Törvénnyel rontanák az RTL és a TV2 nézettségét

A közszolgálati média és felügyeletének centralizálása és a valamennyi ismert médiatípusra általános követelményeket megfogalmazó médiaalkotmány elfogadása után újabb „csapást” mérhetnek hamarosan a hazai médiára: készül az új médiatörvény.

Érdemes lesz odafigyelni a november 23–24-i Korrektúra 2010 című konferenciára – több forrásunk szerint ott mutathatják be a Duna TV, az MTV, a Magyar Rádió és a Magyar Távirati Iroda új vezérigazgatóit, illetve az új médiatörvényt is. A Fidesz nyár elején benyújtott médiacsomagjának „folytatásaként”, megkezdődött ugyanis az 1996-os, mára sok szakértő szerint is elavult jogszabály frissítése – ám a hírek szerint az aktualizálásnál jóval többről van szó.

Az Indexen kedden megszellőztetett médiatörvénykoncepció (amit információnk szerint médiajogászok szűk körében köröztetnek) a kereskedelmi tévécsatornák korlátozását és az internetes tartalmak rendszabályozását is tartalmazza. A „piszkozat” megtiltaná a tévécsatornák üzemeltetőinek (a tematikus adókon kívül), hogy újabb adókat indíthassanak – gátat szabva az RTL Klub és a TV2 terjeszkedésének. Korlátoznák a 35 százaléknál nagyobb nézettséget elérő csatornákat, illetve az egy kézben lévő csatornacsaládokat is, amelyeket fél éven belül köteleznének arra, hogy csatornáik eladásával 35 százalék alá csökkentsék adóik együttes nézettségét, vagy műsorstruktúrájuk átalakításával mérsékeljék a nézettségüket.

A jelentős befolyással rendelkező médiumok körét – melyekre szigorúbb szabályok vonatkoznának – 10 százalék fölötti éves átlagos nézettségnél húznák meg. így kötelezve például több magyar film sugárzására a kereskedelmi tévéket.

A százezernél több előfizetővel rendelkező szolgáltatókat (köztük a UPC és a T-Home) 6 közszolgálati és 6 közösségi adó műsorának terjesztésére köteleznék, ingyenesen – holott sem a Duna TV-nek, sem az MTV-nek nincs 3 adója, ahogy 6 helyi közösségi adó sincs egy területen. További újdonság, hogy a Médiatanács évente meghatározhatná azoknak a kiemelt eseményeknek a körét, amelyeket nem lehet úgy sugározni, hogy azt a magyar lakosság legalább tíz százaléka ne érhesse el.

Megváltoztatnák a reklámszabályokat is a koncepció szerint: betiltanák a túl hangos reklámokat, lazítanának a reklám/műsor arányokon, ami azt is jelenti, hogy a közmédia nemhogy nem lesz reklámmentes, de a jelenleginél több (óránként 6 helyett 9 perc) hirdetést közölhet. Ellenben a hír-, vallási és gyerekműsorokat nem engednék reklámmal megszakítani.

A kiskorúak védelmét az internetre is kiterjesztenék egy –szakértők szerint meglehetősen bornírt – elképzeléssel, miszerint este kilenc óra után lehetne csak 16 éves karikás tartalmakat közölni a neten.

Információnk szerint a koncepció véglegesített változatát még ebben a hónapban benyújthatják az Országgyűlésnek, hogy még az idén elfogadhassák – ahogy megszokhattuk – önálló indítványként, társadalmi vita nélkül, sürgős tárgyalással, kétharmados többséggel.

RTL-stúdió felvétel előtt
RTL-stúdió felvétel előtt. Új vezetők ülnek a székekbe
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.