Értetlenség fogadta az UNICEF gyermekbántalmazás elleni kampányát

Az UNICEF Magyarországot sok támadás érte a napokban a gyermekbántalmazás elleni kampánya miatt, amelyben gyerekek adnak "praktikus" tanácsokat  édesapjuk erőszakosságának önálló fizikai kivédésére.

"Nemzetközi tanulmányok szerint a gyermekkori szexuális bántalmazást elkövetők mintegy 95 százaléka férfi, gyakran vér szerinti vagy nevelőapa – ugyanerről tanúskodnak a www.beszeljrola.hu történetei is. Ez tény, amelyet semmiképpen sem lehet férfi- vagy apaellenességként feltüntetni" - írja pénteki közleményében az Anoni Mara Társaság, hozzátéve, az elsődleges feladat a gyermekkori szexuális abúzus ellen küzdeni, nem pedig ezt a küzdelmet gátolni, ezért kérik, hogy ezt az UNICEF-et támadók is tartsák szem előtt.

Az elmúlt napokban több tévécsatorna is foglalkozott a témával. A Magyarul Balóval című műsorban a műsorvezető Lux Ágnessel, az UNICEF Magyar Bizottság Alapítvány Gyermekjogi igazgatójával, a kampányért felelős ügynökség kreatív igazgatójával, Tompa Balázzsal és az Apaszív Egyesület szóvivőjével, dr. Kiss Csabával beszélgetett a témáról. A fél órás beszélgetés során Kiss Csaba életszertűtlen, utalásokkal teli videónak titulálta az egyik videót, kifogásolva, hogy az apát mutatják be elkövetőként. Az ombudsmanhoz fordultak, hogy az UNICEF videóit ne terjeszthessék, ám egyelőre nem érkezett visszajelzés kérelmükre.

Baló a beszélgetés során többször felhozta, miért épp az apákat említik a gyerekek a felvételekben, miért nem hangzik el soha, hogy az anya a bántalmazó. Az sem érdekelte különösebben, hogy Lux Ágnes rendőrségi statisztikákkal támasztotta alá a videó - amelyet férfi rendezett - koncepcióját.

Tompa Balázs hangsúlyozta, a videók felnőttek számára készültek, nem az ő hibájuk volt, hogy gyermek közönségnek vetítették le a mozikban. "Az UNICEF 'naiv ügyfélként' nem volt tisztában azzal, mit jelent, ha kampányukat egy médiacsomagban kapott felületeken hirdetik, így fordulhatott elő, hogy gyerekfilmek előtt, moziban is vetítették" - jegyezte meg, hozzátéve, szó sincs arról, hogy a kampánnyal arra akarták volna biztatni a gyerekeket, hogy ők maguk védjék meg magukat. "Senki sem mondta, hogy egy ajtóba tett szék megoldja a problémát. Pont azt akartuk dramatizálni, hogy a gyerekek önmagukban ezt a problémát nem tudják megoldani, nekünk, felnőtteknek látnunk kell, ez egy hiábavaló kísérlet" - mondta.

Végül az UNICEF kampányának kreatív reklámszakembere felajánlotta, hogy a tiltakozók nyomásának engedve kicserélik a bántalmazó apát anyára, ám az Apaszív Egyesület szóvivője szerint az lenne a legjobb, ha más jellegű kampánnyal állnának elő.

Novák Katalin család- és ifjúságügyi államtitkár is tiltakozott a kampány ellen. Az Origónak úgy fogalmazott, "A bántalmazás egy rendkívül érzékeny téma, ezért nagyon kell figyelni, hogy az ellene folytatott harc ne okozzon sérülést, ne rombolja az apaképet, és valóban elérje a célját". Az államtitkár szerint a cél az lenne, hogy valós válaszokat adjunk. "Nem az a jó válasz, hogy bújj el a szekrénybe, hanem az, hogy merj segítséget kérni" – fogalmazott.

Blogok
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.