Új BKV-paraméterkönyv: ritkábban jár a 2-es, egész éjszaka a 6-os villamos
Májusban már új menetrend, számozás, illetve esetenként új útvonal mentén járnak a fővárosi villamosok, buszok és trolik. Tarlós István főpolgármester, a városüzemeltetésért felelős helyettese György István, valamint Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezetője már aláírta a BKV 2011-es új paraméterkönyvét. A tervezett módosításokat a korábbi gyakorlattal ellentétben sem a szakbizottság, sem a közgyűlés nem tárgyalta. A városháza ügyosztálya pedig információink szerint nem támogatta a változtatásokat. A főváros nem egyeztetett a kerületekkel sem.
A paraméterkönyvhöz a korábbi évekkel ellentétben nem mellékeltek sem háttérszámításokat, sem tanulmányokat, de utasszámlálásokról szóló jelentéseket sem. Így nem tudni, mi alapján döntött a módosításokról a főváros – mutatja be a fideszes városvezetés munkamódszerét Bihary Gábor szocialista fővárosi képviselő, aki mindezzel együtt úgy véli: a paraméterkönyv idei módosítása nem több maszatolásnál. Ideje lenne elkezdeni az érdemi munkát, figyelmeztet a szocialista politikus, hiszen a főváros vezetése 30 milliárd helyett csak 19 milliárd forint támogatásról kapott ígérvényt a kormánytól. A főváros pedig egyetlen fillérrel sem tudja támogatni a BKV működését az idén. S ez még az idei év költségvetési hiányát sem tömi be. Atkári János pénzügyi tanácsadó a költségvetés közgyűlési vitájakor nem is tagadta: csökkenni fog a szolgáltatások színvonala.
Úgy tűnik, a közösségi közlekedéssel kezdik. Bár Vitézy Dávid és a városvezetők korábban többször is kijelentették, hogy nem lesz járatritkítás, a 2-es villamos járatsűrűsége mégis csökken húsz százalékkal. A Mexikói út és Rákospalota között járó 225-ös busz csak csúcsidőben közlekedik. A Keleti pályaudvar és a Dózsa György út között ingázó 79-es troli este nyolcig jár majd, hétvégén pedig nyolckor indul az első. A 105-ös busz pedig nem kerüli meg többé az Erzsébet teret.
Viszont egész éjszaka jár majd a 6-os villamos. Reggel sűrűbben járnak majd a 173E és 254E járatok, illetve a 99-es busz. Ferihegyről pedig a késő esti, éjjeli repülőkhöz igazodva éjjel 1-kor indul majd az utolsó BKV-járat. Forgalomba állnak a használt hannoveri villamosok az 50-es, illetve a Mester utcai villamos vonalán.
Állítólag a könnyebb azonosíthatóság okán beszámozzák a HÉV-vonalakat: a szentendrei a H5-ös, a ráckevei a H6-os, a csepeli a H7-es, a gödöllői a H8-as, míg a csömöri a H9-es számot kapja. Igaz, ettől még félóránként követik egymást például a Szentendre és a Batthyány tér között járó szerelvények napközben. De legalább nem lehet dohányozni a megállókban. A VEKE javaslata értő fülekre talált az egykori szóvivőjüknél, Vitézy Dávidnál. S az egyesülettel együtt örülhetünk annak, hogy György István főpolgármester-helyettes megígérte: az idén nem lesz BKV-jegyáremelés. A kérdés csak az: tartani is tudja-e majd az ígéretét a vártnál kisebb támogatás mellett.