Az IMF elé letehető tervet ír Tarlós a BKV rendezésére

A kormány kérésére Budapest az IMF tárgyalódelegációja elé is letehető, egységes szerkezetbe foglalja a BKV pénzügyi helyzetének rendezésére vonatkozó javaslatait a jövő hét végére.

A Nemzetközi Valutaalap nem zárja ki ugyanis a fővárosi közösségi közlekedés állami támogatását, csak éppen szabályozott, átlátható kifizetést kíván az ad hoc pénzmozgások helyett. – Ha az IMF rábólint a tervre, akkor a kormánnyal is bizonyosan meg tudunk állapodni, így a cég hosszú távú finanszírozása is megoldódhat 22 év hányattatás után – bizakodik Tarlós István főpolgármester.

Erre az április végéig kötelezően megkötendő új közszolgáltatási szerződés miatt is égető szükség van. Az uniós jogszabályokhoz igazodó megállapodás csak kiszámítható finanszírozás, illetve a folyó pénzügyi gondok megoldása után köthető meg. Csődközeli céggel nem szerződhetnek.

A rendezéshez azonban 54 milliárdot kellene visszafizetnie a BKV-nak az elkövetkező hónapokban. Erre sem a cég, sem a főváros nem képes egyedül, de még együtt sem. Budapest a hatmilliárdos tulajdonosi kölcsönnel, a működésre adott ötmilliárddal, az összes önkéntes feladat felmondásával, a cég kollektív szerződésének nagy vihart kavart felmondásával, illetve az intézményi támogatások tíz százalékának zárolásával elért lehetőségeinek határára. – A város nem nyereségtermelő szervezet, nincsenek tartalékai, sőt maga is súlyos adósságteher alatt görnyed – érvel Tarlós.

Az állami adósságkonszolidáció láthatóan nem járható út. Megoldást hozhat viszont az Államadósság Kezelő Központ Zrt. közreműködésével, állami garanciavállalás mellett kibocsátott fővárosi kötvénycsomag. Addig pedig a főváros megpróbálja összeszedni a tartozás felét, remélve, hogy közben a kormány is feloldja a 32 milliárd forintos normatíva zárolását.

A végső összeomlás elkerüléséhez azonban március első dekádjára lendületbe kell jönnie az Államadósság Kezelő Központnak, a hónap közepére pedig meg kell állapodni a kormánnyal. A város kész elfogadni a kormány álláspontját, miszerint hosszú távon Budapestnek kell finanszíroznia a BKV-t, ha a közösségi közlekedés működtetését magukra vállaló külföldi városok mintájára a magyar főváros is plusz bevételi forráshoz jut. A tömegközlekedés áfájának mérséklése, a parkolási díj átcsoportosítása, a dugódíj vagy éppen az iparűzési adó félszázalékos emelése egyaránt alkalmas lehet erre.

– Én is gyanakvóvá válnék, ha annyi rossz tapasztalatot gyűjtöttem volna be Budapest vezetésétől az előző kormányzati ciklus alatt, mint Orbán Viktor. Akkor a BKV adott pénzügyi-gazdasági helyzetétől függetlenül kérték a támogatást, összeomlással riogatva, miközben a kormánynak semmiféle rálátása nem volt a közlekedési társaság működésére. A rengeteg nehézség közepette könnyen támadhat az a képzetük az országvezetőknek, illetve a miniszterelnöknek, hogy a város most is ugyanezt a kétes játékot folytatja vele. De ez nem így van. Budapest senkit sem akar félrevezetni.

Egyszerűen tény, hogy a fővárosi közösségi közlekedés örökölt helyzetének rendezése meghaladja a város erejét – magyarázza Tarlós István. Szerinte az is tény, hogy a jelen csődközeli állapot szoros összefüggésben áll a 2004-ben felvett hitelekkel, ezek ugyanis most járnak le. – Budapest nem akarja az államot sarcolni – jelenti ki a főpolgármester. – Elfogadjuk, hogy az ország számára is megerőltető az idei működőképesség fenntartásához még hiányzó 16 milliárd forint előteremtése, így 2013-tól csupán azt kérjük a kormánytól, hogy adjon nekünk lehetőséget a forrásteremtésre. Erre vonatkoznak a kormány, illetve az IMF elé szánt javaslatok is.

A kormány és a főváros közötti kényes helyzetet tovább élesítette a BKV-vezetőknek a napokban kifizetett százmillió forintos prémium, ami tegnap újabb bírálatra késztette Lázár Jánost. A Fidesz frakcióvezetője azt tanácsolta Tarlósnak, hogy ne csak a markát tartsa és verje a dobot. A főpolgármester megnyugtatta: teszi a dolgát, majd magához kérette Várszegi Gyulát, a BKV megbízott vezérigazgatóját a tudta nélkül kifizetett prémiumok okán.

A cégvezető a beszélgetés végén felajánlotta lemondását, amit Tarlós el is fogadott. A posztra aligha írnak ki pályázatot, hiszen jelen helyzetben, mint egy illetékes mondta, csak egy „őrült vagy egy kalandor jelentkezne”. Várszegi utódjául várhatóan gazdasági helyettesét, Bolla Tibort nevezi ki a főpolgármester a jövő héten.

Fagyos légkör veszi körül a BKV-t
Fagyos légkör veszi körül a BKV-t
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.