Szappanopera pécsi buszokkal

Szocialista politikusok is érintettek a pécsi buszok –ügyészség által törvénytelennek vélt – eladásában, állítja az MSZP egyik volt tagja. Az érintettek cáfolják ezt, és rágalmazási pert helyeztek kilátásba. A Baranya Megyei Főügyészség szóvivője közölte: a két politikus megvádolására nem láttak okot.

Keczer László, a Pécsi Közlekedési Zrt. (PK) vezérigazgatója – akit az ügyészség 2,2 milliárd forint kárt okozó hűtlen kezeléssel vádol – február végén áll bíróság elé. Keczer tudósítónknak elmondta: biztos az ártatlanságában és felmentésében. Az ügy előzményei 2008 őszére nyúlnak vissza. Az akkor szocia lis ta irányítású pécsi közgyűlés úgy döntött, hogy eladja a PK részvényeinek 49,98 százalékát a Mecsekbusz Kft.-nek. A vevő mögött máltai tőke és volt Ikarus-szakemberek álltak. A kft. egymilliárd 562 milliót fizetett a részvényekért, s ezért megkapta a jogot a cég irányítására. A négymilliárd forint árbevételű PK működését a város évi 500-600 millióval finanszírozta. A Mecsekbusz vállalta, hogy ezt a támogatási igényt pár év alatt felére csökkenti, és lecseréli a cég 172 buszból álló elöregedett járműparkját.

A tervekből semmi sem lett, ugyanis a PK tulajdonosainak viszonya elmérgesedett. Ennek oka az volt, hogy 2009 nyarán kiderült: a PK fél évvel korábban (a pécsi közgyűlés bevonása nélkül) 2,2 milliárd forintért eladta a járműparkját egy a Mecsekbusz tulajdonosi köréhez kötődő cégnek, a Busrent Kft.-nek. A PK attól kezdve – évi 2,2 milliárdért – viszszabérelte volt buszait. Az eladás-bérlés manőverből sokan azt olvasták ki, hogy a PK egy év alatt elherdálja a járműparkját. Keczer László azzal magyarázta a Busrenttel kötött szerződést, hogy a PK így olcsóbban jut majd új buszokhoz. Az új járműveket a Busrent veszi meg, s tőle bérli a parkot a PK tíz éven át összesen 22 milliárd forintért. A Busrent a bankoktól előnyösebb hitelt kap a járművásárláshoz, mint a PK – állította Keczer –, mivel a Busrent adósságmentes cég, a PK-nak viszont több mint egymilliárd a tartozása. Emellett a Busrent – magáncégként – a járművásárláskor nem kötelezhető közbeszerzésre, így olcsóbban és gyorsabban tudja megvenni az új buszokat, mint a PK.

Amikor ez kipattant, már a 2009. májusi időközi polgármester-választáson győztes fideszes Páva Zsolt volt Pécs első embere, s a város közgyűlését is pártja irányította. Pávát nem győzték meg Keczer érvei, és 2009 augusztusában –hűtlen kezelés gyanújával – feljelentést tett a buszok eladása ügyében. Az ügyészség a közelmúltban vádat emelt Keczer ellen, aki egyedül ül a vádlottak padján.

Egy volt pécsi MSZP-tag, KomáromiIstván szerint viszont két szocialista politikust is felelősség terheli a buszeladásért. Komáromi alapító tagja volt az MSZP-nek, ám 2008-tól gyakran bírálta pártját, ezért fegyelmit indítottak ellene, mire ő 2009-ben kilépett az MSZP-ből. A hatvanéves vállalkozót pártja korábban delegálta a baranyai megyeszékhely önkormányzatának vagyonkezelő cége, a Pécs Holding felügyelőbizottságába (fb). Ezt a posztját megőrizte, s a legutóbbi fbülésen közölte, hogy a buszeladásról tudott két szocialista politikus, Tóth Bertalan és Kőhegyi István is. Tóth akkor Pécs alpolgármestere volt, Kőhegyi pedig a közgyűlés MSZP-frakciójának befolyásos tagja. Komáromi az ülésen elmondta, hogy a holding 2009-ben eltávolított igazgatójának a munkaügyi perén Jahn Péter, a Mecsekbusz ügyvezetője azt vallotta, hogy 2009 elején szóban tájékoztatta a két szocialista politikust a buszok eladásáról. Komáromi mindezt újságírókkal is közölte.

A két megnevezett politikus cáfolja Komáromi állítását. Tóth Bertalan kijelentette: rágalmazásért feljelentik Komáromit. Jahn Péter nem kíván nyilatkozni az ügyben. Megkérdeztük a Baranya Megyei Főügyészséget, hogy felmerült-e Tóth és Kőhegyi szerepe a buszeladások vizsgálata során. Petréteiné Malomsoki Csilla, a főügyészség szóvivője úgy fogalmazott: széles körű vizsgálatot folytattak, ám a két politikus megvádolására nem láttak okot.

Elképzelhető, hogy a pécsi buszügyek nemcsak büntető-, hanem polgári perben is munkát adnak majd a bíróságnak. A Mecsekbusz 2010 szeptemberében felmondta a várossal kötött szindikátusi szerződését. Ez a lépés bonyolult elszámolási vitát indított el, hisz a városnak ki kell vásárolnia kisebbségi partnerét a PK Zrt.-ből, ráadásul az önkormányzat vissza akarja kapni a Busrentnek „átjátszott” járműparkot is, aminek lebonyolítása ugyancsak sok jogi kérdést vet fel. Arról egyik fél sem nyilatkozik, hol tartanak a tárgyalások. A város azonban –ha visszakapja régi buszait, ha nem – három-négy éven belül új járműparkkal akarja felszerelni az immár 100 százalékig a kezében lévő PK-t. Az elmúlt hetekben hat buszt teszteltek a pécsi utasok és közlekedési szakemberek, s ez alapján döntenek arról, melyik cégtől rendelik meg a hozzávetőleg 8-9 milliárdba kerülő új járműparkot.

A buszszappanopera forgatókönyvét mindenesetre már csak kevés pécsi tudja követni. Ráadásul a történet több szálon is folytatódik.

A politikai adok-kapokkal kísért nyomozás tárgyai
A politikai adok-kapokkal kísért nyomozás tárgyai
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.