Közlekedésen bukhat 300 milliárdot Budapest
A vártnál sokkal jobban elhúzódó előkészítés, a halogatott pályázati kiírások, illetve a közbeszerzési eredmények sorozatos megtámadása egyre több nagy projektet sodorhat ki az unió 2015-ös felhasználási elszámolási határidejéből. A nettó 35,3 milliárd forint értékű – csaknem teljes egészében uniós támogatásból megvalósuló – villamosbeszerzésen ugyan december legvégén ismét győztest hirdetett a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), ám a szerződést már így se köthetik meg január vége előtt a spanyol CAF vezérkarával.
Akkor is csak úgy, ha a vesztes Ganz-Skoda nem támadja meg újfent az eredményt, és a Közbeszerzési Döntőbizottság nem ítél ismét a BKK ellen. Miközben már a közlekedési holding sem tagadja, hogy a projekt nem zárható le a jelenlegi uniós pénzügyi ciklusban. Az átnyúló elemek finanszírozására a kormány határozatban vállalt kötelezettséget, részben a 2014–2020 közötti uniós közlekedésfejlesztési program terhére. A fővárosi önkormányzat és a BKK szerint itt sem őket terheli felelősség, lévén a törvényi előírásokra tekintettel jártak el.
A villamostender megcsúszásával azonban veszélybe került az 1-es és a 3-as villamos pályájának korszerűsítése is. A kapott uniós támogatásnak ugyanis az akadálymentes járművek forgalomba állítása is feltétele volt. A fővárosi villamosberuházást a növekvő pénzügyi kockázatra tekintettel szintén a következő uniós pénzügyi ciklusba sorolhatja át a kormány. Ez önmagában még nem lenne baj, de ismerve a hazai politikai forgatókönyveket: ami a választásokra nem készül el, az utána nagyon ráér.
A két évre tervezett beruházás összértéke 41 milliárd forint, amelynek 94 százalékát az unió, illetve a kormány biztosítja. A főváros 2,5 milliárddal járul hozzá a költségekhez. De az uniós pénzek elúszásával ennél mélyebbre kellene nyúlni a városházi zsebben. Ez pedig akkor sem lenne kellemes, ha nem lenne már eleve lyukas. Ráadásul a járműbeszerzés másik fele sem fut jobban. A trolibusztender júniusban meghirdetett első köre szintén sikertelenül zárult.
Összesen két cég tett ajánlatot, de a BKK szerint mindketten formailag hibás pályázatot nyújtottak be. Az új tendert októberre ígérték, de csak november végén jelent meg. Ebben az előzőhöz hasonlatosan 24 – később esetleg további 84 – jármű vásárlására kért ajánlatokat a BKK. A 108 darab becsült értéke nettó 18,6 milliárd forint. A pénz 99,3 százalékát az unió adja.
Erős csúszásban van a budai fonódó villamosvonal, illetve a Széll Kálmán tér átépítése is. A kivitelezői pályázatot – több halasztás után – tavaly szeptemberben írták volna ki. Csakhogy a tenderkiíráshoz szükséges engedélyeket csak október végén kapták meg. Az elvesztegetett időt a kivitelezői pályázat lebonyolítására szánt három-négy hónapból faragná le a főváros, így legkésőbb 2014 tavaszán el akarják kezdeni az építkezést, hogy erőltetett menetben befejezhessék 2015 végéig. Kérdés, hogy sikerülhet-e.
Korábban ugyanis legkevesebb két évre becsülték a kivitelezés idejét. Ehhez viszont már 2012-ben le kellett volna folytatni az engedélyezési eljárást és a kivitelezői tendert is. A budai fonódó villamosprojekt körüli szakmai és politikai vita azonban jócskán elhúzódott. A két projekt megvalósításához szükséges 13 milliárd forintot három – európai uniós, kormányzati és fővárosi – forrásból szedték össze. Az uniós licit legnagyobb tétje azonban kétségtelenül a 4-es metró. Brüsszel ugyanis a 181 milliárdos támogatás egy részét vagy akár az egészet is visszakövetelheti szerződésszegés címén.
S erre van esély. A beruházás unió által meghatározott megtérülési mutatója ugyanis csak akkor érhető el, ha az autósok jó része átül a metróra, így emelve az utasszámot a várt szintre. A fővárosiak átszoktatását segíteni hivatott dugódíj bevezetését azonban jóval az idei választások utáni időszakra tolták ki. Ráadásul a kelenföldi csomópont se készül el a metróátadásra, holott ez is szerepelt a szerződésben. Az uniós támogatásokkal, illetve a szerződésekben vállaltakkal azonban 2015 végéig kell elszámolni.