Kormánymegbízott felügyeli, hogy a 4-es metró járjon a választásokra

Orbán Viktor miniszterelnök csütörtökön Pesti Imre kormánymegbízottat jelölte ki a 4-es metró megvalósításával összefüggő ügyek koordinációjára. A kiemelt jelentőségű ügyek nyilvántartásáról szóló kormányrendelet módosításával a budapesti kormányhivatal vezetőjének feladatává vált a Kelenföldi pályaudvar és a Bosnyák tér közötti új metróvonalhoz kapcsolódó közigazgatási eljárások felügyelete.

Köznyelvre lefordítva: az engedélyezési folyamatok felgyorsítására. A 4-es metrónak különleges szerepet szán a kormány a választási hadjáratban. S egyelőre sok a kérdőjel. Pesti Imre mindezért külön javadalmazásban nem részesül, lévén kormánymegbízottként kormánybiztos már nem lehet. A megbízatás szabadsága idején érte – ezért nem sikerült elérnünk –, de információink szerint aligha lepte meg. Tarlós István főpolgármestert már annál inkább. A városvezető ugyanis június végén bejelentette, hogy a DBR Metró Projekt Igazgatóságtól magához vonta a 4-es metró építésének felügyeletét. Döntését éppen azzal indokolta, hogy fel kell gyorsítani az adminisztratív előkészítést és a hatósági engedélyezési folyamatokat. A bejelentésre a kelenföldi metróállomás építésének késlekedéséről szóló cikkünk megjelenésének másnapján kerített sort.

Tarlós István próbaúton
Tarlós István próbaúton

Azt írtuk, a kelenföldi közlekedési csomópont bizonyosan nem készül el a metró átadási határidejére, holott ez elméletileg az utasforgalmi próbaüzem előfeltétele lenne. A főpolgármester elismerte, hogy „különböző hagyatékok miatt” valóban nem fejeződik be a felszínrendezés jövő márciusig, de egy ideiglenes kijárat építésével áthidalják a problémát. A főpolgármester mindenki megnyugtatására azt közölte: a kelenföldi felszínrendezés nem befolyásolja a 4-es metró üzembe helyezését. Egy hónap múlva a teljes új metróvonalat végigutazta a BKK, a BKV és a sajtó képviselőinek társaságában, azt bizonyítandó, hogy a kivitelezés megfelelő ütemben zajlik. A vágányépítés befejeződött, utolsó fázisba értek az állomások belsőépítési munkái, zajlik a különböző rendszerek – áramellátás, biztosítóberendezések – telepítése.

A rendszerépítési munkák Tarlós reményei szerint az év végéig befejeződnek. Szeptemberben megkezdődhetnek az úgynevezett sötétüzemi, azaz utasok nélküli tesztek. Ezeket jövő tavasszal az utasforgalmi próbaüzem követi. Ám fogytán az idő. A kormány, okulva a kelenföldi példából – a felszínrendezés 2004 óta húzódik, egyedül a környezetvédelmi eljárás lefolytatása négy évet vett igénybe –, régi, megbízható emberére bízta a 4-es metróhoz kapcsolódó engedélyek körüli bábáskodást. Pesti Imre nincs egyszerű helyzetben. Bár a kelenföldi állomást leszámítva az építési engedélyezési eljárásokon túl van a projekt, de a használatbavételi engedélyek beszerzése még hátravan. S ez, különös tekintettel az Alstom-szerelvényekre, nem túl megnyugtató.

Az Alstommal való kenyértörésre éppen a típusengedélyek beszerzésének hiánya miatt került sor. A 2006-os szállítói szerződés reinkarnációjának tekinthető új megállapodásban az Alstom határidőre vállalta az engedélyek beszerzését, de egy pillanatig sem titkolta, hogy újra felmentésért folyamodik a Nemzeti Közlekedési Hatósághoz (NKH). Így is tett. A M2-es metróvonalra szállítandó szerelvények új típusengedélye iránti kérelemmel együtt a korábbihoz hasonlóan felmentést kért a fékrendszerre és a vezetőfülke magasságára. Az NKH kényes helyzetben találta magát. Hogyan adjon felmentést arra, amiről korábban kinyilvánította, hogy sem a hazai, sem az uniós szabványoknak nem felel meg? A felek végül kölcsönös segítséggel vágták át a gordiuszi csomót. A cég bejelentette, számos lényeges változtatást hajtott végre a berendezésen a korábbi magyar észrevételek alapján.

Az NKH pedig tekintettel volt „a gyártó és a főváros között létrejött új megállapodásra”. Az Alstom a megvásárolt 15 szerelvényből 11-et szállított le, amiből idén júliusig hét vizsgázott le. Az idén februárban megszerzett típusengedély után ugyanis az üzembe helyezési engedélyt is meg kell szereznie minden egyes járműre. A BKV-nak pedig az utasforgalom megkezdéséhez használatbavételi engedélyt kell kérnie a metróalagútra, az állomásokra és a vasúti infrastruktúrára. A kérelem csak a kivitelezési munkálatok elvégzését követően nyújtható be. Ráadásul a különböző cégek által szállított rendszerelemek együttműködését az NKH által előírt biztonsági szinten kell megteremteni, majd azt a hatósággal a folyamat legvégén két hónap üzemszerű és teljesen hibamentes próbaüzemmel igazolni. A kormány minderre tekintettel rendelte ki Pesti Imrét. A kormánymegbízottnak negyedévente kell jelentést készítenie.

Ez a böngésző nem támogatja a flash videókat
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.