Simicskáé a Class FM
Simicska Lajos a legnagyobb részvényese az Advenio Zrt.-nek, amely a Class FM országos kereskedelmi rádiót üzemelteti – derül ki a legfrissebb cégbírósági adatokból.
Az Opten céginformációs szolgáltató adatbázisa szerint tavaly júliusban változás történt a cég tulajdonosi viszonyaiban, megszűnt Nyerges Zsolt 50 százalékot meghaladó szavazati joga. A cég dokumentumaiból az Opten által kigyűjtött tulajdonosi információk szerint Simicska Lajos 24 szavazattal az Advenio legnagyobb részvényese, őt 13 szavazattal a Lánchíd Kereskedőház, tíz szavazattal a PRO-AURUM Vagyonkezelő Zrt. és három szavazattal Nyerges Zsolt követi. A Lánchíd Kereskedőház Kft. Nyerges Zsolt és a Lánchíd Rádió Kft. tulajdonában van, a PRO-AURUM Vagyonkezelő Zrt. pedig a Pro A, a Pro B, valamint a NEO-MET Ingatlanforgalmazó és Vagyonkezelőn keresztül részben szintén Simicska Lajosé.
Az Advenio az Infocenter.hu médiacsoport része, amely működteti a Lánchíd Rádiót és kiadja a Heti Válasz című hetilapot is. Az Infocenter.hu döntően, 96 százalékban Nyerges Zsolt tulajdona. Simicska és Nyerges üzleti kapcsolatai összefonódnak, Simicska Lajos a Közgép meghatározó tulajdonosa, a céget pedig Nyerges Zsolt elnök vezeti.
2009-ben nagy botrányt váltott ki, hogy az akkori médiahatóság, az Országos Rádió- és Televízió Testület (ORTT) fideszes, kereszténydemokrata és szocialista delegáltjai a Sláger Rádió frekvenciáját a Neo FM-mel pályázó, a baloldali gazdasági körökhöz több szállal kötődő FM1 Konzorciumnak, a Danubius hullámsávjának használati jogát pedig az akkor még Fellegi Tamás, majd a Nyerges Zsolt érdekeltségi körébe került Advenio Zrt. által működtetett Class FM-nek adták hét évre.
Majtényi László, az ORTT elnöke a döntés miatt lemondott posztjáról, és már akkor közölte, hogy a pályázók ígérete, vagyis az, hogy az árbevételük 50-55 százalékát befizetik az állami kasszába, teljességgel irreális, így teljesíthetetlen. A Sláger és a Danubius tulajdonosai bírósághoz fordultak, ahol 2011 elején született jogerős ítélet. A Legfelsőbb Bíróság a Danubius ügyében kimondta, hogy az ORTT jogsértően járt el, amikor nem zárta ki már a pályáztatás során a frekvenciáját végül elnyerő Advenio Zrt.-t. A másik eljárásban viszont a Sláger Rádió veszített, a bíróság szerint az ORTT itt nem járt el jogsértően.
A Neo FM azóta tönkrement, frekvenciáját nemrégiben a közmédia kapta meg, a Sláger és a Danubius tulajdonosai pedig a Világbank mellett működő washingtoni székhelyű nemzetközi választott bíróságon perlik a magyar államot.
A Class FM talpon maradt. Nem is akárhogy. A céginformációs adatok szerint az Advenio 2010-et 161 milliós, 2011-et 54 millió forintos nyereséggel zárta, 2012-ben pedig az adózott eredménye meghaladta a 910 millió forintot. Nettó árbevétele 2010 és 2012 között stabilan kétmilliárd forint fölött volt, tavalyelőtt meghaladta a 2,6 milliárd forintot. A reklámpiac meghatározó szereplője, a Szerencsejáték Zrt. a kereskedelmi rádiók közül leginkább a Class FM-en hirdet. A Szerencsejáték Zrt. 2011-ben a rádiós reklámra szánt bruttó 707 millió forintból 580 milliót költött el a Class FM-nél, míg a Neo FM-nél mindössze nyolcmillió forintot.
A hallgatottsági adatok nem indokoltak volna ilyen óriási különbséget. Az állami cég lapunk kérdésére azt közölte: 2012-ben nettó 408, 2013-ban pedig nettó 377 millió forintot hirdetett a Class FM-en. Tavaly januártól például a Szerencsejáték Zrt. az MR1-Kossuth rádió helyett a Class FM-en tesz eleget az eredményközlési kötelezettségének, évi 52 millió forintért a kereskedelmi rádió közli a kenó, az ötös lottó, a hatos lottó, a skandináv lottó nyertes számait és a totó fogadási eredményeit. A Szerencsejáték Zrt. a fiatalabb hallgatókkal indokolta, hogy már nem a Kossuth rádióval kötött szerződést. Tavaly októberben a Szerencsejáték Zrt. által vásárolt reklámfelületeken, óriásplakátokon és a Class FM-en sugárzott spotokkal népszerűsítették a Nemzeti Kulturális Alap célkitűzéseit is.