Elátkozott pedagógus-portfólió
Hoffmann Rózsa közoktatási államtitkár az elmúlt három és fél évben nem tudott olyan ötlettel előállni, amely akkora felháborodást váltott volna ki, mint a minősítési eljárás. Pedig a kormány – minden szakértői figyelmeztetés ellenére – hirtelen és fenekestül forgatta fel az oktatást, az átalakítások terheit nagy részben a pedagógusok cipelik, és a gyerekek szenvedik el.
Jókora felháborodást kelt a pedagógustársadalomban az életpályamodell bevezetéséhez kapcsolódó portfóliókészítés: sokan már a minősítési eljárással sem értenek egyet, az pedig végképp kiveri a biztosítékot, hogy nehéz kiigazodni a procedúrához kapcsolódó szabályrengetegben, több feltételt alig lehet teljesíteni.
Az átalakítások egyik eleme a tavaly szeptemberben bevezetett életpályamodell, amely öt szakaszból áll (gyakornok, pedagógus I., pedagógus II., mesterpedagógus, kutatótanár). A pedagógusok a modell életbelépésével – függetlenül attól, hogy rendelkeznek-e szakvizsgával, vagy hogy milyen tudományos fokozatot szereztek és hány évet tanítottak – az I-es kategóriába kerültek. Emiatt, bár a pedagógusok átlagfizetése emelkedett, sokak bére csökkent. Ők azok, akik több szakvizsgával rendelkeznek, összetettebb feladatokat láttak el, s emiatt különböző bérpótlékokat kaptak a korábbi rendszerben.
Már megnyitották azt az online felületet, amelyre a pedagógus II-es kategóriára pályázók elkezdhetik feltölteni a portfóliójukat, vagyis a szakmai teljesítményükhöz kapcsolódó dokumentumokat, valamint az azzal összefüggő szellemi termékeiket. Ezt egy minősítési eljárási folyamat követi, s ha ezt az érintettek sikerrel abszolválnák, akkor 2015. január elsejétől már élvezhetik a pedagógus II-vel járó fizetésemelést.
A minősítéshez hatalmas mennyiségű adminisztrációt kell elvégezniük a pedagógusoknak, és a rátermettségüket bizonyítandó számos dokumentumot kell a bonyolult internetes felületre feltölteniük. Nemcsak a szakvizsgát igazoló bizonyítványokat, illetve az egyéb végzettségről szóló dokumentumokat, hanem óravázlatokat, tanulmányokat, saját fejlesztésű tanulást segítő játékokat. Ezek mind olyan személyes, szellemi termékek, amelyekben egy pedagógus évek, évtizedek tapasztalatát halmozta fel, így sokan egész egyszerűen rettegnek attól, hogy a portfólió feltöltésével az állam „ellopja” a számára tetszetős módszereket, hiszen ingyen juthat hatalmas szellemi értékhez.
Nagyjából harmincezer pedagógus fog a határidő lejártáig – azaz április végéig – közel 80-100 oldalas anyagot feltölteni. Már ha valóban megteszik. Sokan ugyanis annyira megalázónak tartják e procedúrát, hogy nem kívánnak élni az átminősítési eljárással. Ráadásul számos iskolában XIX. századi állapotok vannak az államosítás óta, nincs internet, működőképes fénymásoló, a legelemibb munkaeszközök beszerzését is kérvényezni kell, ami eleve „cibálja” a pedagógusok idegeit.
Sokan gyanakodnak az egész minősítési eljárással kapcsolatban amiatt is, mert az iskolákat fenntartó intézményközpont költségvetésében nincs benne az a tétel, amely fedezné a minden bizonnyal rengeteg ember átsorolásával járó béremelést. Több tízezren vannak ugyanis, akik Galló Istvánné, a Pedagógusok Szakszervezetének elnöke szerint megfelelnek azoknak a kritériumoknak, amelyek alapján bekerülhetnek pedagógus II-be.
Szüdi János jogász, oktatási szakértő szerint az alultervezett költségvetés miatt határozta meg a kormány a portfóliók leadásának határidejét április végére, azaz a választások utáni időpontra. Ha a Fidesz nyer, akkor úgy alakítja át a szabályokat, ahogy csak akarja, vagyis egyáltalán nem biztos, hogy az, aki megfelel a pedagógus II. kritériumainak, meg is kapja ezt a besorolást.
Hogy mekkora lesz a keretszám, azt az intézményfenntartó központ költségvetése fogja eldönteni. Radó Péter szociológus, oktatáskutató szerint a minősítés közigazgatási eljárás, aminek semmi köze ahhoz, hogy a pedagógus ténylegesen milyen minőségű munkát végez az iskolában. – Ez az eljárás bármire felhasználható eszköz. Lehet vele létszámgazdálkodást folytatni, utat nyithat a korrupciónak, és alkalmas a politikának kedves tanárok kiválasztására is. Egyre nem alkalmas: ésszerű, szakmai értékelésre – mondta.