A HÉV a fővárosnál marad

Nem adhatja át a MÁV-nak a főváros a városhatáron túlra járó HÉV-vonalak üzemeltetését, de ez nem is volt életképes ötlet. Az agglomerációba járó buszokat viszont átveszi a Volán, és a kormányt nem érdekli, hogy mennyit veszít emiatt Budapest.

Ígéreteken túl most sem kapott egyebet Tarlós István főpolgármester a tegnapi, a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban tartott egyeztetésen. Így újfent a tárca diktátumai érvényesülnek az elővárosi buszok szolgáltatóváltásában, míg a városvezető által felvetett HÉV-vonal-átvételről gyakorlatilag szó sem esett. Bár ezt vélhetőleg már maga Tarlós István se bánta. Az ötlet halva született. A fővárosi törzsvagyon részét képező pályák és telephelyek nem idegeníthetőek el, legfeljebb bérbe adhatta volna a főváros a MÁV-nak. De akadt más bökkenő is.

A HÉV-vonalak esetleges leállítása Budapest határán nem olyan egyszerű – ismerte el tegnap a főpolgármester –, mivel tekintettel kell lenni a BKV-t hitelező bankok által a 2010 előtt felvett hitelek átütemezésekor szabott feltételekre is. Tarlós finanszírozási alkukísérlete tehát hamvába holt. Az évek óta csőd szélén billegő BKV – s vele a főváros – így mindenféle „ellentételezés” nélkül kénytelen lemondani az egyik legnyereségesebb üzletágáról. Az agglomerációs járatok ugyanis azon kevés vonalak közé tartoznak, amelyek nyereséget termelnek, mivel az utasok csaknem kétszer annyit fizetnek a bérletért, mint a budapestiek, ráadásul az elővárosi buszokon a bliccelők száma is sokkal kevesebb. A nyereséget májustól a Volánbusz fölözheti le. Ráadásul a főváros várhatóan elesik a településekkel kötött szolgáltatási szerződésből származó 500 milliós bevételtől is. Pedig nagyon kellett volna a pénz. A BKV kasszájából a kormányígéretekkel is hiányzik 25 milliárd.

Budapest főpolgármestere ennek ellenére bizakodik: „a kormány biztosítani fogja, hogy a fővárosi közösségi közlekedés stabilan működjön”. Ennek zálogául a Németh Lászlóné nemzeti fejlesztési miniszterrel és Völner Pál államtitkárral tegnap folytatott megbeszélésen abban egyeztek meg, hogy „széles spektrumon gondolkodnak a fővárosi közösségi közlekedés finanszírozásáról”. Bár azt se titkolta a városvezető, hogy a kormány finanszírozási hozzáállását nem befolyásolja az a tény, hogy a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) több százmillió forinttól esik el amiatt, hogy a Volánbusz átveszi az agglomerációs buszjáratokat. Tarlós mindenképpen szükségesnek tartaná a közlekedési szövetség létrejöttét.

Mindemellett mindenkit megnyugtatott: „garanciákat kaptam arra, hogy az utazóközönség semmit nem fog megérezni abból, ha a Volánbusz átvesz egyes agglomerációs BKV-járatokat. A továbbiakban is csak egyféle bérletre lesz szükség. A sárga buszok Budapesten belül is érintenek majd minden megállót. A Volánbusz és a BKV meg fog állapodni az együttműködés feltételeiről” – tette hozzá a főpolgármester.

Ettől még aligha alszik nyugodtabban az érintett 500-1000 BKV-alkalmazott, akiket az átszervezés miatt el kell bocsátani. Még akkor sem, ha a Volánbusz számít a buszvezetők egy részére. De az utasok se dőlhetnek hátra. Németh Lászlóné ugyan továbbra is állítja, hogy a változások célja az elővárosi és agglomerációs közlekedés javítása, miközben a szolgáltatás minősége és díjai nem lesznek kedvezőtlenebbek a jelenleginél, a jelenleg közlekedő 132 busz helyett május elsejétől csak 114 jármű közlekedik a 35 vonalon. A tárca szerint hatékonyabb forgalomszervezéssel ennyivel is megoldható a feladat.

Az érintett települések vezetői egyelőre semmiféle hivatalos tájékoztatást nem kaptak a tervezett változásról. Bár a múlt év végén mindannyiukat megkeresték a BKK-tól és a Volánbusztól, de számukra úgy tűnt, hogy a májusi „búcsú” a kék buszoktól csak egy elképzelés, nem pedig végleges döntés – derül ki az MTI körkérdéséből. Budaörs fizeti a legtöbbet – évi 250 millió forintot – a kék buszokért, s a jövőben sem fizetnének többet. Pécel polgármestere úgy tudja, a Volánbusz csak Rákoskeresztúrig vinné az utasokat, onnan csak átszállással tudnának továbbmenni. Törökbálint pedig egyeztetést kezdeményezett az ügyben a többi érintett településsel.

Közlekedési vasfüggöny

A BKK beszorítása Budapest közigazgatási határai közé, az agglomerációs járatok „kiszedése” a budapesti hálózatból indokolatlan és értelmetlen lépés. Teljességgel szembemegy a Európában bevett integrációs gyakorlattal – állítja a Magyar Közlekedési Klub. – A minisztérium dróton rángatja a fővárost, de Tarlóstól nem telik többre olcsó, ráadásul teljesen eredménytelen kufárkodásnál – véli Tüttő Kata, az MSZP fővárosi képviselője. Az LMP pedig úgy véli, hogy újabb fideszes szög került a budapesti tömegközlekedés koporsójába. Az agglomerációs buszok leválasztása a BKK-ról egyenértékű a városhatárra húzott közlekedési vasfüggönnyel. Budapest lassan mindent elveszít: a parkolási bevételeket, oktatási, egészségügyi és szociális intézményeit, most pedig a főváros vérkeringését biztosító közösségi közlekedés egy darabját.

A főváros vagyonát képező HÉV-pályák és -telephelyek nem idegeníthetőek el, legfeljebb bérbe adhatták volna a MÁV-nak, de ebből valószínűleg nem lesz semmi
A főváros vagyonát képező HÉV-pályák és -telephelyek nem idegeníthetőek el, legfeljebb bérbe adhatták volna a MÁV-nak, de ebből valószínűleg nem lesz semmi
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.