Nem vonul ki, de tiltakozik az RTL

A két nagy kereskedelmi tévétől milliárdokat hajtanának be reklámadó címén.

A magyar RTL Csoport megdöbbenéssel értesült az Európában példa nélküli új adófajta, a reklámadó tervéről, különösen annak közzétett tervezetéről – áll a legnagyobb magyar kereskedelmi tévé által kiadott hivatalos közleményben.

A kereskedelmi tévé szerint az adó egy teljes iparágat tesz tönkre, amely az elmúlt öt évben már így is bevételei felét elvesztette. „A tervezet kifejezetten a televíziós iparágat lehetetleníti el, azon belül is a legnagyobb bevétellel rendelkező RTL Klubot érinti, hiszen az adó progresszivitása úgy van meghatározva, hogy az elsősorban társaságunkat hozza nehéz helyzetbe” – olvasható a közleményben. A tévé szerint mindez jelentősen szegényíti a tartalomipart, csökkenti a Magyarországon előállított műsorok mennyiségét, és munkahelyek százait veszélyezteti a médiaiparban.

A magyar RTL Csoport minden opciót mérlegel a további magyarországi működésével kapcsolatban. Lapunk megkeresésére a tévé egyik vezető személyisége azt azonban elképzelhetetlennek tartotta, hogy a reklámadó miatt az RTL Klub kivonulna Magyarországról.

A TV2 szerint a reklámadó bevezetésével több száz ember munkahelye kerülne veszélybe, alapvető, a nézőket 15 éve szórakoztató és tájékoztató műsorok szűnhetnek meg, emellett nem lenne pénz tömegtájékoztatásra, közszolgálati feladatok teljesítésére. A második legnagyobb nézettségű és árbevételű kereskedelmi tévé álláspontja szerint a reklámiparág az elmúlt öt évben ötven százalékot csökkent.

A reklámpiacból élő TV2 sokmilliárdos veszteségbe fordult az elmúlt két évben. Azáltal ráadásul, hogy az analóg kikapcsolása nem történt meg időben, sok milliárd forint extra kiadása volt a cégnek. Most, hogy megszabadulnánk az analóg terhektől, a reklámadón keresztül még többet venne vissza a kormányzat, ezzel tovább mélyítve a médiapiac veszteségeit – közölte a kereskedelmi tévé. A TV2 hivatalos álláspontja szerint a reklámadó terve váratlanul érte őket, ahogy fogalmaztak, nagyságrendje meglepő és elfogadhatatlan: csődbe viszi a tízmilliárdos árbevétel feletti vállalatokat, ezzel szemben költségvetési oldalon nagyságrendileg nem jelent számottevő bevételt.

A Nemzetgazdasági Minisztérium pénteken nyújtotta be a parlamentnek a reklámadóról szóló törvény tervezetét, miután Orbán Viktor miniszterelnök ezt nevezte meg a túlzottdeficit-eljárás lezárása érdekében beharangozott intézkedéscsomag egyik elemeként. Az elképzelés szerint a reklámadót a hirdetést megjelentető médiumnak kell megfizetnie a reklám közzétételéből származó bevétele után. Nem kell adót fizetni a politikai és a társadalmi célú hirdetések után, minden mást azonban megadóztatna a kormány.

A reklámadó sávos rendszerű lesz: évi egymilliárd forint bevételig nem kell adót fizetni, 1–5 milliárd forint között egyszázalékos, 5–10 milliárd forintnál már tízszázalékos, a tízmilliárd forint feletti hirdetési bevételre pedig húszszázalékos adót vetne ki a kabinet. A progresszív rendszer miatt az elvonás elsősorban a nagy kereskedelmi televíziókat, így az RTL-t és a TV2-t érintheti érzékenyen. A reklámközlőknek idén július 20-ig kell megállapítaniuk és bevallaniuk a reklámadót, melyet két egyenlő részletben, augusztus 20-ig, illetve november 20-ig kell befizetniük. Rogán Antal, a Fidesz frakcióvezetője pénteken évi tízmilliárd forintra taksálta az új adóból származó bevételeket.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.