Több cég is pályázna a 3-as metróra

A Népszabadság információi szerint az oroszok mellett más jelentkező is akad a 3-as vonalon futó szerelvények felújítására, illetve lecserélésére. A gyártó – az oroszokhoz hasonlóan – már fel is vette a kapcsolatot a fejlesztési minisztériummal. Ugyanakkor sem ők, sem az oroszok nem a városházával tárgyalnak az önkormányzati beruházásról.

A minisztérium – forrásaink szerint – inkább a járművek felújítását részesíti előnyben, holott sokak szerint a rendkívül leromlott állapotban lévő szerelvényeket gyakorlatilag újjá kell építeni, ami csaknem annyiba kerülne, mint az újak beszerzése. Nagy kérdés az is, hogy az újrafazonírozott kocsik hogyan és mennyi idő alatt kapnának típusengedélyt, hiszen a fékeket, illetve a biztonsági berendezéseket egy meglehetősen régi szabvány szerint alakították ki. Ráadásul ezekben a járművekben nincs se légkondicionálás, se menekülőlépcső, se más kényelmi szolgáltatás.

A tárca egyelőre csak a pálya fejlesztésére, felújítására venne igénybe uniós támogatást. A kocsibeszerzést hitelből valósítanák meg.

A 3-as metró felújítása külsős szakértői becslések szerint alaphangon 350 millió euróba – 105 milliárd forintba – kerülne. Ebbe a kocsik beszerzése mellett a sínek és az alépítmény cseréje, valamint a biztonsági berendezések korszerűsítése férne bele. Az Európai Unió viszont csak akkor támogatná 300 millió euróval (vagyis körülbelül 90 milliárd forinttal) a vonal korszerűsítését, ha az új kocsik modernizált energetikai és biztonsági berendezésekkel felvértezett pályán futnának, mozgólépcső-rekonstrukcióval, akadálymentesítéssel, illetve a vonalat meghosszabbítanák Káposztásmegyerig. Ráadásul akkor, ha mindezt nyílt, uniós közbeszerzési pályázaton elnyert cég vagy cégek végeznék.

A kocsik felújításának költségét korábban 65-75 milliárdra, most 90 milliárdra becsüli a városháza, az új kocsik beszerzését ennek legalább a kétszeresére. Tarlós István főpolgármester egy hete azt mondta lapunknak: „A városvezetés végleges álláspontja szerint nyílt pályázatban gondolkodunk”. Majd hozzátette: a főváros hitelképes, nem kérnek uniós fejlesztési támogatást, mivel a finanszírozást pénzintézeti közreműködéssel oldanák meg.

A BKV mindenesetre rajtra készen várja a zöld jelzést a metrókocsitender kiírására. A közlekedési vállalaton nem lehet „kifogni”. Az új járművek beszerzésére vonatkozó pályázati felhívás műszaki feltételrendszerét éppúgy kidolgozták, mint a felújításra szólót. Azt a tendert hirdetik meg, amelyikre engedélyt kapnak. A fővárosi cég mindkettőnek örülne. A bírálat fő szempontja pedig az ár mellett minden bizonnyal a vállalási idő lesz.

Nem véletlenül. Éjszakánként lámpafényben vizsgálják át a 3-as metró sínpárjait. Végig, az 53 kilométernyi vonalat, minden éjjel. Komoly és drága diagnosztikai berendezések híján a BKV az emberi szemre kénytelen hagyatkozni, hogy felfedezze a sínek esetleges törését, repedését. Korábban ötnaponta vizsgáltak át minden egyes szakaszt, ám ezt most a sínek kritikus állapota miatt minden éjszaka meg kell tenni.

A kockázatot valamelyest enyhítette a MÁV-tól vásárolt 14 kilométernyi sín, amit a legrosszabb állapotban lévő szakaszokon építettek bele a pályába. Csakhogy a vasbeton alépítményhez ott sem nyúltak, márpedig az abban lévő vaslemezek régen elrozsdásodtak az alagút sok éve megkopott szigetelése miatt. A pálya állapota kritikusnak tekinthető. Tarlós István főpolgármester nem véletlenül írta már tavaly Németh Lászlóné fejlesztési miniszternek, hogy „az M3-as metró üzemeltetési kockázata folyamatosan nő, és a jelenlegi ismeretek alapján senki sem tudja biztonsággal megbecsülni, hogy mikor kell leállítani a járműveket”.

Lapunknak úgy fogalmaztak: a metrókocsik felújítása, illetve esetleges cseréje önmagában nem oldja meg a helyzetet. A pálya és a kocsi „együtt dolgozik”, az üzemeltetési kockázatot csak a kocsik és a pálya együttes felújításával lehet mérsékelni.

Tarlós István főpolgármester azt mondja, hogy megoldják

Tarlós István biztos benne, hogy a kormánnyal együttműködve megoldják a 3-as metró problémáját. A főpolgármester felhívta a figyelmet, hogy a főváros februártól ismét hitelképes, mert a kormány átvállalta Budapest adósságát, így a 3-as metró 220 szerelvényének felújítása is megoldható, ez szerinte egy 60-65 milliárdos projekt. A főváros nem uniós forrásból, hanem fejlesztési hitel felvételével „finanszírozná” a rekonstrukciót. Tarlós István hangsúlyozta, a városháza végleges álláspontja szerint a felújításra nyílt pályázatot írnának ki. Az még egyelőre kérdéses, hogy az infrastruktúrát (sínek és az alagút) milyen pénzügyi forrás segítségével valósítanák meg; az összköltség mindenesetre közel 90 milliárdos nagyságrendű lenne. Korábban a főpolgármester nem zárta ki az oroszokat sem, amikor a felújításról volt szó, miután a 3-as metróban közlekedő kocsik orosz/ szovjet gyártmányúak.

Tegnap Giró-Szász András kormányszóvivő a Népszabadság kérdésére elmondta, hogy a kormány a múlt héten tárgyalt a 3-as metró ügyéről, és átfogó tájékoztatást kért Tarlós István főpolgármestertől a metró felújításával összefüggő anyagi problémákról és a fővárosi közösségi közlekedés hosszú távú fenntarthatóságáról. Munkatársunk kérdésére, miszerint a kormány nyitott-e a városháza elképzelésére, ami a szerelvények felújítására vonatkozik, a kormányszóvivő úgy reagált: a Miniszterelnökség levelet írt a főpolgármesternek, részletes tájékoztatást kérve, mert bármiféle állami segítség hatással van az ország költségvetésére. De a fővárosnak minden jogosítványa megvan rá, hogy eljárjon, ha az utasok biztonságát érintő probléma felmerül – tette hozzá.

Tarlós István elmondta: kedden ezeregyszáz oldalas vizsgálati anyagot bocsátott Lázár János államtitkár rendelkezésére a metróról. Ez az anyag a 3-as metró műszaki és pénzügyi problémáit elemzi. Információink szerint Németh Lászlóné fejlesztési miniszter megfelelőnek tartja a felújításra vonatkozó elképzelést, a kormánynak viszont hivatalosan még rá kell bólintania a javaslatra.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.