Fideszesített kormányszlogen

Engedélyt kért és kapott a Fidesz a „Magyarország jobban teljesít” kifejezés használatára a kormánytól. Így lesz a közpénzből fizetett "tájékoztató" kampányból nyíltan pártpropaganda.

Két hónappal ezelőtt indította útjára a Fidesz azt az országjáró konferenciasorozatot, amely a kormány propagandakampányából ismert „Magyarország jobban teljesít” szlogent viseli. A különböző városokban megtartott fórumokon miniszterek, államtitkárok, legutóbb pedig Kövér László házelnök magyarázzák: miért jobbak az ország eredményei most, mint az elmúlt nyolc évben. A Fidesz-frakció tájékoztatása szerint a konferenciasorozat célja, hogy bemutassa a képviselőcsoport álláspontját a legfontosabb szakpolitikai területeken, ismertetve egyúttal a legfontosabb kormányzati eredményeket. Összesen tíz konferenciára került, illetve kerül sor, ezek költségeit a Fidesz frakciókasszájából finanszírozzák. Egy-egy rendezvény összköltsége nagyjából bruttó félmillió forint.

A szintén „Magyarország jobban teljesít” elnevezésű kormányzati reklámkampánnyal kapcsolatban korábban az Átlátszó.hu írta meg, hogy az Orbán-kormány eredményeit bemutató plakátsorozat bruttó negyedmilliárdba került az adófizetőknek; az ezzel kapcsolatos online és print médiafelületek vásárlásakor a Metropol, illetve a Magyar Nemzet és a Magyar Hírlap járt a legjobban.

Érdekesség, hogy a „Magyarország jobban teljesít” szlogen használatára a Fidesz-frakció engedélyt kért és kapott a Miniszterelnökségtől; a kormánypárt ennek megfelelően „ingyenesen” használhatja a kifejezést. Az azonban mindenképpen kérdéseket vet fel, hogy a Fidesz által képviselt és használt propagandaelemek mennyiben férnek össze a vele teljes átfedésben lévő kormányzati „információs” kampánnyal; amelynek természetéből adódóan sem lenne szabad pártcélokat szolgálnia. Hozzá kell tenni ugyanakkor azt is, hogy a kormányzati források pártcélú kampányfelhasználása egyik korábbi kormánytól sem állt távol.

„A politikai, választási kampányokat jellemző korrupció elválaszthatatlan részének tekinthető az, amikor közpénzből úgy kampányolnak a pártok, hogy ezt álságosan a társadalom tájékoztatásának nevezik” – így kommentálta a „Magyarország jobban teljesít” című plakátkampányra és országjárásra vonatkozó kérdésünket Ligeti Miklós. A Transparency International Magyarország (TI) jogi igazgatója a Népszabadságnak nyilatkozva hozzátette: ez a gyakorlatban történhet úgy, hogy a kormány úgynevezett lakossági tájékoztató kampányt indít, amit az adófizetők pénzéből fizet, de valós tájékoztatás, hasznos információk megosztása helyett saját pártnézeteit hirdeti; divatos szóval élve: „önmagát fényezi”. Ligeti Miklós hangsúlyozta, hogy ugyanezt egy város vezetése még egy ellenzéki párt által irányított önkormányzat esetében is megteheti, helyi szinten valósítva meg pártnyomulást tényleges lakossági tájékoztatás helyett.

„Jellemző, hogy ezek a tulajdonképpeni állami kampányok mindig az adott párt kizárólagos sikereként állapítják meg azokat a közösségi eredményeket, amelynek állami pénzen szerveznek hírverést. Így azonosítja magát a kormány a nemzettel, így válik a kormány érdeke a nemzet érdekévé. Nem véletlen, hogy a kampányfinanszírozás tárgyában kormánypárti képviselők által benyújtott és finoman szólva nem túl ambiciózus törvényjavaslat meg sem kísérli érinteni ezt a témát. Vagyis a törvényhozók szerint a kormány valójában pártkampányt megvalósító önfényezését a jövőre nézve sem kellene tiltani. A TI hevesen kritizálta is ezt a törvényjavaslatot” – mutatott rá lapunknak Ligeti Miklós.

A konkrét kormánykampánnyal kapcsolatban a TI jogi igazgatója hozzátette: a „Magyarország jobban teljesít” programmal is az a baj, hogy valójában a kormánypártok közpénzből fizetett, bújtatott pártkampányáról van szó. „Ez pedig nem felel meg a kormányzati tájékoztató anyagokkal szembeni követelményeknek. Egy ilyen tájékoztató anyagnak nem az kell legyen a célja, hogy a kormány dicsekedjék a hőstetteivel, azzal, hogy mit tett a korábbi kormányoknál vagy más államoknál jobban” – fogalmazott Ligeti Miklós.

A szakértő a külföldi példákat ismertetve arról beszélt a Népszabadságnak, hogy ez a „műfaj” tőlünk nyugatabbra sem ismeretlen. „Svédországban, Németországban ezt például kizárólag kormányzati honlapokon keresztül végzik, mert olcsóbb és könnyebben frissíthető. Arrafelé azonban nem kell tiltani a kormánypénzből történő pártpromóciót. Ez ott eszébe sem jut a kormánynak. Itthon még nem ennyire »fejlett« a politikai kultúra, ezért a Transparency nagyon is ragaszkodik az állami szervek által folytatott bújtatott és nyílt kampányok tiltásához. Tudjuk azonban, hogy nem lehet megtiltani azt, hogy mondjuk egy közpénzből épült híd ne pontosan a választási kampány idején készüljön el, és ilyenkor a hídavató politikusok persze pártjuk sikerét fogják hangoztatni. Ez azonban nem lehet ok arra, hogy a teljes szabályozatlanság örve alatt tovább menjen a közpénzek pártérdekekre fordítása. Megoldás lehet, ha a pártok legitim választási kampányaira költött pénzekbe be kell számítani az állami szervek által pártérdekből végzett kampányok költségeit is” – nyilatkozta a TI jogi igazgatója.

„Önfényezés” több szinten
„Önfényezés” több szinten
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.