Feljelent a gyanúsított - Az Üllői úton van Orbánék Sukorója

3,7 milliárd forint – a Budai Gyula feljelentése alapján indult büntetőügyben ennyire értékelte az ügyészségi ingatlanszakértő a Fradi stadionját és a telket. Az állam 6,2 milliárd forintért vette vissza azt – ötöt pénzben fizettek, 1,2 milliárdot azért vontak le, mert a vállalt fejlesztéseket McCabe nem hajtotta végre –, erre kormányhatározatban utasították a vagyonkezelőt (MNV).

– Ezzel minimum 2,5 milliárd forint vagyoni kár érhette az államot – állítja Tátrai Miklós, a vagyonkezelő volt vezére, aki gyanúsított abban a büntetőeljárásban, amely ezen ingatlan eladása miatt indult. (A sukorói és a Moszkvai Kerki-épület eladásának ügyében is. Előbbiben a gyanú szerint 1,3 milliárdos vagyoni hátrány érte az államot, a Fradi-pálya eladása miatt 1,2 milliárdos kárt feltételeznek.)

Tátrai és korábbi munkatársa, Császy Zsolt elmondta: nemcsak a vagyoni hátrány veti fel a bűncselekmény gyanúját, hanem ahogy a kormányhatározat elrendelte a vásárlást, meghatározva az árat, miközben ezt a jogot a vagyontörvény az MNV Zrt. igazgatóságának adja. Tátrai szerint ezzel a kormány elvonta az illetékes szerv hatáskörét, így megvalósult a hivatali visszaélés bűntette.

„A miniszterelnök az értékesítés módjának meghatározásával a hatáskörét túllépte, mivel az értékesítés módjának meghatározása a Nemzeti Vagyongazdálkodási Tanács hatáskörébe tartozott” – olvasta Tátrai, hozzátéve: e mondat most is megállná a helyét, ha a Vagyongazdálkodási Tanácsot kicserélnénk az MNV igazgatóságára. Az idézet mégsem az ő feljelentéséből származik, hanem abból az iratból, amelyben a legfőbb ügyész indokolta Gyurcsány Ferenc mentelmi jogának kikérését a Sukoró-ügyben. (Eredetiben Schiffer András feljelentésében fordul elő.)

A feljelentők furcsának találják: a vásárlást elrendelő kormányhatározat arról rendelkezik, hogy a 6,2 milliárdért visszavásárolt ingatlant adják vagyonkezelésbe ötven évre a Fradiváros Zrt.-nek, azzal egy időben az Országgyűlés módosítja a vagyontörvényt, így immár állami ingatlanra nem lehet gazdasági társasággal vagyonkezelői szerződést kötni. Nem ez volt az egyetlen törvénymódosítás: 2010 óta állami ingatlanvásárlásnál a közbeszerzés szabályait nem kell alkalmazni. Szerencsétlennek nevezték, hogy a stadion visszavásárlásáról szóló tárgyalások finise előtt több vezető is kifejtette: stadiont kívánnak építeni. Ezzel pozícióba hozták McCabe-et. Pedig az állam egy fillérrel sem akart többet fizetni az ingatlanért, mint amennyiért eladta. Mégis fizetett. Tátrai szerint a McCabe által az egyesületre költött pénzt részben bekalkulálták az árba.

Szerinte, ha az értékbecslésekből indulunk ki, a 2008-ban 3,7 milliárdot érő ingatlanegyüttes értéke ma 3,5 milliárd forint. Ha az eredeti állapot helyreállítása lett volna a számítás alapja, akkor a reális ingatlanérték 2,86 milliárd. Ha a becslés alapja az új stadion építésének célja, egy deklaráltan bontásra ítélt felépítményért (a stadionért) nem fizethet az állam. Így, az értékből levonva a bontás költségét, már csak 1,3 milliárd jön ki, de marad egy felesleges telekrész is, amelynek értéke durván ötszázmillió forint. Ezt is le kell tehát vonni, s a maradék már csak 830 millió forint. Így az államot akár 5,4 milliárd forint kár érhette. (E kérdés rímel a sukorói ügy azon felvetésére: miért vette meg az állam Joav Blumtól annak telkeit egészben, miért nem csak azt a földszeletet, amelyen áthalad majd az M4-es autópálya?) Kerestük Fürjes Balázst, az üggyel megbízott kormánybiztost is, hogy megtudjuk az álláspontját, de lapzártánkig nem reagált a megkeresésünkre.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.