Jön az egész napos iskola

Bevezetik az egész napos iskolát az alsó és a felső tagozaton, mérsékelt pedagógus­ óraszámemelést hajthatnak végre az iskolákban, és a jelenleginél jóval szigorúbb feltételekhez kötik az általános iskolai felső tagozatok működtetését – ezeket is tartalmazza a nemzeti köznevelésről szóló törvény koncepciója, amelyet a Magyar Nemzet ismertetett tegnap.

A tervezetet a kormány szerdán elfogadta, a részleteit később hozzák nyilvánosságra. Úgy tudni, 22-ről 24-re nő majd a kötelező óraszám, amely kilencszázalékos pedagógus elbocsátással jár.

Az eddig napvilágot látott javaslatok közül kétségkívül az egész napos iskola koncepciója a leginkább előremutató. Eredetileg az MDF javasolta, és később a Fidesz is támogatta. Hoffmann Rózsa oktatási államtitkárságának elképzelése pedig abból a szempontból jelent újdonságot, hogy eddig csak az alsó tagozatosoknál vezették volna be az egész napos iskolát.

A koncepció szerint alsó tagozaton a nevelés-oktatás egész napos, és összevont osztályokban zajlik. A felső tagozat feladata – a nevelés, a kompetenciák fejlesztése és a mindennapos testmozgás mellett – már megkezdődik a szaktárgyakoktatása, és a felkészítés a középiskolára. A szakmailag védhető javaslat azonban súlyos ellentmondást hordoz. Bár az új oktatási forma fontos a gyermekek felkészítése szempontjából, az oktatáspolitika lehetőséget ad a szülőknek arra, hogy „kivegyék” felsős gyermeküket a délutáni oktatásból.

Az egész napos iskola a biztonságos napközbeni ellátás mellett a szakemberek szándéka szerint az esélyegyenlőséget is javítja. Feltévén, hogy minden iskoláskorú számára elérhető lesz ez a lehetőség. „... Az egész napos iskolai szolgáltatások lényege, hogy nem maradnak ki belőle azok a gyerekek sem, akik egyébként társadalmi helyzetükből következően nem férnek hozzá a tanórán kívüli programokhoz. Ott, ahol az egész napos iskolát általánossá és kötelezővé tették (például Finnország), az oktatási szolgáltatások minősége és a gyerekek tanulmányi kimenete is jóval kiegyenlítettebb, mint a szelektív iskolarendszerekben. Önmagában az iskola egész napossá tétele nem hoz minőségi változást, a fejlesztésnek a pedagógiai minőség javításától a szolgáltatások széles tárházának nyújtásáig kell kiterjednie” – írják tavaly publikált tanulmányukban Darvas Ágnes és Kende Ágnes szociológusok.

A két kutató szerint ugyanakkor az elképzelés kérdések sorát veti fel. Miként viszonyul ez a fejlesztés az iskolaválasztási szabadsághoz, pontosabban annak fennmaradása esetén nem vezet-e erőteljesebb esélyegyenlőtlenséghez, és hogyan viszonyul más, az iskola tartalmi munkáját és infrastruktúráját érintő fejlesztésekhez?

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.