Elátkozott villamosok
Az ügyről a debreceni városháza egyik főosztályvezetője korábban azt mondta: „el vagyunk keseredve, mert úgy néz ki, mintha a hivatalban hülyék dolgoznának, akik nem képesek öszszeállítani egy ajánlatot, holott erről szó sincs.”
A napokban hozták nyilvánosságra, hogy eredményesen zárult a városi villamoshálózat fejlesztésére immár hatodik alkalommal kiírt, tizennyolc villamos beszerzését célzó nyílt közbeszerzési eljárás. A járműbeszerzési tender pályázati beadási határideje 2011. június 6-án járt le, a pályázati dokumentációt tíz érdeklődő vásárolta meg, s közülük hatan nyújtottak be ajánlatot. A nyertes ajánlattevő a spanyol Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S. A. (CAF) lett. Pályázatukban a járműflotta ára csaknem 38 millió euró.
Az eredményt azonban ismét megtámadták: két vesztes pályázó, a Ganz-Skoda Zrt. és a Solaris Bus és Coach S. A. augusztus 4-én nyújtott be jogorvoslati kérelmet a közbeszerzési döntőbizottsághoz. Ez újabb csúszást jelenthet a projekt megvalósításában, hiszen az eredményes eljárást követő szerződéskötés tervezett ideje 2011. augusztus 16. volt. A jogorvoslati kérelem miatt ez a határidő szeptember hónap végére tolódhat.
Ezzel kapcsolatban Szűcs László, a hivatal közbeszerzési osztályvezetője megkeresésünkre azt mondta: a jogorvoslati kérelem benyújtása nem jelenti azt, hogy a jogorvoslati eljárás automatikusan megindul. A Közbeszerzési Döntőbizottsághoz benyújtott kérelmekről tegnap szereztek tudomást, a Közbeszerzési Tanácstól egyelőre nem kaptak értesítést arról, hogy a kifogások miatt eljárást indítanak-e.
A debreceni villamosbeszerzési ügy kezd egyre kínosabbá válni az önkormányzat számára, hiszen tavaly a Közbeszerzési Döntőbizottság kétmillió forintos bírságot és 900 ezer forint igazgatási szolgáltatási díjat szabott ki Debrecen önkormányzatára és a város közlekedési vállalatára, mert az új villamosok beszerzésére kiírt, egyik előző ajánlatukban megsértették a közbeszerzési törvényt.
S hogy miért kellett a villamosok beszerzésére már a hatodik ajánlatot kiírni?
Az első kiírást az önkormányzat vonta vissza, a második és harmadik tender eredménytelen lett, míg a negyedik és az ötödik kiírást a döntőbizottság semmisítette meg műszaki tartalmi okok miatt. Az utóbbi esetben az volt a döntőbizottság kifogása, hogy az ajánlatkérők a kiírásban nem megfelelően határozták meg a járművek alacsony padlózatával kapcsolatos paramétereket. A történtek miatt elképzelhető, hogy az eredetileg 2012-re tervezett villamosberuházás befejezése hónapokat csúszik.