A pedagógusok összehívták a sztrájkbizottságot

Nyílt levélben fordult a humánminiszterhez a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) a pedagógusok életpályamodelljéhez köthető minősítési rendszer miatt. Ebben Galló Istvánné, az érdekvédelmi szervezet elnöke azt kérte Balog Zoltántól, hogy haladéktalanul hívja össze a pedagógus-sztrájkbizottságot az úgynevezett „portfóliófeltöltés” kapcsán kibontakozó széles körű elégedetlenség miatt.

A levél múlt csütörtökön íródott, s a kérést elvileg öt munkanapon belül teljesítenie kell a tárcavezetőnek. Balog Zoltán össze is hívta a megbeszélést, igaz, nem öt napon belül, hanem a jövő hét keddre, s a találkozóra még csak nem is a közoktatásért felelős államtitkárt, hanem Hoffmann Rózsa helyettesét delegálta.

Valóban forró téma a pedagógusok körében a portfólió feltöltése, amelyre azért van szükség, mert csak így kerülhetnek az életpályamodell szerinti I-esből a II-es kategóriába legalább 14, katedrán eltöltött év után, szakvizsgával. Csakhogy a pedagógusoknak valamennyi dokumentumot, amelyet a tanári pályájuk során összegyűjtöttek – óravázlatok, tervek, módszerek, díjak, tudományos munkák – fel kell tölteniük az Oktatási Hivatal szerverére. A tanárok megalázónak tartják az eljárást, s a Hívatlanul elnevezésű, zömmel pedagógusokból álló Facebook-csoport már a múlt héten közzétette „Tiltakozunk a pedagógusminősítések jelenleg kiépülő rendszere ellen!” címmel megfogalmazott tiltakozását, amelyhez azóta is folyamatosan csatlakoznak a tiltakozó kollégák.

– A szakszervezetek és a kormány közt létrejött megállapodás egyik legfontosabb pontja volt, hogy a pedagógus II-be minden kolléga automatikusan kerüljön be, akinek szakvizsgája van. Mint ahogy azt is kértük, hogy vonjanak be minket is a minősítések szakmai feltételeinek kidolgozásába. Mindez nem történt meg. A kormány kész helyzet elé állított minket, hiszen augusztusban egy kormányrendeletből tudtuk meg, hogy 14, katedrán eltöltött évet is a pedagógus II. feltételéül szabtak. A portfóliófeltöltésről pedig végképp nem volt szó – indokolja Galló Istvánné a kezdeményezésüket. Hozzáteszi: a kezdetektől bírálták a pedagógusok életpályamodelljét, de a kormány egy javaslatukat sem fogadta el, pedig – teszi hozzá – igazuk volt, hiszen az új munkaszervezési forma kaotikus állapotokat okozott az iskolákban, a bértábla életbelépése számos kollégának nem hozott valódi fizetésemelést, végül igazolódott az az észrevételük is, hogy a minősítési rendszer érzéketlen a minőség, a teljesítmény elismerésére.

Mindez együtt komoly feszültséget okoz a kollégák között. Galló Istvánné azt mondja: a minősítést a tervek szerint 2017-re fejezi be a hivatal, addig a pedagógusok egy része parkolópályán marad.

A Pedagógusok Szakszervezete elfogadhatatlannak tartja, hogy nem objektív feltételek alapján állapítják meg, hány pedagógus kerülhet a II-es kategóriába, hanem a miniszter határozza meg a keretszámot.

– A fizetésemeléshez pénzügyi fedezet kell, azért szigorított a kormány utólag a pedagógus II-be kerülés feltételein. Így nem 120 ezer, hanem mindössze 25-30 ezer pedagógust minősítenek át. Mi lesz, ha jövőre még ennyi pénz sem lesz? – kérdezi, hozzátéve: meglehet, a portfólió valóban korszerű minősítő eszköz, de a jelenlegi rendszer ezer sebből vérzik, s csak a pedagógustársadalom megalázását szolgálja. Kiváltképp a nyugdíj előtt álló kollégákét, akikről Galló Istvánné szerint a kormány le is mondott. Leszögezte ugyanakkor: a pedagógustársadalom nem tiltakozna egy objektív minősítési rendszer ellen. Annak bevezetése ugyanis teljesen normális lenne, hiszen az hozzátartozik a szakmai igényességhez.

Hívatlanul-ellenállás

Tiltakozásunk jeléül nem töltjük fel a pedagógus II. fokozatba lépés feltételéül szabott portfólióinkat. Úgy véljük, hogy a pedagógus I-ben való maradásunk a jelenlegi minősítési rendszer szégyene, olyan rendszeré, amelyet nem kívánunk legitimálni.

Elismerjük, hogy a portfóliós értékelés újszerű és korszerű eszköz, többen magunk is hozzájárultunk hazai elméletének, közoktatási és tanárképzési gyakorlatának kimunkálásához. A pedagógusok minősítő eljárásában sem vitatjuk lehetőségeit. Mégis, a pedagógusok minősítésének jelen formájaként átgondolatlannak, előkészítetlennek és megalázónak tartjuk. E minősítési rendszer legbotrányosabb hibája, hogy visszamenőlegesen állít a startkőre korábban képzettségük alapján magas fizetési kategóriába sorolt, több évtizede a pályán levő pedagógusokat. Lenulláz minden eddigi eredményt, akár egy egész életutat – olvasható a Hívatlanul Facebook-csoport felhívásában.

A Hívatlanul csoport szerint a portfóliófeltöltés „különösen méltánytalan és aljas eljárás azokkal szemben, akik pályájuk utolsó harmadában, netán a vége felé járnak”. (Ó. M. D.)

Minősítéstől függ a fizetésemelés
Minősítéstől függ a fizetésemelés
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.