belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
24. csütörtök

Aczél Endre: Kik azok a legbefolyásosabbak?

Bő negyven éve dolgozom a „médiában” – nyomtatott sajtóban, rádióban, televízióban –, de őszintén meg kellett lepődnöm, amikor végignéztem a magyar „médiaipar 50 legbefolyásosabb” személyiségének a napokban közzétett listáját.

Aczél Endre| Népszabadság| 2011. május 13. |18 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

lombik | 2011. május 15. | 23:16:28

Kedves Aczél Endre! A listát nem láttam, de el tudom hinni Önnek ezt a 80 %-ot! A listát szerintem pont azért adták ki, hogy vegyük tudomásul, kik is azok a "legbefolyásosabb médiaipari emberek"! Hátha nem tudjuk!
Én azon csodálkozom, hogy Ön csodálkozik! Manapság, amikor azt is megmondják nekünk, mit is kell éreznünk, látnunk, gondolnunk, tanulnunk!
Ez az időszak kísértetiesen hasonlít néhány Dél-Amerikai állambeli jelenséghez, de határunk melletti országot és hazai korszakot is tudnék mondani!
Azok az emberek, akik a médiában igazán meghatározóak, azok ne is kerüljenek erre a listán felsorolt emberek neve mellé! Nem valók oda!
Mert őket mi minősítjük, és teljesen más szempontok szerint.
Higgye el kedves Aczél Endre, -és ez nem kivagyiság-, a mi minősítésünk
sokkal többet ér, sokkal időállóbb, és nem felszólításra készült!!

Üdvözlettel: az egyik minősítője, évtizedek óta állandó olvasója

peceeer | 2011. május 14. | 01:49:43

Drága Aczél et., egyetlen sora sem igaz. Friderikusz, a kertévés Megasztár civil Supermanje, Frei "mennyiért ölnéd meg a miniszterelnököt" Tamás, aki bátran az amerikai olajbizniszről forgatott, mert az apukája is az olajban utazott, miközben itthon savazták a fűtőolajat, nizzai lakos, kávézót és olvashatatlan, ám bulvárban hirdetett "regényt" gyárt, bajer, a náci paraszt - ez a minőség? Magának? És Fábry? Akinek itt van a titkos klipje, ad notam dizájn center: http://www.youtube.com/watch?v=cPGvSwQuFqA??? Az lófütty?

külföld | 2011. május 13. | 18:55:45

victus2 | 2011. május 13. | 10:27:16

Így van. Ennél tömörebben és jobban nem is lehet megfogalmazni.

izo1210 | 2011. május 13. | 16:51:26

A médiaiparban az olvasó/néző nem vevő, hanem árucikk. Kedves Aczél úr, mi is isszuk a levét ennek a rendszernek.

sextett | 2011. május 13. | 15:51:15

Moderálási alapelvek- komment törölve -

JoGabor | 2011. május 13. | 15:50:29

Szerintem nem a "befolyás" az érdekes, sőt, az, mivel periódusonként változik, tulajdonképpen lényegtelen. Udvari kegyencek mindig voltak, vannak, lesznek. Az egyén a fontos, és csak az, ki meddig terjeszti ki a saját méltóságát (ha van egyáltalán neki).
Ahogyan Hamvas írja:
„Életét az ember kapja. Létének helyét az életben minden befolyástól mentesen magának kell megválasztania, és maga is választja meg aszerint, hogy önmagát mire tartja méltónak. Így függ össze az egzisztencia valódisága, a szabadság, a becsvágy, a halhatatlanságideál. Amitől az ember a pszeudo-egzisztenciában megretten, elsősorban nem az élethazugság, hanem a silány becsvágy, hogy csak erre a tetű-halhatatlanságra tartja magát érdemesnek.”

Hamvas Béla: Direkt morál és rossz lelkiismeret, Patmosz I. Életmű kiadás 3. Könyv

hegyaljai | 2011. május 13. | 13:36:52

Mivel nem volt meghatározva, hogy milyen szempontból a legbefolyásosabbak, érthető Aczél felvetése. Valóban a vélemény szempontjából nem azok. Viszont valószínüleg a pénz szempontjából igen. No most azon lehet vitatkozni, hogy normális e, hogy ez a két szempont egy liberális, piacgazdaságban elszakadhat e egymástól. Tehát Aczélnak igaza van, de nem írja le, hogy mi ebből a tanulság.

ellinor | 2011. május 13. | 10:54:14

Persze nem ártana tisztázni, hogy a listán szereplők mire gyakorolnak befolyást.

Az Aczél által felsoroltak a közvéleményre vannak befolyással (hál' Istennek egyre kisebb mértékben), tehát ők kvázi véleményvezérek. Ráadásul ezeknek az embereknek a fele évek óta semmilyen produkcióban nem vettek részt, ergo nem is lehet akkora a befolyásuk, mint a pálya csúcsán, a másik fele pedig az ALIG NÉZETT párt tévéknél/rádióknál szerepel.
A listán szereplő kereskedelmi igazgatók, meg egyebek viszont arra vannak befolyással, hogy kik kerülhetnek képernyőre, mikrofon elé a százezres, milliós nézettségű produkciókban, tehát ők valóban a médiára gyakorolnak hatást.

Az már más kérdés megint, hogy Kolosi Péter vagy Friderikusz állított-e elő maradandóbbat, értékesebbet.

reftno | 2011. május 13. | 10:36:19

Nah én itt látok egy adólehetőséget (ötletroham úgy vegyétek). Aki reklámozik az tud esetleg adót fizetni utána.

Ne a média, hanem a reklám után legyen adó. Annak aki megrendeli. Ezek a tételek nem kicsik. Mégis dől a reklám a TV-ből rádióból. Mondjuk egy 5% az beleférne mint reklámadó.... Főleg a tampon és egyéb témákban....


victus2 | 2011. május 13. | 10:27:16

"mi egy végletesen torz világban élünk, ahol a kereskedelmi televíziók és a bulvárlapok sehol Európában nem tapasztalható összefonódása alakítja az emberek ízlését, "

Ez hol van másképp a kapitalizmusban, kedves Aczél Endre? Nem tetszik ismerni a kapitalizmus jellegét és természetét?

Tehát a mondat úgy lenne helyes, hogy "mi IS KAPITALISTA (tehát egy végletesen torz) világban élünk, ahol a kereskedelmi televíziók és a bulvárlapok NEMCSAK Európában, DE A VILÁG ÖSSZES KAPITALISTA ÁLLAMÁBAN MAGÁTÓL ÉRTETŐDŐ összefonódása alakítja az emberek ízlését".

Loksi | 2011. május 13. | 10:24:04

Pannesznak: sajnos milliókat befolyásolnak. Több millió embernek az "újság" a Blikk, a Bors és a Story. Fogalmuk sincs, hogy az ő kispénzükből élnek sztárjaink kőgazdagon, fogalmuk sincs, hogy milyen módon vannak megvezetve. Azt hiszik, hogy azok a hírek, amikről a fenti nyomdatermékek beszámolnak. Össze vannak fonódva kegyetlen módon. Egymás "sztárjait" reklámozzák agyon, mióta ment a ValóVilág a Blikk folyamatosan címlapon hozta az újabb és újabb történéseket és híreket a szereplőkről. (Újságosnál láttam, pénzt nem adok érte.) De már biztos Te is hallottál ilyen mondatot az újságos standon: "egy Blikket, Borsot, Sportot és egy Storyt kérek". Siralmas.

revify | 2011. május 13. | 09:44:07

... fel kellene tennem a kérdést, ha legbefolyásosabbak, akkor kiket folyásolnak be? Engem biztos nem. S azok kik, akik őket befolyásolják - megválasszák - hol az érték "fundamentum", ha beszélünk egyáltalán ilyenről? S ennek a fundamentumnak mi az értéke, mihez kötődik, miből eredeztetik? És mi van a választók "nem nagykorúságával", s a "nekem minden mindegy csak választunk valahogy s lesz is majd valahogy"-okkal?

Tourist | 2011. május 13. | 09:36:30

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Komandante | 2011. május 13. | 09:12:03

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Peka36 | 2011. május 13. | 09:09:15

Már híradót sem nézek a TV-ben, mert mindegyik csak az MTI fidesz-hablatyát közvetítheti.
Hírdetéskor átkapcsolni másik csatornára sem érdemes, mindenhol együtt megy a harmatgyenge vevőhülyítés. (Akkor érdemes WC-re menni!)
A népnevelés eszköze egyre inkább a börtön lesz, de nem az igazi nagygazembereknek, a csókosoknak, hanem a "túrórudilopókhoz" hasonló bűnelkövetőknek.

pannessz | 2011. május 13. | 09:06:06

Kérdés az is, kiket tudnak befolyásolni.
Szerencsére nem kötelező szennycsatornákat nézni, sőt tv-t sem.

Papos | 2011. május 13. | 08:59:38

A legbefolyásosabbak, kedves szerző! Nem első sorban irányadó, hanem irányító emberekről van szó. Viktorkám vezérizgató, amikor megnézte a listát, exkluzív környezetben csak annyit mondott: "Jó, hogy Annamariskánk előkelő helyre került."

secko jedno | 2011. május 13. | 08:11:20

Moderálási alapelvek- komment törölve -

HIRDETÉS

Én ugyanis ezeknek az embereknek a 80 százalékát nem ismerem, legalább a felének pedig még a hírét sem hallottam. Márpedig ha ez így van, akkor én alkotó, legfőképp író emberként egészen más világban élek, mint a „legbefolyásosabbak”.

Gyorsan előre bocsátom: az én világom nem az „ipar”. Az másoké. Olyan embereké, akik bár valószínűleg olvasnak, nem írnak, nem készítenek vagy szerkesztenek műsorokat. Bár óvakodnék a durva megfogalmazásoktól, ugyanazt a címkét ragasztanám a legtöbbjükre, mint amivel Sir Robin Day, a BBC hajdani sztárriportere sértette „halálra” Mrs. Thatcher védelmi miniszterét, John Nottot, amikor őt „ma itt, holnap ott” típusú politikusnak nevezte.

A „médiaipar legbefolyásosabbjai” is sűrűn váltogatják a pozícióikat: „ma itt, holnap ott” vezérigazgatók, kereskedelmi igazgatók, ügyvezetők etc. Az a közös bennük, hogy apró kivételektől eltekintve valamennyien a bulvármédiában vagy akörül tevékenykednek. A nagy kereskedelmi tévékben és rádiókban meg az ezek „sztárjait” sztároló bulvárjellegű napi- és hetilapokban. Listájuk jó annak a „balhitnek” az eloszlatásához, hogy a magyar közvéleményt, annak vélekedéseit a minőségi napilapok publicistái, minőségi rádiók és televíziók műsorvezetői formálják.

HIRDETÉS

A „legbefolyásosabbak” között még véletlenül sem bukkan fel azonban egyetlen, általam befolyásosnak gondolt név sem, se a Friderikuszé, se a Havasé, se a Freié, se a Bolgáré, se a Váncsáé, se a Kálmán Olgáé, de még a Bayer Zsolté se; nem folytatom.

Akkor pedig nincs más hátra, mint tudomásul venni azt, amit a Csurka István által írt Miért rosszak a magyar filmek? című hajdani komédia (1964!) rendezője a daru tetején levő kosárból forgatás közben leüvölt a barátjának (az írónak): „Öregem, ez nem művészet, ez ipar”.

Azt kell hinnem, tényleg az, s mi mindannyian, akik a tollunkat koptatjuk, műsort készítünk és vezetünk, kiszolgáló személyzet vagyunk. Ami ugyanis ebben az „iparban” számít – a nevekből, a funkciókból kiolvasható – az három dolog (vagy cinikusabban: csak egy). Ki mekkora vonzó reklám- és hirdetési felületet tud kínálni? Az ilyen embert övezi a legnagyobb tisztelet, nem véletlen, hogy az RTL Klub vezérigazgatója a maga ValóVilágjával és hasonló színvonalú produkcióival ennek a médiaiparnak a legkörülrajongottabb szereplője. Kettő: ki vásárolja meg a felkínált felületet? A „médiacégek”, amelyek e felületeket nagy haszonnal adják tovább a hirdetőknek. Három: ki állítja elő a hirdetéseket és a reklámokat, amelyek aztán megjelennek a milliók által nézett tévék és az ugyancsak milliók által olvasott bulvárlapok hasábjain? Ezek ugyebár a reklámosok, akiknél kisebb, de mégis tekintélyes a haszonrés.

Kérdés: ugyan mire vannak ezek az emberek „befolyással”? Ha a szerkesztőségekre, akkor „megállj!”, mert nincs újságírás (média) szerkesztőségi függetlenség nélkül.

Ha iparszerű befolyásuk van a médiatartalmakra, akkor mi egy végletesen torz világban élünk, ahol a kereskedelmi televíziók és a bulvárlapok sehol Európában nem tapasztalható összefonódása alakítja az emberek ízlését, ismeretvilágát, ha nem az életét, kirekesztve abból azt, amit én minőségnek gondolok.

Címkék: média
 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    18 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS