belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
24. csütörtök

'A negyedik köztársaság nem egy baloldali köztársaság lesz'

Hiába újítottuk meg Magyarországot, senki sem érezte magáénak – fogalmazott önkritikusan Tóbiás József, az MSZP frakcióvezető-helyettese. A Pest megyei pártelnök lapunknak adott interjújában arról is beszélt: mit kellene tennie a szocialista pártnak, hogy esélye legyen a váltópárti szerepre. „Az MSZP egyelőre egy képlékeny halmaznak látszik” – fogalmazott a politikus.

Szalay Tamás Lajos| NOL| 2012. február 9. |44 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

Attila | 2012. február 13. | 07:49:46

freemap | 2012. február 10. | 14:34:43

Ön egy igen csekély értelmű medvebocs lehet. Utálom a Fideszt és a Jobbikot is. Semmi közöm hozzájuk. Ezért tart itt az ország, mert aki nem szocialista az fideszes, aki nem szocialista, fideszes az jobbikos, aki nem jobbikos az kommunista, liberális. Óóó WTF?

Drueda | 2012. február 12. | 15:53:47

A megújulásról könnyen beszél az, aki mindig odacsusszant, ahová kellett és akart! A megújulás tényleges megújulást kellene jelentsen, nem a régi-új szerencselovagok "feltámadását"!

bocskorosnemes | 2012. február 12. | 15:05:37

ha Tóbiás József önéletrajzát tovább nézegetjük az is kiderülhet számunkra, hogy már 1994-ben képviselőjelöltként indult az ogy. választáson. 1998 óta ogy. képviselő. Eddig minden alkalommal listáról jutott be a Parlamentbe. Summa summarum egzisztenciáját, előremenetelét "a képlékeny masszának" köszönheti. Jó lenne ha már olyanok mondanák és tennék a tutit, akik eddig önerőből elértek valamit és nem a párt csinált belőlük valakit,hanem saját maguk. Akkor lesz majd hiteles a baloldal ha ezek a szerencselovagok a helyükre kerülnek valahol hátul!

Drueda | 2012. február 11. | 23:10:30

Kedves Tóbiás Úr miért ott tart még mindig, hogy gondolkodik, mi legyen az MSZP iránya! Nem agyalgatni kell, hanem tenni, de irtó gyorsan!!!! Csak az MSZP hozhatja létre az igazi baloldali összefogást, de ahhoz tettek kellenek, nem csak az örökös elmélkedés! Vajon Tóbiás hogy teljesít, ha tettekről van szó???? Vagy a duma jobban megy????

bocskorosnemes | 2012. február 11. | 14:00:19

jajj már Tóbiás elvtárs!
a google a nagy újítók karaktergyilkos eszköze lehet: http://www.hir24.hu/belfold/2010/03/12/hagyo-eladta-erdi-hazat-tobiaseknak/
2010-ben még jó volt a parizeres haver háza? most meg meg akarjuk újítani a baloldalt? az ilyen komcsik miatt nincs esélye egy hiteles és sikeres baloldal kialakulásának? és ez az ember megint megyei kiskirály lesz!

bocskorosnemes | 2012. február 11. | 13:53:17

na pont jó személy beszél már megint a baloldal megújításáról, az a Tóbiás, aki már 2000-ben elnökségi tag lett és évek óta frakcióvezető-helyettes, hihetetlen ez a sok kiöregedett megújítási kényszeres miért nem megy már el a balfenéken nyugdíjba.

sasa2 | 2012. február 11. | 07:12:42

"89-es állapotok restaurálása"
EU tag , szegény kapitalista ország vagyunk és nincs visszaút.

Az MSZP-nek nincs koncepciója a foglalkoztatás növelésére, csak a meglevő munkahelyek állami támogatással történő újraosztásában tud gondolkodni. Jó esetben , ha a támogatás eléri célját, több egy keresővel rendelkező család vegetál abból a kevéske fizetésből.
Ezzel szemben az állami cégeken keresztül lehet növelni a foglalkozottak létszámát és ha a szociális foglalkoztatást, ami jelenleg a csökkent munkaképességüeket segíti csak, kiterjesztenék a tartós munkanélküliekre is , akkor ők készíthetnének olyan termékeket, végezhetnének olyan szolgáltatásokat, amire természetbeni juttatásként a mélyszegénységben élőknek szükségük van.

"A jóléti állam ideája például, amiben az EU-csatlakozás kapcsán mindannyian hittünk, 2004 után nem teljesült. "
Ezt már régen el kellett volna mondani !! Jóléti állam megvalósításának nem a demokrácia, hanem az anyagiak megléte a legfontosabb feltétele. Ahol van pénz, ott mindenki szabadon eldöntheti , mit akar csinálni a szabadidejében, ahol nincs, ott kötött program van.

"Kimondhatjuk, hogy a szociális ellátórendszerben való jogosultság velejárója – nem feltétele, hanem minimuma – az együttműködés."
Gy.F ezért nem volt elég balos az MSZP-nek, mert ezt kimondta.

"Megváltoztattuk, megújítottuk Magyarország látképét, semmi nem úgy néz már ki, mint tíz évvel ezelőtt."
Sok minden szebb lett, nőt a GDP és vele az adósság is, de nem lett ez

darázs111 | 2012. február 11. | 05:48:44

Moderálási alapelvek- komment törölve -

morcospaplan | 2012. február 10. | 20:37:44

Az MSZP, az abból kifakadt DK és ezek szekértolói még mindig nem értik, hol és mit rontottak el.
Na mindegy. Csak úgy olvasgatásul:
http://boldogokasajtkeszitok.blog.hu/2010/04/13/onok_lennenek_a_demokracia_orei_tisztelt_szocialistak

hawaiszigetek | 2012. február 10. | 18:51:34

Miért? Az eddigi három az baloldali volt? Egyébként halkan megjegyzem jelenleg is köztársasági államformában élünk, minden ellenkező híresztelés ellenére! Olvassátok el az új, vagy a régi alkotmányt! Az államforma most is az új alkotmány szerint is KÖZTÁRSASÁG! Akkor , hogy jön ide most a negyedik köztársaság? Nem kellene olyan sokat hazudni! Minden kinek jobb lenne, talán még ilyen éliás-tóbiás féléknek is!

weiner | 2012. február 10. | 18:34:38

Szociális és foglalkoztatási kérdésekről akar valamit mondani ez a fickó, amely területeket az egységes minisztérium keretében ma is aktív párttársai, Kiss Péter és Burány urak irányítottak. A szociális ügyeket félrekezelték, a foglalkoztatás stagnált. Úgy tűnik, hogy Tóbiás hallott valamit harangozni, de fogalma sincs ezekről az egyébként rendkívül fontos kérdésekről. Valóságismerete nulla. Nem tudom elképzelni, hogy pl. szakszervezeti érdekvédők közé lehetne ereszteni. De alkalmatlan egy munkáltatókkal való tárgyalásra is. Mihez ért? Azt mondja ”kultúraváltás zajlik a politikában”. Értem: elbunkósodás folyik, és éppen ezt illusztrálja a megszólalása.

Józsi | 2012. február 10. | 16:45:49

freemap | 2012. február 10. | 14:34:43
",ilyen önző és hazug gazemberek mint a fidesz nem sok párt van a világon..."

Az óriási baj az, hogy sajnos nincsenek egyedül Magyarországon, amint Tóbiás úr is tudja.
Sajnos.

freemap | 2012. február 10. | 14:34:43

Moderálási alapelvek- komment törölve -

kilencora | 2012. február 10. | 14:20:00

Lehet,hogy az MSZp nem nagyon kell senkinek,de az LMP sem,mert mr most látni,hogy egy semmi párt,üres szözegelések jellemzik az összes mondani valójukat.

Bamberg | 2012. február 10. | 13:36:38

Azt azért szeretném tudni, hogy Tóbiás elvtárs mit ért "társadalmi igény" alatt? Mert, hogy ez van állítólag az összefogásra! De, ha körülnézünk a társadalomban alaposan, hamar rájöhetünk arra; egyáltalán nincs így! A legnagyobb igény arra van, hogy az MSZP nevű denunciáns párt soha többé ne kerüljön hatalomra. Ennek okán a politikai palettán sem akarnak közösködni velük. Itt most az LMP-re gondolok, és a Jobbikra. Az utóbbi pártban fel sem merül bármiféle összefogási igény a posztkommunista párttal. Az LMP pedig saját nevét csúfolná meg, és harakirit követne el, ha szövetkezne az MSZP nevű denunciáns párttal. Tehát kimondhatjuk nyugodtan, hogy nem "társadalmi igény" az összefogás, hanem csupán MSZP-s igény. Elszigeteltségükből szeretnének kitörni, de foglyul tartja őket a sötét múltjuk, az elkövetett bűneik. Velük összefogni politikai öngyilkosság. Kivéve persze a politikai ripacs pártját, amely belőlük "hajtott ki". Ez a két párt most összefoghat (de akkor miért is váltak szét?) és együtt harcolhatnak újra Magyarország ellen! Tóbiás elvtárs pedig olyan, mint a bolha, amely le akarja fejelni az elefántot.

