belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
24. csütörtök

Pénzfüggöny

Varga G. Gábor| Népszabadság| 2010. július 21. |21 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

Cilla | 2010. július 22. | 05:04:49

Moderálási alapelvek- komment törölve -

weiner | 2010. július 21. | 20:38:14

bozsós | 2010. július 21. | 11:01:07
„Ez egy pókerparti lesz és hazárdjáték, majd az idő eldönti, hogy az Orbán milyen játékos”

Ez a mentalitás talán elviselhető egy falusi elöljáróság szintjén, de egy ország élén nem. Hazardirozni mindenkinek a saját vagyonára és életére lehet, máséra nem. Lényegében ez a politikia erkölcs alapja. Annak idején joggal tartották visszatetszőnek Gyurcsánynál a trükkök százait. Orbán hazardírozása minősíthetetlen. Csak remélni lehet, hogy ezt hívei is felismerik. Nem gondolnám, hogy csupa kalandor veszi körül.

pedro_amigo | 2010. július 21. | 14:17:11

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Magellan | 2010. július 21. | 14:13:46

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Magellan | 2010. július 21. | 14:09:23

Moderálási alapelvek- komment törölve -

evianna | 2010. július 21. | 13:31:31

Mundzuknak:
az MNO álláspontja az IMF-ről:
"A gazdasági függetlenség teljes feladását várják tőlünk, miközben – a kormánnyal ellentétben – egy koherens kilábalási terv vázlatával sem rendelkeznek."
http://www.mno.hu/portal/725599

mióta kell az IMF-nek kilábalási tervvel rendelkeznie a tőle hitelt igénylő országok számára?

zeta62 | 2010. július 21. | 13:17:18

Moderálási alapelvek- komment törölve -

evianna | 2010. július 21. | 11:27:46

Mundzuk | 2010. július 21. | 10:47:13

áruld már el (mint bennfentes), hogy mit diktálna az IMF?
csak nem az a baj, hogy szerintük nem adócsökkentésre van most szükség, hanem járulékcsökkentésre?

Szaladó | 2010. július 21. | 11:19:42

Így van, U-Gorka! A nagy Szovjetunió sem kért cserébe semmit az olcsó olajáért, max. egy-két laktanyányi helyet, stb.

gorka | 2010. július 21. | 11:08:14

Moderálási alapelvek- komment törölve -

bozsós | 2010. július 21. | 11:01:07

A cikk szerzőjével ellentétben, nem ugyanaz a Gyurcsány és az Orbán-féle populizmus. Gyurcsány a pénzt az inaktív rétegek támogatására használta el, amivel sikerült ezek népességen belüli arányát és GDP-ből való részesedését sikeresen felsrófolnia. Orbán a KKV szektor számára kínálna előnyöket és az intézkedések a munkavállaló, gyereket nevelő réteget hoznák helyzetbe. Tetejében Gyurcsány körülbelül félévente változtatta a gazdaságpolitikai terveit, a Fidesz viszont a Bokros-program óta a gazdasági növekedést prioritássá emelő, neokeynesiánus programot nyomja. Szerintem igenis különbség van abban, hogy nyugdíjra, segélyre meg kormányzati presztizs-fogyasztásra megy-e a pénz, vagy mégis a gazdaságba kerül. A kérdés inkább az, hogy fogja-e ezt valaki külföldről finanszírozni. A kormány zsarolási potenciálja ebben igenis jelentős. "Gyerekek, ha mi bedőlünk, bedől a bankrendszerünk és ez maga után ránthatja az osztrák, majd a német bankrendszert is." Ez egy pókerparti lesz és hazárdjáték, majd az idő eldönti, hogy az Orbán milyen játékos. Az már látszik, hogy nem megy füst a szemébe.

Mundzuk | 2010. július 21. | 10:47:13

"Kíváncsi leszek, hogy 2 év távlatából hogyan fog ez kinézni.
Ki fog derülni, hogy mégsem volt olyan hülyeség kiállni az érdekeinkért."


Más választás úgy sincs..:)
Valahol mindig megálljt kell parancsolni. Igaz, már szerencsétlen Antallnak kellett volna 20 évvel ezelött- de neki nem volt vér a pucájában.


Mert most-nem véletlenül- nem látsz egyetlen tisztességes balliberálist, aki leírná azt hogy mivel járnak ha Orbánék elfogadnák az IMF diktátumát...

Pedig tudják. Tudják az azonnali 30-40%-os gázáremelést.
Tudják a "román receptet" amit az IMF a szomszédos Romániában vert át éppen nemrég- a 25 %-os közalakalmazotti bércsökkenést. A nyugdíjak 15%-al valló csökkentését( ez utóbbit elmeszlet a romén alkotménybíróság,erre helyette ÁFÁT kellett emelniük...)

Mindezt tudják.Csak most kussolnak és "sajnálják" a devizahiteleseket(akikket mellesleg tudatosan ők vittek a jégre).
Viszont ők ordíbálnának a leghangosabban, ha Orbénék bevezetnék tényleg azt amit az IMF diktál(na).

jóskabácsi | 2010. július 21. | 10:31:51

Ma még sokan kritizálják Orbánt a tárgyalások megszakadása miatt.

Kíváncsi leszek, hogy 2 év távlatából hogyan fog ez kinézni.

Ki fog derülni, hogy mégsem volt olyan hülyeség kiállni az érdekeinkért.

evianna | 2010. július 21. | 09:38:25

a másik:
aki nem ért ehhez az egészhez, annak nagyon pofás lehet egy ilyen párhuzam, hogy mi volt Gyurcsány és mi van Orbán vezetése alatt.

csakhogy itt nem ez a probléma, hanem az, hogy
- a magyar tárgyalódelegáció kínosan felsült (Matolcsyt a második hét elején le is váltották, csak most tolták megint rá ezt a katyvaszt)
- a magyar álláspont az volt, hogy a beadott törvényeket igenis, meg fogjuk szavazni, arról nincs mit beszélni,
- 2011-ről még nem tudunk mondani semmit.

az IMF meg annyira nem diktált, hogy a Magyar Nemzet valamelyik üdvöskéje még háborgott is azon, hogy nem tud ez az IMF egyetlen épkézláb ötletet mondani.
nem is az a dolga.
véleményeznie viszont nem szabad? csak ide azt a pénzt?

a pénzfüggöny meg egy baromság. ezt kapjuk gondolatok és cselekvési tervek helyett.

evianna | 2010. július 21. | 09:31:04

Mundzuk, még hányszor akarod elsütni ezt a húszezer milliárdos hablatyot?
ennek a világon semmi értelme.
már csak azért sem, mert ha az IMF-hitelt nem fizetjük vissza, akkor nem fogják KÉRNI, csak közzéteszik, hogy Magyarország fizetésképtelen.
akkor pedig nekünk annyi, azt tudod, ugye?

ráadásul jó lenne tisztázni, miért akar a jelenlegi kormány egy pontosan akkora (20 milliárd eurós) összeget, amelynek még a felét se költöttük el végül egy nemzetközi pénzügyi válság közepette (egy csomó pénz van az MNB-ben is - nem lehet, hogy azért akarnak saját embert annak az élére is? csak kérdezem...)

az egyetlen plauzibilis magyarázat arra, hogy Orbánék a következő két évben még 26 milliárdos kerettel tudnának (akarnának) gazdálkodni, az, hogy a meglévő hitelt ebből akarják visszafizetni (arra pedig lehet ugyan hitelt kapni, de nem úgy, hogy semmi közötök az adatainkhoz).
mégis, mit gondolsz, hol lesz akkor az államadósság a GDP-hez és mennyi lesz az adósságszolgálat?
hogyan lesz abból 3% alatti költségvetési deficit?
szerintem csak úgy, hogy kirabolják a saját országukat. (nem megszorítás, á, dehogy, az csúnya szó, az el nem fog hangzani itt.)

Lancelot | 2010. július 21. | 08:49:48

Mertünk nagyot álmodni, ideje felébredni!

Suttogó | 2010. július 21. | 08:38:07

Mundzuk

Orbán is pénzt akart a imf től, mert látja ő is hogy nem tudja magát olyan kicsire összehúzni, hogy elférjen a takaró alatt. A másik meg az, hogy azért kellett az mszp-nek a hitel mert nem volt annyi bevételük mint amennyi a kiadásuk, és most sincs, de nem is lesz egy darabig amíg mindenki lop csal mutyizik hazudik.

zsiga60 | 2010. július 21. | 08:17:19

Mundzuk !orbánodat Antal Józsi báttya pátyolgatta és elvezte helyette az a piszkos munkát amit orbánék erőltettek. Ugye tudja,hogy akkoriban dőlt össze kis országunk gazdasága,munkaerő piaca stb.,amit máig nem hevertünk ki.LÁZÁR janika ma reggel visszamutatott 2002-es Medgyesi kormányra,miért nem mutat vissza 88-89-re? Mintha azt igérte volna akkor a fidesz gárdája,hogy a redszer váltással mindenkinek jobb lessz! Másnapjától tudjuk,hogy ez nem így van és még egyszer sem hallottam LÁZÁR-kisfiútól,hogy megkövetnék a magyar népet,mert félrevezették. Mindent másra kennek! Az IMF-nek mi egy morzsa vagyunk,de NEKÜNK az IMF az életet jelenti,mert 100 éve csak hitelből élünk.

Frank | 2010. július 21. | 08:05:12

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Mundzuk | 2010. július 21. | 06:23:30

www.fn.hu/belfold/20081029/gyurcsany_nem_imf_iranyitja/
Érdemes elolvasni...Mit brekegtek "ezek" mikor behívták a globális providentet...

"Gyurcsány Ferenc nem lát azonnali és sürgető kényszert a reformokra – válaszolta arra kérdésre, hogy a Világbank, az Európai Unió és az IMF vezetői reformokat, köztük a nyugdíjrendszer átalakítását szorgalmazták. Nem szeretném, ha Magyarországon az IMF vagy a Világbank csinálna politikát. Azt nekünk kell - szögezte le."

"A kormányfő biztonsági folyosónak, védőpajzsnak és garanciának nevezte az IMF-hitelkeretet, amelyet tervei szerint nem költenek el."

" Álláspontja szerint azért kaptak Magyarország kvótájához képest tízszeres összeget, mert jól végezték a dolgukat és jó érdekérvényesítők. Hangsúlyozta: a valutaalap meg sem kísérelt diktálni, mert Magyarország erős és szuverén ország."
---

Ezt mondta -akkor- az aki felvette...
Hogy is néz ki ma, másfél hónappal Orbánék hatalomra kerülése után ez a helyzet?

1.Nagyon is szeretnék haMagyarországon az IMF vagy a Világbank csinálna politikát. Azt nekik kell -

2. az IMF-hitelkeretet, amelynek nagyrését tervszerüen- már elköltötték.

3. A valutaalap megkísérelt diktálni, mert Magyarország nem erős és nem szuverén ország.

Legalábbis az IMF és kapcsolt társulatai szerint.
Mintha csak újra Antall 1990-es kormányát, a megzsarolt , megfenyegetett, megszoritásra kényszeritett, taxisblokáddal puccsra készülö ballibet látném...A forgatókönyv ugyanaz.
Csakhogy Orbán nem Antall.

Mundzuk | 2010. július 21. | 06:03:33

A szerző kínos hablatya néhány nyilvánvaló igazságot is figyelmen kivül hagy.Pl. hogy : ha egymillióval tartozol a banknak, neked vannak álmatlan éjszakáid.Ha viszont huszezermilliárddal- akkor meg a bankárnak.
Hogy- gyurcsány/bajnai vette fel a hitelt.
Ámde Orbánnak kéne visszafizetnie.

És akkor elérkeztünk a lényeghez.
Ha a bank(IMF) szeretné a pénzét Orbánéktól valamikor visszakapni...(márpedig gondolom, ez a legföbb célja).
akkor lehet persze hisztizni, kivonulni, fenyegetőzni, zsarolni.
Ez is egy taktika, hogyne.

De elöbb-utóbb csak vissza kell jönni KÉRNI a dohánt.
Márpedig , ha egy bank úgy viselkedik mint az IMF most nagyban...
az könnyen váratlan reakciókat szül.
Amitől a bankok igencsak óvakodni szoktak-elsősorban saját érdekükben.

HIRDETÉS

Az IMF és a kormány közötti feszülés felfedezése lehet, hogy Gyurcsány és Orbán uraknak egy közös tulajdonsága biztosan van: álmokkal, elképzelésekkel jól állnak, nem úgy a jó tervekkel, a realitások belátásának képességével. Közös felelősségük (elődeiké is), hogy az ország fizetőképességének fenntartása érdekében felvett hitelekről egyáltalán tárgyalni kell a valutaalappal. Éveken át elhitették a választókkal, hogy tovább nyújtózkodhatnak, mint ameddig a takaró ér; hogy hitelhez jutni alanyi jog, de „megfeledkeztek” arról, hogy annak ára van. Orbán Viktor arról is, hogy a hitelezőt a pénz felvételét követően sem érdemes elküldeni a sunyiba.

Mintha nem értené, hogy az biztos akar lenni abban, visszakapja a pénzét, a kamatokkal együtt. Egyikük sem tűzte zászlajára a rég ismert, de népszerűtlen parancsot: spórolás nélkül nincs gyarapodás, változások nélkül pedig fejlődés. Más alapállásból indultak, de ugyanoda jutattak: veszélybe került az ország pénzügyi stabilitása. Gyurcsány egy idő után rádöbbent a reformok és a konvergenciaprogram szükségességére, de már politikailag nem volt képes keresztülvinni azokat, míg Orbán lazábban kezelte a hiány kérdését, s a jelek szerint most is ezt tenné, ha nem gyakorolnának rá nyomást.

Ha valaki rendre többet költ a jövedelménél, s adósságspirálba kerül, egyéni problémaként kezeljük. Még akkor is, ha ez nemzeti sajátossággá válhat, mert alacsonyak a jövedelmek, kevesebben dolgoznak, mint az ideális volna; vagy azért, mert devizában vettek fel hitelt s most nehéz a törlesztés. Ilyenkor az ember jóakarója megmondja, hogy a dolgok rendbe hozhatók, ha – bármilyen fájó is – átül egy kisebb autóba, nem fűt akkora lakást, s megfog minden fillért.

HIRDETÉS

Igaz, ez hiteltelen azon politikusok szájából, akik ugyanezt nagyban csinálják: ígérgetnek, többet költenek az állam bevételeinél, s a növekedéssel altatják a lelkiismeretüket. Tesznek arra, hogy a nagy rendszereket olcsóbbá tegyék – népszerűtlen intézkedések árán is –, hogy azok hosszú távon ne okozzanak fejfájást. Így nem csoda, hogy a válság miatt rákényszerültek a bizonyos szempontból káros megszorításokra, s nem tudták elkerülni, hogy a szigorú IMF hitelét vegyük fel. Akik persze látják, hogy a fontos változások elmaradtak, de a politikusok nagyotmondásban jeleskedtek.

Így nem csoda, ha a világ hiteles vezetői hűvösen fogadják Orbán régiós együttműködést szorgalmazó szavait, hogy „a vasfüggönyt ne pénzfüggöny váltsa fel”. Erősítheti az országok pozícióit, ha közösen lépnek fel, ám még együtt sem lehet szembemenni a törvényszerűségekkel. Mert a pénzfüggönyt nem az IMF építi körénk, hanem azok a kormányok, amelyek folyton hitelből próbálják „részben betartani” ígéreteiket és működtetni az avítt rendszereket. S amikor a piaci hitelforrások kiapadnak, az IMF-hez szaladnak hitelért.

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    21 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS