Félmillió embert szeretnének a vízre csábítani

Idén júniustól újraindul a dunai hajójárat Budapesten.

Az új vonaljárat öt korábban is működő, jelenleg felújított – Meder utca, Jászai Mari tér, Batthyány tér, Petőfi tér, Boráros tér – és három új (Újpest, Árpád híd, Haller u.) kikötőt érint majd. A hajók várhatóan reggel 7 és este 7 között közlekednek majd. Csúcsidőben 30 percenként, egyébként 60 percenként követik egymást. A két végállomás között a menetidő 46, illetve 58 perc lesz, iránytól függően. A járat a jégzajlás időszakát leszámítva egész évben üzemel majd.

A jegyárakról egyelőre nem született döntés. A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) igyekszik a városi tarifarendszerbe illeszteni, de az ezzel kapcsolatos vizsgálatok most folynak. Az alkalmi utasoknak várhatóan külön hajójegyet kell majd váltaniuk, de a BKV-bérleteket elfogadják. A közlekedési központ vizsgálja annak a lehetőségét is, hogy a korábban működő Pünkösdfürdő–Boráros tér járat továbbfejlesztésével hétvégénként lehetőséget adjon a leglátogatottabb közparkok és szabadidős célpontok –mint például a Kopaszi-gát, Margitsziget, Óbudai-sziget, Népsziget, Római-part – hajóval való megközelítésére is. A most induló járat négy használt, de felújított hajóval üzemel majd. A távlati tervek között azonban korszerű, akadálymentesített, jobb menetdinamikájú vízibuszok beszerzését is tervezik pályázati forrásból. Az új járművekkel valóban versenyképes alternatívát jelenthetne a vízi közlekedés a budapesti belvárosban. Ezzel párhuzamosan a BKK tárgyalásokat kezdeményezett egy városkörnyéki településeket kiszolgáló gyorshajójárat indításáról, amely tehermentesítené a Budapestre vezető közutakat, és kényelmes utazási lehetőséget kínálna a városba ingázóknak.

A Duna jobb kihasználása közlekedési és turisztikai szempontból már régóta szerepel a tervek között. Az Európai Unió által biztosított forrásból számos fejlesztés valósult meg a korábbi években a Duna mentén, a mostani beruházás is ide tartozik majd. A fejlesztést azonban számos tényező hátráltatja. Így például a vegyes tulajdonlás, az infrastrukturális korlátok és a kikötők helyzete. A meglévők kihasználatlanok, viszont 30 kilométeres szakaszról hiányzott. Ezek után aligha meglepő, hogy évente mindössze 30-40 millió forint folyik be a kikötőforgalomból,miközben a fővárosba érkező turisták tíz százaléka az itt horgonyzó hajókon tölti el vendégéjszakáit. A Duna belvárosi szakaszának jobb kihasználása érdekében a BKK a Budapesti Építész Kamara bevonásával konzultációs-ötletpályázatot szervez az idén.

A fővárosi vízi közlekedés újraélesztéséhez korábbi információink szerint 450 millió forint támogatást kap a főváros, amihez 50 milliót kell hozzátenni önrészként. A tervek szerint a kikötőknél autóparkolókat, kerékpártárolókat építenének és megújítanák a zöld területeket is.

A nyolcvanas évek végén még egymillió embert szállítottak a hajók a budapesti Duna-szakaszon. A fejlesztéssel ennek legalább a felét szeretnék visszahódítani.

Jobb menetdinamikájú vízibuszok beszerzését tervezik pályázati pénzekből
Jobb menetdinamikájú vízibuszok beszerzését tervezik pályázati pénzekből
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.