Ősszel indul a Futár
A Futár projekt elavult szakmai standardok mentén valósul meg, így működtetése évi 1,8 milliárd forintot emészt majd fel. Ráadásul az átadás is csúszik – hangzott el a BKV legutóbbi felügyelőbizottsági ülésén. – Ez az állítás teljesen alaptalan, mi ilyen szakmai álláspontot nem ismerünk – tájékoztatta lapunkat a projektgazda Budapesti Közlekedési Központ (BKK). A Futár (forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszer) projekt egy integrált közösségi közlekedési informatikai rendszer, összköltségvetése 6,7 milliárd forint, amely az Új Széchenyi Terv keretében európai uniós támogatással valósul meg. A BKK szerint a rendszer budapesti kiépítése jól halad, a különböző járműszerelések és az utcai kijelzők üzembe helyezése gőzerővel folyik.
A BKV jelenleg két elavult, több mint 20 éves, korszerűtlen forgalomirányítási rendszert használ, amelyek között nincs megfelelő átjárás. A Futár teljes mértékben kiváltja ezt. Az új rendszer stabil szoftverrel működik, így nem igényel komolyabb karbantartást, valamint arra is alkalmas lesz, hogy az üzemeltetők – jelenleg a BKV és a VT Transman – szerződésben vállalt szolgáltatásait nyomon kövesse és ellenőrizze.
A BKK reményei szerint az új forgalomirányítási és utastájékoztatási rendszer segítségével valóban elérhető lesz az egyenletes, menetrend szerinti járműkövetés, és jóval gyorsabb lehet a váratlan eseménynél való beavatkozás. A járművezetők, az utasok és a forgalomirányítók közötti többoldalú, valós idejű kommunikáció révén a BKV valóban képes lesz alkalmazkodni a változó közlekedési feltételekhez. A járműveken a következő megállót bemondó rendszer minden járművön automatikus lesz, és nem a járművezető odafigyelése, hanem a műholdas pozíció alapján mondja majd a géphang a megállókat. Ráadásul ha késik vagy nem jár a következő megállóba várt villamos, erre még a buszon figyelmeztetik az utasokat.
Egy régi, elavult rendszert váltunk le a Futárral – válaszolta lapunk kérdésére a BKK. A professzionális rendszer bevezetésének fővállalkozója egyébként a Synergon Integrator Kft., míg a rendszer alapjait és legfőbb elemeit alvállalkozójaként egy világszinten jegyzett szállító, a német IVU Traffic Technologies AG biztosítja. A cég széles körű referenciával rendelkezik a világban, így az IVU berendezéseit használják Londonban, Berlinben és Hollandiában is. A londoni rendszer innovatív megvalósításával idén díjat is nyertek a genfi világkonferencián. A közterületi kijelzők a német Lumino GmbH hasonlóan világszínvonalú, karbantartást nem igénylő, kiváló referenciákkal – például Berlin és sok más német város, Rotterdam, Moszkva, Szentpétervár stb. – rendelkező termékei.
Az üzemeltetési költségek pontos összege egyelőre nem ismert. Ezt csak a pontos ajánlat ismeretében tudja majd a fővárosi közlekedési holding megmondani. Előzetes számításaik szerint legfeljebb százmilliós nagyságrendű lesz a rendszer működtetésének éves költsége. A rendszer nyújtotta pluszszolgáltatások várhatóan az utasszám növekedését eredményezik, ami pluszbevételt hozhat a BKV-nak – teszi hozzá a BKK. A kiadások egyébként a központi hardver- és szoftverrendszer, illetve a járműfedélzeti eszközök és a külterületi kijelzők, valamint a független rádiós rendszer és végponti eszközök üzemeltetéséből adódnak össze.
A Futár megvalósítására rendelkezésre álló pénzügyi források évek óta változatlanok, így a rendszer képességeit pénzügyi okok nem befolyásolták – cáfolta a BKK azt a felvetést, miszerint a szakmai, műszaki tartalom a források szűkülésének eredménye. A Fővárosi Közgyűlés mindenesetre májusi ülésén sietve tárgyalta meg és hagyta jóvá a Futár projekt befejezéséhez szükséges és még hátralévő fejlesztési feladatok elvégzéséhez szükséges 1,8 milliárd forint forrás biztosításáról szóló előterjesztést. György István főpolgármester-helyettes a sietség okát firtató kérdésre azt válaszolta: „Még két hét is rengeteget számít. Az európai uniós támogatás elvesztését semmiképpen sem szeretnénk megélni...”
A támogatási szerződést 2009 júniusában kötötték meg, az átadás határidejét akkor 2013. június 30-ban határozták meg. Az átadás azonban őszre csúszik. Ennek feltétele ugyanis, hogy a járműveket felszereljék a valós idejű tájékoztatást biztosító fedélzeti egységgel. Ez eddig több mint 1300 busz, illetve trolibusz esetében történt meg, de szeptember 20-ig a többi járművön – a buszok és a trolibuszok mellett a villamosokon – is elvégzik a munkát. A projekt látványosabb elemeinek számító 263 darab megállóhelyi, csomóponti utastájékoztató berendezések 95%-át már kihelyezték a közterületekre. A szeptemberi határidőre a maradék 15 kijelző is a helyére kerül.