Bukás szélén a 4-es metró
Mindösszesen két napot sikerült eddig hiba nélkül teljesítenie az előírt hatvanból a 4-es metrónak. Ráadásul ezt sem együtt, holott az új vonal átadásához szükséges ideiglenes használatbavételi engedély kiadásához legalább két hónapnyi, megszakítás nélküli teljesen hibamentes futást kell produkálniuk a szerelvényeknek és a rendszernek a Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) felügyelete alatt. Ha hiba adódik, akkor mindig elölről kell kezdeni a folyamatot.
A teszt indulása óta szinte állandóan „újrakezdenek”, lévén valami folyton meghibásodik. A járművek túlfutnak a megállón, nem arra indulnak el, amerre kellene, az ajtók a másik oldalon nyílnak. De az is előfordult már, hogy a rendszer egy korábban betáplált, a későbbi módosítás után bent ragadt téves vágányhosszúság alapján irányította a szerelvényt.
A hibák többsége nem ilyen látványos, de a gyakoriságuk nagyságrendekkel meghaladja azt a szintet, amelyet belátható időn belül ki lehet javítani. Lapunk információi szerint a hatóság már jelezte, ha napokon belül nem csökken a hibagyakoriság, akkor nem tudják kiadni az engedélyt.
S erre egyelőre nem sok az esély. Az Alstom információink szerint „félkész” járműveket szállított Budapestre. A lengyel gyárban ugyanis nincs megfelelő hosszúságú pálya, ezért nem végezték el a hibák felbukkanásához szükséges próbafutásokat, így ezek most jönnek elő.
A helyzetet tovább rontja, hogy más technológiát épített be a kocsikba az Alstom, és mást a pályába a Siemens, ezeket kellene összhangba hozni. A bonyolult vezérlő szoftverrendszert folyamatosan alakítgatják, egyelőre nem sok sikerrel. A szerelvények ugyan automata üzemmódban közlekednének, mégis nap mint nap közbe kell avatkoznia a vezetőnek.
Mindezek után aligha meglepő, hogy a beruházást saját irányítása alá vonó Tarlós István főpolgármester „nem teljesen nyugodt” a sötétüzemi próbák miatt. A Hír TV szombat esti adásában azt mondta: előfordulhat, hogy az elejéről kell kezdeni a teszteket, és elméletileg kicsúszhatnak a március végi határidőből. (Mint ahogy ezt a Népszabadságban már két hete jeleztük.)
A lapunk által megkérdezettek szerint az lenne a csoda, ha sikerülne tartani a határidőt. Kérdés, hogy a vasúthatóság mennyire tartja magát az előírásokhoz. Tarlós István szerint az átadás után már nem lehetnek biztonságkritikus hibák, de kisebb kényelmetlenségek előfordulhatnak az első hónapokban. A Metróért Egyesület szerint a szerelvények helymeghatározásának bizonytalansága miatt korántsem elhanyagolható az utoléréses balesetek kockázata.
Az elhúzódó próbafutások új kérdéseket is felvetnek. A szervizciklusok összecsúszása miatt egyszerre több szerelvényt kell majd kivonni a forgalomból. Ám ehhez kevés a vonat. A főváros 15 kocsit vásárolt, csúcsidőben 13 járműnek kell futnia. Ha kettőt felülvizsgálnak, akkor kérdés, hogyan pótolják a hibás, jelenleg átlag három-négy szerelvényt. A végleges használatbavételi engedélyt egyébként az egyéves utasforgalmi teszt teljesítése után adhatja ki a Nemzeti Közlekedési Hatóság.