Akciósan kéri a vízműveket a főváros

Újabb per elé nézhet a budapesti önkormányzat, ha továbbra is mereven ragaszkodik ahhoz, hogy a Fővárosi Vízműveket nyomott áron vegye vissza. A részvények negyedét birtokló francia Suez Environnement Hungária Kft. és a német tulajdonú RWE Hungária Kft. alkotta konzorcium aligha mond le tulajdonrészéről az eredeti vételár kevesebb mint harmadáért.

A tavaly nyáron megkezdett játszma most fordulóponthoz érkezett: a főváros ma dönt arról az előterjesztésről, amellyel csaknem teljesen „szabad kezet” ad tárgyalócsapatának a befektetési jogviszonyok megszüntetésére.

A Suez és az RWE 1997-ben összesen 16,5 milliárdot fizetett a vízművek részvénycsomagjáért, illetve a menedzsmentjogokért. Demszky Gábor akkori főpolgármester „nagyon jó üzletnek” tartotta az egyezséget, mivel az egyszeri, jelentős összegű bevétel mellett további pluszpénzekre számíthatott a főváros évente, ráadásul ezzel megszabadulhattak a szükséges fejlesztések pénzügyi nyomásától. A konzorcium kisebbségi részesedése ellenére döntéshozóvá vált, s menedzserdíj címén 3,5-4milliárdot vehetett ki a cégből évente. A városvezetés 2006-tól megpróbálta leszorítani az összeget, s évi egymilliárddal sikerült is. Az új városvezetés ezt is sokallta, ahogy a szerződés 2022-es lejártakor esedékes további 17 milliárdot is. Egyes hírek szerint a jogászok máris találtak néhány vitatható részt a szerződésekben.

Nicolas Sarkozy francia államfő mindenesetre tavaly novemberben levélben fejezte ki aggodalmát Orbán Viktor miniszterelnöknek a fővárosi közművekben lévő francia érdekeltségek miatt. A riadalmat Tarlós Istvánnak a közműszerződések újratárgyalásáról szóló kampánynyilatkozatai mellett a Suez pécsi esete is táplálta. A baranyai megyeszékhely 2009 őszén kizárta a Pécsi Vízmű Zrt. kisebbségi tulajdonosát a szolgáltatásból. A franciák egy bécsi választott bíróság előtt keresik igazukat, tízmilliárdos kártérítést követelve a város önkormányzatától.

A főváros a privatizációs szerződések teljes dokumentációját átadta az ügyészségnek, amely tavaly októberben elrendelte a nyomozást hűtlen kezelés okán. Ez azonban a külföldi érdekeltségeket aligha érinti. Ezzel párhuzamosan Tarlós 2011 tavaszán a tárgyalások megindítására kérte fel a Budapesti Városüzemeltetési Központ multivilágból érkező igazgatósági elnökét, Fodor Istvánt. A konzorcium hajlott a szerződés módosítására.

A főváros három ponton változtatott volna: komolyabb befolyást kért a vállalatirányításban, csökkenteni kívánta a menedzsmentdíjat és átvenni a fővárosi víziközművagyont. A Suez–RWE tandem ezt el is fogadta volna, a főváros azonban kizárólagos tulajdonra vágyik. Információink szerint a konzorcium a részvényeladástól sem zárkózna el, csakhogy a megrendelésére készült vagyonértékelés szerint 55-60 milliárdot érő cégért kevesebb mint hatmilliárdot adna a főváros. Persze a ma tárgyalandó fővárosi költségvetésben erre sincs külön keret. A Suez és a vele együtt mozgó RWE azonban – értesülésünk szerint – legalább az egykori vételárat meg szeretné kapni.

– A tárgyalások igen forró szakaszába érkeztünk, amit a nyilvánosság csak zavarna – mondta korábban lapunknak Fodor István, aki hangsúlyozta: Budapest nem kívánja Pécs példáját követni. A cégekre nehezedő nyomás mindenesetre felerősödött az elmúlt hónapokban. Információink szerint a főváros néhány héten belül dűlőre akarja vinni a dolgot. Akár, mint az Alstom metrókocsi-szerződés esetében, rendkívüli felmondással. A konzorcium erre valószínűleg perrel válaszolna. Egy ilyen eljárás évekig húzódhat, kimenetele kétséges.

A fától még látják a vízműveket
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.