belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
24. csütörtök

Trükkök a Fidesz legyőzésére - a Political Capital utánaszámolt

Ha le akarják váltani a jelenlegi kormányt, sajátos trükközésre kényszerül az ellenzék az új választási rendszer miatt. Az egyéni körzeteket a pártoknak célszerű felosztaniuk egymás között, országos listát viszont mindegyiküknek érdemes lesz állítania.

Lencsés Károly| Népszabadság| 2012. január 30. |61 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

cs_sanyi | 2012. április 29. | 17:50:02

" az önmagát beteljesítő jóslatként a kormánypárt bukását eredményezhetné. "

Ez már inkább boszorkányság, mint tudomány. De szegény ember vízzel főz...

Renicka | 2012. április 27. | 12:52:03

krix | 2012. január 30. | 20:29:53
Hasonlóképpen szocik és a libsik is ilyeneket mondtak egymásra, aztán milyen jól összeborultak...
Ne tessék álmodozni, akiknek elegük lett a fideszből azok a jobbikra szavaznak, vagy el sem mennek szavazni.

Hammada Patrol W | 2012. április 24. | 20:38:33

"Az egyéni körzeteket a pártoknak célszerű felosztaniuk egymás között, országos listát viszont mindegyiküknek érdemes lesz állítania."

Idáig a Political Capital nélkül is eljutottunk.

regmelocco | 2012. április 24. | 15:23:42

Ez az egész rendszer érthetetlen az átlagpolgárnak, még a műveltebbnek is. Így rossz, ahogy van.
Legalább valaki egyszer érthetően megmagyarázná, hogy mi a fenének kell már most is kétszer szavazni ("kopogtatócédula", "listás jelölt"). Ehelyett van, aki e cikk szerint azt javasolja, hogy szavazzunk háromszor (előválasztás). Azt gondolom, a magyar választók többsége akkor úgy elküldi a politikusakat és az összes pártot oda, ahonnan jöttek, hogy csak az utcán lesz megoldás. Az átlagpolgár ebből az egészből csak azt érzi, hogy vlamai nagy disznóság van mögötte, és a fokozódó bonyolultságot, érthetetlenséget kihasználva a politikusok csalnak.

Az utolsó reménye a fent említett csapatnak az, ha minden egyes alkalommal, érthetően, egyszerűen kommunikál. Ezt most is elmulasztották. A választási rendszert már most sem érti túl sok ember. Ezt most is elmulasztják... Az ember elolvas egy cikket idegen nyelven a fukusimai erőműről, és érti a lényeget. Elolvasok száz cikket a magyar választási rendszerről, és az az érzésem, képtelen lennék egy külföldinek elmagyarázni akármilyen nyelven...

Osszián | 2012. április 24. | 14:36:03

az oly kémyes balloibeket nem zavarja..."

a hülyeség, az kissé zavarja.

na de meddig mehet? Na, meddig?

Tipped van?

Ugyanis már csak 1 millió 300 ezer szimpatizáns van.

Ha én a napi 1 órás ingyenes (egyházi) beszélgetéseimre fizetek 2 forint percdíjat, az 1 hónapban 4000 ft plusz. Mert a nem egyházi vonalú (és családi) beszélgetéseket, valamint a nem túl alacsony előfizetési díjat fizetem - és természetesen az ÁFA-t is benne - ez pedig plusz áfa - kikérem magamnak - ezek tőlem egy vasat nem kapnak, és nem csak én gondolkodom így.
Agyatlan fideszesek, majd ti fizettek - és mivel a terv nem jön be - majd megemelik... ahogy a hazai csekkdíjakat is, az enyém már biztonságban van. Jó a sógor, jót ád...

macskajaj | 2012. január 31. | 17:09:37

az állam a lakosságtól közvetlenül az ÁFÁ-tés az SZJ-t szedi be.az ÁFA fogyasztástipusú(soksk szerint ez a legdemokratikusabb).az szja jövedelemfüggő,ha alcsony akkor több pénz marad a dolgozóknál+csökkenti a bevételeltitkolást. a franciák is most terveznek ÁFA emelést.20-24% ÁFA jó lenne de akkor megint 30 % feletti szja kellene.
az oly kémyes balloibeket nem zavarja az ingatlanadó bevezetésében,hogy az is visszamenőleges hatályú lenne?amikor vett vagy épitett valaki iongatlant akkor nem volt ilyen adó.azért is épitettek egyesek nagyobbat.akkor ez most hogy van? lehet vagy nem visszamenőlegesen adóztatni?aztán jönne a visszamenőleges cégadó,a karikagyűrű adó elváltaknak,stb.

Virág elvtárs s.k. | 2012. január 30. | 22:44:13

Kulimász elvtárs, kétszer nagyobb választókörzetben kell összegyűjteni 750 helyett 1000 db ajánlószelvényt.....hát szerintem ez könnyítés.....
országosan....ezt a cikkben összeszorozták magának.....

Virág elvtárs s.k. | 2012. január 30. | 22:38:19

wizes4 | 2012. január 30. | 07:18:13
Semmi trükk!
Nem szabad erre az országrontó hazug aljas tolvaj csürhére szavazni, illen eccerű!

Hát ez történt 2010-ben wizes elvtárs.....most meg ajvékolnak......

kulimasz | 2012. január 30. | 21:52:05

pro publico bono | 2012. január 30. | 19:34:06
"Csak megjegyzem, hogy a Fidesznek és a Jobbiknak most együtt 60%a van a biztos szavazók között. Hogy ebből hogy lesz 30%... Álmodozni lehet, de..."
úgy, ahogy most is 33% volt az 53%, amiből parlamenti 2/3 lett! nem kell semmi más, csak az, hogy a bódultakon kívül más is elmenjen szavazni. mert az már nincs 15% se.

kulimasz | 2012. január 30. | 21:48:49

krix | 2012. január 30. | 20:29:53
sőt, még köztársasági elnökséget is ígért a zsebnéró józsibohócnak, csakhogy meglegyen a többség!

kulimasz | 2012. január 30. | 21:47:16

"Annak ellenére sem, hogy a jelöltállítás feltételeit a Fidesz az utolsó pillanatban jelentősen megkönnyítette. Az eredeti elképzelések szerint – a jelenlegi 750-nel szemben – 1500 kopogtatócédulát kellett volna összegyűjteni, és ezt leszállították ezerre."
te bolond, te! nem "megkönnyítette" hanem "nem nehezítette meg annyira"! 1/3-ával emelte!

Jager László | 2012. január 30. | 21:00:20

Szerintem nyerünk!
Kik?
Mink.
Kik?
Vesztetettek?
Mink.
Ki nyert?
Smink!!
J.L.

krix | 2012. január 30. | 20:29:53

ibi90 | 2012. január 30. | 19:57:21
"Ha a FIDESZ nyíltan választási koalíciót alkotna a jobbikkal, akkor a FIDESZ szavazók mérsékeltebbik fele NEM SZAVAZNA rá!"

Te el tudod képzelni, hogy Orbán a választások előtt bejelenti, hogy a Jobbikkal akar közösködni?
Mint 1998-ban. Torgyánnal soha. Aztán Józsi bácsi lett a miniszterelnök-helyettes, és elindult Dél-Amerikába cseresznyéért.
De az tény, hogy még minden pártot kicsinált, akivel szövetkezett (FKGP, MDF, KDNP). És jót tenne a demokráciának, ha eltűnne a Jobbik.

ibi90 | 2012. január 30. | 19:57:21

pro publico bono | 2012. január 30. | 19:34:06

Csak megjegyzem, hogy a Fidesznek és a Jobbiknak most együtt 60%a van a biztos szavazók között. Hogy ebből hogy lesz 30%... Álmodozni lehet, de...

Úgy lehetne talán, ha a bíróság feloszlatná a Jobbikot, amire sokszorosan rászolgált. Lehet, hogy éppen ezért nem lép az ügyészség?

El tudok képzelni egy olyan helyzetet, hogy 2014-ben a választások eredményeként az a két matematikai lehetőség lesz, hogy a Fidesz koalíciót alakít a Jobbikkal, vagy nagykoalíciót a többi párttal a Jobbik nélkül. Gondolom, hogy egyik se hangzik valami jól, de...elég reális lehetőségnek tűnnek..."

Ha a FIDESZ nyíltan választási koalíciót alkotna a jobbikkal, akkor a FIDESZ szavazók mérsékeltebbik fele NEM SZAVAZNA rá!
Elbukná a választásokat.

ibi90 | 2012. január 30. | 19:54:57

pro publico bono | 2012. január 30. | 19:40:13

Viszont nem lesz módosítva az Alkotmány, ha nem lesz 2/3-a. Ráadásul úgy emlékszem, hogy két egymás utáni kormányzati ciklusban kell meglennie a 2/3-nak a módosításhoz. Vagy ez végül is nem került bele?"
Nem, de ha bekerült volna, akkor 2/3-al módosítható lenne!

ibi90 | 2012. január 30. | 19:53:12

Macskajaj
2.egykulcsos adó sok helyen van.nemcsak ott ahol vagyonadó van.a kulcs lehet más.de ekkora ÁFA mellett a mi nálunk van a 16% ls korrekt."

Az ÁFA ebben nem mérvadó, az itt a társadlmi gyenlőtlenséget növeli ÁFA kulcs ésszerűen lenne 20-24% És legalább 500 milliárd vagyoni vagy ingatlanadóból ez lehetett volna korrekt, de mivel Erre ORbán egy nemet mondott a szociknak hiába ésszerű már nem lehet.

Négy országban. Egyetlen nyugati demokráciában sincs! És mindegyikben van mellette vagy vagyonadó, vagy ingatlanadó!

krix | 2012. január 30. | 19:48:48

pro publico bono | 2012. január 30. | 19:34:06
"Csak megjegyzem, hogy a Fidesznek és a Jobbiknak most együtt 60%a van a biztos szavazók között. Hogy ebből hogy lesz 30%... Álmodozni lehet, de..."

Hát csak úgy, hogy a Finesz tovább amortizálja magát, a biztos szavazók tábora pedig a választás közeledtével megnő. Mint tudjuk, ennyire rövid időn belül ilyen nagyot még egyetlen párt sem zuhant (még a Fidesz sem korábban), mint most a kormánypárt. Ez tehát rendben van, már csak a soha ilyen alacsony szinten álló "biztos szavazói bázist" kellene normális szintre vinni. És ez meg is történik MINDEN választás előtt. Úgyhogy inkább te álmodozol arról, hogy nem mennek el szavazni azok, akikkel most már teljesen meggyűlöltették a politikát a pártok (élen a maszoppal és a finesszel). DE. ELMENNEK. ÉS LESZ, AKIRE SZAVAZNAK. Ha nem is a szocik, ha nem is a szélsőjobb (fidesz, jobbik).

ibi90 | 2012. január 30. | 19:47:39

macskajaj | 2012. január 30. | 19:15:15

ibi90
1.a manyupról ekkora helyen nehéz vitázni.ilyen"magán"rendszer ehol se valójában az önkéntes pénztárak.
abban igazad van hogy most kitolták időben,de helyesen tették.hidd el."

Ami a finanszírozást illeti, abban van -némi-igazad, hogy nem volt rendesen átgondolva. (pl a 6, illetve 8 % kevés volt, min 12, de inkább 14 %-ot kellett volna bele tenni, szabályozni a költségeket, stb.
Állampapírtr nem azért kellett venni, hanem azért mert a KÖLTSÉGVETÉSI hiány nagy volt. Most TÖBB ÁLLAMPAPÍRT kell kibocsájtani, a hiány még nagyobb. Bár azt nem terheli a nyugdíjrendszer.
De beláthatod azt is, hogy egy egyre szaporodó számú nyugdíjas réteget egy egyre vékonyodócsökkenő számú aktív réteggel eltartatni is legalább akkora igazságtalanság, és közgazdasági nonszensz. Gondolj bele, hogy a következő 12-15 évben megy nyugdíjba a Ratkó generáció, és bármit is ígér Orbán az ő nyugdíjukat NEM LEHET kitermeltetni ezen a színvonalon. ebben az országban. A nyugdíjrendszerrel a problémát egyébként nem a csökkenő gyerekszám jelenti, hanem a csökkenő munkalehetőségek.

Több országban van. Kelet és Nyugat-európában is. És néhányban ezután vezetik be(Csehország).
Ha már lenyúlták akkor értelmesen kellett volna felhasználni. Most egyszerűen elszórták a semmibe.Elégették! Ennél MINDEN jobb.

A nyugdíjrendszer átalakításánál az lehet egy helyes irány, hogy MINDEN magyar állampolgár aki életvitelszerűen legalább X évet itt élt, az alanyi jogú e

pro publico bono | 2012. január 30. | 19:45:10

Valamilyen Ellenzéki Minimumot kellene megalkotni - olyan pontok listáját, amelyeket mindegyik ellenzéki párt és jelölt vállalni tud. Enélkül aligha lenne olyan egység, amivel legalább 50% elérhető.

pro publico bono | 2012. január 30. | 19:40:13

Viszont nem lesz módosítva az Alkotmány, ha nem lesz 2/3-a. Ráadásul úgy emlékszem, hogy két egymás utáni kormányzati ciklusban kell meglennie a 2/3-nak a módosításhoz. Vagy ez végül is nem került bele?

Ha viszont nem látszik nagy esély az új alkotmány módosítására, akkor számolni kell azzal, ami benne van. Így különösen azzal, hogy a Fidesz leválthatatlan Költségvetési Tanácsa nem fogja elfogadni az első Fidesz nélküli kormány költségvetését, ha a költségvetési hiány nem lesz 51% alatt. Most 80% körül van...

krix | 2012. január 30. | 19:39:06

Macskajaj, szóval úgy gondolod, a hiteles jelöltet megválasztják, a hiteltelent meg nem. Jó maszlag. Azt akarod mondani, hogy nincs jelentősége, hogy átszabták a választókerületeket? Akkor minek csinálták, Azt akarod mondani, hogy 2010-ben a hiteles volt az, aki semmit nem mondott, csak az ellenfelet fikázta?

pro publico bono | 2012. január 30. | 19:34:06

Csak megjegyzem, hogy a Fidesznek és a Jobbiknak most együtt 60%a van a biztos szavazók között. Hogy ebből hogy lesz 30%... Álmodozni lehet, de...

Úgy lehetne talán, ha a bíróság feloszlatná a Jobbikot, amire sokszorosan rászolgált. Lehet, hogy éppen ezért nem lép az ügyészség?

El tudok képzelni egy olyan helyzetet, hogy 2014-ben a választások eredményeként az a két matematikai lehetőség lesz, hogy a Fidesz koalíciót alakít a Jobbikkal, vagy nagykoalíciót a többi párttal a Jobbik nélkül. Gondolom, hogy egyik se hangzik valami jól, de...elég reális lehetőségnek tűnnek...

Vagy még egy lehetőség a demokrácia felrúgása - így puccs vagy polgárháború. Ezt ki szeretné?

macskajaj | 2012. január 30. | 19:15:15

ibi90
1.a manyupról ekkora helyen nehéz vitázni.ilyen"magán"rendszer ehol se volt és nincs a világon.a felosztó-kirovó rendszerből kivesznek 25%-ot,odadják magánpénztárnak,korosztályokat erővel belekémyszeritenek.közben a hiányt az állami rendszerben meg hitelből,állampapir kibocsátással fedezik.amit a magánpénztár jegyez le.ilyen nincs,ez nonszensz(közgazdaságilag is.)ami "magán" kassza,az valójában az önkéntes pénztárak.
abban igazad van hogy most kitolták időben,de helyesen tették.hidd el.
2.egykulcsos adó sok helyen van.nemcsak ott ahol vagyonadó van.a kulcs lehet más.de ekkora ÁFA mellett a mi nálunk van a 16% ls korrekt.
3.miért te hogy lépted volna meg?variálni lehet de a lényeg hogy meglépte végre valaki
4

ibi90 | 2012. január 30. | 18:57:30

macskajaj | 2012. január 30. | 18:25:53

kedves jeromos
tök mindegy hogy én mire mondom,hogy érdemes megtartani,mivel te úgyis visitani fogsz rá.mert utálod őket.de "bátran" elmondom neked,hogy
-a manyup visszaállamositását én politikailag és közgazdaságilag is indokoltnak tartom"

Politikailag és közgazdaságilag is nonszensz!
Nem volt semmire sem jó, mert csak elhúzták belőle az időt.

-hogy tetszik az egykulcsos adó(ezt annak idején a liberális közgazdászok is támogatták,sőt ők ötölték ki)

Erős csúsztatás!
Az egykulcsos adó közgazdasági öngyilkosság!(500 milliárd hiány évente)
-hogy előrelépésnek tartom a felezett parlamentet(ezt a szocik is meghirdették,csak nem csinálták meg sosem)Valóban, de egy torz választási rendszerrel! Valójában a bejutási küszöböt lejjebb kellett volna tolnipl 2%-ra, és áttolni az egyéni jelöltről a listásra, hogy kiegyenlítettebb legyen, növelni az arányosságot! Így kisebb lenne az esély a 2/3-ra
(lehet, hogy ez lesz a FIDESZ Öngólja)
-hogy szintén liberális kívánalom volt a szociális támogatások leépitése(ezt se merték meglépni)"

Részben igen, de messze nem ilyen módon

"ugyanakkor itt vannak fenntartáésaim a visszamenőlegességgel.de nem magával a törvénnyel"
-kimondottan támogatom a kork,edvezménys nyugdij szigoritását"

ez valóban jó!

most vess meg,rúgj belém köpj le.

Ahol egykulcsos adó van, ott mindenütt működik vagyonadó, vagy ingatlan adó, amely a magasabb jövedelműeknek adott kedvezményből visszavesz, így té

ibi90 | 2012. január 30. | 18:38:50

Csak az lehet a 2014-es választások után a kiindulópont: mindent vissza oda, ahonnan a FIDESZ elindult.
A teljes FIDESZ képviselői kört, mint köztörvényes bűnözőket (bűnszervezetben elkövetett) Hűtlen kezelés miatt 8 évre lecsukni, teljes vagyonelkobzással, és örökre eltiltani a közügyektől! Ez a kiindulópont! Innét lehet kezdeni az orszá(ujjá)építő munkát!
A FIDESZ az 52% győzelme után rárontott a Nemzetre, elárult bennünket!

macskajaj | 2012. január 30. | 18:34:46

lombik
megmondanád már miért is vették el az ellenzék esélyét?nekik is ugyanannyi ajánlót kell begyüjteniük,rájuk is egy leadott szavazat egy szavazatot ér.
ahogy mura irta:ha egy ellenzéki jelölt hiteles akkor rá fognak szavazni.ez ilyen egyszerű.az,hogy hogyan veszithet valaki(vagy nyerhet9legjobban budapest példázza.2006-ban 28:4 a szoclib javára.2010 30:2 a fidesznek.a szavazók ugyanazok voltak.miről is beszélsz akkor?

macskajaj | 2012. január 30. | 18:30:15

kedves elsőre
nem értek veled egyet,mert minden táborban vannak értelmes emberek,akik előbb utóbb átveszik a valóban vérig sértett,személyükben megbántott emberek bhelyét.ami a szoclib tábortól orbán kapott(sok esetben igaztalanul)azt nehéz tolerálni.persze gyurcsány bőrében sem könnnyű a jobboldallal szemben.ilyen az élet.

macskajaj | 2012. január 30. | 18:25:53

kedves jeromos
tök mindegy hogy én mire mondom,hogy érdemes megtartani,mivel te úgyis visitani fogsz rá.mert utálod őket.de "bátran" elmondom neked,hogy
-a manyup visszaállamositását én politikailag és közgazdaságilag is indokoltnak tartom
-hogy tetszik az egykulcsos adó(ezt annak idején a liberális közgazdászok is támogatták,sőt ők ötölték ki)
-hogy előrelépésnek tartom a felezett parlamentet(ezt a szocik is meghirdették,csak nem csinálták meg sosem)
-hogy szintén liberális kívánalom volt a szociális támogatások leépitése(ezt se merték meglépni)ugyanakkor itt vannak fenntartáésaim a visszamenőlegességgel.de nem magával a törvénnyel
-kimondottan támogatom a kork,edvezménys nyugdij szigoritását
most vess meg,rúgj belém köpj le.

Miura | 2012. január 30. | 17:38:02

Talán inkább hiteles ellenzékre volna szükség, nem trükkösre. A trükkökből már éppen elég volt.


"Na-na, nagyfiú, ha-ha hagyd a témát,
olyat mondj nekem, amit én is elhiszek,
Na-na, nagyfiú, ha-ha hazudj másnak,
ha többre nem telik, beszélhetsz reggelig,
nem kerülsz közelebb hozzám."

lombik | 2012. január 30. | 17:25:27

Tulajdonképpen ezzel a választási törvénnyel, és a területi felosztással a Fidesz és a kormány (mert együtt találták ki és jót röhögtek hozzá), szinte elvették bármilyen más párt esetleges győzelmét!!!Szinte!!!
De ha így kormányoznak továbbra is, nincs az országnak olyan embercsoportja, akinek ne okoznának kárt!
Kivéve magukat!!!
Talán el kellett volna törölni örökre a választásokat!! Megtehették volna a kétharmaddal!!!
Mint ahogy annyi mindent megtettek konszenzus nélkül!!!

Tarik | 2012. január 30. | 17:21:43

Nem az a fő, hogy örökké élsz-e. A trükk az, hogy önmagad maradj, örökké.
Tick kapitány, A Karib-tenger kalózai c. film

Na, ezért halott az ötlet.

motoros00 | 2012. január 30. | 16:16:48

Trükközök, tehát demokrata vagyok! Létrehozom a trükkdemokráciát! A sok lökött beveszi a trükköt! Egy darabig, aztán jajgat...jöhet az újabb trükk!
Pl. Demokratikus Kannibalizmus!! A trükk helyett őszinteséget, tisztaságot, vagy mély hallgatást!!

enfa2 | 2012. január 30. | 16:03:41

Trukkok szazai sem segitenek.

SaintJust | 2012. január 30. | 15:16:39

Nem a címben szereplő "trükk" szón kellene rugózni - ami nyilvánvalóan szerencsétlen újságírói szóhasználat. Amiről szó van, hogyan lehet választást nyerni a Fidesz szokásos pofátlanságával maga számára átszabott választási rendszerének keretei között, és ezzel elhajtani egy életre ezt a zabráló siserehadat. Nem lesz egyszerű, ha rendes demokrataként (és nem fideszesként) gondolkodunk és ragaszkodunk a törvényességhez is meg a törvényesség szelleméhez is. Még akkor is, ha ezek a törvények kivétel nélkül bűnben fogantak. A küzdelem szinte kilátástalan lenne, ha nem volna egy erős szövetségesünk. Ez maga a Fidesz. Orbánra bizton számíthatunk. Messianisztikus küldetéstudata, elbizakodottsága és önfejűsége biztosítani fogja a demokratikus ellenzék sikerét. Persze az ország egy kicsit bele fog rokkanni. Lesznek még olyan intézkedések, hogy örülni fog a Fidesz, hogyha az emberek megvárják a választást és csak ott teszik őket lapátra...

jeromos | 2012. január 30. | 15:10:51

macskajaj, egy apró szívességet megtehetnél: mondj legalább egyet a fidesz maffia országrontó hebehurgya törvénygyárából, amit "érdemes továbbvinni". Aki továbbvinné, az ugyanolyan önkényeskedő akarnokká válna, mint a zorbán rezsim. Nem kell belőlük!! Ha ők trükköznek, és a választási rendszert is úgy gyúrták át, hogy lehetőleg csak ők győzzenek, akkor az ellenzék is trükközzön! Majd csak rájönnek, hogy az az ellenzéki kerekasztal ma fontosabb lesz, mint bármikor valaha is. Terminátor meg a maga stílusával is igazat írt. Ez van!

amergin | 2012. január 30. | 15:09:43

Kedves tarkedli! 4 millió aktív választópolgár van. Ebből jelenleg 2,5 millió a jobb, 1,5 millió pedig a baloldal letéteményese. 4 millió pedig passzív. Tanulj meg számolni előbb, ha javasolhatom :)

Ps: a helyedben nem lennék arra büszke, hogy egy végsőkig fanatizált tömegnek vagyok a tagja.

elsore | 2012. január 30. | 14:19:37

macskajaj | 2012. január 30. | 13:13:38
"(folyt)legközelebb talán nem bontanak le mindet,hanem elfogadják,érdemes továbbvinni dolgokat mégha más találta is ki."

Nem lehet, macskajaj. Szeretném én is, de már nem lehet. Bementek a bőr alá, ez már szappannal nem jön le. És szerintem ez is volt az egyik cél, megrémíteni az embereket, hogy túl nagy a feladat. pedig muszáj lesz, CSAK A LEGKISEBB SÉRÜLÉSSEL KELL MEGOLDANI.

macskajaj | 2012. január 30. | 13:13:38

(folyt)legközelebb talán nem bontanak le mindet,hanem elfogadják,érdemes továbbvinni dolgokat mégha más találta is ki.ez teremzthet normális hangú politikai és közéletet.nem a durva tagadása az éppenregnáló rezsim minden lépésének az ellenzék által.én ezt mondtam 2002 és 10 között is.akkor ha lemond gyurcsány 2006-ban nem lett volna majdnem polgárháború és a válságból is kisebb kárunk lett volna.sőt a ballib is erős maradt volna és nem lenne ma fidesz 2/3-ad meg nem lenne a jobbik se parlamenti párt.
nem félni kell meg számolni.dolgozni.

macskajaj | 2012. január 30. | 13:07:42

lehet itt spelulálni jobbra és balra,de a van ugyan választási matematika,viszont a választás nem matematika.ha tapasztalatok kiértékelése.
1990-ben óriási fölénnyel nyert az MDF és 4 év múlva már bukott párt volt.akkor lett abszolut többsége az MSZP-nek akivel összeállt a szadesz.
lett 72%-uk.és 4 év múlva?már a fidesz FKGP kormányzott.persze négy év múlva őket is leváltották.majd 2006-ban még nagyobb fölénnyel nyert a Maszop-szadesz duó.2010-ben meg lett Fidesz-KDNP 2/3-ad a szadesz meg feloszlott a Jobbik meg az LMP meg bekerült.
A teljesitmény lesz a döntő.Semmi más.Az egyfordulós nagyobb részben egyéni képviselős választás sokkal demokratikusabb mint az eddigi összevissza,ilyen-olyan listás meg vesztest mkompenzálőó rendszer.A régi rendszer mindent megváltoztathatott a 2.fordulóban a szavazók akarata ellenére.most nem lehet szinlelni,taktikázni.ki kell tenni mindent a placcra oszt szóljon.
a fidesz előnyben lesz,vagy hátrányban,ki tudja,attól függ milyen országot ad át.arról fog dönteni a szavazó.
a kis pártoknak mindig,mindenütt nehéz.ezért van a parlamentáris demokráciában egyre kevesebb kis párt.nézd a nagy országokat:mindenütt 2-4 párt ül csak a parlamentben.vannak kivételek persze de kisebbségben.
nem számolni kell meg agyalni az ellenzéknek,hanem dolgozni,világos programot alkotni,jó jelölteket állitani.és még egyet:nem igérni azt hogy mindenz visszacsinalnák.hanem megdicsérni és továbbvinni azt ami jó.ez eddig mindenkinek a nagy hibája volt.legkölebb talán

sela | 2012. január 30. | 12:43:51

Egy maradt ki a cikkből:
Mivel 27 egyéni jelölt kell az országos listaállításhoz, 4 x 27 = 108 és 106 EVK van. Azaz: kicentizve is vagy csak három egyeztetett ellenzéki párt tud országos listát állítani vagy néhány helyen több pártból kell, hogy induljanak. Ráadásul ez még azért is necces, mert 27 egyéni jelöltből ha egyet visszavág egy (fidesz által választott) Választási Bizottság (nyugi - megtennék, ha ezen múlna valami) - az országos listaállítás elszállna. Ki van ez találva!
Azért ilyen nehézségeket a cikkíró megemlíthetett volna...ha már szakértő. :)

hecketaper | 2012. január 30. | 12:08:37

Nem köll ide semmiféle trükk.Épp ölég szrul kormányoznak ahhoz,hogy bukjanak.Csak választás legyen.Na,pont ez itten a legbizonytalanabb.Hogy egyáltalán választások lesznek-e?

Mekmörfi | 2012. január 30. | 10:38:14

A Fidesz kormányon is - akárcsak az ellenzékben - a társadalom megosztásán munkálkodik.

A híveit kizárólag érzelmi (negatív érzelmek) alapon tartja, mindig valaki vagy valami ellenében határozza meg magát, a sértődés, a megtorlás, a csalódás és a düh a kohézió alapja, persze mindez trikolor ragacsos mázban, de soha nem a racionalitás vagy a tolerancia.

A törésvonal tehát az értelem és az indulat között húzódik, de a felturbózott várakozások után sokan fogják értelmi alapra helyezni a döntést: "Ezt a Fideszt ki kell ebrudalni".

A legbutábbak persze maradnak az utolsó pillanatig.

Itt is.

Mekmörfi | 2012. január 30. | 10:22:48

Ha unod a narancsot, akkor válaszd a banánt.

Mint a tarkedli nevezetű teljes kiőrlésű aktivista is állítja, előttünk járnak, igazi élcsapat.

Az élcsapatot nem lehet csap úgy elcsapni. De mivel előttünk csapnak, ezért banánhéjat kell a fülke elé rakni, a csúszó-mászók ezen még csúszabban mászabbnak, és be sem érnek a fülke forradalmi magányába.

tarkedli | 2012. január 30. | 10:07:03

Moderálási alapelvek- komment törölve -

andras46 | 2012. január 30. | 10:06:31

Nem értem az ellenzéket! Annyira tisztába vannak a FIDESZ törvényhozásának a céljával, ami pedig nem demokratikus törvény azt is vizsgálhatja a nemzetközi bíróság. Az alaptörvény is törvény ellenessen lett megszavazva, a választási törvény sem igazságos, ezt mind ki kellene vizsgálnia az EU-nak. Most már csak a választókon múlik, ha nem változtatnak ezeken. Amíg személyeskedések mennek az ellenzékiek között, addig mindig a FIDESZ nyer. Mindenki gondolja át milyen jövőt szeretne a gyermekeinek.

ezredes35 | 2012. január 30. | 09:58:32

Először is az ellenzéket kell létrehozni.Abban a jelenlegi
ellenzéki pártok - Jobbik sicc - nem kaphatnak vezető szerepet
Erős civil közösségnek kell vezetnie.A jelenlegi ellenzéki pártok elvesztették"vonzalmukat". Egy "ELLENZÉKI SZÖVETSÉG"-et,vagy" NEGYEDIK KÖZTÁRSASÁG" néven létrehozni.Az LMP pedig
hagyjuk gondolkodni,különben csak veszítheznének.

amergin | 2012. január 30. | 09:41:13

Csak a Fideszes beírogatókon csodálkozom egy kicsit. Ti tényleg azt hiszitek, komolyan azt gondoljátok, hogy azok, akik a Fideszt a hátuk közepére sem kívánják, azok az ilyen beírásoktól majd megszeretik? :)
Hát a Fidesz még a sajátjait is piszkálja - ugyan miért zárolta Matolcsy a BKV-nak annyira kellő 32 milliárd forintot? Ugyan miért?? - Miközben Debrecen stadionra kapott 12 milliárdot (a pénzt már átutalták), a Terrorelhárító Központ kapott 11 milliárdot (szintén kifizetett pénz)?

Elárulok nektek egy titkot - és ne vegyétek ezt szívetekre, nem azért mondom, hogy bántsalak benneteket. Az emberek utálnak benneteket. Annyira, hogy nincsenek rá szavak. Talán nem jobban, mint a szocialistákat, de legalább annyira.
Az egyetlen, aminek a hatalmatokat köszönhetitek, az a tény, hogy a választókban az apátia egyelőre erősebb mint az undor és az utálat. És hiába van a jobboldalnak két és félmillió, a végsőkig fanatizált híve (mint ti is), akik akkor is elmennek szavazni, ha görögdinnye nagyságú jégdarabok potyognak a szélből, és a Katrina hurrikán nagybátyja idejön fújni. Semmi sem állíthatja meg őket, és még büszkék is a fanatizmusukra :) Ez az életük célja és alfája meg ómegája :)
De mindez hiába. Ha egyszer a passzív négy millió embernek nagyon tele lesz veletek a bögye, akkor ezt a két és félmillió szavazót úgy leszavazza, hogy csak néztek.

Én szóltam :)

Gorekaqm | 2012. január 30. | 09:24:10

Moderálási alapelvek- komment törölve -

francli | 2012. január 30. | 09:22:17

Kedves pacco!
Igazad van,Terminátor véleménye erős és valóban Őt jellemzi,de sajnos közölnöm kell Veled hogy sokan vagyunk akik teljes mértékben egyetértünk Vele!

Shakespeare | 2012. január 30. | 09:12:59

Csak közben ne felejtsék el egész nap mormolni, hogy csiribí csiribá és a fehér elefántra nem szabad gondolni, mert akkor nem sikerül.
Én találtam egy másik varázsszót, de el nem árulom!

Virág elvtárs s.k. | 2012. január 30. | 09:10:53

A demokraták kezdenek rájönni, hogy demokratikusan semmi esélyük sincs.....

rasztaszív | 2012. január 30. | 09:10:47

ha a demokratikus oldal pártjainak sikerül megegyezni,a jobbik pedig külön indul,úgy a jobboldali szavazatok mennek kétfele.
ez elég jó lehetőségnek tűnik...
fideszék elfilózgathatnak rajta,hogy mit kezdjenek a jobbikkal,mert ha elvisz úgy 15%-ot,akkor nekik reszeltek.

pacco | 2012. január 30. | 08:52:11

Kedves Terminátor!

A stílusod nem minket, hanem Téged jellemez. Mindaz, amit leírtál az Te vagy!!!

Csecse Bubum | 2012. január 30. | 08:42:04

"Ha le akarják váltani a jelenlegi kormányt, sajátos trükközésre kényszerül az ellenzék..."
Ha kényszerülten is, a választók elvárják a sajátos trükközést.

Kevercs | 2012. január 30. | 08:37:14

Van egy bökkenő. Az LMP továbbra is önállóan kívánja megméretni magát. A JOBBIKpedig szintén csak a saját erejének prezentálására összpontosít. Ebből így parlamenti úton nem lesz semmi, csak a további nagy bizonytalanság!

Kispancsa | 2012. január 30. | 08:26:29

De kérem ! A stílus! Az a nyerő aki mosdatlanabb.?

Terminátor | 2012. január 30. | 07:52:40

A Fidesz az önző és gonosz emberek pártja. Magyarul a rohadékoké. Az igazságtalanoké. A szar alakoké. Azoké, akik az óvódábán elveszik a másik gyerek játékát. Akik örülnék a másik bajának. Akik szerint annyit érsz, amilyen vasdinoszauruszt birtokolsz. Mennyetek innen el, ha ilyen türelmetlenek vagytok, alapítsatok egy új Magyarországot Madagaszkáron, ott vannak különleges állatok.

bizinol | 2012. január 30. | 07:41:17

A fidesz-kdnp-t nem kell legyőzni, maradjanak csak ők!
Az ellenzék pedig nem demokratikus, országlásukat a többség liberódiktatúraként élte meg.

wizes4 | 2012. január 30. | 07:18:49

kuoldából! -> kupoldából!

wizes4 | 2012. január 30. | 07:18:13

Semmi trükk!

Nem szabad erre az országrontó hazug aljas tolvaj csürhére szavazni, illen eccerű!

Optimális esetben: kiesnek a kuoldából!
o)

HIRDETÉS
Egyedül vagy csapatban l...
Egyedül vagy csapatban lehet legyőzni? Orbán Viktor 2010. április 11-én este a választások első fordulójának eredményeit várja
Reuters - Burger Barna/Handout

Az Orbán-kormány demokratikus ellenzékét ültetné tárgyalóasztalhoz a Magyar Szolidaritás Mozgalom. A tervezett kerekasztal-tárgyalások reményeik szerint elvezethetnének akár addig is, hogy a következő választáson az egyéni körzetek mindegyikében közös jelölteket indíthatnak, mert ellenkező esetben esélyük sem lehet a Fidesz legyőzésére. 

Ez valóban így van, mert az összesen 199 mandátum közül 106 sorsa az egyéni választókerületekben dől el, és mindössze 93 képviselői helyet osztanak ki az országos listákról. Ami azt jelenti, hogy az egyéni körzetek aránya az eddigi 46-ról 53 százalékra nő. Vagyis: annak a politikai erőnek, amely nyerni akar, ezek közül minél többet el kell vinnie. S miután egyetlen forduló lesz, nincs majd lehetőség arra sem, hogy a pártok az első kör eredményeinek ismeretében alkalmi koalíciót kössenek.

Ráadásul megszűnik az a külön kompenzációs lista, ahonnan eddig az egyéni körzetekben a vesztes jelöltekre leadott, illetve a területi listákon mandátumot nem eredményező szavazatok alapján az össze képviselői helynek körülbelül a 15 százalékát osztották ki. Ezeket az elveszett voksokat a következő választáson már az országos listára leadott szavazatokkal adják össze, de a rendszer a győztest is „kompenzálja” majd.

HIRDETÉS

A listára kerülnek ugyanis a győztes jelöltre leadott azon szavazatok is, amelyekre nem volt szükség a mandátum elnyeréséhez. Ha tehát valaki tízezer szavazattal nyert el egy egyéni képviselői helyet, s a második helyezettet csak ötezren támogatták, a befutóra leadott 4999 voks „felmegy” a pártjának országos listájára. Az eddig jól-rosszul működő, de kétségkívül létező kiegyenlítő mechanizmus tehát gyakorlatilag megszűnik, és a győztes szinte mindent vihet. Például a 2010-es választási eredmények alapján a nem egészen 53 százalékos támogatottság nem kétharmados, hanem háromnegyedes többséget eredményezne.

Ahogyan a szakértő látja

Az új választási törvény így kétségkívül együttműködést követel a Fideszt leváltani igyekvő ellenzéki mozgalmaktól – hívja fel a figyelmet a Political Capital választási szakértője, László Róbert legfrissebb elemzésében. De állítja, hogy elsősorban nem azért nem lesz közös listájuk, mert a felek képtelenek lennének ebben megállapodni, hanem azért, mert nem lesz erre szükség. A szakértő szerint azonban az egyéni körzetek mindegyikében sem érdemes közös jelöltet indítani. 

Annak ellenére sem, hogy a jelöltállítás feltételeit a Fidesz az utolsó pillanatban jelentősen megkönnyítette. Az eredeti elképzelések szerint – a jelenlegi 750-nel szemben – 1500 kopogtatócédulát kellett volna összegyűjteni, és ezt leszállították ezerre. Ahhoz, hogy egy párt eddig mind a 176 egyéni körzetben indulhasson, országosan mintegy 130 ezer ajánlószelvényt kellett megszereznie, mostantól viszont elég lesz 106 ezer is, ami többeket csábíthat az önálló indulásra. 

A Fidesz minden bizonnyal arra bazíroz – írja László Róbert –, hogy az egymással vitatkozó ellenzéki erők vérszemet kapnak, és a könnyített feltételeket mindenki igyekszik majd teljesíteni. A mostani kormánypárt számára ez tényleg előnyös lenne, mert a jelöltjei annál nagyobb eséllyel nyerhetnek, minél több ellenféllel néznek szembe az egyéni körzetekben. Ha például a voksok féltucatnyi jelölt között oszlanak meg, húsz százalék sem kell a győzelemhez.

László Róbert viszont javasol egy ügyes trükköt: három, legfeljebb négy politikai erő feloszthatja egymás között a 106 egyéni választókerületet úgy, hogy minden egyes körzetben csak egyikük gyűjti a szelvényeket. A Fidesszel szemben így az ellenzéki összefogásnak mindenütt csak egyetlen jelöltje lenne, és ezzel megteremthetnék legalább az esélyét annak, hogy mind több körzetben megverhetik a kormánypártot. Ebből az is következik, hogy az egyezkedés egyszerűbbé válhat, hiszen az alkalmi választási koalícióban részt vevő pártok saját erős embereiket indíthatnák, s nem kellene közös jelöltekben gondolkodniuk.

Közös listára pedig végképp nincs szükség – állítja László Róbert. Listát állítani egyébként a szakértő szerint minden korábbinál könnyebb lesz: ahhoz, hogy egy pártra minden egyes szavazókörben voksolni lehessen, korábban országosan majdnem 37 ezer szelvényt kellett összegyűjteni, de mostantól 27 ezer is elég lesz. Az is jelentős könnyebbség, hogy eddig minden egyes megyében és a fővárosban legalább két – de számos helyen ennél több – jelölt kellett ahhoz, hogy egy párt mindenütt területi listát állítson, a következő gyűjtési időszakban már elég lesz kilenc megyére és Budapestre összpontosítani.

A pártoknak arra kell csak figyelniük, hogy Budapest mellett legalább kilenc megyében mindegyiküknek legyen legalább 27 egyéni jelöltje. Ha ez sikerül, az egymással együttműködő politikai erők saját országos listát állíthatnak, amelyekre minden belföldi és külhoni szavazókörben voksolni lehet. (Eddig ehhez húsz területi – egy fővárosi és 19 megyei – listára volt szükség.) Egyéniben viszont nem harcolnak egymás ellen: mindenhol csak egyiküknek lesz jelöltje.

A választó számára így alig változik valami a korábbiakhoz képest, mert a korábbi két fordulóban tapasztalt kínálat sajátos elegye tárul majd az emberek elé – véli László Róbert. A listás szavazólapon viszonylag sok párt közül válogathatnak, ahogyan azt már a korábbi választások első fordulójában megszokhatták. Az egyéni kerületek szavazólapja viszont a második fordulós állapotokra emlékeztet majd, ahol már csak a legesélyesebb jelöltek szerepelnek.

Az együttműködésre ösztönzött felek számára a szakértő szerint a legnagyobb kihívást az jelenti, hogy ideológiai ellentéteik mellett képesek lesznek-e felülemelkedni vélt vagy valós társadalmi beágyazottságukon. Ha a múltbéli választási eredmények vagy akár az aktuális közvélemény-kutatási adatok arányában igyekeznek meghatározni a jelöltek számát, az borítékolhatóan súlyos konfliktusokhoz vezet, ami vagy zátonyra futtatja az együttműködést, esetleg még kockázatosabb útra tereli a kooperációt.

Azt is mondhatják ugyanis az ellenzékiek, hogy mindenki gyűjtsön annyi szelvényt, amennyit bír, majd a jelöltállítási időszak lejárta után üljünk újra asztalhoz, és akkor eldöntjük, ki hány helyen lép vissza. Ez nemcsak azért rizikós, mert egymás ellenében is szelvényt kellene gyűjteniük, hanem azért is, mert kampányidőszakban saját magukkal lennének elfoglalva – és László Róbert szerint semmi garancia nem lenne rá, hogy éppen a legélesebb helyzetben tudnának megfontoltan, gyorsan, hatékonyan dönteni.

Hátulütője lehet ugyanakkor az ilyen típusú együttműködésnek, hogy a pártok jóval kevesebb töredékszavazatra számíthatnak, ha nincs mindenhol egyéni jelöltjük – figyelmeztet a szakértő. Ezt a hatást némileg ellensúlyozza, hogy azokban a kerületekben, ahol csak ők indulnak, azokat a töredékvoksokat is begyűjthetik, amelyek nagyobb kínálat esetén más pártoknak jutnának.

Ennél is nagyobb bizonytalanságot jelent, hogy a választási eljárási törvény még nem készült el. Csak kormánypárti nyilatkozatokból tudni például, hogy a szelvénygyűjtési időszak 36-ról 21 napra csökken. Ha esetleg ennél is radikálisabb lesz a visszavágás – állatja László Róbert –, az még inkább az előzetes kerületfelosztás felé terelheti a feleket, ha pedig nem, az a jelöltállítás utáni egyezkedés felé.

Előválasztást javasol Tóth Zoltán

Tóth Zoltán választási szakértő azt javasolja, hogy a 2014-es választások előtt az egymással együttműködni akaró politikai erők és civilek tartsanak előválasztásokat. Ezzel a módszerrel el lehetne érni, hogy az a jelölt induljon, akinek a legnagyobb az esélye a Fidesz legyőzésére. A költségek minimalizálása érdekében a próbavoksolást Tóth szerint az interneten kellene lebonyolítani. Ez manipulálható ugyan, ám a szakértő úgy véli, senkinek nem állhat érdekében, hogy az eredményt befolyásolja, mert ha például a Fidesz arra buzdítaná híveit, hogy a próbavoksokat az ellenzékre adják le, amely így fölényes győzelemben reménykedhetne, az önmagát beteljesítő jóslatként a kormánypárt bukását eredményezhetné.

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    61 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS