belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
24. csütörtök

Műanyag palackokból lesznek vésztározók?

Két kivétellel az összes zöldhatóság-vezetőt menesztik

Menesztette Pintér Istvánt, az Észak-magyarországi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség vezetőjét Illés Zoltán, a Vidékfejlesztési Minisztérium környezetvédelmi államtitkára csütörtökön. De nem ez az első lépés: csak két vezető maradhat.

Doros Judit Miskolc| Népszabadság| 2010. július 30. |42 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

Nantal | 2010. július 30. | 19:46:56

xanadu | 2010. július 30. | 16:55:21

"...Illés egy dologról feledkezik meg.
A felügyelőségek az aktuális TÖRVÉNY szerint kell, hogy döntsenek.
Mert egyébként a bíróság jön, aki megsemmisíti a döntést..."

...nagyon PONTOSAN és JÓL látod a helyzetet...! ...gratulálok...!

Nantal | 2010. július 30. | 19:30:12

maccs | 2010. július 30. | 17:21:42

"...Má hogyne történt volna: A hullámteret (ami az ár levonulását kellene, hogy megoldja) szépen eladták, beépítették..."

...ebben tévedsz...! ...az ár levonulását, az árterület csökkenése NEM BEFOLYÁSOLJA...!
...végső soron, KIZÁRÓLAG CSAK a TÁROZÓ KAPACITÁS MENNYISÉGÉT csökkenti annyival, amennyi m3-t elvesz belőle...!
...merthogy, az ÁRTÉR - a valóságban -, egy VÍZTÁROZÓ...!
...a tározó m3 HIÁNYA - legfeljebb - néhány (1-3) mm (milliméter) vízszint emelkedést okozhatott, a kialakult árvízi helyzetben, amely a valóságban, nem oszt és nem szoroz...!
...ez az ÉRVELÉS is jókora "ökörség", ha ezt Illés úr is állítaná...!!!
...tehát az AUCHAN és egyéb ártérre épített ingatlanok csak a saját veszélyeztetésük okán problémásak, az árvízi "levonuláshoz" - legtöbbször -, a világon semmi közük...!!!

Nantal | 2010. július 30. | 19:15:58

maccs | 2010. július 30. | 16:36:22

...kedves "maccs"...!

...másrészt, - öreg tapasztalat -, hogy a politikusok képesek legjobban "osztani az észt"...!
...régebben a pártbizottságok néha csak középiskolás "okos tojásai" még statikai kérdésekben is megadták az "útmutatást"...! :)))
...mi meg "rájuk hagytuk"...! ...jó sokba is került...! ...az már nem számított, csak a "párt határozat"...! :)))
...Illés esetében is "ez történhetett"...! :)))
...egy már kirúgott vezető, hogyan javítaná már ki a nyilvánvaló "ökörséget"...!
...ezek a vezetők - annak idején - pályázaton nyerték el az állásukat, amelyeken nem középiskolai végzettség és tapasztalat volt az előírás, így aztán Ők, rá is fogják hagyni az ilyen "okos tojásokra", mint Illés, a "sületlenségeiket"...!
...ugyanis, az ilyen politikusoknak, gyermekkorukban egyáltalán nem lehetett siker élményeik, amelyeket muszáj valahogyan pótolniuk...!
...mint az óvodásoknak...!
...a legnagyobb baj, hogy a mi adóbefizetéseinket herdálják el, a saját hülyeségeikre...!

Nantal | 2010. július 30. | 19:01:21

maccs | 2010. július 30. | 16:36:22

...kedves "maccs"...!

...hmm...! ...feladataim okán, nekem is - jobbára -, a "terepen" vannak elintézni való dolgaim, ezért is áll módomban "megalapozott" kommentekel segíteni, a megértést - olyanok számára -, akiknek kevesebb hely, vagy terep ismereteik vannak...!
...azért írtam le az M30-as autópálya hídméretét, hogy egy egyszerű általános iskolás elfogadható számtan tudással rendelkező személynek is módjában álljon - terep ismeret nélkül is - "képbe kerülnie", az árvízi körülmények állapotáról, legalább is vázlatosan...!

maccs | 2010. július 30. | 17:21:42

jóskabá!

