– Erről a főpolgármester dönt. Nyilván szükség szerint hívja össze a közgyűlést. Bizonyára lesz még ülés.
– Innen visszanézve, mi az, amit igazán az önök sikereként értékelne az elmúlt négy évből?
|
Németh Zoltán Teknős Miklós |
–A legfontosabb az, hogy igyekeztünk szerethetővé és élhetővé tenni Budapestet. Mintha erről 2010 előtt elfelejtkeztek volna. A fenti célt szolgálva próbáltuk fejleszteni a várost, miközben ügyeltünk arra, hogy az emberek a mindennapokban is érzékelhessék a változást. Így különösen nagy szerepet kapott a közösségi közlekedés fejlesztése, amit a korábbi ciklusok alatt elhanyagoltak. A járműcsere-program látványos sikert hozott. A buszok csaknem felét újra, illetve korszerű használtra cseréljük 2014 végére. 2010 előtt húsz éven át nem volt ennyi fejlesztés. Sínre tettük a korábban tervezett, de kisiklott projekteket, köztük az 1-es, 3-as villamos fejlesztését, a 4-es metrót, a BUBI-t, a Széll Kálmán tér és a budai fonódó ügyét. Mindezzel nagy adósságot törlesztettünk a városlakók felé, miközben jelentős pénzt takarítottunk meg. S közben a kormány rezsicsökkentő programjához igazodva, illetve a közösségi közlekedés vonzóvá tételét szolgálva a bérletek árát is csökkentettük, ellentétben a korábbi ciklusokkal, amikor a duplájára emelkedtek a tarifák.
Az ember szíve megszakad, amikor látja, hogy emberek laknak az utcán életvitelszerűen. Mi nem eltávolítottuk őket, hanem alternatívát kínáltunk nekik
– Mintha a BKV nem járt volna ezzel túl jól. A buszüzemeltetés kiszervezése okán drámai piacvesztést könyvelhetett el, nyakán maradt az adósság is, ráadásul a cég finanszírozása továbbra is megoldatlan.
– A főváros közlekedési cége az előző ciklusokban halmozta fel sok tízmilliárdos adósságát, ez most csökkent. A piaci szereplők bevonása a közösségi közlekedés színvonalának emelését szolgálta. Az üzemeltetés kiszervezése más európai városokban is bevett gyakorlat, de mi szeretnénk ezt egyensúlyban tartani.
– Az agglomerációs járatok Volánbusznak való átadásáért eleinte a városvezetés se volt oda. Az országgyűlési választások előtti kampányban mégis sikersztorivá lépett elő. Mikor változott meg a fővárosi álláspont, és főként mitől?
– A Hősök terén a 150 új busznak örültünk, mert a fővárosiakat ez érdekli.
– De ezek a járművek a Volánbusz járműparkját gyarapítják...
– A városvezetés és a budapestiek számára nem ez a fontos, hanem az, hogy új buszok állnak forgalomba. Ez szolgálja az utazóközönség érdekeit. A döntést konzultációk előzték meg, a városvezetés és a kormány az együttműködésre törekszik. A kormány segítségünkre volt a BKV adósságának konszolidációjában is.
- Az állam ma kevesebbet vállal a BKV finanszírozásából, mint korábban.
– Az állam mindent megtesz, hogy segítse a közösségi közlekedés működtetését és fejlesztését. Annyit vállal magára, amennyi szükséges. Az Orbán-kormány az elmúlt négy évben többet segített, mint a 2010 előtti ciklus kormányai.
– Az előző önkormányzati választás fontos fideszes üzenete volt, hogyha a kormány és a főváros azonos színű lesz, akkor elsimulnak az ellentétek. Kívülről nem így tűnt. Belülről másként látszott?
– Szerintem kitűnően tudtunk együttműködni a kormánnyal. Mindkét félnek az volt a fontos, hogy az emberek számára pozitív változásokat érjünk el. A kormány segített talpra állítani a várost például az önkormányzati adósság átvállalásával. Sok állami beruházás valósul meg Budapesten – Ludovika, múzeumi negyed, Várkertbazár –, amelyek az itt élőket szolgálják. De közös cél a közműcégek köztulajdonba vétele, akár úgy, mint a Vízművek esetében, ahol a fővárosi tulajdonba került a cég, akár úgy, hogy az állam vásárolja meg a részvényeket, mint a Főgáz esetében.
|
A vitákat a sajtó nagyította fel Teknős Miklós / Népszabadság |
– A korábban jelentős profitot termelő fővárosi közműcégek az idén még nullszaldósra is alig tudták kihozni az üzleti tervüket. A kormányintézkedések, köztük a rezsicsökkentés jelentős veszteségekre kárhoztatja a vállalatokat, a főváros pedig milliárdos osztalékbevételtől esik el. Nem hiányzik ez a pénz?
– Budapest nem egy cég, ahol a profittermelés a lényeg. A mi célunk az, hogy az itt élők terhei csökkenjenek. Nekünk a fővárosiak érdekeit kell figyelembe vennünk. A közműdíjak csökkentése lakossági érdek.
– A nagy sikerre való tekintettel folytatódik az államosítás? Mely fővárosi cégek megvásárlására készül Budapest, illetve a kormány?
– Nem szeretnék elébe menni az eseményeknek. A legfontosabb, hogy a rezsicsökkentés fenntartható legyen. Ezt szolgálják a döntéseink.
– Azért akadtak olyanok az elmúlt négy évben, akiknek nem kedvezett a városvezetés. Gondoljunk például a hajléktalanokra, az utcazenészekre vagy az árusokra. A hajléktalanrendeletet az ombudsman is bírálta.
– A budapestiek rendet szeretnének. Ez tény. De az is tény, hogy az ember szíve megszakad, amikor látja, hogy emberek laknak az utcán életvitelszerűen. Mi nem eltávolítottuk őket, hanem alternatívát kínáltunk nekik: új hajléktalanszállókkal, több férőhellyel, egészségügyi központtal és munkalehetőséggel. Ez a valódi problémamegoldás, amikor valós segítséget adunk.
– A városvezetés az elmúlt négy évben számos konfliktust gerjesztett, amelyek komoly pénzügyi kockázatot hordoztak. Ilyen volt például az Alstom, illetve a CET-szerződések felbontása.
– A kockázat nem a mi döntéseinkből, hanem az előző városvezetés felelőtlenségéből fakadt. Igen előnytelen szerződéseket örököltünk, amelyek újratárgyalása a város érdekeit szolgálta. Az elején valóban nem tudhattuk, milyen eredménnyel zárjuk majd a tárgyalásokat, de győztünk.
– Néha azért a frakció és Tarlós István elképzelése is ütközött.
– Ezek szakmai viták voltak, amelyek fontos és közös döntéseket előztek meg.
– A busztender, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), illetve Vitézy Dávid személye körül többször is magasra csaptak a hullámok. Ez is csak szakmai nézetkülönbség lenne?
– Ezeket a vitákat a sajtó nagyította fel.
|
Németh Zoltán, a fővárosi Fidesz-frakció tagja, Tarlós István főpolgármester és Bagdy Gábor főpolgármester-helyettes (b-j) beszélget a Fővárosi Közgyűlés ülésének kezdete előtt Beliczay László / MTI |
– Tarlós István főpolgármester visszatérően bírálja Vitézy Dávid és az általa vezetett BKK munkáját. Legutóbb a sikertelen trolitender miatt indított vizsgálatot. S ez már sokadik a sorban. A frakció is ezt szerette volna?
– Ezek nagyon bonyolult közbeszerzési eljárások, amelyeknek szigorú uniós feltételeknek kell megfelelniük. A beszélgetés elején utaltam rá, hogy milyen nagy eredményeket értünk el a közlekedés területén. Ez bizonyítja a sikeres működést. A villamostendert épp az előző közgyűlésen hozott döntéssel sikerült pozitív irányba fordítani...
– Igen, a főváros rendelt még tíz villamost, hogy a spanyol gyártó beállítson egy újabb gyártósort. Enélkül elúszott volna az uniós támogatás. De mi lesz a troli- és a midibusztender vége? Ezek csúszása is a milliárdos uniós támogatások elvesztésével fenyegetnek, utóbbi esetében pedig milliárdos kártérítési per is indulhat...
– Nem bocsátkoznék jóslatokba. De kérdezem én: az előző ciklusban voltak egyáltalán a buszpark megújítását célzó tenderek? 2010 után, Tarlós István programjának megfelelően ebben is új korszak kezdődött – az újonnan forgalomba állított buszok égkék színe az új időket is jelöli.
– Az M3-as metróvonal felújítása szintén a városvezetés körmére ég. A kért dokumentumokat már leszállították a kormánynak, de döntés még nem született, holott a vonal állapota közismerten kritikus. Miért késlekedik a kormány?
– Négy év alatt nem lehet mindent megoldani. Továbbra is bízunk a kormány támogatásában. De ne feledjük: az M3-as metró állapota is a 2010 előtti korszak öröksége.
– Ígéretet is kaptak rá? Netán a paksi atomüzlet kapcsán született erről döntés?
– Erről nincs információm.
– Ezek szerint az orosz Metrowagonmash nem kereste meg önt vagy a városvezetést?
– Engem, vagy a városvezetést?
– Ahogy tetszik...
– Engem nem. A városvezetés nevében pedig nem tudok nyilatkozni.
– Kevesen fértek fel az országgyűlési választások pártlistájának befutói közé. Ön szerint ez nem arra utal, hogy a Fidesz vezérkarának bizalma megingott a fővárosi fideszesekben?
– Én nem így érzékeltem. Számos fővárosi politikus befutó helyen volt.
– Ön például nem...
– Sokunknak választani kellett az országos, illetve az önkormányzati politizálás között. Többen, köztük én is az utóbbit választottam.
– Az ellenzék a fővárosban érte el a legjobb eredményt. Nem kevesen bíznak abban, hogy Budapest az ellenzékiség fellegvára lehet. Ön szerint?
– Az országgyűlési választás Budapesten is a Fidesz-KDNP sikerét hozta. Bízom benne, hogy ezt ősszel is meg tudjuk ismételni. A Fidesz-KDNP és a városvezetés azonban nem ezzel, hanem a megoldandó feladatokkal törődik. A szocialisták viszont most is csak saját személyi ügyeikkel és a hatalmi osztozkodással vannak elfoglalva.
– A fővárosi Fidesz-frakcióból ki vállalja ősszel a megmérettetést?
– Ez a következő hónapokban dőlhet el.
– Hallani olyan forgatókönyvet, hogy a kormánypárt ismét átírná a választási törvényt, így Budapesten képviselők helyett kerületi polgármesterek alkotnák a közgyűlést. Nem válna így lobbiharcok színterévé?
– Nem foglalkozom spekulációkkal. A jelenlegi, sőt az előző testületekben is ültek polgármesterek. A kerületi érdekek eddig is, ezután is megjelentek a közgyűlésben, elvégre ez a város kerületekből áll.
– Ha kapnak újabb négy évet, hogyan folytatnák?
– Még vonzóbbá kell tenni a közösségi közlekedést. Meg szeretnénk őrizni a városüzemeltetés eddig elért eredményeit. Folytatnánk a kötöttpályás fejlesztéseket, a P+R parkolók kialakítását, a csatornázást, a városrehabilitációs pályázatokat, a házhoz menő szelektív hulladékgyűjtést. Az eddigieken túl ezek is jelzik, hogy a környezet ügye fontos számunkra.