Jelentés a kormánynak - Jön a vasárnapi iskola?

Orbán már az idei évértékelőjében beszélt a szombati tanulásról. A kormány jelentést kért, de álláspontja nincs.

Az oktatási államtitkárság a soron következő kormányülésre háttéranyagot készített a vasárnapi iskolák működtetésének lehetőségeiről. A Népszabadság birtokába jutott jelentés nem túl részletesen tárgyalja a vasárnapi iskolák rendszerének történetét, kiemelve, hogy 1945 után az Ausztráliába, Észak-Amerikába kivándorolt magyarok egyházi közösségeiben működtettek felnőttek számára ilyen intézményt. Ennek célja „gyakorlatilag közösségi, iskolán kívüli általános felnőttkori tanulás, művelődés volt”.

A mai helyzetről azt írják, hogy a jelenleg létező vasárnapi iskolákra „általában jellemző, hogy azok egy-egy adott egyházközösséghez szorosan kötődve az óvodás és iskoláskorú gyermekek nevelésével foglalkoznak”. „Ezeknek az iskoláknak a tematikája döntően a valláserkölcsi nevelésre korlátozódik (…). Ezzel együtt lényeges, hogy a kisgyermekkorban a családi nevelés kiegészítéseként (vagy helyette) valláserkölcsi nevelés folyjon, hiszen ha nem ebben az életkorban alakul ki a vallásgyakorlathoz való kötődés, később ez a szekularizáció mai foka, továbbá a családok mai élete és vallástalansága mellett elég problematikus perspektíva. A vasárnapi iskolák ifjú felnőttkorra és felnőttoktatási tevékenységre történő kiterjesztése igen fontos nemzeti és keresztény politikai célkitűzés” – olvasható a jelentésben. Az oktatási államtitkárság szakértői szerint „a mai magyar társadalom legfontosabb problémája nem a gazdasági-pénzügyi válság, hanem az erkölcsi mélypont, a bizalmi szétesettség és a közösségek hiánya”. A felnőttek „az általános műveltség számukra fontos elemeit” elérhetik a vasárnapi iskolában – amely az anyag szerint „az iskolán kívüli nem formális, általános felnőttoktatás egy jelentős formája”.

Az anyag készítői szerint a vasárnapi iskolák szervezésében támaszkodni lehet a „magyar közművelődés legnagyobb közhasznú feladatot végző országos intézményhálózatára”, a művelődési házakra. Az iskola „legfontosabb tartalmi célkitűzései”: az alapkészségek fejlesztése, „az egyéni boldogulás és a munkaerő-piaci alkalmasság növelése érdekében”. „A kulcskompetenciák közül kiemelt cél az állampolgári tudatosság fejlesztése, amely a jogokkal és felelősségekkel is rendelkező munkavállaló és adófizető állampolgár kompetenciáit is fejleszti”. A képzések kitérhetnek a közösségépítési készségek és kompetenciák fejlesztésére, egészségnevelésre, életmódformálásra, családi nevelésre, háztartási és háztartásgazdasági, praktikus ismeretekre, az írás, olvasás fejlesztésére, illetve kompetenciafejlesztésre „a funkcionális analfabetizmus leküzdése érdekében”.

Konkrétumokról – a vasárnapi iskolához kapcsolódó feladatokról, illetve az iskola költségvetési vonzatairól – kevés szó esik. Azt írják, ezt a tevékenységet „a Magyar Népfőiskolai Társaság, a Tudományos Ismeretterjesztő Társulat helyi szervezetei, a közművelődési intézmények munkatársai, az egyházak és a helyi önkormányzatok, civil szervezetek közreműködésével lehet megvalósítani”.

Kíváncsiak voltunk, kinek célozza a kormány a Vasárnapi iskolát. Ehhez támpontot ad Orbán Viktor 2012-es évértékelő beszéde. Ebben a miniszterelnök egyebek mellett arról beszélt, hogy a képzetlen közmunkások szombatonként iskolába fognak járni. Vajon a hétvégi iskoláztatás bevezetésének egyik lehetősége lenne a vasárnapi iskolák megerősítése, amely aztán a közmunkarendszer egyik kötelező eleme lenne? Erre utal a kulcskompetenciák megerősítése, az analfabetizmus leküzdésének célja, a háztartástan, az életvezetési tanácsadás. Csupa olyan terület, amelyet a kormány gyakran kommunikál a tartósan munkanélküliekkel, segélyezettekkel kapcsolatban.

Megkérdeztük az oktatási államtitkárságot, vajon a közmunkarendszerhez kapcsolódó tervek miatt kérte a kormány jelentést a vasárnapi iskolákról. – A tájékoztatás e pillanatban a jelenleg – elsősorban egyházak és civil szervezetek által – fenntartott vasárnapi iskolarendszerről szól, illetve ezeknek a felnőttképzésben betölthető szerepére ad lehetséges alternatívákat. A kormánynak a kérdésben kialakult terve, álláspontja nincs – válaszolt így Gloviczki Zoltán közoktatásért felelős helyettes államtitkár a Népszabadságnak.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.