Rugalmas, de csak a munkaadóknak

Új munkahelyek teremtése – ez volt az új munka törvénykönyve létrehozásának egyik fő célja. Ezt nem érte el, viszont máris sokan vannak, akik kevesebbet keresnek az új szabályozás miatt.

„A kormányprogram egymillió új adózó munkahely létrehozását határozta meg célként 2020-ig. E cél elérése számos eszközt igényel, ezek egyike az új munka törvénykönyve (Mt.)”, mert a régi „nem segíti a munkahelyteremtést és a munkahelyek megőrzését” – ezzel magyarázta korábban Czomba Sándor államtitkár, miért kell alapvetően megváltoztatni a foglalkoztatás szabályait.

A Liga Szakszervezetek megrendelésére az ELTE és az MTA kutatói 16 vállalatnál mérték fel, hogy a részben már tavaly júliusban hatályba lépett új Mt. miként befolyásolta a munka világát. „A vizsgált mintában egyetlen esetben sem került szóba, hogy bármilyen módon is a törvény hatásaként új felvételekre került volna sor” – olvasható a terjedelmes kutatási jelentésben.

A Laki Mihály, Nacsa Beáta és Neumann László által jegyzett, Az átalakuló munka világa címen megjelent dokumentumban annál több szó esik arról, hogy miért is járnak rosszabbul a foglalkoztatottak a kormány minősítése szerint Európa egyik legrugalmasabb munkaerő-piaci szabályozásával. A legfájóbb talán a keresetek csökkenése lehet, amiről a 16 vállalkozás közül ötnél számoltak be, négynél pedig tartanak tőle, hogy ez bekövetkezik.

Az egyik ok, hogy kevesebb lett a műszakpótlék, s van olyan cég, amelynek alkalmazottainál emiatt átlagosan havi 15 ezer forint nettó veszteség jelentkezett. Ugyanakkor csökkenhet az órabér, mert a munkaközi szünet nem része a munkaidőnek. Emiatt ugyanannyi fizetésért a szakszervezetek számítása szerint évente 11 nappal többet kell a munkahelyen tartózkodni, mint korábban.

Ráadásul a cégek törvényesen tehetnek különbséget az egyes régiókban ugyanazon munkáért fizetett bérek között; ez akár a húsz százalékot is elérheti. Az állásidőre járó bért pedig nem kell kifizetniük, ha előre nem látható külső ok miatt áll le a termelés. Ez is zsebbe vágó kérdés lehet.

Ugyancsak a munkavállalókat sújtja, hogy a próbaidő három helyett hat hónap is lehet, így a cégek a rövidebb időre szóló munkaerőigényüket könnyen kielégíthetik, hiszen a próbaidőst bármikor el lehet küldeni. Egyes csoportok – például a védett korban levők vagy a gyesről visszatérők – esetében a felmondással szembeni munkajogi védelem szintje lett alacsonyabb, akit pedig a nem megfelelő képességeire hivatkozva bocsátanak el, annak nem jár végkielégítés. A foglalkoztatottak károkozás esetén többet fizethetnek, míg ha a munkáltató hibázik, az eddiginél olcsóbban megúszhatja. A szakértők emiatt azt feltételezik, hogy a munkahelyek biztonságára a jövőben esetleg kevesebbet fognak költeni. Egyébként általában nem számít már munkabalesetnek, ha valaki a munkába járás során sérül meg, a foglalkoztatók ezen is spórolhatnak valamennyit.

A jelentés kiemeli: az új Mt. a foglalkoztatottak személyiségi jogainak korlátozását is megengedi. Igaz, ilyen szabályokat egyelőre csak egyetlen helyen vezettek be, ahol lefektették a munkavállalók munkahelyen kívüli magatartását meghatározó elveket. Vagyis a dolgozó nem fogalmazhat meg olyan véleményt, amely veszélyeztetné a munkaadó jó hírnevét, üzleti imázsát. A szerzők szerint ez a közérdekkel is ellentétes lehet, ha az alkalmazottak nem fedhetik fel például azt, hogy cégük milyen módszerekkel teszi ismét eladhatóvá a lejárt szavatosságú termékeket.

A munkaadók zöme a változásokra tekintettel a kollektív szerződések újratárgyalását kezdeményezi, de kérdéses, hogy a szakszervezetek a megváltozott feltételek mellett mennyire képesek a munkavállalói érdekek érvényesítésére. A munkajogi védelmet élvező tisztségviselőik száma ugyanis radikálisan csökkent, egyes vizsgált vállalkozásoknál akár a tizedére-huszadára.

Jóval kevesebb lett a munkaidő-kedvezmény mértéke is, szabadidőben pedig az érdek-képviseleti tevékenységet nem lehet tisztességesen elvégezni. A szakszervezeteket igen kellemetlenül érinti az is, hogy ezt a kedvezményt nem lehet pénzben megváltani.

A kutatás során többen említették azt is, hogy a szakszervezeteknek jóval kisebb lehetősége lesz a foglalkoztatási szabályok betartásának ellenőrzésében. Nem vizsgálhatják a munkakörülményeket, a foglalkoztatás rendjét, s nem emelhetnek kifogást, nem élhetnek vétójoggal.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.