Má hogyne történt volna: A hullámteret (ami az ár levonulását kellene, hogy megoldja) szépen eladták, beépítették.

jóskabácsi | 2010. július 30. | 17:15:11

Az elmúlt 8 évben miért nem történt semmi, ilyen téren sem?

maccs | 2010. július 30. | 17:02:58

Szaladó!

Ja. Tudom, hogy ez a lényeg!

xanadu | 2010. július 30. | 16:57:09

Ja!

Így jött a 70-es nagy tiszai árvíz is.

A gátak mögött ..

xanadu | 2010. július 30. | 16:55:21

Illés egy dologról feledkezik meg.
A felügyelőségek az aktuális TÖRVÉNY szeint kell, hogy döntsenek.

Mert egyébként a bíróság jön, aki megsemmísíti a döntést.

Szaladó | 2010. július 30. | 16:49:23

T. Nantal és Maccs Urak!
Köszönjük a színvonalas vitát, de kissé "unalmas" volt. IZ nem Önöktől kér szakvéleményt, mert a sajtótájékoztatón sokkal teátrálisabb a főhivatalnoktól szigorúan megkérdezni, hogy mennyibe kerül tíz kiló áteresz, és a kamerák kereszttüzében fejben szorozni.

maccs | 2010. július 30. | 16:39:33

Amúgy magát Illést nem akarom védeni, mert nem gondolom, hogy Ő és pártja most akkor csak a közérdekeket tartja szem előtt. Nyilván ugyan olyan disznók, mint elődeik voltak. Mint már írtam: egyik kutya másik eb!

maccs | 2010. július 30. | 16:36:22

Nantal!
Én a tájat nem az íróasztal mögül szemlélem, hanem inkább a helyszínen, ezért nem tudom, hogy a google térképről mit olvasol le. Kérdés nem értjük-e félre egymást. A folyó mederszélessége valóban kb. 30 m körül lehet. Azonban amikor az árvízi esemény történt, akkor a folyó jóval nagyobb, minden idők eddigi legnagyobb árvízszintjét produkálta. Ez azt jelenti, hogy az ár méterekkel meghaladta a medert körülvevő hullámtér színtjét. Tehát nem 110 méter szélesen, hanem végeláthatatlan tengerként hömpölygött, elárasztva a környező üzleteket, közutakat. Gyanítom, hogy a probléma összetettebb volt, mert a Sajó már sok-sok kilóméterrel fentebb is kiléphetett, ahol esetleg nem is volt megfelelő védmű. Májusban számtalan településen jártam, ahol hasonlóak voltak a gondok: Míg a falvak nagy kűzdelmek által homokzsákokkal megvédhetőek voltak a közvetlen kiöntéstől, addig a felsőbb szakaszokon a kevésbé kiépített védművek miatt kiöntött patakok egyszerűen "hátulról" a földek felől keresztűl komoly árvízeket okoztak!

Nantal | 2010. július 30. | 16:35:10

maccs | 2010. július 30. | 15:34:51

...folytatás...!

...tudni való, hogy Illés úr, - igen csak sok "tapasztalatot" szerezhetett - a Hunvald úrral együtt, hiszen - ha jól emlékszem - ugyanabban a kerületben volt önkormányzati képviselő, csak valahogy - eddig még -, nem került "reflektor fénybe"...!
...minden esetre, a "tapasztalatai" mindenképpen gyarapodhattak...!

Nantal | 2010. július 30. | 16:18:34

maccs | 2010. július 30. | 15:34:51

...kedves "maccs"...!

...a Google TÉRKÉPRŐL azt is "lemértem", hogy az autópálya híd "űrszelvényének" a szélessége (amelyen keresztül az árvíz hömpölyöghet) kb. 110 m lehet...!
...a Sajó medrének szélessége, amikor a meder 90 - 100 %-os telítettségű, kb.27 - 30 m lehet...!
...tehát, ha kiszámolod, hogy hány m2 keresztmetszeten "hömpölyöghet" az árvíz, a híd alatt, ahhoz képest az Illés úr TÖBBLET, átereszes "ándungja", "ló fing" a holdba...!
...merthogy erről megy most a mi kis vitánk...!
...de ha már ÁTFOLYÁSI keresztmetszetet kíván növelni a "sült hólyag", akkor sokkal egyszerűbb és olcsóbb a híd lábai közt az ártéri terepszintet egyszerű kotrással kimélyíteni...!!!
...csak akkor a "haveroknak" nemigen jutna a "koncból"...!

Nantal | 2010. július 30. | 16:02:18

maccs | 2010. július 30. | 15:34:51

...kedves "maccs"...!

...nem kell lerajzolni...! :))) ...nekem a képernyőmön egy kattintásra elő jön a Google TÉRKÉP, és annyira nagyítom, hogy egy személyautónak kb. 7 mm lesz a hossza...!
...azt is látni a Google Térképen, hogy az M30-as pálya hídjának a hossza ha nem elegendő, akkor bizony az alvizi részen okozhat sokkal nagyobb kárt az áradás...!
...nézd végig a folyó mentét, a Google TÉRKÉPÉN...!!!

maccs | 2010. július 30. | 15:34:51

Mi? A kettő ugyan az. A Sajót a keresztül haladó M30 visszaduzzasztotta, de mivel az a folyót elhagyva egyből megszűnik, tehát a töltéséről leereszkedik az út a környező térszintre, ott egyből meg is tudta kerülni. Lerajzoljam???

Nantal | 2010. július 30. | 15:32:26

maccs | 2010. július 30. | 15:21:10

...hmm...!

...én is jártam arra, valóban volt terelés, de minket úgy tájékoztattak, hogy az árvíz védelmi munkálatok miatt zárták le az utat, és mi nem láttunk ÁTFOLYÁST a 3-as úton...!
...holott az AUCHAN, már akkor is vízben állt...!

Nantal | 2010. július 30. | 15:26:08

maccs | 2010. július 30. | 14:51:17

...folytatás...!

...annyit még hozzá, hogy a Kis Sajó gyakorlatilag áteresz keresztmetszetű vízfolyás, amelynek az áteresz átbocsájtó képessége még az 1000-ed része sincs az M30-as híd átfolyási keresztmetszetének...!
...tehát, a Kis Sajó felőli áradás KIZÁRÓLAG a VISSZA DUZZASZTÁS OKÁN következhetett be...!
...azaz, NEM a MEGKERÜLÉS OKÁN...!!!

maccs | 2010. július 30. | 15:21:10

Nantal!

Tévedsz! Én Felsőzsolca elöntése előtt 2 nappal szerettem volna Szerencs felől az M30-ra ráhajtani. Akkor már Felsőzsolcáén keresztül tereltek minket és saját szememmel láttam az Auchan mellett, ahogy az ár hömpölyög keresztül a főúton!!!

maccs | 2010. július 30. | 15:18:54

Nantal! (folyt.)

A "riogatásról" annyit, hogy ami itt idén történt az akár az "Özönvíz" kezdete is lehetne azért, mert egy hónapon belül ismétlődött meg kétszer!!!!!! 100 éves gyakoriságú esemény. Ez azt jelenti, hogy kétszer esett egy hónapon belül viszonylag kis területen néhány napon belül 100-150 mm-t meghaladó csapadék, ami 100 éves gyakorisággal fordul elő!!! Szemléltetésképp: 1 mm csapadék körülbelül 1 cm hónak felel meg, tehát ha ez a csapadék télen hó formájában hull, akkor van itt nekünk 1 hónapon belül 2-3 méter! havunk. Ezek után még mellékesen a Dunántúl egyes szűk régióiban (Somogy, Tolna) néhol harmadszor-negyedszer!!!! is megismétlődött a 100 éves gyakoriságú esemény, mikoris NÉHÁNY ÓRA leforgása alatt hullott egyes helyeken zivatar formájában 100-150 mm eső!!!! Ekkor jöttek létre azok a szurdokok Somogybabod vagy Andocs térségében amiről a buldvármédia oly sokszor tudósított, meg ekkor öntötték ki a kis patakok pl.: Mázaszászvárt! Tájékozódjon objektíven, aztán vagdalódzon!

Nantal | 2010. július 30. | 15:10:03

maccs | 2010. július 30. | 14:51:17

...hmm...!

...ha elmész a Google TÉRKÉPRE, akkor láthatod, hogy amit leírtál, az szinte lehetetlen...!
...ugyanis, az árvíz idején, a 3-as és a 37-es főutak végig járhatóak voltak...!
...ebből adódóan, az ár nem kerülhette meg Felsőzsolcát...!!!

Jager László | 2010. július 30. | 15:06:24

Én még Illést nem láttam ,hogy megoldott volna egy problémát!!
Kötekedik mindenben,de nem szakértő!!
Biológus,kémikus,vegyész,matematikus,antropológus,geológus,térképész,irodalmár..........
Hát nem értem,hogy milyen háttérrel kekeckedik!!??
J.L.

maccs | 2010. július 30. | 15:03:03

Tehát e miatt nem tartható Illés idiótának, esetleg Ön némileg tájékozatlannak!
Továbbá (nem ismerem a pontos mértékadó vízhozamokat), de az átereszek lehet, hogy csak részben adnak megoldást és úgy is csak Felsőzsolca esetében, tehát a felsőbb szakaszok esetében szükségesek lehetnek a vésztározók, bár erre írtam én, hogy inkább hullámteret kellene növelni, hogy természetes úton biztosítsuk az ár levonulását. Namost saját szemmel láttam Sajóecsegnél, hogy bizony komoly gond volt (jóval Felsőzsolca felett) mert nincsenek a folyóparti házak rendes védművel védve, de meg is fordíthatom: engedték beépíteni a házakat a hullámtérbe. Tehát kell valamilyen megoldás a felső szakaszra is. Amúgy nem vagyok Fidesz szavazó, de Illés csak annyira terrorista, mint amennyire az Szdsz által támogatott kapitalisták azok! (folyt. köv)

maccs | 2010. július 30. | 14:51:17

Nantal!

Felsőzsolcát valójában a Kis-Sajó öntötte el. Nem ismerem a terület pontos vízrajzát, de vízügyi ismereteim alapján az történhetett, hogy a Sajó hullámtere a település felett az M30-as töltése miatt túl szűknek bizonyult az ár elvezetésére. E visszaduzzasztás miatt a víz egyszerűen megkerülte az M30-ast (amely a Sajó-híd után egyből véget is ér), és a 3-as főúton ill. az M30 lehajtón átfolyva "hátulról" tört be a településre! Tehát az áteresz jó megoldás, mert segíti a folyó áradásának levonulását a "rendes" hullámtéren belül. Persze azt feltételezve, hogy a település normális gáttal védve van a folyó közvetlen kiöntésétől.

Nantal | 2010. július 30. | 13:53:30

maccs | 2010. július 30. | 13:28:29

Nantal

Egy kicsit elragadtattad magad!

...Kedves "maccs"...!

...ugyan mitől...? ...mire gondol...?
...egyébként, - ha nem válaszolna -, hogy ne legyen "elvarratlan szál", jelzem, hogy - általában - alaposan meggondolom hogy mit kommentelek...!
...most is így tettem...!

maccs | 2010. július 30. | 13:28:29

Spike Lee

Egyik kutya másik eb!

Nantal

Egy kicsit elragadtattad magad!

Nantal | 2010. július 30. | 13:00:32

...megítélésem szerint, ez az Illés, egy valóságos TERRORISTA...!
...jó lenne, erre figyelemmel lenni annak, akinek ez a feladata...!!!

Nantal | 2010. július 30. | 12:55:45

...az meg KIFEJEZETTEN RIOGATÁS, hogy "féléven belül" újra "esedékes" lehet egy újra ekkora árhullám...!!!
...hogyan lehetséges ekkora ALJASSÁGGAL riogatni...?
...egy ekkora, vagy még nagyobb árhullám esélye ha jól emlékszem 100 vagy még több év gyakoriságú...!
...lehetséges, hogy a gyakoriság ugyan változhatott, az urbanizáció, klímaváltozás okán, azonban olyasminek az esélye, hogy 1 éven belül megismétlődhet, a valóságban EGYENLŐ a NULLÁVAL...!!!
...tehát messze SZÜKSÉGTELEN KAPKODNI...!
...reálisan, - beosztva - elegendő 10 évre elosztani a feladatokat...!!!

Spike_Lee | 2010. július 30. | 12:54:50

maccs | 2010. július 30. | 12:19:05

„Az előző 8 év a pénzmágiások érdekeiről szólt. Most arról beszélnek, hogy a következő 4 nem arról fog szólni. Majd meglátjuk.”

Már látjuk: pl. a Fidesz-érdekeltségű biztosítónak is illene bankadót fizetni, de Járai CIG Közép-európai Biztosítójára a törvény nem vonatkozik. Ugyanúgy lenyúlják Vityáék is az országot, csak most a pénz úgymond más világnézetűnek mondott seggnyalók zsebébe vándorol… (Balkán, 2010.)

Nantal | 2010. július 30. | 12:43:47

...igen hasznos lenne, ha a VÍZÜGYI SZAKMA, ennek az "ámok futónak", meg a lakosságnak, a médiákon keresztül, bemutatná (szintvonalas térképeken ábrázolva) a lehetetlen "acsarkodásának" következményeit, stb....!
...szerintem, teljesen - a lakosságot - félrevezető, ez az "acsarkodás"...!!!

Nantal | 2010. július 30. | 12:34:54

...folytatás...!

...na most...!
...hogyan lehet EKKORA IDIÓTA Illés úr...???...!!!
...ha, tározókat épít, AKKOR marhára szükségtelenek a többlet átereszek...!
...szerintem, igencsak a "haverjainak" akar munkát biztosítani, az adó pénzeinkből...! ...jó lenne, ha OV. a kezére csapna...!
...ha meg nem épít tározókat, akkor az alvizi települések elöntéseinek esélyét növeli a többlet átereszekkel...! ...na ezért is megérdemelné, hogy a kezére csapjanak...!
...a mostani árvíz esetén, a felvizi oldalon, jóval kevesebb gond adódott, a nagyobb esés (szintkülönbség) okán, ahonnan ezért gyorsabb "árlevonulás" adódik...!

staropramen | 2010. július 30. | 12:33:10

Ennél idiótább kérdést régen hallottam:– Mennyibe kerül egy záportározó? – kérdezte például Rácz Miklóst, az Észak-magyarországi Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság vezetőjét.
A záportározó az nem egy kiló krumpli, Zotya!

staropramen | 2010. július 30. | 12:29:45

sutyanandi | 2010. július 30. | 11:04:43
A fidesz kormány anno valóban elővezetett egy árvízvédelmi álmot de nem hinném, hogy összesen épített 10 km töltést.
Akkor is az volt ami most:nagy duma, semmi teljesítés.OV gumicsizmában a gáton, nyilatkozat: itt nem lesz árvíz.Ov és a fotósok el, a Tisza meg át a gátakon. A hülye nem hallotta a vezér szavait.
Ennyit a fidesz árvízvédelmi programjáról.A szociké sem volt sokkal jobb.Azt hiszem, ők azért építettek valami vésztározót.
Neked egyébként teljesen mindegy, mert ha mondjuk az üvegmosók felületének méretezéséről lesz cikk te akkor is ugyanezt írod.

Nantal | 2010. július 30. | 12:24:16

...húha...!

...teljesen hülye kezdek lenni...!
...úgy tudom, Felsőzsolcát öntötte el az ár...! ...azt meg éppen az M30-as töltése védi a folyó felső szakasza felől érkező árhullámmal szemben...!
...ebből az jön ki, ha még több átfolyást engednek, (többlet átereszekkel) akkor még jobban veszélyeztetik a folyó alsó folyásánál lévő településeket...!

maccs | 2010. július 30. | 12:19:05

mikes75 | 2010. július 30. | 10:29:50
"Azért megköszönhetjük az MSZP-nek is, hogy képtelenek voltak az út építésekor összevetni a vízügyi adatokat. Kíváncsi vagyok, hogy ez szakmai hozzá nem értés, vagy egyszerű hanyagság, lustaság."

Egyik sem. Az előző 8 év a pénzmágiások érdekeiről szólt. Most arról beszélnek, hogy a következő 4 nem arról fog szólni. Majd meglátjuk.

Leírom ide századszor is: Nem vésztározók kellenek, hanem a teljes -XIX.századi- vízrendezés felülvizsgálata. Távolabb kellene helyezni a gátakat, hogy biztosított legyen a víz levonulása! Azon jelenleg mg.-i területeket kell visszaadni a folyók árterének,ill. a természetnek, ahol amúgy is csak a kártérítést fizetjük adóforintjainkból a gazdáknak.

evianna | 2010. július 30. | 11:06:53

"...egy-egy ilyen területen gyakran háromszáz magántulajdonossal kellene megegyezni..."
a palackozókra lehet nyomást gyakorolni (bár nem tudom, nem jobb-e az országnak, ha tényleg van náluk újrahasznosítás - vagy akkor arra majd külön pénz kell?), de a magántulajdonosokra...?
majd megint megbíznak egy ügyvédet, sikerdíjért?

sutyanandi | 2010. július 30. | 11:04:43

Ha az előző kormányok megcsinálták volna a fidesz árvízvédelmi programját, akkor most nem lettek volna ekkora károk.

mikes75 | 2010. július 30. | 10:29:50

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Kris1016 | 2010. július 30. | 10:01:30

A baj az, hogy a korábbi "kutya" ezeket a helyeket megpályáztatta és utána nevezett ki embereket 6 évre határozott módon. Akiket meg kiraktak pl 2002 és 2003-ban a vezetői posztjukról, nem az utcára tették alapvetően, hanem középvezetők vagy ügyintézők lettek. Vajon melyik a humánusabb eljárás? Persze csak poétikusan kérdezem...

KG1947 | 2010. július 30. | 09:33:37

Nem is akartam elhinni, hogy 10 vezetőből 8 leváltása szakmai okokból történik.
Simán tudomásul kell venni, hogy eddig soha nem látott módon a gyengének látszó kutya lett az erősebb.

Hogy okosabb-e, azt akkor lehet (több év után) eldönteni, ha lehetőséget kap rendezkedni és utána tevékenykedni.

Cilla | 2010. július 30. | 07:40:53

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Kris1016 | 2010. július 30. | 06:50:19

Aki elhiszi, hogy ezekben a szervezetekben, ebben a hangulatban és a korábbi területrendezési terveknek ellentétesen (érvényben vannak) lehet dolgozni az szerintem más gonoszságra is képes. Az is téved, aki elhiszi, hogy tíz vezetőből 8 leváltása szakmai okokból történik és nem a tisztogatás igénye, valamint a szervezetek megfélemlítése miatt.... Rossz kezdet és a kezdeti remények hamar porba hullhatnak...

HIRDETÉS
Farkas Flórián, Illés Zo...
Farkas Flórián, Illés Zoltán és Rácz Miklós Felsőzsolcán
MTI – Vajda János

– Ha most jönne az árvíz, fel kellene robbantanunk az M30-as elkerülő utat vagy átvágni az autópályát, hogy megvédjük a borsodi térséget. Ha fél éven belül jön az újabb nagy árhullám, lesz időnk átereszeket építeni az út alatt, s így másfelé elvezetni a vizet. Ha még több „nyugalmi idő” állna rendelkezésünkre, kialakíthatjuk azt a nyolc záportározót, ahová baj esetén terelhetjük a folyók vizét Észak-Magyarországon – így foglalta össze a borsodi árvíz elleni védekezés legszükségesebb teendőit tegnap Felsőzsolcán Illés Zoltán, a vidékfejlesztési tárca környezetvédelmi, természetvédelmi és vízügyi államtitkára. Azt, hogy nem a levegőbe beszélt, azzal igazolta, hogy a helyszínen, újságírók előtt már-már drákói szigorral faggatta a megjelent szakértőket, vízügyi vezetőket, állami köztisztviselőket: mennyi pénz és hány hónap kell az egyes munkák elvégzéséhez.

– Mennyibe kerül egy záportározó? – kérdezte például Rácz Miklóst, az Észak-magyarországi Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság vezetőjét. A válaszra, hogy háromszáz és ötszázmillió forint közötti összegből megoldható egy-egy vésztározó építése, s nyolc ilyen kellene a Bódva és a Sajó mentén, az államtitkár mindjárt szorzott, s közölte: jó, az négymilliárd. Jött az újabb kérdés: hány záportározónak van már terve, engedélye? Kiderült: háromnak. S a tározó ugyan megépíthető másfél év vagy jobb esetben egy év alatt, ám nagyobb gond, hogy egy-egy ilyen területen gyakran háromszáz magántulajdonossal kellene megegyezni arról, hogy szükség esetén a földjükre engedik a vizet, s ez az alku sokszor évekig húzódik.

Az államtitkár erre közölte: már kezdeményezte egy borsodi miniszteri biztos kinevezését az árvíz sújtotta területre, s megköszönte a bejáráson jelen lévő Farkas Flórián romaügyi miniszteri biztosnak, hogy ez ügyben segített lobbizni a tárca vezetőjénél, s egyben közölte: „akár magyar, akár roma”, mindenkinek lesz munka az építkezéseken. A borsodi újjáépítési biztos dolga az lesz, hogy a helyszínen tartózkodjon éjjel-nappal, tárgyaljon a földtulajdonosokkal, s intézze az adminisztrációs ügyeket – mondta Illés Zoltán. Majd a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. gyorsforgalmi igazgatóságának vezetőjéhez fordult, s azt kérdezte: mennyibe kerülne átereszeket építeni a Miskolcot és Felsőzsolcát is elkerülő M30-as út alá. Mayer András azt felelte, ez egymilliárd forint alatt megoldható, attól függően, hány áteresz kellene, s milyen átmérőjűek lennének. Tervek azonban még nem készültek a kivitelezéshez.

HIRDETÉS

– Akkor ez a tározókkal együtt ötmilliárd – számolt gyorsan az államtitkár, majd azt is elárulta, honnan teremtené elő ezt a pénzt: szavai szerint a vásárlók által például a műanyag palackok után befizetett termékdíjakat kellene az eddiginél hatékonyabban beszedni a gyártóktól, jelenleg ugyanis minden tíz forintból legfeljebb egy-kettő folyik be a költségvetésbe, a többit a palackozók újrahasznosítás címén viszszatartják.

Ez a tétel tízmilliárdos nagyságrendű, s a fele is fedezné az árvízvédelmi munkákat Borsodban. Szükség esetén a minisztérium vagy az ország költségvetéséből kellene megelőlegezni a vésztározók és átereszek építésének költségét, mert az erre szánt uniós források nehezen lehívhatók – tette hozzá Illés Zoltán, aki bejelentette: menesztette Pintér Istvánt, az Észak-magyarországi Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Vízügyi Felügyelőség vezetőjét, többek közt amiatt, mert az árvíz óta is adtak ki vízjogi engedélyt a veszélyeztetett területre. Hozzátette: a felügyelőség új megbízott vezetőjétől, Kopácsi Évától, aki a szervezetnél dolgozott eddig is, azt várja, hogy az árvízi területre ne adjanak ki engedélyt építkezésre. Illés lapunknak elmondta: országosan meneszti a felügyelőségek vezetőit, a régiek közül csak ketten maradhatnak, méghozzá a nyíregyházi és a debreceni.

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    42 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS