Útdíj máshogy: szakaszjegyet tessék!

A kormány az elektronikus rendszer helyett is unortodox megoldást keres a kieső milliárdok pótlására. Nem mondtak le az eredeti tervekről sem, de abból határidőre biztos nem lesz semmi.

Unortodox, vagy ha úgy tetszik, nagyon is ortodox megoldást keres a kormány a kamionok sarcolására – tudta meg a Népszabadság. Információnk szerint ugyanis az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. útdíjtendere után a magyar fejlesztésű elektronikus útdíjrendszer bevezetése is kútba eshet. Rogán Antal, a Fidesz frakcióvezetője a képviselőcsoport Gyulán tartott ülése után azt nyilatkozta: lesz útdíj, a költségvetést pedig nem kell módosítani, a fejlesztési tárcánál ugyanis megtalálták a megoldást az új rendszer idei bevezetésére.

Szavaiból nem derült ki, hogy Németh Lászlóné a párt gazdasági kabinetjének ülésén elmondta-e, mit főzött ki, de ha a hírek igazak, a nemzeti fejlesztési miniszter két receptet is felvehetett a menübe.

Mai módszer: matrica-ellenőrzés egy közúton
Mai módszer: matrica-ellenőrzés egy közúton

Az első állítólag Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter környezetéből származik. E szerint, ha az elektronikus útdíjat az idén mégsem vezetnék be, a költségvetésben a beruházás megvalósítására elkülönített 42 milliárd forintot sem költenék el. Így a célul tűzött 75 milliárd forintos bevételhez már csak 33 milliárd hibádzik, amit az ÁAK-nak kell előteremtenie, méghozzá az e-matricás útdíjrendszer kiterjesztésével, úgy, hogy az legalább részlegesen használatarányossá is váljon.

Az átalánydíjas matricákból úgy lehetne kilométeralapon számlázó konstrukciót kialakítani, hogy az ÁAK bevezetné a szakaszjegyet. A Németországban az elektronikus útdíjak mellett tartalékként alkalmazott megoldás meghonosításához már csak az önálló fizetési szakaszokat kell kijelölni, és a kamionosok az országhatárra telepített jegykiadó automatáknál máris megválthatják az úti céljuknak és járművük kategóriájának megfelelő jegyet. A döntéshozóknak így maradna idejük azon gondolkodni, hogy az idén meg nem épült elektronikus útdíjrendszer hogyan teremti majd elő a 2014-ben tőle várt 150 milliárd forintos bevételt.

A fejlesztési tárca menüjében azonban még az elektronikus útdíjrendszer is szerepel. Igaz, a korábbi híresztelések ellenére az ÁAK tenderén részt vevő cégek és a kormányzat között a beruházásról egyáltalán nem folynak tárgyalások, a nagy rendszerintegrátorok, így a Kapsch AG és a T-Systems, még ott tartanak, ahol egy hónapja. Miután a tavaly ősszel meghirdetett közbeszerzési eljárás a győztes Getronics visszalépésével sajátos bohózatba fulladt, Orbán Viktor öt hónapot adott a magyar mérnököknek az ország 6318 kilométerközútját lefedő elektronikus díjszedési rendszer kifejlesztésére. Eddig azonban csak annyi történt, hogy a feladattal megbízott ÁAK levélben érdeklődött egy ilyen szisztéma kiépítéséhez szükséges berendezések szállításának lehetőségeiről.

Persze nem mindenkinél tudakozódott, az útdíjtenderen érvényes ajánlatot adó T-Systems Magyarország Zrt.-t például meg sem kérdezte. Nem úgy a Continental és a Kapsch csapatát. A két cég azt a közös kérdést kapta a magyar sztrádatársaságtól, hogy le tudnak-e szállítani 280 ezer, a kamionokon elhelyezhető fedélzeti berendezést úgy, hogy azokat július 1-jéig fel is szereljék. Azért ennyit, mert a számítások szerint a nyári rendszerindításhoz legalább ennyire lenne szükség a magyar utakat használó 3,5 tonnánál nagyobb teherautók díjfizetéséhez. Lapunk úgy tudja, az udvarias válasz meg is érkezett, de sok biztatót nem tartalmazott, a 280 ezer fedélzeti berendezés leszállításához ugyanis legalább hét-nyolc hónap kellene. Ennyi idő viszont már nem maradt júliusig.

A fejlesztési tárca mindenesetre a Kapschtól kapott egy útmutatót is, amiből kihámozhatták, hogy ha ragaszkodnak az elektronikus rendszer júliusi indításához, a hátralévő öt hónap alatt valójában meddig juthatnak el. Ez a minimalista megoldás azonban nem felelt meg az igényeknek, már csak azért sem, mert a hírek szerint az olasz Autostrade kész lenne határidőre leszállítani a magyarországi díjszedéshez kért 280 ezer fedélzeti berendezést.

Probléma viszont, hogy a társaság az ÁAK csúfosan megbukott útdíjtenderén nem indult, így azután rendkívül nehéz lenne megmagyarázni, miért is vásárol tőle közbeszerzés nélkül a kormányzat. De ennél is nagyobb gond, hogy a fedélzeti berendezések megérkezése önmagában még édeskevés az útdíjrendszer startjához. Ehhez egyebek mellett kell például központi elszámolórendszer, valamint ellenőrző hálózat is, ezek nélkül a kamionosok, hiába van fedélzeti berendezésük, akkor sem tudnak fizetni, ha pedig bliccelnének, a fedélzeti eszközzel is bátran tehetik. Ellenőrzés nélkül nem bukhatnak le.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.