3-as metró: Kocsicsere helyett felújítás

Németh Lászlóné fejlesztési miniszter javaslatára szerdán kikristályosodott a kormányálláspont a 3-as metró felújításáról – tájékoztatták a Népszabadságot. E szerint nem cseréről, hanem a szovjet gyártmányú és immár kritikus műszaki állapotban lévő metrószerelvények – 220 kocsi – felújításáról lehet szó.

Információink szerint a rekonstrukció az infrastruktúrára, azaz a sínekre és az alagutakra nem vonatkozik.

A projektet a városházán 90 milliárd forintra becsülik, és mivel a főváros hitelképes, nem uniós fejlesztési pénzeket igényelnének, a finanszírozás pénzintézeti közreműködéssel történne – mondták lapunknak. A városháza reményei szerint tavasszal startolhat a 3-as metró projektje.

Tarlós István főpolgármester már tavaly augusztusban levélben kérte Németh Lászlóné fejlesztési minisztert, hogy a 3-as vonal kritikus műszaki állapotú szerelvényeinek felújítására vonatkozó beszerzést mentesítse a közbeszerzési törvény alól, lévén a „gördülőállomány modernizációja” alapvetően biztonsági szempontok miatt nem várhatja ki az ilyen eljárások lebonyolításához szükséges időt. Márpedig a 3-as metró üzemeltetési kockázata folyamatosan nő, és a jelenlegi ismeretek alapján senki sem tudja biztonsággal megbecsülni, hogy mikor kell leállítani a járműveket – írta Tarlós ebben a levélben. Január közepére viszont megváltozott a helyzet, és Tarlós István lapunknak akkor azt mondta: lesz közbeszerzési eljárás a 3-as metró felújítása esetén. „A városvezetés végleges álláspontja szerint nyílt pályázatban gondolkodunk” – közölte.

A főpolgármester tájékoztatása szerint rendszeres kapcsolatban áll a kormánnyal, illetve Orbán Viktor miniszterelnökkel a 3-as metró ügyében. Tarlós István már több alkalommal nyilatkozott arról, hogy a 3-as metró vonalát és az ott futó szerelvényeket réges-rég fel kellett volna újítani, hiszen „néhány éven belül akár emberéletekről lehet szó”, azaz lépni kell. A 2011. tavaszi metrótűz után rögtön kivonták a 370 kocsiból álló járműpark 43 legöregebb darabját. De a megmaradtak csaknem fele – 154 darab – szintén elmúlt már harmincéves.

Január közepén már megírtuk, hogy a tízmilliárd eurós paksi atomüzlethez kapcsolódva révbe érhet a 3-as metró felújítása. A Népszabadság kormányközeli forrásokból úgy értesült, hogy a fővárosi észak–déli metróvonal járműparkjának rekonstrukciója a magyar–orosz „torta” egyik szelete lehet. Akkor a főpolgármester azt mondta, hogy „semmilyen előkészítés nem folyt a korábbi időszakokban”, de Tarlós István nem zárta ki az orosz közreműködést sem.

 

Kritikus állapotban van a 3-as metró
Kritikus állapotban van a 3-as metró
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.