Jól jövedelmező receptírás
A lapunknak nyilatkozó, a promóciós gyakorlatot jól ismerő szakember szerint még a büntetéssel együtt is megéri ösztönözni az orvost arra, hogy egy adott terméket ajánljon a betegeknek. Orvosi közreműködés nélkül ugyanis a cégek képtelenek állni a sarat a gyógyszerpiacon.
Emlékezetes, tavaly január végén holtan találtak egy 42 esztendős magyar orvost egy thaiföldi fürdőhelyen. A férfi egy 30 fős orvoscsoporttal előző éjjel érkezett a szállodába. A személyzet elmondta a helyi rendőrségnek, hogy többen úszni mentek a közelben lévő medencébe, amely egyébként már zárva volt. A halott férfit csak vasárnap reggel 8 óra tájban találta meg a személyzet az úszómedencében. A tragédia után derült ki, hogy ezt az utazást egy gyógyszercég szervezte. A vizsgálat lezárása után az Országos Gyógyszerészeti Intézet promóciós orvosutaztatás miatt 55 millió forintra büntette a céget. A tragédia után Szócska Miklós egészségügyért felelős államtitkár szigorította a gyógyszer-ismertetési szabályokat, a gyógyszerügyi hatóság pedig ellenőrzésbe kezdett.
Tavaly január óta 32 eljárás indult a gyártók helytelen promóciós gyakorlata miatt. Az érintett ügyekben a gyógyszerismertetés teljes palettáján fordultak elő szabálytalanságok, így a hatóság talált orvossal kötött színlelt szerződést, illetve tiltott nagy értékű ajándékot. A gyógyszerügyi hatóság szerint a kirótt büntetéseknek van visszatartó erejük. A lapunknak nyilatkozó háziorvosok viszont állítják: alig-alig van már promóciós ajándék, illetve bevétel. A cégektől a tíz évvel ezelőtti összegeknek jó, ha négy-öt százaléka jut el hozzájuk.
Elvben az a szabály, hogy nemcsak pénzt, de semmilyen más juttatást sem lehet adni az orvosnak egy olyan jellegű tevékenységért, amelyet ő jogszabály szerint köteles ellátni saját szakmai kompetenciája, szerződött és finanszírozott feladatai alapján. A gyógyszerfelírás direkt ösztönzése kifejezetten tiltott, ezért az orvos nem kaphat semmiféle anyagi előnyt. A vesztegetés ugyanakkor nagyon nehezen bizonyítható még akkor is, ha nem érthető, hogy egyes, régóta piacon lévő termékek esetében a kis praxissal rendelkező háziorvosoknak miért fizetnek az adott gyógyszer terápiás hatásait elemző tanulmányokért hat-nyolcszázezer forintot. Gyakran hiába került egy-egy gyanús ügy a felügyelet látóterébe, hatósági eszközökkel nem nagyon lehetett megfogni.
A cégek általában árbevételük 10–20 százaléka közötti összeget fordítanak marketingre, ennek a büdzsének a harmadát pedig kifejezetten az orvosságok promóciójára költik. Ha az orvost sikerült megnyerni, biztos a profit. Minél drágább egy szer, annál gyorsabban termelik vissza maguk az orvosok a gyártók által a saját befolyásolásukra költött összeget.
A tiltott orvosi ösztönzés felszámolására évek óta ádáz küzdelmet folytatnak a kormányok. Eddig a legsikeresebbeknek az Egészségbiztosítási Felügyelet (2010 nyarán felszámolták a szervezetet – A szerk.) gyógyszerpiaci vizsgálatai bizonyultak. Működésük három és fél éve alatt több száz esetet vizsgáltak, a kirótt büntetés összege pedig elérte a százmillió forintot, az egyes ügyekben a rekordbírság húszmillió volt.