Anyukák, senki többet harmadszor?

Balaeset-megelőzés vagy bosszantó, példátlan intézkedés, ha egy buszsofőr kettőnél több babakocsit nem enged fel a járműre?A különös esetet, ki-ki másként ítéli meg.

„Megkérem a babakocsival utazó négy anyukát, hogy közülük ketten szálljanak le a buszról, addig a jármű nem megy tovább. Sajnálom, de a busz legfeljebb két babakocsit szállíthat” – a közelmúltban ezt a sokak számára meglepő tájékoztatást (utasítást) adta az egyik csuklós BKV-busz sofőrje a bejelentéstől igencsak meglepett utasoknak. Sokan értetlenkedve néztek össze a megállóban immár percek óta veszteglő buszon, mert ha egy randalírozó, részeg embert szállítottak volna le, rendben lévő; de hogy egy babakocsis anyukát, pláne többet is egyszerre – ki hallott már ilyenről? Valószínűleg csak az, akivel megesett. Nos, a fiatal nő szerint az intézkedő sofőr egyszerű magyarázata az volt: kettőnél több „babajárgány” biztonsági okokból nem szállítható a buszon.

Az anyuka szerint nemcsak meglepő, de érthetetlen is a balesetveszély elkerülésére hivatkozni, s emiatt bárkit leszállítani. Az igaz, hogy az alacsony padlós csuklós buszokon erre a célra elkülönített, védett helyen csak két babakocsi fér el, de ha nincs tömeg, akkor egy harmadikkal, sőt egy negyedekkel is meg lehet úgy állni, hogy ne zavarják a többi utast. Annak igen kevés az esélye, hogy egy kevésbé tömött járaton (mint esetünkben) fékezéskor a kocsira essen valaki, ráadásul ilyen azzal a kisgyerekkel is előfordulhat, aki csak áll az anyukája mellett. Ennél életszerűbb, hogy egy eleve túlzsúfolt buszra a szülő meg se kísérli felpréselni a babakocsit, inkább vár egy újabb járatra. Több kisgyermekes szülőt is megkérdeztünk, egy részük az anyukával ért egyet, míg mások egyetértenek a biztonsági magyarázattal. Olyannal viszont még egyikük sem találkozott, hogy emiatt leszállítottak volna valakit.

Bárkinek legyen is igaza, ha a „biztonsági logikát” követjük, két kerekes szék és egy babakocsi, netán egy kerékpár sem fér meg egyszerre egy járművön, vagy: három mozgássérült sem utazhat egyszerre egy buszon a saját tolókocsijában. Az is kérdés, a villamosokra és a trolikra is kiterjed-e az utasítás? A BKV érdeklődésünkre szűkszavúan fogalmazott. Mint írták: a tolókocsira vonatkozó szabályok között annyi szerepel, hogy autóbuszon egyetlen kerekes szék biztonságos rögzítésére van kialakított hely, kerékpárt pedig csak a HÉV-en és a fogaskerekűn lehet szállítani. A BKV szerint egyébként utazási feltételeikben nincs arra vonatkozó előírás, hogy melyik járművön, hány babakocsis tartózkodhat. Utasaik biztonságáért a járművezető viseli a felelősséget, így a társaság az ő belátására bízza, hogy a rendelkezésre álló hely alapján, és az utasok biztonságát szem előtt tartva, hány gyerekkocsival közlekedő utast enged fel a járműre.

Ennek igencsak ellentmond egy névtelenséget kérő buszsofőr, aki szerint kollégája nem önkényesen cselekedett, a legfeljebb két babakocsielvet ugyanis a BKV forgalmi, illetve szolgálati utasítása írja elő. Ha a cég belső ellenőrei mégis „rajtakapják” a sofőrt, komoly büntetéssel kell számolnia. Ráadásul minden esetben a buszvezetőt terheli a büntetőjogi felelősség az utasok, különösen egy kisgyermek megsérülésekor. Mivel az alacsony padlós buszok biztonsági karéjában csak két babakocsi fér el, a sofőrök nem vállalják annak kockázatát, hogy felengednek egy harmadikat, netán egy negyediket az amúgy is szűk közlekedőfolyosókra. Igaz, a babakocsisok „ilyen nagyságrendje” meglehetősen ritka, mint ahogy akad példa arra is, amikor a sofőrök együttérzésből nem tartják be az említett előírást. Ám ez az ő rizikójuk. Mivel az utasok számos egyéb –sokszor meglepő – szabályról sem tudnak, váratlanul éri őket egy-egy hasonló bejelentés. Ilyen például, ha a sofőr mikrofonja elromlik; ekkor az öszszes utast le kell szállítani, üres busszal kell a végállomásig elgurulni, ott pedig a berendezést megjavíttatni. Ám ezzel feleslegesen borzolják az utasok idegeit – ismerte el a sofőr.

A BKV szerint mivel a forgalom biztonságos lebonyolítása az elsődleges cél, a sofőr intézkedése nem volt diszkriminatív, hanem utasközpontú. Ha ugyanis egy babakocsis utas nem fér el a nekik kialakított helyen, s kénytelenek a jármű belső terében tartózkodni, jelentősen csökkenti a közlekedőfolyosó szélességét. A szűk folyosóval rendelkező alacsony padlós járműveknél – pláne csúcsidőszakban –ez fokozott problémát jelent. A folyosón elhelyezett babakocsi könnyen összeszólalkozást eredményezhet az utasok között, a BKV-nak pedig nem csak a babakocsis utasok érdekeit kell szem előtt tartania.

A társaság szerint a fentieken túl mindez jelentősen balesetveszélyes is, hiszen előfordul, hogy a közúti forgalom miatt kisebb-nagyobb fékezésre kényszerülő járműveiken az utasok „összeborulnak”, és arra is volt már példa, hogy egy álló utasuk a folyosón elhelyezett babakocsira esett, az abban szállított gyermek pedig megsérült. A BKV minden járművén található egyébként olyan védett hely, ahol a babakocsival, a kerekes székkel vagy a nagyobb csomaggal közlekedők kényelmesen és biztonságosan elférnek. A babakocsival és a kerekes székkel érkezők felszállási helyét, valamint az utastérben való elhelyezését a járműveken matrica jelöli; a Nagykörúton pedig a villamosmegállók peronjain is van erre utaló jelzés.

Anyuka babakocsival. Marad vagy lemarad?
Anyuka babakocsival. Marad vagy lemarad?
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.