Első fokra utalták vissza a Fidesz egyik nagy elszámoltatási ügyét

Nehéz eldönteni, miképp értékeljük a pécsi buszper vádjának összeomlását: a nyomozó hatóság lebőgésének, vagy annak, hogy újból csúfos vereséget szenvedett a Fidesz elszámoltatási szándéka.

Hogy megértsük az ügyet, vissza kell lapozzunk 2007-ig. Addig úgy tűnt, a baranyai megyeszékhely önkormányzatának tulajdonában lévő, évi négymilliárd forintból gazdálkodó Pécsi Közlekedési Zrt. (PK) helyzete stabil. A Pécs tömegközlekedéséért felelős cég az előző nyolc évben 94 Mercedes buszt vett, s még 82 öreg Ikarust készült leváltani. Ám a város eladósodása már fenyegetővé vált, s nem jutott pénz buszvásárlásra. Sőt arra sem, hogy a PK megkapja a várostól azt az 500-600 milliós éves támogatást, ami a működéshez kellett.

Páva Zsolt pécsi polgármester a győzelem pillanataiban – akkor még azt hitte, gyorsan lerendezi az ügyet
Páva Zsolt pécsi polgármester a győzelem pillanataiban – akkor még azt hitte, gyorsan lerendezi az ügyet

A szocialista vezetésű város úgy próbált segíteni a PK-n, hogy 2008-ban a cég részvényeinek 49,98 százalékát eladta a volt Ikarus-szakemberek által alapított, máltai bejegyzésű Mecsekbusz Kft.-nek. A kisebbségi tulajdonos 1 milliárd 562 milliót fizetett a részvénycsomagért, s megkapta a cég irányítási jogát. Az új gazda azt ígérte, gazdaságosabbá teszi a PK működését, lecseréli az elaggott buszokat. A tervekből semmi se lett, mert 2009 őszén a város és a PK vezetői konfliktusba kerültek. Ennek az oka az volt, hogy kiderült: a PK fél évvel korábban – a pécsi közgyűlés tudta nélkül – eladta 176 buszát a Mecsekbusz tulajdonosi köréhez kötődő Busrent Kft.-nek. A kft. 2,4 milliárdot fizetett a járműparkért. A PK akkortól úgy látta el a feladatát, hogy évi 2,4 milliárdért visszabérelte a buszokat a kft.-től. A város vezetői ebből azt olvasták ki, hogy a PK elvesztette teljes járművagyonát, s ezért hűtlen kezelés gyanújával feljelentést tettek.

A feljelentés idején már a Fidesz irányította a várost. Pécs szocialista polgármestere, Tasnádi Péter 2009 januárjában meghalt, s a májusi időközi választáson a fideszes Páva Zsolt győzött. Páva és pártja –három, az MSZP-frakcióból kilépő képviselőnek köszönhetően – többségbe került a közgyűlésben. Az új városvezetés gyanakvással szemlélte a szocialisták által privatizált PK-t, bár 2008-ban a Fidesz-frakció is megszavazta a cég eladását.

A feljelentést követően nyomozás indult, és Keczer László, a PK vezérigazgatója lett az ügy gyanúsítottja, majd vádlottja. Első fokon a Pécsi Törvényszék 2012 márciusában megállapította az 57 éves közlekedési mérnök bűnösségét. A törvényszék szerint a PK számára kirívóan aránytalan bérleti szerződés milliárdos kárt okozott a közlekedési cégnek, ezért az akkor már felmentett vezérigazgatót hét év szabadságvesztésre ítélték. A büntetlen előéletű Keczer kitartott ártatlansága mellett. Másodfokon a Pécsi Ítélőtábla a napokban hatálytalanította az ítéletet. A tábla szerint a törvényszék ítélete által elfogadott tényállás megalapozatlan és felderítetlen, újra kell tárgyalni az ügyet.

Amúgy a tábla verdiktje nem zárja ki, hogy bűncselekmény történt, de a bíróság elé tárt bizonyítékok ennek kimondásához nem elégségesek. A tábla azt is elképzelhetőnek tartja, hogy a buszeladás és -bérlés hosszú távon hasznot hozott volna a PK-nak és a városnak. Keczer László a bíróságon és lapunknak is elmondta, hogy miért lett volna jó a PK-nak a fideszes városvezetés és a nyomozó hatóság által bűnösnek látott üzleti manőver. Magyarázata szerint a Busrent két év alatt lecserélte volna a teljes járműparkot, és a PK az új buszokat is a régi árakon bérelte volna tíz éven át. Az új buszokkal a PK gördülékenyebben működött volna, mint az akkor már 12 éves flottával. Amúgy azért a Busrent (és nem a PK) vásárolta volna meg az új buszokat, mert ez a cég alacsonyabb kamattal jutott volna hitelhez. A Busrent ugyanis adósságmentes vállalkozás volt, a PK-t viszont milliárdos tartozás nyomta. A Busrent hitelpozícióját erősítette, hogy tízéves szolgáltatási szerződése volt a PK-val.

Hogy a megismételt eljárás mire derít fényt, az prognosztizálhatatlan. A tábla indoklásából egyértelmű, hogy alapos nyomozómunka szükséges az ügy korrekt felderítéséhez.

A történethez tartozik, hogy a pécsi buszközlekedés helyzete mostanra végképp bizonytalanná vált. Noha a PK eladott buszai a Zalaegerszegi Törvényszék ítélete alapján – mivel az eladás a bíróság szerint jó erkölcsbe ütközött – visszakerültek az eredeti tulajdonoshoz, azóta a járműpark tovább öregedett, átlagéletkora immár 15 év.

A város idén áprilisban egy saját tulajdonú cégére, a Tüke Busz Zrt.-re bízta a helyi tömegközlekedést. A Tüke a PK-tól bérli a buszokat, érthetetlenül olcsón: 20-30 ezer forintot fizet a cég egy járműért havonta. Bár a város vezetői 2012 elején azt ígérték, hogy még az idén hozzáfognak a legöregebb buszok cseréjéhez, a nyáron négy új járműtípust teszteltek is Pécsen, új buszokról ma már nem esik szó. A 40 milliárdból gazdálkodó önkormányzat 45 milliárdos adóssággal küzd, ezért a Tüke vezetői arról álmodoznak, hogy bérbe vennének 15 jó állapotú, használt buszt, nehogy a legvénebb (34 éves) járművek esetleges kiesésével összeomoljon Pécs tömegközlekedése.

A pécsi buszper és a PK mind cudarabb sorsa kapcsán többen felteszik azt a kérdést, hogy egyáltalán minek egy megyeszékhelynek saját közlekedési cég (öt van az országban, másutt az állami tulajdonú megyei Volánok szolgáltatnak a városokban). Megkérdeztünk erről politikában jártas közszereplőket, s ők mindezt azzal magyarázták, hogy egy ilyen cégnél remek fizetésért el lehet helyezni a helyi pártembereket. És az se mellékes, hogy az önkormányzati cégekkel zsíros szerződéseket köthetnek a pártokhoz kötődő helyi magánszemélyek vállalkozásai. Erről egy város vezetése „nem mondhat le” – vélik a megkérdezettek.

 

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.