belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
24. csütörtök

Tarlós István: Most akkor ki tartja a markát?

Interjú – A BKV összeomlásának az ország és a kormány is kárvallottja lenne

Járatritkítás, a buszágazat privatizációja, újabb önkormányzati hitelfelvétel, a fővárosi intézmények lepusztulása lehet a BKV megmentésének ára – árulta el lapunknak Tarlós István főpolgármester, aki szerint nem csak őt támadják a Fideszen belül.

Szalai Anna| Népszabadság| 2012. február 15. |48 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

makran3 | 2012. február 15. | 20:53:56

Vicces lesz ha esetleg megtörténik a bkv leállása. 1 napos kihagyás is 10milliárd körüli kiesést jelent. És ebben nincs benne az emberek által termelt gGDP, mivel képtelenek menni munkába sokan ez miatt. Ennyire egy undorító korrupt, romlott állami vezetőséget, cégrendszert mint ami itthon van.. Ez már egy határ azért. 4es metró. eredetileg 300milliárd körül volt a fejlesztés. Most tartunk 800-nál. Fele nincs megépítve. Amit tudtak elloptak, a végén arra alig volt hogy a munkásokat kifizessék. Úgy van gratulálok, és még az ilyen emberek nézik le az emberek többségét, akit helyben fel kellene akasztani. Mert megteheti- van ELÉG pénze.

demoxc | 2012. február 15. | 16:27:37

Ha a BKV fontosabb, mint más, akkor az egyéb intézményeket építsék le. Működjön az, ami fontosabb és amire van pénz. Aki használja, az meg fizessen érte!

orbital | 2012. február 15. | 16:15:11

Megnéztem a videót! Gusztustalan, ahogy fideszes képviselők viccelődnek a budapesti közlekedés és polgárok nyomorán. Hát persze! Ők nem járnak BKV-val! Minek is az, mi??? Csak hátráltatja őket, amikor A VILLAMOS MIATT FÉKEZNI KELL AZ AUDIVAL!

kundk | 2012. február 15. | 16:02:11

Vicces ez az állam ad, akkor kérhet is felütés. Az állam kap a fővárostól, mint később megtudhatjuk nagyon is nyerőben van, nyilvánvalóan megint kifogytunk az észérvekből, jöhet az álságos hazudozás. Az államnak megint csak banalitás, ráadásul komoly érdeke fűződik ahhoz, hogy életben tartsa a BKV-t, anyagi és politikai is. Ennek fényében persze nehéz lenne azt mondani, hogy észérv nincs arra, ami történik, ez megint egy felesleges értelmetlen, károkozó izmozás egy olyan kérdésről, mely csak azért van mert elkezdték kiélezni, és egyszer majd csak abbahagyják. A legjobb esetben. Ha tényleg van egy csöpp eszük. Mint az országos szabadságharcnál, úgy tűnik volt. De erre nincs garancia, lásd Malév, azt például elfelejtették megoldani. Ám a legjobb esetben is felmerül mi végett verik itt mindenkiével a csalánt? A közkeletű klánon belüli acsarkodás elméletek, a kamarilla ármánykodás, lehet a valóságos ok, de magyarázatnak szánalmas.

Whammy | 2012. február 15. | 13:51:02

kisutca,

Sajnos nem vagyok benne biztos, hogy Tarlós a fő hunyó. Sőt inkább az látom, hogy a Lázár-Rogán féle önkormányzati lobbi akarja őt kicsinálni, Viktor meg nem tudja, hova álljon. Amit Tarlós mond az jogos - az állam évek óta nem teszi bele ebbe a cégbe azt a pénzt, amit kéne. A rendbetételhez kéne a nyugdíjasok és egyéb kiváltságosak ingyenutazásának eltörlése, meg a bliccelők elleni rendőri fellépés jogi lehetősége, amit az állam tehetne meg. Plusz bele kéne tolni vagy 200 milliárdot, amire megint csak a központi költségvetésnek van lehetősége.

Sajnos a legkevésbé a pesti polgár érdekes. Majd meglátjuk, hogy mi lesz, ha csődbe viszik ezt a roncstömeget. Kit is fognak hibáztatni? Mert ha a Fideszt, akkor baromi nagy öngólt rúgtak.

karelgoot | 2012. február 15. | 13:50:25

Az egész történetben a legabszurdabb az (a BKK mellett), hogy olyanokkal akarják megfizettetni a BKV további müködését, az ingyenes és kedvezményes utazgatást, akik valójában nem vagy ritkán veszik igénybe a cég szolgáltatását.

kisutca | 2012. február 15. | 13:40:24

Különben meg megérdemli a Tarlós amit tesz vele a Fidesz.Ő csak arra kellett,hogy tolja a szekerüket.Ha nem a Tarlós lett volna a Főpolgármester jelölt nem biztos,hogy a Fidesz nyert volna Budapesten.Most már nincs szükség rája!Nem adnak pénz a BKV-ra és akkor a Bp.-i lakosok Tarlóst fogják okolni a Bp.i közlekedés ellehetetlenítéséért.De tegnap láttam még mindig az Orbánt védte a vén hü..lyéje!!

karelgoot | 2012. február 15. | 13:37:45

kisutca | 2012. február 15. | 13:32:46

Azt kell megszámolni, hogy hány FIZETŐ utas veszi igénybe a szolgáltatást.

karelgoot | 2012. február 15. | 13:36:21

Berija | 2012. február 15. | 13:30:08

Mi indokolja azt, hogy egyes rétegek ingyen vagy kedvezményesen használhatják a budapesti tömegközlekedést?

Ez nem szociális érzékenység kérdése, mert akkor legyen ingyenes minden szolgáltatás egy bizonyos réteg számára. Természetesen azoknak illene megfizetniük az ingyenességet akik oly nagy szavakkal kardoskodnak mellette.

kisutca | 2012. február 15. | 13:32:46

Igaza van a főpolgármesternek!A járatokat kell ritkítani,mert ugyanannyi járat sűrűséggel jarnak a BKV járatok mint annak idelyén amikor még gyárak üzemek voltak Budapesten és sokkal több ember járt be dolgozni a fővárosba mint most!Megkell számolni mennyi utas ül a buszokon,villamosokon,és a metrón.Azelőtt mint a heringek ugy voltunk a járatokon most meg sokszor csak lézeng az utas!Szerintem vidéken sem járnak a tömegközlekedési eszközök a városokban 5-10 percenként!

karelgoot | 2012. február 15. | 13:32:11

Sehol nem írtam arról, hogy a budapesti nyugdíjasok bliccelnének. Arról írtam, hogy semmi sem indikolja, hogy a nyugdíjasok egy rétege közpénzen utazgasson pld. azért, hogy 2 forinttal olcsóbban jusson hozzá a párizsihoz a multinál. A BKV nem szociális intézmény, ezt tudomásul kellene venni mindenkinek. A bliccelés, nagyságrendileg kevesebb kárt okoz a BKV-nak mint az ingyenes vagy szociális utaztatás.

Berija | 2012. február 15. | 13:30:08

Moderálási alapelvek- komment törölve -

vagyponthu | 2012. február 15. | 13:28:03

Moderálási alapelvek- komment törölve -

xanadu | 2012. február 15. | 13:20:42

Szívatnak!
Orbán!
Stop!

propatria | 2012. február 15. | 13:07:30

karelgoot

Nem tudom, milyenek a budapesti nyugdíjasok, de az én nyugdíjas ismerőseim számlabefizető alkatúak. Ők pl. nem szoktak bliccelni.
A bliccelés, ami kimutathatóan sok veszteséget okoz a BKV-nak, más generációk sajátja.
Nem hiszem, hogy az érzéketlen, hidegszívű fidesz-juppi megközelítés segítene a BKV-n.

karelgoot | 2012. február 15. | 12:04:06

értelmetlenségi | 2012. február 15. | 11:10:16

Sehol nem írtam, hogy a nyugdíjasok tehetnek mindenről.

vagyponthu | 2012. február 15. | 11:38:47

Moderálási alapelvek- komment törölve -

értelmetlenségi | 2012. február 15. | 11:21:04

Lajos85 | 2012. február 15. | 11:06:39

Igen, minden jel arra mutat, hogy Rogán Egyébként Tóni akar a főpolgármesteri székbe ülni. Nyilván ezért nem vállalta el a felajánlott helyettesi pozíciót, onnan ugyanis sokkal nehezebb lenne támadni.

Tarlós csak arra kellett, hogy a nevével megszerezze a Fidesznek Budapestet. A mór megtette kötelességét, a mór mehet. A BKV tölti be a selyemzsinór szerepét. Csakhogy Tarlóst - minden bunkósága mellett - kemény fából faragták, aligha fog önként lemondani.

A baj csak az, hogy ennek a pozícióharcnak a budapestiek és az ingázók látják a kárát. Ahogy a dakota mondás tartja: az elefántok harcát mindig a fű sínyli meg...

értelmetlenségi | 2012. február 15. | 11:10:16

karelgoot | 2012. február 15. | 08:28:27

Igazad van, a nyugdíjasok tehetnek mindenről. Meg a kőfaragók és a balett-táncosok.

