Nem bír a Volán a budapesti agglomerációval
Új alvállalkozói tendert kényszerült kiírni a Volánbusz, miután nyilvánvalóvá vált, hogy a Budapest környéki járatok átvételére kiszabott májusi határidőre képtelen előteremteni elegendő járművet. Ezúttal azonban nem buszokat, hanem szolgáltatást vásárolna az állami tulajdonban lévő társaság a 2013. május 1-je és 2014. január 31-e közötti időszakra.
A kiírásban közölt paraméterek – a szólóknál 11 méter, a csuklósoknál 16,5 méter –, illetve a 25 éves korhatár azt jelzi, hogy a cég erős lépéskényszerben van. A társaság szinte bárkivel bármilyen járműre szerződne, csak időben álljanak forgalomba. Így könnyen elképzelhető, hogy még a BKV legöregebb buszainál is leharcoltabb járművek szállítanák májustól az utasokat Budapest környékére. De garantált a zsúfoltság is, hiszen a pályázatkiírók 35-40 százalékkal kisebb teljesítményre kérnek ajánlatot. Ez még az év elején közzétett felhívásnál is szomorúbb képet rajzol ki az agglomerációs járatok jövőjéről. A tendert akkor 114 buszra írták ki, ami „csak” 20 százalékos teljesítménycsökkenést jelentett volna. A tárca ugyanis sokallta a hétköznapokon közlekedő 3700 járatot. Úgy vélték, hatékonyabb forgalomszervezéssel kevesebb járművel is megoldható a feladat.
Az érintett kilenc Budapest környéki településre (Budakeszi, Budaörs, Diósd, Gyál, Nagykovácsi, Pécel, Solymár, Szigetszentmiklós, Törökbálint) most 27 nappali és 8 éjszakai vonalon összesen 132 autóbusz jár. Májustól ez aligha marad így. Gólián Zsolt, a BKV Fürst Közlekedési Szakszervezetének elnöke a buszsofőrök februári tüntetésén úgy fogalmazott: az eddig 15 percenként járó buszok óránként közlekednek majd, éjszaka egyáltalán nem lesz busz, ráadásul a városhatáron át kell majd szállni a BKV-buszokra.
A szakszervezeti vezetők tegnap ültek tárgyalóasztalhoz Völner Pállal, az NFM infrastruktúráért felelős államtitkárával. Nem sokra jutottak. Az államtitkár megígérte, hogy a Volánbusszal folytatott tárgyalásokba őket is bevonják, de addig is azzal nyugtatta a szakszervezeti vezetőket, hogy az év végéig semmi se változik.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) tavaly decemberben döntött arról, hogy május elsejétől átadja az agglomerációs járatok üzemeltetési jogát az állami tulajdonban lévő Volánbusz Zrt.-nek, bár a cégnek se elég járműve, se elég embere nem volt a feladatra. A szaktárca a személyszállítási törvénybe, illetve az uniós jogszabályokba foglalt kötelezettséggel indokolta a lépést. A cég sebtében három pályázatot is hirdetett autóbuszbérlésre, -vásárlásra, illetve a mindezek finanszírozását szolgáló 7,7 milliárdos bankhitelre. A tendereket azonban szakmai hibák miatt vissza kellett vonni.
A minisztérium szabta határidő viszont vészesen közelít, így átmeneti megoldásként előbb a BKV-tól bérelt volna buszokat a Volánbusz, majd újabb tendert írt ki szolgáltatásvásárlásra. A pályázatra természetesen az agglomerációs járatokat jelenleg üzemeltető Budapesti Közlekedési Központ–BKV páros is indulhat. A BKV-szakszervezetek szerint ha májustól továbbra is a fővárosi közlekedési cég üzemelteti a járatokat a Volánbusz alvállalkozójaként, akkor minden marad a régiben. A buszok ugyanabból a garázsból indulnak, ugyanazok vezetik, és a régi vonalat futják be – tájékoztatta lapunkat Nemes Gábor, az Egységes Közlekedési Szakszervezet elnöke, majd hozzátette: az érdekképviseletek ennek ellenére fenntartják a sztrájkkészültséget a jubileumi kifizetések elmaradása, illetve a bértárgyalások elakadása miatt.