A spindoktor spindoktora - Orbán titokzatos bizalmasa

Orbán Viktor Facebook-oldalán több olyan fotó is látható, amely a választási kampányban, de még a miniszterelnöki beiktatás napján is a színfalak mögött mutatja meg a beszédekre készülő, a fotózás szünetében éppen lazító, a választás éjszakáján a pártközpont elzárt szobájában az eredmények alakulását figyelő, a miniszterelnöki dolgozószobába éppen beköltöző, ingujjban tárgyaló politikust. Ezeken a fotókon rendre ott egy középkorú, borostás férfi, fekete hajában jellegzetes ősz tinccsel. Soha nem visel nyakkendőt, zakót is csak ritkán, inkább dzsekit húz az ingére, és mindig Orbán Viktor mellett áll. Ő Habony Árpád, a miniszterelnök mostani legbizalmasabb személyes tanácsadója.

Soha nem nyilatkozik, kerüli a nyilvános megjelenést, a klasszikus szürke eminenciás. Interjúkérelmünket is elhárította, így Orbán Viktor jelenlegi és volt stábjának tagjaival beszéltünk, hogy elkészítsük portréját, ők azonban csak úgy meséltek róla és a miniszterelnökhöz fűződő kapcsolatáról, ha garantáljuk névtelenségüket.

„Habony Árpád befolyása Orbán Viktorra ma már legalább akkora, mint a nemrégiben elhunyt Wermer Andrásnak volt fénykorában, 2001–2002-ben” – jelezték forrásaink. Elmondásuk szerint a pártelnök-miniszterelnök kikéri Habony véleményét a legfontosabb stratégiai kérdésekben, ezen túl személyre szóló kommunikációs tanácsokkal és ötletekkel látja el Orbánt. Korábban a választási kampányokban is meghatározó szava volt a stratégiai döntések előkészítésében, de 2006-tól kizárólag Orbán Viktort „építi”.

Habonynak jelenleg nincs nyilvánosan elérhető önéletrajza, csak néhány homályos információt közölt magáról, amikor még alelnök volt a közismerten konzervatív milliárdos üzletember, Vitézy Tamás Adriatiq Islands Group cégében. Ez azonban ma már nem érhető el, mert Habony az idén áprilisban állítólag meglehetősen viharos körülmények között kivált a cégből, de az Origo egy tavaszi cikkében még idézett a korábban készült rövid, néhány soros önéletrajzból: „Az egyik legsikeresebb magyar márkamenedzser. Több sikeres kereskedelmi és társadalmi márkát fejlesztett fel”. Az is szerepel benne, hogy „szakmai karrierjét művészként kezdte”, de sem a márkafejlesztésről, sem a korai művészi karrierről nincsenek további részletek.

A Habony Árpádot régóta jól ismerő forrásunk szerint a most 42 éves főtanácsadó szoba-konyhás lakásban nőtt fel Pestszentlőrincen, szülei a Rákosi- és Kádárrendszerben osztályellenségnek számítottak, mert nagyapja magas rangú tiszt volt a Horthy-hadseregben. Az általános iskola elvégzése után a Habony szülők autószerelőnek akarták adni a fiukat, de a képzőművészetekben tehetségesnek tartott gyereket az egyik tanár ösztönzésére mégis gimnáziumba íratták. A nyolcvanas években több felsőoktatási intézményben tanult képzőművészetet, de egyiket sem fejezte be, mert pénzt kellett keresnie. A 90-es évek elején műkereskedők mellett dolgozott tanácsadóként, majd 1996-ban megalakította a CCC + Bogner Kft.-t, amely üzleti kommunikációval, kulturális és városmarketinggel foglalkozott. Szabadidejében kendózott, tíz évig volt a magyar válogatott tagja, a japán harcművészet háromszoros magyar bajnoka, 1997-ben csapatban világbajnok lett. A magánéletben is visszahúzódó, keveset beszél, kerüli a bizalmaskodást.

Habony Árpád

A közéletben először 2001-ben tűnt fel, mégpedig az Orbán-kormány egyik szimbolikus eseményénél, amikor a Szent Koronát a Nemzeti Múzeumból az Országgyűlés épületébe vitték át. Amikor a kormányőrök letették a Szent Koronát tartalmazó ládát a parlamenti kupolaterem közepén álló vitrin előtt, a két koronagondnok (egyikük Habony) emelte ki a ládából és tette a vitrinbe a koronát, a jogart és az országalmát. Nem az Országgyűlés alkalmazta őket, hanem Habony azzal a német céggel állt kapcsolatban, amelyik a korona elhelyezésének szolgáló vitrint készítette.

Forrásaink közül többen azt állították, hogy 2002 nyarán Deutsch Tamás mutatta be Habonyt a Fidesz vezetőinek. Ezt Deutsch meg is erősítette lapunknak, úgy emlékszik, hogy Cselovszki Zoltán, az Országos Műemlékvédelmi Hivatal egykori vezetője, régi fővárosi fideszes politikus hívta fel a fi gyelmét Habonyra, mint kiváló marketingszakemberre. Habony 2000-ben a műemlékvédelmi hivatal tanácsadója volt, és részt vett a Sándor-palota felújítási munkálataiban is. A 2002-es elvesztett választások után Orbán Viktornak elhidegült a kapcsolata Wermerrel, az őszi önkormányzati választások kampánya előtt a Fidesznek nem volt profi marketingszakembere. Májusban döntött úgy a Fidesz vezetése, hogy jobb esélyekkel vághatnak neki az önkormányzati választásnak Budapesten, ha nem egy pártpolitikust indítanak, hanem egy látszólag független, de a Fidesz által támogatott ismert, párton kívüli személyiséget. Így esett a választás Schmitt Pálra, akit végül az MDF is támogatott, de akkor ez sem volt elég Demszky Gáborral szemben. Habony a kampányban már Schmitt Pál tanácsadójaként vett részt, azóta is különlegesen jó viszonyt ápol vele.

Habonynak az első időszakban még nem volt meghatározó szava a politikai stratégia kialakításában, kommunikációs tanácsokkal látta el Orbán Viktort, aki nem volt könnyű helyzetben az elvesztett választás után.Nem volt már miniszterelnök, nem volt még pártelnök, a Medgyessy-kormány az első száznapos terv végrehajtásával megerősítette az MSZP támogatottságát, a szocialisták országos szinten megnyerték az önkormányzati választásokat, Orbán pedig a Fidesz társadalmi beágyazása érdekében életre hívta a polgári köröket. Orbán és Habony kapcsolatának elmélyülése állítólag egy a Fideszben szállóigévé nemesedett mondatnak köszönhető, amikor az egyik televíziós szereplés előtt beszélgettek arról, hogy milyen legyen Orbán stílusa.

Ekkor Habony állítólag a következő tanácsot adta: „Ne beszélj úgy, mint egy miniszterelnök, mert nem vagy már miniszterelnök, ne beszélj úgy, mint egy pártelnök, mert nem vagy pártelnök. Beszélj úgy, mint egy felcsúti srác!” Innentől kezdték tudatosan úgy építeni Orbánt, mint a nép egyszerű gyermekét, aki az átlagemberek nyelvén beszél, az átlagemberek stílusában öltözködik, nyakkendőt csak akkor vesz, ha nagyon szükséges, hétközben csíkos vagy kockás ingben, olykor garbóban jár, zakó helyett bőrkabátot húz. Ez nem is esett Orbán nehezére – mondták, mert egyébként is ilyen. A Fidesz 2003-as szövetséggé alakulásának időszakában, majd a 2004-es európai parlamenti választások kampányában Habony már megkerülhetetlen. Részt vesz a párt elnökségi ülésein, majdnem mindig Orbán jobbján foglal helyet, de – ahogy az ilyenkor lenni szokott – nem minden fideszes vezető nézte jó szemmel, hogy Wermer után újabb „kommunikációs sámán” érkezett.

2006-ban Rogán Antal és Deutsch Tamás mellett Habony volt az emlékezetes „Rosszabbul élünk” kampány vezénylője. Habony, ahogy arról lapunkban 2006-ban beszámoltunk, valóságos sereget működtetett a párt mellett, az általa vezetett 20-30 fős teamhez stratégák, tanácsadók, közvélemény-kutatók tartoztak, célcsoportos vizsgálatokat végeztek, folyamatosan tesztelték Orbán imázsát, de még a frizuráját is. A Fidesz azonban hibát hibára halmozott nemcsak a szerencsétlen szlogenre épülő kampánnyal, hanem az emlékezetes „Magyar Vizsla-üggyel”, a „szerverbotránnyal”, Mikola István „szinglihorda” kijelentésével és a miniszterelnök-jelölti vita rossz értelmezésével, ahol Gyurcsány Ferenc egyértelműen legyőzte Orbán Viktort. A Fidesz több egykori vezető személyisége a mai napig Habony számlájára írja az elvesztett miniszterelnök-jelölti vitát, mert Orbán láthatóan nem volt felkészülve-felkészítve Gyurcsány támadó fellépésére, nem tudott a vita közben stílust váltani, riposztozni, hanem az előre megbeszéltekhez tartva magát rá sem nézett Gyurcsányra, hanem a kameráknak, a közönségnek beszélve ismételte a kampányban használt paneleket.

A választási vereség után Orbán kijelentette, hogy nem lesz bűnbakkeresés. A 2006-os kampány kulcsfigurái közül Rogán önmagától kiszállt, és az V. kerületi polgármesterségre koncentrált, Deutsch az elnök mellett maradhatott kabinetfőnökként, majd 2009-ben európai parlamenti képviselő lett. Habonynak néhány hétig bizonytalan volt az állása, végül ő is maradhatott, de kizárólag Orbán Viktor személyes stratégiai tanácsadója lett. Forrásaink szerint 2006-tól Habony nem járt a frakcióülésekre, mert Navracsics Tiborral nem kedvelik egymást, viszonyuk a mai napig kimért, kizárólag a munkára korlátozódik. Habony Árpád nem vett részt a 2010-es képviselőjelöltek felkészítésében sem. Azt azonban az összes fideszes vezető tudta, hogy Orbán az elnökségi ülések előtt mindig kikérte Habony véleményét, aki az elmúlt években erős kapcsolatokat épített ki francia és amerikai vezető kampánystratégákkal.

Habony Árpád

Személyes jó viszonyban van például Alexandre Basdereff-fel, aki 1995–1997 között Alain Juppé francia miniszterelnök kommunikációs csapatát vezette, és állítólag beszélő viszonyban van Nicolas Sarkozy jelenlegi elnökkel is. Forrásaink szerint Orbán azért is kedveli Habonyt, mert szokatlanok az ötletei, különösen politikusi aggyal meglepőek. Részben nevéhez kötik a 2006-os önkormányzati választások után Orbán „72 órás ultimátumát”, amelynek aztán jelentős szerepe volt abban, hogy Gyurcsány bizalmi szavazást kért magáról, állítólag az ő ötlete volt a bizalmi szavazás napjára öszszehívott „vekkeres” tüntetés a Kossuth téren, valamint ameghirdetett, de gyorsan kimúlt „Igen Magyarország Charta” is.

Megerősítették azt is, hogy Habony részt vett a 2008-as népszavazást megelőző politikai stratégiaalkotásban, és az általa prezentált fókuszcsoportos vizsgálatoknak szerepük volt abban, hogy a 2009-es európai parlamenti választások kampányában az „Elég!” lett a párt jelszava. Az utóbbi években Orbán fokozatosan magához vonta a Fidesz politikai stratégiájának kialakítását, ami az MSZP totális elutasításában foglalható öszsze. Ahogy azt korábban is írtuk, a Fidesz politikai és kampánystratégiájának kialakításában Orbán volt a spindoktor. Habony pedig a spindoktor stratégiai tanácsadója, a spindoktor spindoktora.

A cégnyilvántartás szerint Habonynak jelenleg egy betéti társaságban van részesedése, valamint az Atticus Investments Zrt. felügyelőbizottságának elnöke. Ezt a befektető tanácsadó céget Heim Péter és Lantos Csaba, az OTP egykori vezérigazgató-helyettese vezeti, ők az idén márciusban szerepet vállaltak a Századvég gazdaságkutató intézetének létrehozásában is.

2005 és 2008 között Habony az egyik vezetője és résztulajdonosa volt a Nézőpont Elemző és Kutató Intézet elődjének, az Europtimus Tanácsadó, Marketing Rt.-nek. A cég alapításakor a 20 milliós alaptőkéből Győri Tibor, a Mahir egykori vezérigazgatója 10,2 milliónyit jegyzett, Habony pedig 4,8 milliót. A harmadik tulajdonos a már említett Alexandre Basdereff volt. Az Europtimus felügyelőbizottsági tagjai között szerepelt a Habonnyal régi jó kapcsolatot ápoló Cselovszki Zoltán és Nagy Attila ügyvéd. Nagy volt az, aki 1997-ben ellenjegyezte a Josip Tot ellopott útlevelével történt hamis cégvásárlási szerződéseket. Habony az idén tavasszal vált ki a már említett, Vitézy-féle Adriatiq Islands Groupból, amely Horvátországban szállodákat és kikötőket üzemeltet. Habonnyal együtt távozott Szalay-Bobrovniczky Kristóf vezérigazgató is, lemondásukat diplomatikusan azzal indokolták, hogy a cégcsoport helyzetéről, jövőképéről alkotott elképzeléseik alapvetően eltértek a tulajdonosétól.

Habony bt.-jével összefüggésben felmerülhetnek tisztázásra váró kérdések. Habony beltagja a 2003-ban alapított Színes Tinták Kulturális Tanácsadó és Szolgáltató Betéti Társaságnak, a kültag pedig testvére, Habony Mária Ágnes. A cég székhelyeként egy XVIII. kerületi, Havanna utcai ingatlant jelöltek meg. Pontosan ugyanez a székhelye egy másik cégnek, a Brand Lab Tanácsadó Kft.-nek, ennek egyik ügyvezetője szintén Habony Mária Ágnes. A Brand Lab készítette a Magyar Televízióval koprodukcióban a Most a Buday! című főzőműsort, amelyet a köztévé tavaly hetente sugárzott. A Magyar Televízió Közalapítvány kuratóriumi elnöksége pedig 2009. május 13-i ülésén előzetes hozzájárulását adta az MTV és a Brand Lab Tanácsadó Kft. között a Marslakók című produkció gyártásáról szóló koprodukciós szerződés megkötéséhez.

A Marslakók a korábbi tervek szerint napi filmsorozat lenne a köztévé főműsoridejében, de a napi szappanopera éves szinten minimum több százmillió forintba kerülne, erre azonban az MTV-nek jelenleg nincs pénze. A cég jelenleg eladás alatt áll, amit a közismert műsorvezető, Jáksó László megerősített lapunknak, tudniillik ő veszi meg a Brand Labot, s tőle származik a Marslakók alapötlete is.

Spindoktor: Amerikai kifejezés. A spin doktor az a személy, aki a hírt/közleményt - illetve a szavakat - úgy csűri-csavarja, úgy pörgeti, amíg az végül pozitív üzenetként jelenik meg (bármilyen káros hírnek is tűnt elsőre). Elsősorban a politikai tanácsadókra, politikai kommunikációs szakemberekre használják a kifejezést az USA-ban, de manapság már a public relations tanácsadókra is ráaggatják.

A kifejezés kifejezetten káros a szakmára, illetve a szakma hírnevére nézve, hiszen egyenesen feltételezi, hogy a public relations szakember csak a hírek pozitív oldalát mutatja be és elhallgatja (rosszabb esetben elhazudja) a negatív aspektusokat. Ugyanakkor a nyitott, kétirányú kommunikáció során alapfeltétel, hogy a negatív híreket nem hallgatjuk el, hanem irányított módon kommunikáljuk a célcsoportnak. (mediapedia.hu)

 

Habony Árpád
Top cikkek
Érdemes elolvasni
1
Vélemény
NOL Piactér

Tisztelt Olvasó!

A nol.hu a továbbiakban archívumként működik, a tartalma nem frissül, és az egyes írások nem kommentelhetőek.

Mediaworks Hungary Zrt.