Gyorsabb, és ingyen van

Jelenleg akár több hétig is eltart, míg egy új buszvezetőt, aki egyébként rendelkezik a megfelelő jogosítványokkal, betanítanak a tényleges munkájára.

Az oktatást és az egészségügyi alkalmassági vizsgálatokat a Dél-Alföld régió Volán-vállalatai számára a szegedi Tisza Volán leányvállalata, a Salus Oktatási és Egészségügyi Nonprofit Kft. végzi. Az oktatás munkavédelmi, tűzvédelmi és kereskedelmi ismereteket tartalmaz.

Kővári Zita, a Salus Kft. ügyvezetője szerint Magyarországon meglehetősen nagy a fluktuáció a buszvezetők körében. A fizetés sem túl magas, de a sofőrök – különösen, akik helyi járaton teljesítenek szolgálatot – sokat panaszkodnak az időbeosztásra. Korán reggel, késő este, hétvégén és nemzeti ünnepen egyaránt dolgozniuk kell, ráadásul sokszor osztott munkaidőben. A gépkocsivezető keveset lehet a családjával, és a töredék pihenőidőben sem igen foghat másba. Jó néhányan fel is mondanak emiatt. Romániából viszont volna valamennyi jelentkező arra, hogy Magyarországon, helyi járatú buszokon dolgozzék.

Ma a vállalkozásoknak már az is számít, hogy minél rövidebb ideig kelljen fizetni egy dolgozót, aki még csak tanulja, hogyan kell majd a munkát elvégezni az adott helyen. Korábban a dél-alföldi személyszállító cégek mindegyike külön tanfolyamot tartott a belépő dolgozóknak. A Salus Kft. először csak a magyar oldalon, papíranyagú oktatási segédletekkel kezdte egységesíteni a tananyagot. Látták azonban, hogy a térségben egyre több ágazatban bontakozik ki határon átnyúló együttműködés a szomszéd országok hasonló cégeivel. A Magyarország–Románia Határon Átnyúló Együttműködés 2007–2013 pályázati kiírása adta az indíttatást, hogy ne csak a hazai, hanem a közeli megyék romániai cégeivel is megpróbálják egységesíteni az oktatást. Amikor pályázati partnert kerestek, Románia határ menti részén nem találtak hasonlóan szakosodott oktatási céget – az Arad Megyei Kereskedelmi, Ipari és Agrárkamara azonban készségesen vállalkozott az együttműködésre. Összesen mintegy 44 ezer eurót nyertek a buszvezetőképzés egységesítésére, internetes tananyag- és tesztcsomag kidolgozására és működtetésére.

Magyarosi Éva, az aradi kamara projektkoordinátora azt mondja: náluk több cég működik a tömegközlekedésben, mint Magyarországon. Arad megyében például két állami és két magáncég üzemeltet személyszállító autóbuszokat. Az alapképzésen felüli, speciális oktatás nem is volt eddig megszervezve. Ha új munkaerőt vettek föl, az illető beült egy tapasztalt sofőr mellé a buszra, és addig nézte, mit csinál, míg meg nem tanulta. Vannak azonos tudáselemek, amelyeket mindenütt egyformán kell ismerni – például a tűzvédelem és a munkavédelem szabályai. A kereskedelmi ismeretek – hányféle bérletet, nyugdíjas-, rokkant- vagy diákigazolványt kell elfogadni, hogyan lehet jegyet váltani – azonban minden cégnél eltérnek. További tanulnivalót jelentenek a nemzetközi szabályok –azoknak a gépkocsivezetőknek, akik más országokban is munkát végeznek. Sok magyar és román város között van helyközi buszforgalom, illetve sok román buszvezető jár Nyugat-Európába, többek között Magyarországot is átszelve. A nemzetközi szabályokat, a speciális okmányok ismeretét is össze lehet azonban foglalni egységes tananyagban és hozzáférhetővé tenni az interneten.

A magyar–román közös program lényege éppen ez: olyan, az internetről ingyenesen letölthető ismeretanyagot létrehozni, amelyet otthon sajátíthatnak el a sofőrök, sőt le is tudnak vizsgázni belőle. Először elolvassák, ki-ki a saját nyelvén, majd kitöltik a gyakorló tesztsorokat, amelynek eredménye alapján a rendszer értékeli a teljesítményüket. A rendszer lehetőséget biztosít telefonos konzultációra is, amelynek során gyakorló sofőrök segítik a tanulók munkáját. Amikor már kellően biztosnak érzik magukat, választhatják az „éles” tesztet. Ha azt sikeresen megoldják, akkor a rendszer tanúsítványt ad a tudnivalók elsajátításáról, amelyet a térség személyszállító vállalkozásai –ezentúl már a határ mindkét oldalán – elfogadnak. A gyakorlati betanulás ideje így több hétről akár egyetlen napra csökken.

Kérdésünkre, hogy hasonló módon egységesíthető-e például a sok szabálytalanságot elkövető kamionsofőrök oktatása, nemzetközi ismeretekre való továbbképzése, Kővári Zita azt válaszolja: – Ha ez a projekt sikeres lesz, miértne?

Jegyet ad a Tisza Volán egyik sofőrje Szegeden
Jegyet ad a Tisza Volán egyik sofőrje Szegeden
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.