Van egy jó hírem számodra: mire te eléred a nyugdíj korhatárt, addigra kötelező lesz a nyugdíjba vonulás másnapján jobblétre szenderülni, és akkor végre megoldódik az ország minden problémája.

Lajos85 | 2012. február 15. | 11:06:39

Egyértelmű, hogy az a-Rogán-s Tóni akar főpolgármester lenni, csak ő ugye celebpolitikus és nem szemből támad, mert akkor oda a jófiús nagymama kedvence imázsa, amit véres verítékkel és rengeteg bulvár szerepléssel felépített.
Nekem mondjuk kifezetten éretlennek hat és irritál az állandó idióta vihogásai, amikor interjút készítenek vele. Tudom, hogy ezt azért csinálja, mert olvashatta valahol, vagy az imázs építő szakember mondhatta neki, hogy mérsékelten viccesnek kell lenni, mert az szeretik a népek a vidám embereket, ha nem viszik túlzásba. De nála szinte érezni az erőlködést és az izzadságszagot.

Meg a másik, hogy szerintem éretlen a feladatra.
A Tarlós nagyságrendekkel komolyabb és alkalmasabb a feladatra, de ezt egy tipikus törtető és mindenen átgázáloló a 2/3-os hatalomtól megrészegült kormánypárti politikus soha nem fogja belátni.

Lázár is inkább foglalkozzon azzal, hogy milyen ügyesen spekulált és taszította brutális adósságba a városát és ne a Tarlósnak ossza az észt.
Egyébként is szerintem a Tarlós nem felelős a felhalmozott óriási BKV hitelért, ha az nem lenne, akár még simán is működtethető lenne.

Hányinger a fidesz arroganciája és a felsőbbrendüség érzés, ami a politikusaiban is nagyon jól megfigyelhető.

Sok minden tetszik, amit csinálnak, de ezek a módszerek és a hozzá kapcsolódó hasonlóan arrogáns és lenéző kommunikáció borzalmas elegyet alkot.

Postmaster | 2012. február 15. | 10:44:40

Jó szövege volt tegnap Tarlósnak, amikor Demszkyhez hasonlították:
- Nem én vagyok olyan, mint Demszky, hanem egyre többen kezelnek Demszkyként.

wagabond53 | 2012. február 15. | 10:05:47

fpetya | 2012. február 15. | 09:48:48
Ha volt szeme és füle, akkor ismerhette volna a Fidesz bagázst.

Béla222 | 2012. február 15. | 10:04:07

Szerintem a Nagyvezérnek az a baja Tarlóssal, hogy vele is pénzmosogatást akarna csinálni, de Tarlós mester ellenáll! Ezért nemkívánatos lett, csak az a probléma vele, hogy őt nem lehet leváltani, csak a következő választásnál!

fpetya | 2012. február 15. | 09:48:48

wagabond53 | 2012. február 15. | 09:23:48

Tarlós úrnak üzenem, hogy nem pisztollyal a halántékán kényszerítették a Főpolgármesteri cím elnyerésére!

Nekem sem lieblingem Tarlós úr, de arra ő sem számíthatott, hogy az állam kihátrál a BKV finanszírozására tett ígérvénye mögül.

cacej | 2012. február 15. | 09:42:58

gabp | 2012. február 15. | 09:40:23

"a bátor tarlós pedig másfél év alatt a nagy átnevezési kampányon kívűl nem sok kézzelfoghatót csinált."

Van valamiféle kimutatás, hogy mennyibe került? És ez a befektetés mennyit hozott a konyhára?

gabp | 2012. február 15. | 09:40:23

az egy kicsit elgondolkodtató, hogy a sokat szídott demszky alatt csak működtek a dolgok, pedig nem csak szoci kormány mellett volt.
a bátor tarlós pedig másfél év alatt a nagy átnevezési kampányon kívűl nem sok kézzelfoghatót csinált.
emútnyócév forever !

cacej | 2012. február 15. | 09:36:55

wagabond53 | 2012. február 15. | 09:23:48

Igaz, de mellig érő mézben nem lehet rohanni. Lemondhatna, de azzal mi lenne jobb? Jöhetne helyette Rogán Antal, ő mindent megoldana? El tudod képzelni, hogy a Fidesz valamilyen valóban hozzáértő, független és a főváros iránt elkötelezett manust tenne Tarlós helyére (és még támogatná is)?

Ui.: Tarlós nem a kedvencem, elég sok mindent csinált, mondott, ami nagyon nem tetszik.

cacej | 2012. február 15. | 09:30:35

rackefe | 2012. február 15. | 09:21:03

Megértelek. De az szja-t nem lakóhelyednek vagy Budapestnek fizeted be, hanem a központi költségvetésnek. Ennek EGY RÉSZE kerül vissza az önkormányzatokhoz. Budapestre, Ráckevére vagy Proletárszentkeresztesre. Az tény, hogy a helyi adók tekintetében Budapest jobban áll, adottságai miatt (pl. több cég van itt, ahonnan pl. építményadót lehet beszedni). Viszont költségei is vannak. Pl. a tömeg (közösségi) közlekedés fenntartása.

Szerintem a BKV problémája onnan ered, hogy a mindenkori csókosok kifizetőhelye (régen és ma).

wagabond53 | 2012. február 15. | 09:23:48

Tarlós úrnak üzenem, hogy nem pisztollyal a halántékán kényszerítették a Főpolgármesteri cím elnyerésére! Tudta , hogy mit vállal, akkor most ne mutogasson vissza felé! Azért nyert, mert azt ígérte rendbe teszi , amit az elődei elkúrtak. Itt a lehetőség.

rackefe | 2012. február 15. | 09:21:03

"Sebaj Tóbiás | 2012. február 15. | 08:56:19
És mi van az agglomerációval ? Szentendre fizet azért, hogy a Bp-i HÉV kimegy odáig ?
Vagy Ráckeve, Szigethalom, Gödöllő ?
Ha nem járulnak hozzá a költségeghez, akkor tessék a határon visszafordítani a járatokat."

Legyen meg a te akaratod! De akkor én az adómat (bár a fővárosban dolgozom) az agglomerációmba (mert ott lakom) fizetném be...

medve1942 | 2012. február 15. | 09:16:52

Én ugyan lehetőleg otthon maradó vagy ha már muszáj, akkor gyalogoló nyugger vagyok, de szerintem kortársaim azért utaznak, hogy minél olcsóbb vásárlási lehetőséget találjanak maguknak.
A mindenkori kormánynak ajánlom Ceau bukaresti ötletét: reggel bevitték a villamosok a polgárt a munkahelyre, de déltől gondosan ritkították a járatokat. Majd csak hazajut, ha otthon akar szunyálni. Ki is fizették az állam kölcsöneit, mint tudjuk.

cacej | 2012. február 15. | 09:15:05

Százados úr | 2012. február 15. | 09:02:39

Nem vetted észre, hogy igazából egyetértek Veled? Én nem vagyok XIII. ker-i lakos, de elég sokat járok oda. Vannak olyan (kerületi) önkormik, amelyek adósság állománya alacsony (pl. XIII. esetén 1668/fő) és vannak magasak (pl. V. ker, nemtudommmennyi). Mi lehet ennek az oka? És mi okozza, hogy Hódmezővásárhelynél ez a mutató 488000Ft/fő. A XIII. adottságai jók jelenleg, de ez nem volt mindig így, ezt meg kellett teremteni.

Én azt látom, hogy a jelenlegi kormány kezei közül minden pénz kifolyik, ezért írtam, hogy ne adj ötleteket.

Miért akarnálak megverni?

Százados úr | 2012. február 15. | 09:02:39

Kedves Cacej Barátom!

Akár hiszed, akár nem, egyszerre vagyok XIII. kerületi, budapesti és magyarországi polgár.

Azért teszem szóvá ezt az anomáliát, mert igenis jót akarok magamnak.

Ha pedig arra utalsz, hogy meg akarsz verni, akkor írd meg, hogy hol és mikor.

cacej | 2012. február 15. | 09:01:12

Józsi | 2012. február 15. | 08:58:19

Jó meglátás.

Józsi | 2012. február 15. | 08:58:19

Úgy tűnik, minden olyan struktúra, ami valamilyen objektív technikai, fizikai, gazdasági törvényszerűség alapján működik, az ebben a 20 éves magyar gazdasági-politikai -társadalmi ŐRÜLT rendszerben előbb -utóbb működés képtelenné válik.
Ilyen a MALÉV, a MÁV, a mezőgazdaság, a magyar ipar, és ilyen a BKV is.

ATTÓL LEHET TARTANI, HOGY A KIALAKULT ŐRÜLT MAGYAR RENDSZER ALAPJAIBAN MŰKÖDÉS KÉPTELEN, ÉS A KORÁBBAN FELHALMOZOTT UTOLSÓ TARTALÉKOK MÁRA FOGYTAK EL.

A JELENLEGI KÖZJOGI KERETEK KÖZÖTT AZ ORSZÁG PROBLÉMÁI LASSAN KEZELHETETLENNÉ VÁLTAK, FÜGGETLENÜL ATTÓL, MELYIK OSTOBA ÉS AGRESSZÍV RABLÓBANDA BITOROLJA A HATALMAT.
ÚGY TŰNIK, A JELENLEGI, MÉG AZ ELŐZŐNÉL IS KORRUPTABB ÉS OSTOBÁBB, PEDIG ÚGY GONDOLTUK, AZT MÁR NEM LEHET FELÜLMÚLNI.

Sebaj Tóbiás | 2012. február 15. | 08:56:19

karelgoot | 2012. február 15. | 08:06:22
Szinte látom magam előtt a lebzselő nyuggereket, akik épp sopingolni igyekeznek egy plázába....
És mi van az agglomerációval ? Szentendre fizet azért, hogy a Bp-i HÉV kimegy odáig ?
Vagy Ráckeve, Szigethalom, Gödöllő ?
Ha nem járulnak hozzá a költségeghez, akkor tessék a határon visszafordítani a járatokat.

cacej | 2012. február 15. | 08:53:58

Százados úr | 2012. február 15. | 08:47:19

A kőgazdag XIII. kerület gazdálkodásának köszönheti jólétét. Dr. Tóth József nem tartozik a kedvenceim közé, de azt látom, hogy a XIII. ker. folyamatosan fejlődik.

Egyébként nem kap többet a központi költségvetésből, mint más (arányosan).

És ha jót akarsz magadnak, ne nagyon adj ötleteket a kormánynak, hogy honnan lehet még pénzt elvenni. :)

cacej | 2012. február 15. | 08:49:53

Meglepő, de sok mindenben egyetértek Tarlóssal. Azért megkérdezem, hogy mennyibe került 26 budapesti közterület átnevezése? (Mellesleg, – szerintem –, nem Tarlós ötlete volt.)

Nekem úgy tűnik, hogy nincs pénz. Se Budapesten, sem az országban. Fogturizmusra viszont van. Például.

Százados úr | 2012. február 15. | 08:47:19

Én egy kőgazdag kerületben, a XIII.-ban lakom, egy elszegényedett főváros és egy elszegényedett ország kellős közepén. Cak suttogva kéedezem, hogyan lehetséges ez?

fpetya | 2012. február 15. | 08:40:19

Minden kormányzati mozzanat abba az irányba látszik mutatni, hogy Tarlós nemkivánatos személy a főváros élén. Megválasztott pozíciója ugyanakkor nem teszi lehetővé a sima kipenderítését, hát marad a "koptatás" - hogy Tarlós saját szavaival éljek. Ha ez hosszú idő alatt hozza csak meg az eredményt, Tarlós "önként" lemondását, annak Bp. megissza a levét. Ha Tarlós pozíciója védelmében elmegy addig, hogy leáll a BKV, a kormány kényszerhelyzetbe kerül: a főváros megbénulása talán túl nagy ár, de a főpolgi áthidaló megoldása a más területekről kivont pénzekkel lehet még fájdalmasabb és durranhat később, esetleg a választások előtt. Orbán sincs könnyű helyzetben, bármelyik ujját harapja, fáj most, de fájhat később is és a jövő amúgy is vészterhes. Kíváncsi vagyok a fejleményekre.

Szamok Embere | 2012. február 15. | 08:35:27

" A kerületek pedig csak elvittek forrásokat Budapesttől."

Ez még Antallék kedves ajándéka volt Demszkynek. Jó étvágyat!

gope | 2012. február 15. | 08:31:02

Kispancsa | 2012. február 15. | 08:10:23

Bólogat,vagy nem az mindegy. Nem csak őt teszik tönkre, hanem magát a várost is. Nagyváros tömegközlekedés nélkül olyan, mint a vőlegény nemiszerv nélkül.

Whammy | 2012. február 15. | 08:29:18

Azért az elképesztő, hogy a város és az ország egy ilyen kardinális kérdésben képtelen megegyezni. Ezt még Demszky alatt értettem, de most, hogy Tarlós a Fidesz támogatásával lett főpolgármester, szinte érthetetlen. Eddig a pártok között ment a betartás, most a problémát behúztuk egy pártba - ettől még nem lesz jobb. Megegyezés minden esetben az alapja a továbblépésnek.

A BKV csődöt túléli a város és az ország, bár drasztikus hatása lehet a GDP-re és az emberek hangulatára. Lehet papolni a munka becsületéről, ha még munkában se tudsz menni, az szörnyű. Persze az egész cég egy komoly rendberakás igényel- ilyet még nem láttam a kormánypárttól, csak mindennek a szétverését.

karelgoot | 2012. február 15. | 08:28:27

staropramen | 2012. február 15. | 08:22:10

Nem szóltak rám, mert nem használom a BKV-t. Miért kellene ingyen utazgatnia annak, aki tudna érte fizetni, de nem akar?
Miért kell támogatni közpénzből a bevásárló turizmust? Miért a multikat támogatják a nyugdíjasokon keresztül a helyi kereskedőkkel szemben?
Ha ennyire szíveden viseled a nyugdíjasok sorsát, akkor fizesd te utazgatásukat, ne más vesszejével csapkod a csalánt.

staropramen | 2012. február 15. | 08:22:10

karelgoot | 2012. február 15. | 08:06:22
Csak nem rádszóltak, hogy add át a helyed egy idős néninek?
Ez persze vérig sértett.
Igazad van! Le a nyugdíjasokkal,járjanak gyalog, vagy símán dögöljenek meg, akkor majd nyereséges lesz a BKV!
Idióta!

Hmmmm | 2012. február 15. | 08:15:18

na ja.
ez a különbség a tömegközlekedés és a közösségi-közlekedés között.
közös lónak túros a háta

.

Kispancsa | 2012. február 15. | 08:10:23

Tarlósnak abban igaza van, hogy Budapest fizeti be az egy főre jutó legnagyobb adót, és a legkisebbet kapja vissza. Ha annyit kapnánk vissza,mint Debrecen, vagy Kaposvár, nem volna nagy szükség a kompenzációra, valamint be kellene fizetni a kasszába a többi összes önkormányzatnak, de Pest megyének minimum, mert használják a BKV-t a lakósaik. Ezenkívül a kórházakat iskolákat. Az államnak ezek helyett mindenképp fizetnie kell, de mint tudjuk a Fidesz mindig büntette a fővárost. Most Tarlós úr van terítéken. Szerencsétlen azt hitte, hogy a városvezetési tudása kell, pedig csak bólogatónak akarták. Erre nem alkalmas, hát kicsinálják.

karelgoot | 2012. február 15. | 08:06:22

Kár, hogy a felek közt fel sem merül a szociális utaztatás megszüntetése. Semmi nem indokolja, hogy nyugdíjasok tömegeit szállítsa közpénzen a BKV, bevásárlóközpontokba, plázákba.

HIRDETÉS


Nem fogok a saját kormányom ellen beszélni
Népszabadság - Reviczky Zsolt
- A BKV állami támogatásának nagy ára lehet az ellenzék szerint. A szocialisták a fővárosi közmű-, illetve ingatlanvagyon értékesebb elemeinek állami átvételétől tartanak. Elképzelhető egy ilyen forgatókönyv?

- Ha az állam pénzt ad, akkor elvileg kérhet is cserébe valamit. De nekem nincsenek ilyen információim.

- Rákényszerítheti a kormány a fővárost egy újabb hitel felvételére a BKV-csőd elkerülése érdekében?

- Előállhat olyan helyzet, amikor Budapestnek nem marad más választása. Az én terveim között mindenesetre nem szerepelt egy új hitel, ami a városnak sem volna előnyös.

- A bankok sem olyan előzékenyek már...

- A bankok visszahúzódásának a fővárost messze meghaladó okai vannak. Ennek ellenére a jövő hét elején több bank vezetőjével is találkozom ez ügyben, de kétségtelenül nem egyszerű a képlet. Nem győzöm hangsúlyozni, nem a város vagy a BKV büdzséjéből hiányzik 40 milliárd. Ez a 2004-ben felvett és most lejáró hitelekből jön össze. A BKV helyzete nagyon hasonlatos a Malévéhez. Ahogy a kormány nem tehet arról, hogy milyen szerződést kötöttek elődei a légitársaság nevében, úgy nekünk sincs közünk az előző városvezetés által jóváhagyott kölcsönszerződésekhez. Ettől függetlenül: ha március végéig nem sikerül rendezni az adósságszolgálat kérdését, akkor összeomlik a cég.

- A BKV is egyik pillanatról a másikra dől be, mint a Malév?

- Elképzelhető. Ha eljön a fizetési határnap és a fővárosnak már nem lesz mit mozgósítania, akkor másnap a BKV fizetésképtelen lesz. Figyelmeztető jelek azért lesznek korábban is. A következő, február 29-i közgyűlésen például javaslatot teszek a paraméterkönyv módosítására, a járatok ritkítására. A BKV-nak egyelőre nincs fedezete, például a hiteltörlesztési kényszerek és a normatíva befagyasztása miatt, hogy teljesítse a megrendeléseket. Ha nem ritkítanánk a járatokat, megsértenénk az államháztartási törvényt.

HIRDETÉS

- Az előző közgyűlésen elfogadott tulajdonosi kölcsönnel, a működési támogatás előrehozott kifizetésével, illetve az intézményi normatívák tíz százalékának befagyasztásával a főváros elment a falig. Sőt korábbi pénzügyi tanácsadója, Atkári János szerint túl is ment rajta, mivel ez a vállalás nem tartható.

- Atkári János felkészült szakember, ezért kértem föl annak idején. De úgy látom, ha ő érvel, az csak olaj a tűzre. Úgy vélem, maradt még némi mozgásterünk. Az idei költségvetési terv még formálódik, de vélhetőleg össze tudunk gereblyézni annyi pénzt, amennyiből a kormány által meglehetősen kurtán-furcsán bedobott „egy forinthoz egy forintot”-elvárást teljesíteni tudjuk. Ezzel a város működését távlatilag kockára tesszük. Nem tudni még pontosan, milyen mértékben sínylik meg az intézmények ezt a megszorítást, de bizonyos, hogy mindez nyomot hagy az utakon, a parkokon, a színházakon, az iskolákon. Ráadásul ezek között a források között olyanok is vannak, amelyek egyszeriek. Így például a leállított fejlesztésekből megmaradó önrészek összege. Ha a főváros nem kap új bevételi lehetőségeket a kormánytól, akkor az idei év még finanszírozható lesz, de a 2013-as már nem.

Ez a böngésző nem támogatja a flash videókat

- A következő közgyűlés tárgyalja a költségvetési tervet? S ha igen, mennyiben tér ez el az Atkári-féle koncepciótól?

- Napirenden lesz. A BKV romló pénzügyi helyzete miatt számos ponton változtatnunk kell a koncepción. A költségvetés teljesen kifeszíti a várost. A Fideszben sokan még mindig azt hiszik, hogy a fővárosnak jelentős tartalékai vannak. Ez talán az előző Orbán-kormány idejéből származó emlékképekből táplálkozik, de ki kell ábrándítanunk mindenkit. Azok a tartalékok, például a 4-es metró önrésze, 2006-ra elfogytak. Az elmúlt napokban néhány rosszízű megjegyzés is elhangzott, miszerint Budapest csak tartja a markát. Remélem, nem rám gondolt Lázár János, mert akkor nem az 53. helyen lennék a városháza fizetési listáján. De a fővárosra se igaz ez az állítás. A Lázár János irányította Hódmezővásárhely, illetve a Rogán Antal vezette V. kerület például jobban eladósodott az elmúlt években, mint Budapest, holott mindkettőt ugyanaz az ember vezeti most, mint előtte. Budapesten nem így van. Ráadásul a vidéki városok arányaiban sokkal többet kapnak vissza az ott befizetett személyi jövedelemadóból, mint Budapest. Most akkor ki tartja a markát?

- Lázár János frakcióvezető és Rogán Antal belvárosi polgármester egymást váltogatva üzenget önnek. Mire véli ezt a koncentrált támadást?

- Meglepő kirohanásoknak tartom, és nem gondolom, hogy ezek csak rám vagy a fővárosra szorítkoznának. De nem szeretnék ebben állást foglalni. Nem érdekem, és nem is fogok a saját kormányom ellen beszélni. Az viszont kétségtelenül furcsa, hogy Rogán Antal az elmúlt hetekben úgy tűnik fel a színen, mint egy kívülálló idegen, holott fővárosi képviselőként és a gazdasági bizottság elnökeként minden korábbi BKV-t, illetve a Budapesti Közlekedési Központot érintő előterjesztést ellenvélemény nélkül támogatott. Miért nem sorolta eddig a kifogásait? De ha forrásokat lát, és a beruházásokon takarékoskodni kíván, akkor örömmel fogadom a felajánlásait. Kezdhetné mindjárt azzal, hogy befagyasztja a Ferenciek terének kerületi szintű 4,5 milliárdos beruházását.

- Nem tartja furcsának, hogy Rogán Antal azután gyűjtött bátorságot magának, miután az Orbán Viktor miniszterelnök jobbkezének számító Habony Árpáddal közösen ruccant ki Abu-Dzabiba? Sokak szerint a BKV csupán ürügy az ön elleni támadásra.

- Rogán Antal bátorsággyűjtésének körülményeiről a sajtó többet tud, mint én. A BKV ürügyként való felhasználását nem zárom ki, de meglehetősen értelmetlen politikai húzásnak tartom. Sok személyi konfliktusról hallani mostanában a kormánypárt felől, amelyben az én nevem nem fordul elő. Például Egerben a frakcióülésen is. Engem a párt csak jelölt a főpolgármesteri posztra, de a nép választott meg. Nem egy magas rangú hivatalnokról van szó, aki bármelyik nap leváltható. A BKV ráadásul egy kicsit drága ürügy lenne. Az állam és a város egyaránt százmilliókat veszíthet rajta. Ha engem valaki ilyen áron akar kellemetlen helyzetbe hozni, akkor súlyos kérdések merülnek fel az illető politikai alkalmasságáról. A BKV adósságállományát ugyanis senki sem varrhatja a jelenlegi városvezetés nyakába. Különösen ha a BKV mellé teszem a Malév és a MÁV ügyét, ezek együtteséből elég nehéz egy kizárólag Budapestet felelőssé tévő képletet kihozni. Egy ilyen játszma választási szempontból is meglehetősen kétes értékű, bár a politikában semmi sem zárható ki. De Budapest akkor sem maradhat közösségi közlekedés nélkül.

- Mennyiben változott a miniszterelnökhöz fűződő kapcsolata a választások óta?

- Nem keverném bele Orbán Viktort ebbe az ügybe. Nem tudom ugyanis, hogy a miniszterelnök urat mennyire széleskörűen és pontosan tájékoztatták a BKV helyzetéről. Így azt sem tudom, hogy a jelenlegi hozzáállása személyes meggyőződésén alapul, vagy csupán beleszorult ebbe a helyzetbe. Ettől függetlenül a BKV összeomlásának Budapest mellett az ország és a kormány is kárvallottja lenne. De abban azért nem vagyok biztos, hogy akik most nyakra-főre nyilatkoznak, veszítenének rajta.

- Lesznek új elemek az IMF-nek szánt javaslatcsomagban?

- A szakértők most dolgoznak az előterjesztésen, várhatóan hétfőre készülnek el. Nehéz lesz újat mondaniuk, hiszen az elmúlt évben 26 különféle megoldási ötlettel álltunk elő, ezenfelül letettünk az asztalra egy komplett átalakítási tervet is. Az illetékes tárca képviselői még csak el sem olvasták.

- Az IMF-tárgyalások márciusban kezdődhetnek, amelyből legkorábban június végére lehet megállapodás. Megéri ezt a BKV?

- A BKV-megegyezéssel nem lehet kivárni az IMF-megállapodást. Ha a hitelválságot nem tudjuk március vége előtt rendezni a kormánnyal közösen, akkor teljesen lényegtelen, hogy miben állapodnának meg az IMF-fel és annak nyomán a fővárossal.

- Ön szerint megoldást hozhatna a buszágazat privatizációja?

- A buszágazat kiszervezését éppen én vetettem fel először, de jelentős kormányzati ellenállásba ütköztem. Most meg éppen onnan érkezik ugyanez saját ötletként. Ez egyébként új elemként bekerül az IMF-koncepcióba is. De korántsem olyan egyszerű a lebonyolítása a különféle közbeszerzési szabályok és egyéb jogszabályi feltételek miatt. Ezekről bizonyosan keveset tudnak a most hangos retorikával bejelentkező nagyvállalkozók. Ha egy éve politikai támogatást kaptam volna, akkor már kész terveink lehetnének, így csak most kezdhetjük el a munkát.

- A szocialisták szerint ez igencsak kapóra jönne néhány Fidesz-közeli cégnek. Lehet ilyenfajta gazdasági nyomás a háttérben?

- Erre akkor tudnék válaszolni, ha engem is bevontak volna a tervezésbe. Ha egyáltalán van ilyen. Az én elképzeléseim között nem szerepel. Nem véletlenül vállaltam a saját kormányommal is konfliktust a BKV érdekében, holott ez sem szerepelt az eredeti terveim között.

- Beáldozza a BKK-t?

- Külföldi szakmai szervezetek is üdvözölték a központ létrehozását, és eddig Rogán Antal sem emelt kifogást ellene. A holdingot a megrendelői, végrehajtói és ellenőrző szerep szétválasztására hozták létre, ennek a cég meg is felel. A BKK felszámolása így nem indokolt. Sok mindent befolyásolna a régóta várt személyszállítási törvény elfogadása.

- Van remény arra, hogy a fővárost osztottan megillető adóbevételek, például a személyi jövedelemadó, az iparűzési adó újraosztásában változás álljon be?

- Mi erre is tettünk javaslatot, de heves ellenállásba ütköztünk. Azt állítják, hogy Budapest a vidéki városok és a kerületek zsebében akar turkálni. Holott arányaiban a vidékiek sokkal többet kapnak vissza ezekből a bevételekből, mint a főváros. A kerületek pedig csak elvittek forrásokat Budapesttől.

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    48 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS