Központosítják, és állami lesz a betegszállítás

A betegszállító cégek több pénzt vártak, azonban a szakállamtitkárság tervei szerint csupán szigorúbb állami felügyeletet kapnak.

Összevonja és 2008 után ismét egyetlen központból irányíttatja az egészségügyi kormányzat az összes beteg utaztatásával kapcsolatos feladatokat.

A Szócska Miklós által vezetett egészségügyi államtitkárságának terve szerint a jövőben minden sürgős helyzetben elegendő lenne a 104-es segélyhívót tárcsázni, és a vonal végén a diszpécser döntene arról, hová milyen segítséget – rohammentőt, háziorvosi ügyeletet vagy csak mentőt – küld.

Hogy az új rendszer mikorra lép működésbe, még nem tudni, de a betegszállítás már júliustól az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) betegirányítói vezénylik. Beneda Attila, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium ágazati kabinetfőnöke elmondta: a változással átláthatóbban működhet a rendszer.

A tárca online-követő rendszerrel szereli fel a kocsikat. A diszpécserközpontból pedig pontosan lehet majd látni, melyik betegszállító autó hol jár, hány beteget szállít, mikor vethető be a lehető legrövidebb időn belül egy újabb feladatra. Megszűnnek a párhuzamosságok, és az indokolatlan feladatátadások, ugyanakkor megoldódik az egységes nyilvántartás, adatszolgáltatás. Pontosabbak lehetnek az elszámolások és ez azt is jelenti, hogy a feladatra szánt kassza hatékonyabban költhető el.

A gépkocsikat GPS-szel szerelik fel, a rendszer kialakítására a tárca félmilliárd forintot különített el. A kabinetfőnök hozzátette: további előnye az OMSZ-hez telepített irányításnak, hogy katasztrófa esetén ezek az autók is egy pillanat alatt mozgósíthatók, szükség szerint bevethetőkké válnak.

A betegszállítás új szervezeti rendjéről szóló jogszabályt még ebben az évben kihirdetik, ennek részeként szigorítják a feladat elvégzéséhez szükséges szakmai követelményeket is. Elvárják, hogy csak azok végezzenek ilyen munkát, akiknek van megfelelő elsősegély-nyújtási gyakorlatuk, képesek felismerni, hogy mikor romlik betegek állapota, mikor kell segítséget kérniük.

Magáncégek 1992-től vesznek részt Magyarországon a betegszállításban, de csak két évvel ezelőtt választották szét a mentést és a betegszállítást. Az új rendszer soha nem működött panaszmentesen. A betegszállítók nem tudtak megbirkózni se a betegforgalommal, se a logisztikai feladatokkal. Az orvosi kezelésre, egynapos műtétre vagy csak vizsgálatra utazók gyakran többórás késéssel érkeztek a rendelőbe, kórházba és ugyanekkora csúszással értek haza.

A szállítók országos egyesülete mindezt azzal magyarázta, hogy egymilliárd forint hiányzik a kasszából. A mintegy 90 magánszolgáltató évente majd hárommillió beteget szállít, körülbelül 650 autóval, évente 40 millió kilométert autóznak. Sok vállalkozás kicsi és tőkeszegény, azaz egy-két gépkocsival működnek.

Bíró Ferenc, a Mentők és Betegszállítók Országos Egyesületének elnöke többször is vészharangot kongatott, mondván, ha nem változik a finanszírozás, több szolgáltató is tönkremehet, márpedig ez a betegszállítást is veszélybe sodorja.

Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.