint ez a felújítás felettébb korszerűtlen, mert a környék tele van éttermekkel, galériákkal, a főpolgármesteri hivatal és a Főkert mégsem vette mindezt figyelembe, amikor kiadta a szokványos útra az engedélyeket.

A munkások az utolsó simításokat végezték a hétfői kánikulában. Vijjogtak a flexek, fúrták a lyukakat a térkőbe a villamosmegállókban, a finiser a Gellért Szálló előtti útszakaszt aszfaltozta. A gyalogosbuktató, bicikliakadályozó márványkockák is a helyükön maradtak, egy-két helyen áthelyezték a zebrát, de még nem oda vezet a mozgáskorlátozottakat segítő rámpa. A szabadon lógó kábelek, a friss kavicságy és az emeletes járdasziget, amelyet mások is kiszúrtak, jellegzetes része az állítólag befejezett felújításnak.

Fotó: Földi Imre / Népszabadság

A hajdan árnyas fáiról híres Bartók Béla út egy nagyvárosi sugárúthoz kezd hasonlítani, a legbarátságosabb építőanyag az ántivilágból itt felejtett bazaltkő. A parkolókat rakták ki a szép szabálytalan kockákból, minden más vadonatúj, és teljesen olyan, mintha Zürichben vagy Antwerpenben lenne. Az autók a reggeli forgatagban két sávon fognak hömpölyögni, a parkolási díjat is jól megmérik.

- Húsz-harminc éve ez volt a város legnyugodtabb környéke - konstatálta a nyugdíjas építőmérnök. - Most meg olyan egyenizé lett. Nekem már csak az öreg 47-es villamosok tetszenek benne. A néhány jellegzetes házon kívül semmi más nem emlékeztet belőle Budapestre. A parti nyilvános vécék például nem tartoznak bele a felújítandó objektumok sorába. Évek óta ott rohadnak, ahol a legtöbb turista megfordul, a környék őszinte sajnálatára.

Fotó: Földi Imre / Népszabadság

Valóban eléggé zűrzavaros a helyzet. A Gellért Szálló előtti kőkupola szétveri a tér látványát, a mindenfelől errefelé fonódó villamosok zsúfolttá teszik a turisták és diákok által sűrűn látogatott Duna-parti területet. Melynek legeredetibb színfoltja a parton termálvizes lyukban ázó emberek látványa. - Évek óta ez megy itt - mondta nevetve egy napfürdőző szállítómunkás. - A szálló fürdőjéből engedik, télen is forró, vétek lenne hagyni, hogy csak úgy a Dunába folyjon. De meg ne írja, mert a végén még betiltják.

A Bartók Béla úton a fonódó villamoshálózat kiépítése miatt folytak a nyári munkálatok. A kerékpáros szervezetek tiltakoztak, bringasáv kialakítását követelték. Erre mondta Tarlós István főpolgármester, hogy nem lehet mindenkinek a biciklisek ad hoc ötleteihez alkalmazkodnia. Elhangzott végül olyan ígéret, hogy megoldják a kerékpársáv problémáját itt is. Az átadás határnapján ezt még nem nagyon lehetett érzékelni. A buckákon, térkőhalmokon át még nem lehetett kerékpározni.

NOL Piactér
Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.