Állami légi szállító flotta?
A tender szerint két csomagban lehet pályázni: az egyikben két személyszállító és egy személyszállításra is alkalmas teherszállító repülőgépet lehet megvételre ajánlani, a másik csomagban szintén három, merevszárnyas gépről van szó, csak fordított felosztásban. A pályázati dokumentációt ezerkétszáz euróért vehetik meg az érdeklődő hadiipari vállalkozások. A szerződés határideje 2013 utolsó napja, vagyis a beszerzést a HM még idén végre kívánja hajtani.
Hende Csaba honvédelmi miniszter korábban már egyeztetett a parlamenti pártok képviselőivel a helikopter- és szállítórepülőgép-képesség fejlesztési lehetőségeiről. Abban állapodtak meg, hogy a helikopterek esetében őszig készítik el a tenderkiírást, amit ismét megvitatnak majd a pártok képviselőivel. Megállapodtak abban is, hogy az új forgószárnyasok beszerzéséről majd csak a következő kormány hoz döntést. A repülőgép-beszerzésre ötmilliárd forinttal, a helikopterek vásárlása kapcsán pedig százmilliárddal kalkulálnak.
„A most megjelent kiírás nem a korábbi megállapodás felrúgása, hiszen a négypárti egyeztetésen a meghívottak elfogadták és egyetértettek a merevszárnyú és a forgószárnyas képesség fejlesztésére vonatkozó forgatókönyvekkel. A 2014-es, választások utáni határidő javaslata a helikopterbeszerzésre vonatkozik” – fogalmazott lapunknak a HM illetékese. „A Malév megszűnésével olyan, az ország szempontjából stratégiai fontosságú képesség tűnt el, melyet szükséges pótolni. A HM által javasolt „Állami Légiszállító Flotta” létrehozása nem a Malév szerepét kívánja betölteni, hanem egy a katonai, állami és civil igényeknek megfelelő, a nemzetbiztonsági szempontokat is figyelembe vevő légi szállítási megoldási javaslat állami légi járművel, katonai üzemeltetésben” – írta lapunknak a szaktárca.
„Egy ilyen súlyú, ekkora összegű döntést a kormányzás utolsó hónapjaiban meghozni nem elegáns” – így kommentálta a tenderkiírást Dorosz Dávid, a PM szakpolitikusa, hozzátéve: „furcsa, hogy a tárca a szállítógépekről szóló tendert írta ki először. Nagyon remélem, hogy ennek nem az az oka, hogy Orbán Viktor megunta a menetrendszerű járatokon való utazást” – fogalmazott a PM politikusa. Vadai Ágnes volt honvédelmi államtitkár, a DK elnökségi tagja szerint az alapvető probléma a beszerzés ütemének és feltételeinek kevéssé transzparens folyamata. Arra is felhívta a figyelmet, hogy az idei költségvetésben nem látható a tervezett beszerzés fedezete, ahogyan várhatóan jövőre sem lesz elkölthető pluszforrás.
Ugyancsak a szűkös büdzsére hívta fel a figyelmet Demeter Márta. Az MSZP szakpolitikusa azt mondta: „rejtély”, hogy a kormány az elképzeléseit milyen forrásból szeretné megvalósítani. „A tárca szerint bevételi forrás lehet a MiG–29-esek értékesítése, amiben eddig sem jártak sikerrel, tehát ez bizonytalannak tekinthető. Sem a honvédelmi tárca, sem a központi költségvetés nem tartalmaz ezekre a beszerzésekre forrásokat, amiket ilyen sürgető szakaszban már igencsak látni kellene.”