Az év végére kettéválhat a BKV

Rendkívül optimista fővárosi számítások szerint már „csak” 14 milliárd hiányzik a BKV idei kasszájából. Ezzel őszig elműködnek. Fél évvel a választások előtt – legalábbis városvezetői okoskodás szerint – aligha hagyja bedőlni a céget a kormány. De addig ismét a fővárosnak kell igen mélyen a zsebébe nyúlnia.

A Népszabadság információi szerint a városvezetés a BKV-tól elvárt szigorú takarékoskodás mellett a hivatal és az önkormányzati intézmények működési költségének drasztikus csökkentéséből – így például az alkalmazotti létszám rövidre vágásából – próbálja elővarázsolni a hiányzó milliárdok egy részét. Tavaly december végén 1067 embert foglalkoztatott az önkormányzat. A foglalkoztatottak éves illetménye, költségtérítése és cafeteriája 3,8 milliárd forintot vitt el. Erre jönnek rá a munkáltatói terhek. Az elbocsátások fő indoka az iskolák, egészségügyi és szociális intézmények államosítása nyomán megszűnő feladattömeg. A létszámcsökkentés racionális lépés, de aligha elégséges.

Így a városvezetésnek kormánysegítség híján újra söpörni kell a már most is üres padláson. Tavaly 31 milliárdot áldoztak a fővárosi közösségi közlekedés működtetésére. Az idén még többet kellene beletenni, miközben az intézményhálózat állami megtizedelése miatt erősen szűkült a mozgástér. Ráadásul a fővárosi tulajdonban álló közműcégek bevételeivel sem sakkozhatnak kedvükre. A közműadó, az Energia Hivatal felügyeleti díja, illetve az iparűzési adó változó szabályai miatt elszálló milliók miatt legfeljebb minimális nyereséget remélhetnek a cégek, s a főváros a korábbi években érkező milliárdos osztalékának csak a töredékére számíthat. Az önkormányzat ugyanakkor elesik az illetékbevételtől és a személyi jövedelemadó korábban helyben maradó 34 milliárdjától. (Talán ezért is készül oly lassan az idei költségvetés, a törvényi határidő előtt egy nappal még híre sincs.)

A korábbi kormányígérettel szemben az idén egyetlen fillér normatív támogatást sem kap az évi 140 milliárdból működő BKV, illetve a Budapesti Közlekedési Központ (BKK). Holott a tavaly készült 2013-as pénzügyi prognózisukban még 73 milliárd forint közfinanszírozással számoltak. Ebből végül csak a fogyasztóiár-kiegészítés 16 milliárdja, illetve a forrásmegosztás nyolcmilliárdja folyik be. Ehhez adódik a jegyárbevételből származó 51-52 milliárd. A jegyáremelés idején még 73 milliárdosra becsült hiány „szóban” alig 14 milliárdra olvadt, ám a papír ennyit sem bír el: a hatályos rendelkezések értelmében ugyanis az önkormányzatok nem tervezhetnek működési hiányt.

Az állandósuló csődveszély elvonja a figyelmet a háttérben zajló eseményekről, holott azok sem kevésbé izgalmasak. Öles léptekkel közeleg például a BKV felszámolása. A kötöttpályás-, illetve a buszágazatot novemberben két üzemigazgatóság alá szervezték, amelyek azóta különálló struktúrában működnek. Januárban módosították az alapító okiratot is, ezzel megnyílt az út a cég jogi szétválasztására. A Fővárosi Közgyűlés erre határidőt is szabott: 2013 év vége. Formailag már nincs sok hátra: csupán a vagyonmérleg és a Fővárosi Közgyűlés határozata szükséges a beteljesedéshez.

Lapunk információi szerint a fővárosi képviselők legkorábban tavasszal szavazhatnak erről, mert akkorra készülhetnek el a döntés-előkészítő tanulmányok, illetve vizsgálatok. A feladattal megbízott BKK már tárgyalt a hitelező bankokkal is. A pénzintézetek tavaly belementek abba, hogy a BKV 63 milliárdos adósságállományának visszafizetését a következő ciklusra tolják ki. Most pedig nem zárkóznak el a cég kettéválasztásától. A hitelek fedezete ugyanis immáron az állami garancia, a cégek vagyona csupán kiegészítés. Ilyenformán az adósságállomány megosztása is kevésbé érdekes. Az elképzelések szerint a buszágazat a hitelek 5-20 százalékát örökölné, mivel a főváros ezzel tenné verseny- és hitelképessé az ágazatot. Az elöregedett buszpark megújítása ugyanis csak hitelből lehetséges, míg a kötött pályás járművek cseréje uniós támogatásból is finanszírozható. A kisebb hitelteher mellett szól a teljesítmény és a bevételek megoszlásának aránya is. A jelenlegi BKV-ból két új gazdasági társaság jönne létre. A BKV jogutódjaként működő cégek használat szerint osztanák szét a dolgozókat, a járműparkot és a kiszolgáló egységeket. A kötött pályás cég vezetőjévé várhatóan Bolla Tibort, a BKV jelenlegi megbízott igazgatóját kérik fel. A szétbontástól jelentős költségcsökkentést remél a városvezetés.

Kötött pályán?
Kötött pályán?
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.