galéria megtekintése

Lázár, a nagyfogyasztó

14 komment


M. László Ferenc

Nem kímélik a kormányzati politikusok a közpénzből vásárolt szolgálati autókat. A 133 állami vezető tavaly ötmillió kilométert utazott, és 145 millió forintért tankolt. A szórás nagy: akad olyan államtitkár, aki 1400 kilométert autózott, de olyan is, aki csaknem 90 ezret, miközben 23 kilométerre lakik a munkahelyétől.

Több mint 1900 alkalommal tehette meg a lakása és a munkahelye közötti utat Soltész Miklós, amennyiben a szolgálati autóját csak ingázásra használta. Ez persze nem valószínű. Az Emberi Erőforrások Minisztériumának államtitkára ugyanis 90 ezer kilométert tett abba a két Skoda Superbbe, amelyet az állami autóflottát kezelő Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság (KEF) bocsátott 2015-ben a rendelkezésére.

Soltész számára az autózás a nemzet érdekében folytatott munka. Guruló irodájában váltásinget is tart
Soltész számára az autózás a nemzet érdekében folytatott munka. Guruló irodájában váltásinget is tart
MTI

A lapunknak megküldött részletes adatok szerint még csak nem is Soltész használta a legtöbbet a szolgálati gépkocsiját. Potápi Árpád, a Miniszterelnökség államtitkára áll a lista élén: tavaly 107 ezer kilométert autózott. Ez hatalmas táv, összehasonlításképpen: Magyarország legkeletibb és legnyugatibb pontja 673 kilométerre fekszik egymástól, tehát elviekben 160-szor megtehette volna ezt a távot. Ám Potápi esetében magyarázatként szolgálhat, hogy a nemzetpolitikáért­ felel, rendszeresen felkeresi a határon túli magyar közösségeket. Vagyonnyilatkozata szerint az államtitkárnak a fővárostól 172 kilométerre fekvő Bonyhádon van lakása, a parlamentben pedig Dombóvárt és környékét képviseli. Ha rendszeresen hazajár a munkából, sok kilométert tehet a kocsiba.

 

Mindez nem mondható el Soltészról. Az Emmi államtitkára a budapesti agglomerációban, Budajenőn lakik mindössze 23 kilométerre munkahelyétől.

Soltésznak választókerülete nincs, a Fidesz-KDNP országos listájáról került be az Országgyűlésbe. Írásban feltett kérdésünkre, hogy miképpen jött össze a közel 90 ezer kilométer, egy mondatban válaszolt: „Dolgozom nemzetünk egyházi, nemzetiségi és civil közösségeiért".

Soltész egyébként harmadik a listán, közvetlenül előtte a földművelési tárca államtitkára, Nagy István található, aki 105 kilométer ment a szolgálati Skodával. Nagy parlamenti államtitkár, rendszerint ő válaszol a minisztériumot érintő ellenzéki kérdésekre az Országgyűlésben. Tehát nem kell annyit utaznia, mint például kollégájának, a földárverésekkel is foglalkozó Bitay Mártonnak, aki mégis 35 ezer kilométerrel ment kevesebbet nála. A tárca közigazgatási államtitkára, a Nagyhoz hasonló feladattal megbízott Gulyás Andrea közigazgatási államtitkár viszont az utolsó előtti a listán 1400 kilométerrel.

A 70 ezer kilométernél többet utazó, a lista első 15 helyét elfoglaló politikusok szinte mindegyike vidéki, ám ötnek közülük szolgálati lakást biztosít Budapesten a kormány. A mezőkövesdi Tállai András, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára például egy 97 négyzetméteres hivatali lakást használ 2010 óta. Tehát nem kell rendszeresen hazautazzon, mégis 76 ezer kilométert tett a szolgálati gépkocsiba.

A tankolási költségeket tekintve továbbra is Lázár János áll a lista élén csaknem négymillió forintos kiadással. Ám a KEF szerint ő csak 88 ezer kilométert utazott, míg a hasonló távot megtett Soltész autójába 1,8 millió forinttal kevesebbért tankoltak, miközben a mindketten egy Skoda Suberbet használnak. Azaz Lázár autója közel kétszer annyit fogyasztott, mint az államtitkáré: 100 kilométerenként 12,5 litert. A miniszter autójának kiugró fogyasztása azért is furcsa, mert Kozmann György helyettes államtitkár azonos márkájú kocsija 5 litert, míg Gulyás Andrea Superbje pedig csak 4 litert fogyasztott. Sőt, még az Orbán Viktor és négy minisztere által használt kisbuszok, a Volkswagen Multivanok is kevesebbet, 8-10 litert ettek. Egyedüli kivétel Seszták Miklós fejlesztési miniszter, akinek Multivanja 13 litert fogyasztott száz kilométeren.

A Miniszterelnökség lapunk érdeklődésére azt közölte, Lázár autójának nagy fogyasztása két okra vezethető vissza. Egyrészt tavaly egy nagyobb teljesítményű benzinmotoros Skoda Superb Combit használt, másrészt ingázik munkahelye és hódmezővásárhelyi otthona között, és az út jelentős részét autópályán teszi meg, ahol az autó rendszerint többet üzemanyagot fogyasztott. A tárca szerint ezért döntött úgy decemberben a miniszter, hogy kisebb teljesítményű Superbre vált. Lázárról pár évvel ezelőtt derült ki, hogy a sebesség megszállottja: a Blikk 2011-ben szúrta ki, hogy a rendőrségi sebességmérők kijátszására alkalmas lézerblokkoló van a szolgálati Audi S8-án. A Fidesz akkori frakcióvezetője végül megvált az Auditól, javadalmazási adatlapja szerint már évek óta a cseh gyártmányú autóval jár.

A Népszabadság áprilisban fordult közérdekű adatkéréssel a KEF-hez, miután a főigazgatóság nem akarta elárulni, hogy melyik kormányzati vezető hány kilométert utazott szolgálati gépkocsijával. Csakis a tankolási költségeket adta meg, de nevek említése nélkül. A most kiadott listából az is kiderül, hogy szolgálati autóval rendelkező 133 miniszter, államtitkár, helyettes államtitkár tavaly összesen 145 millió forintért tankolt, és 5 millió kilométert utazott. Ez akkora táv, mintha 126-szor megkerülték volna az Egyenlítő mentén a Földet.

Kímélik a saját kocsijukat

Az ötmillió kilométerre magyarázatot adhat, hogy a vonatkozó jogszabályok nem tiltják az állami autók magáncélú használatát, azaz a politikusok a saját kocsijukat kímélik. A KEF adatai arra is utalnak, hogy a túlhajtott kormányzati flottát folyamatosan frissíteni kell: tavaly 51-en cseréltek év közben autót. Lapunk korábban arról számolt be, hogy a főigazgatóság 2014-ben 27, 2015-ben pedig 44 új autót vásárolt összesen 640 millió forintért, holott az első Skodákat nem olyan rég, 2011-ben szerezték be.

Bejelentkezés
Bejelentkezés Bejelentkezés Facebook azonosítóval

Regisztrálok E-mail aktiválás Jelszóemlékeztető

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.