Hatvan nap a számlák rendezésére
A korábbi általános kilakoltatási moratóriumot április közepén felváltotta a kizárólag a lakáshiteleseket védő részleges felfüggesztés. Leggyorsabban az önkormányzatok reagáltak, már el is kezdték az utcára tenni nem fizető bérlőiket. Sok olyan család is bajba kerülhet azonban, amely közműszámláit nem tudja fizetni. Számuk a nyártól ráadásul ugrásszerűen növekedhet: júliustól a jelenlegi 90-ről 60 napra csökken az a türelmi idő, amíg az áram- és gázszolgáltatók a szolgáltatás felfüggesztése nélkül várják a lejárt számlák kifizetését. Utána jön a kikapcsolás. Az úgynevezett védendő fogyasztók, azaz a szociálisan rászorulók és a fogyatékkal élők számára a türelmi idő négyről három hónapra csökken. Az ő arányuk a lakossági fogyasztók között csupán néhány százalék.
Eddig a számlatartozás lejárta után a szolgáltató három – védendő fogyasztó esetén négy – felszólító levelet küldött. Július 1-jétől a levelek száma kettőre, illetve védendők esetén háromra csökken. Ezalatt a cég részletfizetést és egyéb támogatási lehetőségeket ajánl fel. Sikertelenség esetén viszont jön a szerelő és könyörtelenül elzárja az órát. Ha hozzáfér a berendezéshez, a szolgáltatás visszaállítása a tartozás törlesztését követően néhány ezer forintba kerül. Ha nem, akkor gáz esetén a visszakötés több százezret kóstál.
Arra az esetre, ha valakinek július 1-je előtt halmozódik fel több mint 60 napnyi tartozása, tapasztalataink szerint a jogértelmezések szolgáltatónként némileg eltérőek. Már csak azért is, mert még mindig hiányoznak az új jogszabály végrehajtását egyértelműsítő rendeletek. A legvalószínűbb változat, hogy a rövidebb befizetési határidő a július 1-je után keletkezett, akár júniusi fogyasztás utáni lejárt számlára vonatkozik. Ugyanakkor aki július elseje előtt nem fizet határidőre, annak még három hónapja lesz a törlesztésre. Akinek pont július elsején van 60-90 napnyi tartozása, néhány hetes extra türelmet azért remélhet. Késedelem esetén ugyanakkor ne csodálkozzunk a kényelmetlenségeken, így a szolgáltatói gyakorlatot feltétlenül érdemes az ügyfélszolgálatnál megtudakolni.
Az energiacégek egységesen üdvözölték a módosításokat, amelyek érvelésük szerint az ügyfelek érdekeit is szolgálják. Tapasztalataik szerint ugyanis korábban, az egykét hónap alatt felhalmozódott tartozásokat az ügyfelek még viszonylag könnyen törlesztették. Ám a három-négy hónap, vagy a téli kikapcsolási tilalom miatt akár hosszabb idő alatt felhalmozódott, esetenként százezres összegek kifizetése sokak számára reménytelennek bizonyult. A Magyar Gázipari Egyesülés adatai szerint tavaly nyáron 30 milliárd, idén év elején 22-24 milliárd forint volt a hazai lakosság lejárt gázszámlatartozása.
Év eleji adataik alapján a 3,34 millió lakossági gázfogyasztó közül 64 ezernél nem volt gáz számlatartozás miatt. Az áram- és gázszolgáltatást egyaránt végző E.ON több millió ügyfeléből tavaly 55 ezret kellett kikapcsolni tartozás miatt. Ezen fogyasztók zöme az áramszolgáltatókkal került vitába, kétharmadukat előbb-utóbb viszszakapcsolják. A fennmaradó egyharmadnyi problémás fogyasztó egy része különböző módszerekkel szintén visszaszivárog, például más néven, de körükben a legelterjedtebb a szakszerűtlen szerelés miatt olykor akár tragédiába is torkolló illegális vételezés.