fenyesszelek | 2012. február 10. | 10:53:01

Sokan most a '89-es állapotok restaurálásában látják a megoldást, pedig szerintem ez egy leegyszerűsített válasz a jelenlegi helyzetre. Magyarországon ma demokráciadeficit van. Orbán Viktor vállalta, hogy egy teljesen új, centrális erőteret épít ki magának. Erre nem az a jó válasz, ha visszatérünk a húsz évvel ezelőtti állapotokhoz, hanem ha egy masszívabb demokráciát építünk. Ez pedig nem jelentheti a '89-es rendszer visszarendeződését.

Kedves Tobias ur, az onok partjanak, vegre es valahara, meg kellene valnia a "szocialista" elnevezestol. Pusztan abbol az indokbol, hogy onok nem erdemesultek a viselesere. Onok mindig is egy kozmopolita, toke hatalmat kiszolgalo gyulekezet volt. Ezzel most nem azt mondom hogy lenyegi kerdesekben a Fidesz egy hatalmas kulombseget jelentene, talan szlogenokban igen, de a koznapi ember elete szamara nem. Valosagban, ebben a "nagy polgari demokraciaban" igazi valasztasi lehetosege a nepnek nincs. Ehhez hozza kell tennem azt hogy, az emberiseg torteneteben tomegek (a nep) soha sem vezettek onmagukat, azt mindig egy kisebbseg tette. A nagy kulombseg ott kezdodik hogy ez a kisebbseg a sajat maga erdekeben vezet vagy a tobbseg erdekeben. Amikor egy tarsadalom eljut az utobbi politikai rendszerhez, akkor hivhatja csak magat demokracianak,mas neven nephatalomnak, mivel dontesek a tobbseg erdekenek szem elott tartasaval tortennek. Erre mar volt pelda a XX-ik szazadi tortenelmunkben.

Spartan | 2012. február 10. | 10:15:19

...a képlékeny halmazból ő kicsoda egyébként...?

castro | 2012. február 10. | 09:49:33

Vonát is ide lehet sorolni, a Fidesz emlön nevelkedett, számomra hiteltelen ember az , aki a saját család nevét (!) sem vállalja fel,politikai célja miatt!!!

Mufakkar | 2012. február 10. | 05:51:04

"Az MSZP egyelőre egy képlékeny halmaznak látszik"
Igen. Egy nagy rakás.. :-D

dr.w | 2012. február 10. | 02:15:28

Ilyen figurákkal az MSZP "népszerűsége" nem is fog növekedni soha. Katasztrófa! A nagyobb baj, hogy a pártjában nem ő az egyetlen hasonló kaliberű ember. Valószínű, ki kell esniük a parlamentből ahhoz, hogy az ilyen alakok végleg eltűnjenek a színről és megjelenhessenek a hiteles szakemberek.

Józsi | 2012. február 9. | 20:52:15

Tóbiás úr az olajos emlőkön nevelkedett magyar polito-krimino-burzsoázia tipikus figurája.

A rendszer alapvető problémáit, így a normativitás, az átláthatóság hiányát, a szakmai döntések politikai szinten történő kezelését, a gazdasági jogszabályvásárlások okait és következményeit képtelenek megérteni. Az igazi problémák felismerési szándéka és képessége is hiányzik ezekből a hülyékből.
Megérdemlik a bukásukat.
A gond az, hogy minden más potenciális baloldali erőt kiírtottak maguk körül.

balegyenes | 2012. február 9. | 20:23:27

Hát, ennek az ürgének nem kéne vigyorognia, mint a tejbetök.

Attila | 2012. február 9. | 19:07:23

chili | 2012. február 9. | 18:50:25

Kérem, ne akarjuk már nekem előadni a Class Fm-Neo Fm ügyét sem. Ne akarjuk előadni a 8-12-16 éven át kormányzott szocialista városok ügyeit. Bár ne így lenne, de így van. Igen, tarol mindent a Fidesz. De ebben óriási felelőssége van a szocialistáknak. Ma a szocialisták lazán állnának 40%-on, ha elzavarták volna az ilyen álbaloldali, multimilliomosok, mint Tóbiás. De Szekeres, Baja, Lamperth, Nyakó, Kovács, Veres, Juhász, Szanyi stb.
És ettől még nem lett volna kötelező a szociknak sem 3 milliárdért kampányolni, de ugyebár a szükség az nagy úr. A hatalom, a pénz, a pozíció.

chili | 2012. február 9. | 18:50:25

Attila

"Nem én ülök fordítva a lovon, hanem ők, ne hibáztasson kérem, hogy én átlátok a szitán. A korrupt kampányfinanszírozás, mutyizás és társai meg már évtizedek óta mennek, az adófizetők forintjai csak úgy repkednek a semmibe."

A kampanyfinanszirozast 20 eve a fidesz torpedozza, ha nagyon akartak volna 1998-2002 kozott tetemre hivhattak volna a ballibeket, de nem tettek. A 8 evi ellenzeki evek alatt ugy megerosodtek anyagilag--mibol?-, hogy teveket, radiokat vettek, es mellenyzsebbol fizettek az osszes kampanyukat ez ido alatt. A mutyizast meg jobb, ha nem emlited: most allami szinten megy, csak simicska es pinter harcolnak, mas labdaba se rug, nem is tud semmirol. Mitol van tele az orszag hirdetessel, amikor senkinek nincs egy vasa se? Mert a hirdetes jo penz, ki tudja, meg a partnak is leesik belole?

Attila | 2012. február 9. | 18:03:54

freemap | 2012. február 9. | 17:58:42
Nem, egy milliomos szocialista ne pofázzon olyan demagóg szövegeket, mint a Tóbiás, amitől a nyugdíjasok elsírják magukat és hazamenve fellapozzák a Kádár János legszebb mondatai könyvet, miközben ő egy milliomos álszent p.cs.
Az MSZP ismét játssza a demagógot és azok játsszák a demagógot, akik 20 éve a parlamentben ülnek, főfelelősségek egyikét képviselik abban, hogy itt áll ez az ország.
Pont ez az, hogy nem kell demagóg szöveget nyomni, ahogy a KDNP-nek se kellene eljátszani az álszent, támogatjuk a szegényeket, jajj mindenkire gondolunk, befogadunk, megbocsátunk stb. Mert mind a kettő totálisan hiteltelen.
Végre őszintén kellene beszélni a választópolgárokkal és felhagyni a képmutatással. Egy ilyen interjúval lehet meg lehet nyerni 3 nyugdíjast, de a fiatalok ettől ábrándulnak ki, ettől akarnak lelépni az országból és ezért fordulnak a radikális eszmék felé, mert ezt már nem szopják be.
Ezen gondolkozzon el, kedves ingyenes térkép barátom. Nem én ülök fordítva a lovon, hanem ők, ne hibáztasson kérem, hogy én átlátok a szitán. A korrupt kampányfinanszírozás, mutyizás és társai meg már évtizedek óta mennek, az adófizetők forintjai csak úgy repkednek a semmibe.

freemap | 2012. február 9. | 17:58:42

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Attila | 2012. február 9. | 17:46:02

freemap | 2012. február 9. | 17:41:57
Sajnos jó pár alkalommal volt 'szerencsém' Tóbiáshoz. Engem nem érdekel Deutsch Tomi, ugyanakkora patkánynak tartom. Miért lesz attól valaki Fidesz-hívő, ha nem nyalja a talpát minden MSZP-snek? Nem értem, tényleg nem. Tóbiást meg pont nem érdekli ez, ahogy Tompikát sem. Ők elvannak már pár éve a nyakunkon, a mi pénzünkből és elég jól elvannak.

pietnik | 2012. február 9. | 17:45:25

Freemap!
Ne ajánlgasd nekem Észak-Koreát!Tudom,mi van ott,de arra fogadni mernék,hogy neked,és még nagyon sok ideírogatónak nem jut eszébe,hogy miért van az ott,és még a világ számos helyén?!
Azért érdemes lenne végiggondolni,és a végén levonni a konzekvenciákat!
Tudod,ha az egész nyugati világ nem arra törekedett volna,hogy elszigetelje
a SzU-t,meg a szocialista országokat,akkor 89 előtt maga a szocializmus is másként alakult volna!
Tudod,"minél rosszabb,nekünk annál jobb""!Ismerős valahonnan?!

freemap | 2012. február 9. | 17:41:57

Moderálási alapelvek- komment törölve -

freemap | 2012. február 9. | 17:37:07

Moderálási alapelvek- komment törölve -

pietnik | 2012. február 9. | 17:31:23

Orbán világnézeti rendszere stabil,mondja ez a zidióta!!
És azt mondja,hogy a MSZP-nek,mint baloldali pártnak nincs stabil világnézete!
Ez az,amit az előbb írtam!Mélyérzésű töketlen,balf....ság,semmi több!Ugyanazt várják,hogy a választók ugyan úgy biankó csekket állítsanak ki nekik,mint Orbánnak!
Még egyszer ugyan abba a sz@rba lépjünk?!

Attila | 2012. február 9. | 17:24:08

freemap | 2012. február 9. | 17:16:20

Nem ebből a képből szültem megállapításaimat...Tóbiás a legnagyobb demagógok egyike.

pietnik | 2012. február 9. | 17:20:09

Nem kell a 89 előtti világot visszaállítani!Ezt a marhaságot ki mondta?!
Azt a világot a reakciós jobboldal,a reformra vágyó,Kádár-ellenes baloldal,
a semmittevésen ábrándozó lumpen elemek,a sült galambot váró köznép,és a piacra vágyó Nyugat már jócskán tönkretette,az visszahozhatatlan!
De ha nem ment úgy a baloldalnak,ahogy akkor elképzelték,nem lehet építeni a szolidaritásra,akkor egy józan baloldalnak kell annyi reputációjának lenni,hogy a dolgozók védelmét,tisztes megélhetését,biztos munkahelyét,a mai rabszolgasorsból való felemelkedését,egészségügyi ellátását,a pofátlan gazdagodás,a kizsákmányolás megfékezését törvényekkel,azok következetes végrehajtásával garantálni tudják!
Ehelyett a hatalom megszerzésével kampányolnak,és csodálkoznak,hogy nem hisz nekik már senki!

freemap | 2012. február 9. | 17:16:20

Moderálási alapelvek- komment törölve -

pietnik | 2012. február 9. | 17:11:11

Mondom,mondom,hogy a mszpnek fel kell vállalni a baoldali értékeket,és a balodali múltat!De annak a jó Istennek sem!Sőt,ez a balfácán kiáll,hogy a negyedik köztársaság nem baloldali lesz!
Ez annak beismerése,hogy ők nem baloldaliak,eszük ágában sincs ezen gondolkodni!Hát menjenek a francba,át a fideszhez,hiszen ugyanazt akarják,mint a fidesz!Lehet,hogy csak az a baj,hogy már nem férnek el a jobboldalon,ott betelt a létszám!
Az eszükbe sem jut,hogy dolgozó-közeli hangot üssenek meg,nem érinti meg őket az embertelen munkatörvénykönyve,a közmunka bevezetése,a lassan már négymillió ember nyomora, a grasszáló,nagypofájú nácik térnyerése!Hát akkor mi a lófausztnak vannak a baloldalon!
Lám,az sem jut eszükbe,hogy azért már az euban is felvetődött annak a kérdése,hogy igazán fel kellene emelni a dolgozókat is,nehogy már minden teher őket nyomja!És az sem,hogy az internet kizáróagos kisajátítására törekszik a burzsoá világ azzal,hogy lehallgathatóvá akarnak tenni mindenkit!És az sem zavarja őket,hogy a világ burzsoáziája a baloldal elhallgattatására törekszik!Vagy jól van így ,ahogy van,csak ők maradjanak a parlamentben?
Ha így nyilatkozgatnak a jövőben,és így is cselekszenek,nem kell két év ahhoz,hogy sóval hintsékbe a kettészakadt baloldali párt mindkét nyomát!!

guerillajones | 2012. február 9. | 17:05:05

re elsőre. ez nagyon jó volt!

elsore | 2012. február 9. | 17:01:13

bozsós | 2012. február 9. | 16:39:26
"Ha valaki látja a mondandó értelmét, valami konkrétumot kimazsolázott, az megoszthatná velem."

Hát például azt, hogy minden családban lesz legalább egy kereső. Csak azt nem tudtuk meg, hogy ki lesz az, mit fog keresni és mit fog találni. Van ezenkívül még néhány félkész hamvába holt gondolat, de egyébként tényleg nulla, ahogy mondtam is.

A társadalompolitikára pedig egyetlen baloldali ötletük nincs, nem tudnak elszakadni az újraelosztás szabályozásától.

amergin | 2012. február 9. | 16:55:41

Oké, kedves Elsőre! - Teljesen igazad vagyon adva :)

Attila | 2012. február 9. | 16:46:08

"Imádom" amikor a Davidoffot szívó és a legdrágább, divatos ruhákban grasszáló emberekben akarnak a baloldalról beszélni. Tóbiás úrtól már hallottam pár ilyen álszent szónoklatot. A végeredmény? 2014-től jöhet a Playmates feleséggel megáldott Józsikának az ötödik ciklus a parlamentben, mi meg le vagyunk ejtve.

bozsós | 2012. február 9. | 16:39:26

Biztos bennem van a hiba, de nem tudtam meg a nyilatkozótól semmit. Mit mondott azon kívül, hogy változtatni kell, de nem ugyanaz lesz, mint régen, hanem masszívabb bázisdemokrácia.
Ha valaki látja a mondandó értelmét, valami konkrétumot kimazsolázott, az megoszthatná velem.

elsore | 2012. február 9. | 16:36:58

amergin | 2012. február 9. | 16:28:54
"Kedves Elsőre! - Örültem volna, ha konkrét érveket is mondasz."

1. Két éve nincs egy ötletük sem (még azt a rohadt egykulcsos adót se fúrják, pedig az aztán nem egy politikai kockázat).
2, Nem látják, hogy az egész egy kiszorítós, öt éve nem látják.
3. Két éve nem tudják növelni a szavazótáborukat, pedig ilyen esélyük nem lesz még egy.
4. Folyamatos pártosztódással, köldöknézéssel és kongresszusozással vannak elfoglalva, érdemi produktum nulla.
5. Képtelenek kinevelni és/vagy kiválasztani egy vagy több karizmatikus és hiteles vezetőt.
6. Ha már van egy program (Bajnai megcsinálta helyettük), nincs bennük annyi alázat, hogy elismerjék, hogy van náluk okosabb és beálljanak mögé.
7. Folyamatosan szövetségeseket keresnek és nem a választókat akarják megszólítani. Szerintem be is vannak tojva. Lásd még az 1. pontot.

Most hirtelen ennyi jutott eszembe. De biztos van még.

amergin | 2012. február 9. | 16:28:54

Kedves Elsőre! - Örültem volna, ha konkrét érveket is mondasz.

elsore | 2012. február 9. | 16:22:12

Hát ez egy rémálom. A magyar baloldalt az MSZP teszi tönkre és játssza át az országot a jobboldal és a szélsőjobboldal számára.
És a marha nagy cinizmus, hogy arra bazíroznak, hogy ők megkerülhetetlenek, mert birtokolják az infrastruktúrát és náluk csak rosszabb megoldás létezik.

Igaza van Orbánnak, én is úgy látom, hogy a büdös életben nem fognak felállni. Botka, Mesterházy és Tóbiás nyilatkozata után egyértelmű. A szavazóikat csak azért tudják megtartani, mert sokan látják, hogy a Jobbik a rosszabb megoldás.

HIRDETÉS

"Orbán Viktor új, centrális erőterére nem az a jó válasz, ha visszatérünk a húsz évvel ezelőtti állapotokhoz, hanem ha egy masszívabb demokráciát építünk"

– Az LMP új ellenállást és radikálisan más parlamenti politizálást hirdetett. Az MSZP mivel készül a jövő héten kezdődő ülésszakra?

– Az elmúlt másfél év mérlege kétségtelenül az, hogy minden politikai oldal szakaszhatárhoz érkezett, és új irányba kell elindulnia. Az alaptörvényi és közjogi berendezkedés lezárultával új helyzet teremtődött számunkra is. A szocialista pártnak is jóval nagyobb erővel kell a parlamenten belül és kívül is megjelenítenie azt a rokonszenves alternatívát, amely igazodási pontot adhat a szakmai és civilszervezeteknek, a bizonytalanoknak. Ehhez pontosan meg kell értenünk, hogy mi zajlik Európában. Ezért pénteki frakcióülésünkre meghívtuk Hannes Swobodát, az EP szocialista képviselőcsoportjának vezetőjét, hogy az európai változásokról adjon tájékoztatást.

Fontos téma, hogy a pártpolitikai téren kívül a társadalmi és a civil rendszerekben is találjunk szövetségeseket. Ez persze egy komolyabb érési folyamat eredménye lesz. Az elmúlt húsz évben többnyire az MSZP mindig politikai pártok együttműködésében gondolkodott, de ez a tér most végérvényesen megváltozott. Az új választójogi törvény egyértelművé teszi, hogy az ellenzék társadalmi partnerekkel képes ellenpólust felépíteni.

– Erre sokan cinikusan azt válaszolnák most: de jó, hogy végre az MSZP is felismeri, hogy változik a világ. Az elmúlt másfél évben ugyanis annál többet, mint hogy az Orbán-kormány mindent rosszul csinál, nem mondtak túl sok mindent.

– Jogos a felvetés, mégis azt mondom: ahhoz, hogy ne legyünk demagógok, előbb meg kell érteni, hogy mi zajlik a világban, és ezek miként hatnak Magyarországra és a magyar társadalomra. Mondok egy példát. Sokan most a '89-es állapotok restaurálásában látják a megoldást, pedig szerintem ez egy leegyszerűsített válasz a jelenlegi helyzetre. Magyarországon ma demokráciadeficit van. Orbán Viktor vállalta, hogy egy teljesen új, centrális erőteret épít ki magának. Erre nem az a jó válasz, ha visszatérünk a húsz évvel ezelőtti állapotokhoz, hanem ha egy masszívabb demokráciát építünk. Ez pedig nem jelentheti a '89-es rendszer visszarendeződését. A népképviseleti demokrácia mellé egy erősebb részvételt kell biztosítani a választóknak, hogy beleszólhassanak, alakíthassák saját és közös életünket. Erre egyre nagyobb igény lesz társadalmunkban. Újra kell gondolni, a mai helyzetben mit jelent a szociális biztonság. Ehhez például az is hozzátartozik, hogy milyen eszközökkel teremthető meg, hogy minden családban legalább egy kereső legyen.

HIRDETÉS

– Ezt már hallottuk máshol: az LMP szorgalmazza a részvételi demokrácia megerősítését, a Gyurcsány Ferenc vezette Demokratikus Koalíció pedig azt harsogja, hogy csak annyit szabad ígérni, amennyit meg is lehet valósítani. Ez lenne az MSZP saját ötlete? És miért nem ismerték ezt fel Önök korábban?

– Abban nincs vita, hogy miután új kiindulási pontokról beszélünk a baloldalon, néhányat felül kell vizsgálni. A jóléti állam ideája például, amiben az EU-csatlakozás kapcsán mindannyian hittünk, 2004 után nem teljesült. Hiába cselekedtünk jó szándékainknak és hitünknek megfelelően, csak részlegesen teljesültek a vállalásaink. Igenis, a foglalkoztatási és szociális területen voltak olyan lépések, amelyeket ma már másképpen látunk. Nem kell félni kimondani: egy félreértelmezett szolidaritás- és igazságosságfelfogás vezetett a társadalmi konfliktusaink egy részéhez. Ha a válság nem jön, akkor ez valószínűleg nem is mutatkozik meg. Hiszen, amíg valaki dolgozni tud és – ha nehezen is,  de – meg tud élni, akkor tudomásul veszi, hogy szociális oldalon közben mennyit fizetünk ki mondjuk a szomszédos családnak. De amint a családfenntartási pozíciója meggyengül, és egyre kilátástalanabbá válik a helyzete, miközben a segélyen élő szomszéd ugyanannyi teljesítményért ugyanannyi juttatásban részesül, akkor már kiderül: valami nagyon nincs jól. Nem az a konfliktus alapja, hogy egymástól eltérő kultúrájú vagy etnikumú csoportok nem tudnak egymás mellett békében élni. Hiszen eddig is tudtak. A válság rávilágított a munka világa és a szociális terület egységes rendszerben való kezelésének hiányára.

– És mi ebből a tanulság az MSZP számára?

– Hangsúlyozom, fel kell vállalni: ma már másképpen látjuk a szociális és foglalkoztatási területet. Kimondhatjuk, hogy a szociális ellátórendszerben való jogosultság velejárója – nem feltétele, hanem minimuma – az együttműködés. Ezt korábban nem vállaltuk fel. Hozzáteszem, valós és reális kihívás volt, hogy az Európai Unió alapjaiból mire fordítunk forrásokat. Azt látom, hogy az agrárium az egyik olyan terület, ahol valóban az agrárium szervezeteihez, szereplőihez kerültek a források. Adtunk valamit, amiből a gazdák azt érezték: volt értelme az uniós csatlakozásnak. Megváltoztattuk, megújítottuk Magyarország látképét, semmi nem úgy néz már ki, mint tíz évvel ezelőtt. A probléma az, hogy miközben megújítottuk Magyarországot, azt igazából senki nem érezte magáénak. Az MSZP-nek a következő években változnia és változtatnia kell. Ha nem tudjuk kisegíteni a társadalmi csoportokat a jelenlegi helyzetükből, akkor az orbáni rendszer konzerválni fogja mindazt, amit az elmúlt húsz évben a kormányok elhibáztak. Gondoljunk csak a felsőoktatásban prognosztizálható kasztosodási folyamatra, a röghöz kötöttségre.

– Viszont egyelőre az látszik, hogy a demokratikus ellenzéki oldal képviselői még csak 2014-ben gondolkodnak. A közös pont Orbán Viktor kormányának leváltása. De az, hogy egy esetleges győzelem után mi tudja egyben – és kormányon – tartani a szövetséget, még nyomokban sem látszik.

– Társadalmi igény, hogy legyen összefogás. Ez megkérdőjelezhetetlen. Ezért mondtam, hogy az MSZP is határponthoz érkezett. Alkalmazkodnia kell az új kihívásokhoz. Több demokráciával lehet csak leváltani a jelenlegi rendszert, s ma kevésbé lényeges, hogy a különböző szervezeteknek mekkora a támogatottságuk. Ha a demokratikus értékvállalás azonos, mindenkinek helye van az asztalnál.

– Pedig Mesterházy Attila pártelnök nemrég udvariasan, de egyértelműen jelezte: elvárják, hogy az ellenzéki kerekasztalnál figyelembe legyen véve a szervezetek mögötti támogatottság mértéke. Azaz, ki milyen erős, annyi befolyása legyen.

– Szerintem az MSZP rendelkezik azzal a szervezeti és szakmai háttérrel, hogy bátran gesztusokat gyakorolhat. Az a kérdés, hogy az összefogás társadalmi igényét kik fogják megvalósítani. Ez többlépcsős folyamat lesz. Az ellenzéki kerekasztalon először az együttműködés készségének kell kiderülnie. Ha elsőre nem sikerül, majd sikerül a következő alkalommal. Szerintem az kevés, ha csak arról beszélünk, nélkülünk nincs ellenzéki összefogás. Nekünk ugyanis nem egymással szemben kell igazolnunk magunkat, mert a negyedik köztársaság mindenkié lesz, nem egy baloldali köztársaság. Az a köztársaság lesz, amelyben mindenkinek helye van, aki a parlamentáris demokrácia kereteit elfogadja. A kezdeményezések életképessége lesz a mérvadó, nem pedig a szervezetek múltja. Ma mindenki csak hatalmi sakkjátszmát akar játszani, miközben társadalmi jövőképpel a teljes ellenzéki oldal adós. A jelenlegi orbáni rendszerrel szemben nem egy anti-Fideszt, hanem egy valós jövőképet kell felmutatni, olyat, amely képes sokakat mozgósítani. A választókat ma nem az érdekli, hogy egy összefogásban ki lesz a moderátor és ki melyik oldalán ül majd az asztalnak, az csak egy politikai homokozó. Radikális változásban vagyunk érdekeltek politikai kultúrában és együttműködési viszonyokban is.

– Az, ami az elmúlt időszakban végbement az MSZP-ben, az alapszabály módosításától a már zajló tisztújításig, elősegítheti ezt a folyamatot?

– A választási vereség után sikerült stabilizálni a pártot, a Demokratikus Koalíció kiválása nem rengetett meg bennünket. Most az van napirenden, hogy meghatározzuk, mivé is váljunk. Ez egy verseny. Orbán Viktornak már van világnézeti rendszere, amelyben képes bármilyen ügyet elhelyezni, és igazolni is a döntését. Az MSZP egyelőre egy képlékeny halmaznak látszik, mert nem véglegesült az a rendszer, amelyet korábbi támogatóink is magukénak érezhetnek. Egyelőre csak igazodunk az eseményekhez. Az alapszabály-módosítás érdemi lépést hozott, megerősítettük a belső demokráciát. De lássuk be, ettől még a választók szemében nem lett más az MSZP. Az öngyógyítás módszere nekünk még nem jött be. Ez nem pusztán személyi kérdés. Hiszek abban, ahogyan az országban élő társadalmi csoportok együttműködését kívánjuk megvalósítani, úgy a pártunkban a tapasztalatnak és a lendületnek szoros együttműködésére van szükség. Gyökértelen pártnak nincs jövője. A kezdeményezéseink hitelesítenek minket. Ha arról szólna a vita Bajnai Gordon dolgozata kapcsán, hogy mi mit gondolunk a volt miniszterelnök által felvázolt „Köztársaság, Kiegyezés, Kilábalás” hármasához, akkor arról nekünk van érdemi mondanivalónk ezekben a témákban. Ma valódi kultúraváltás zajlik a politikában, és aki erre az útra leghamarabb rálép, annak lesz esélye hosszú távon formálni a magyar társadalom életét. Annak lesz lehetősége pozitívan befolyásolni, aki gyorsan és megalapozottan lép. Ha nem tesszük meg, akkor maradunk, ahol vagyunk. És ebben a helyzetben még a meggyengült Fidesz és a hitelét vesztett Orbán Viktor is nyerhet a következő választásokon. Ezt pedig meg kell előzni.

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    44 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS