belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
24. csütörtök

Nincs aranymetszés a Fidesz vidékén

Nyerésben van a vidék Magyarországon. Nemcsak három hónapja, amikor a főváros iránti erős rokonszenvvel aligha jellemezhető Fidesz kétharmados lehetőséget kapott a nyerőszéria tartósítására, hanem már jóval több mint egy évtizede. Tendenciáról van szó.

Nagy N. Péter| Népszabadság| 2010. július 11. |40 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

manipul | 2010. július 13. | 19:26:22

Tisztelt Kiflikutya!
Kiflikutya | 2010. július 13. | 00:42:04
Nem csak olvasok, hanem gondolkozom is. Akkor menjünk sorban.
-A Szijjártó-Kósa nyilatkozata feltűnően időzített volt, ilyen hibát a Fidesz nem szokott csinálni. Barroso 3.8%-a rátett erre. A kettővel együtt Orbán szinte kiprovokálta a pofont, amin aztán vihogtak is itthon az okosok. Aztán Orbán hazajött és azt mondta, hát akkor fizetnek a bankok (nagyrészt külföldiek) kevesebb lesz párttámogatás stb. Most nyüszögnek akik vihogtak, de hát várható volt.
-A 3.8-al egyébként Orbán azt teljesíti, amit nem ő vállalt és amit jó eséllyel a Bajnai kormány be sem tudott volna tartani.
-A nagy forint bedöntés esete. Hatalmas kár ért valakit, de hogy kit és mennyi máig nem derült ki. Ezzel szemben lehet jó az exportőröknek. Ezt viszont rendre kihagyják. Aztán az EU és a CHF magától is szépen erősödött. Kinek a nyilatkozatától?
-A külföldi "mértékadó sajtó" véleménye a gazdáik érdekétől függ és nem a mienktől.
Schmittet pedig meghívták Szlovákiába. Ja és Fico megbukott a abba győzelembe, amellyel az itthoni okosok úgy számoltak, hogy Fidesz kettős állampolgársága okán jaj lesz a magyaroknak.
Hát falusi kiskirály és más jelzők nélkül kb. ennyit lehet érdemben válaszolni.
"Az oligarcháknak tett Orbán ígéretek már teljesítve vannak - a többieknek szólt ígéretek még váratnak magukra."
Ez nekem új, de ha kívánja folytathatjuk

Kiflikutya | 2010. július 13. | 00:58:10

De hát ezt akarta a választó, erőből előre. Ez még egy ideig népszerű lesz (míg észre nem veszi a választó, hogy ő maga csattan). Az oligarcháknak tett Orbán ígéretek már teljesítve vannak - a többieknek szólt ígéretek még váratnak magukra.

Kiflikutya | 2010. július 13. | 00:42:04

manipul

leírtam, de a nol frissítés elvitte. Sajnálom. Még egyszer nem írom le. Olvasson - Kósa, Szíjártó csődközeli Mo-ról szóló nyilatkozatalaitól(193 ft-ról 203-ra vitte fel az eurót a devizahitelesek legnagyobb megsegítésére) Barrosó +csontváz" mesét lesöprő 3.8 %-ig az ÍMF-en át, a kettős állampolgárság megadásának Szlovákiai magyarokra tett hatásáról, a médiatörvény tervezet nemzetközi visszhangjáról, Schmitt jelölés fogadtatásáról, a forint árfolyam jelenlegi, katasztrofális állásáról (épp segíti a kormány ezerrel a devizában eladósodott lakáshiteleseket), stb., stb. a bankadóig és tovább. Falusi kiskirály módjára megy fejjel a falnak az országvezető.

manipul | 2010. július 12. | 14:41:14

Tisztelt Kiflikutya!
A lépten nyomon csattanás...és csatolt részei érdekelnek. Tud erről valami megalapozottat mondani?

Kiflikutya | 2010. július 11. | 17:29:01
Nagy N. csupán arról ír, hogy érdemes volna törekedni az aranymetszésre. Mert ha biztos kétharmadát nem bölcsen használja ez a hatalom, lépten-nyomon csattan, és beveri a fejét. Az ország is.
Ahogy az Orbán vezette kormány eddigi néhány hete alatt történt...

gilyanpeter | 2010. július 12. | 09:40:20

Egy erős Mo, nem képzelhető el erős vidék nélkül.

Csil | 2010. július 12. | 06:18:40

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Kiflikutya | 2010. július 12. | 02:33:28

hmhmhm

Olvass mást, szabad vagy. (Thomas Mann...?)

Alapvető, lényegi meglátást összefoglaló írás.

Nantal | 2010. július 12. | 01:40:42

Kiflikutya | 2010. július 11. | 17:29:01

"...Mert ha biztos kétharmadát nem bölcsen használja ez a hatalom, lépten-nyomon csattan, és beveri a fejét. Az ország is.
Ahogy az Orbán vezette kormány eddigi néhány hete alatt történt..."

...mélyen EGYETÉRTEK...!!!

hmhmhm | 2010. július 12. | 00:16:35

De rég olvastam ilyen gyenge és erőltetett cikket....

balumedve | 2010. július 11. | 20:05:36

Az aranymetszés fogalmát először meg kell érteni. Ha ez sikerült, akkor talán az is felismerhető, hogy akinek ez nincs a tudatában az nem veszélyes, hanem életveszélyes...

Kiflikutya | 2010. július 11. | 19:39:42

izo 1210

nem erről

izo1210 | 2010. július 11. | 18:58:06

Az ország 20%-a budapesti. A kormány 37,5%-a (3 a 8-ból). Magyarul: még mindig felülreprezentált a főváros. Miről beszél Nagy N.? Esetleg érdemes volna elgondolkodni azon, nem-e a szadesz húzta le magával a mélybe Budapestet is? Demszkygrád?

Kiflikutya | 2010. július 11. | 17:29:01

lopott villa
kongat
smartdrive
kistádé

Az aranymetszés itt egy metafora, s attól, hogy nem értitek, még nem baromság.
Nem kötelező persze eltalálni az aranymetszést, főként nem egy mindent erőből csináló, görcsike hatalomnak (amelynek tagjai természetesen nem művészek), pénzéhes politikusok. Le lehet persze szólni a kultúrát. A bugrisság magabiztossá tesz.
Nagy N. csupán arról ír, hogy érdemes volna törekedni az aranymetszésre. Mert ha biztos kétharmadát nem bölcsen használja ez a hatalom, lépten-nyomon csattan, és beveri a fejét. Az ország is.
Ahogy az Orbán vezette kormány eddigi néhány hete alatt történt...

manipul | 2010. július 11. | 16:29:18

Tényleg, és nekem a kerítés is gyanús. Cecil fejtse meg kérem.

"CECIL | 2010. július 11. | 11:30:01
Félúton van a megszállotság és a rettegés között. A fénykép alapján."

lopott_villa | 2010. július 11. | 15:45:34

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Kongat | 2010. július 11. | 15:37:05

"aranymetszés", legfeljebb egyesek fütyijén.

Mi köze ehhez az értékeknek???

smartdrive | 2010. július 11. | 15:28:50

úristen, a vége mennyire izzadságszagú

kuszi42 | 2010. július 11. | 14:56:16

Ejnye,ejnye magasra lett épitve a kerités ?!

kistádé | 2010. július 11. | 14:55:09


Ez az aranymetszés-gondolat nagy távlatokat nyithat a politikában. A parlamenti képviseleti arányokat nem demokratikus választásokon kell kialakítani, hiszen azok nyilvánvalóan csak véletlenszerűen eredményezhetik a fenti szép arányt. Helyette az okos és felvilágosult elemzők -- pl. a cikk szerzője -- dönthetik el, hogy melyek a helyes arányok. Sőt, hogy mely pártok választása a helyes.

Kínlódás a szolib. oldalon -- és már régóta zavar a fejekben.


xanadu | 2010. július 11. | 13:46:50

Mundzuk | 2010. július 11. | 10:27:55

A jelenlegi polgármester elődjét nem lehetett újraválasztani, mert csak kétszer töltheti be ugyanazon ember a posztot.

Demszkygrád egyébként szépen épült az elmúlt 20 évben.
Persze jobb lenne egyetlen önkormányzat 23 helyett a fővárosban.

Jager László | 2010. július 11. | 13:27:55

No már ne!
Ez egy gondolat Felcsútról a közönségnek!
Biztosan arra gondol a fényképen megjelent úriember,hogy most már boldogok vagytok,hogy láthattok!!??
Igazán szépen néz rátok és minden jót kiván a kedves Nenyi nevében!!
J.L.

Che21 | 2010. július 11. | 12:20:26

Moderálási alapelvek- komment törölve -

tanker | 2010. július 11. | 12:02:13

Tisztelt Nagy N. Péter Úr!
Javaslom állítsuk be surmónak,Budapest ellenesnek a Fidesz vezetőit!

Jager László | 2010. július 11. | 11:50:08

Aranymetszés!
Én tovább megyek!!
Országos választásoknál is ez lenne a legjobb!! Senki nem kaphatna túlhatalmat,mert azonnal visszaél vele!! Például most!!
Magyarán cca.azt jelenti az aranymetszés,hogy a győzteseké 60% a veszteseké 40%. Ez lehetne a kiegyensúlyozott politika eredménye!!
Ez lenne tisztességes!!!!
J.L.

CECIL | 2010. július 11. | 11:30:01

Félúton van a megszállotság és a rettegés között. A fénykép alapján.

Mundzuk | 2010. július 11. | 10:27:55

"Képzeld le, hogy vannak olyan országok, ahol az elvégzett munka számít és nem a pártlogó. Na, ilyen helyeken lehet valaki sokáig polgármester.
Lásd Nwe York. "

Nos, New York nem éppen a legjobb példa(ne is tudom , miért pont ez jutott az eszedbe):)
De tény, hogy a demszkigrádi 20 éves mszp/szdsz uralommal szemben, még ott is Kochtól Giulianin át Bloombergig elég sokszinü volt a vezetés..

xanadu | 2010. július 11. | 09:55:54

A Budapest és környékén lakó 2 millió magyar mindig meghatározó lesz a politikában, gazdaságban, kultúrában.

És nem a vidéki VÁROSOKAT kell elemezni, hanem a falvakat.
Onnan menekülnek az emberek ...

xanadu | 2010. július 11. | 09:52:29

Mundzuk | 2010. július 11. | 08:55:50

Valószinűleg tévedsz.
Képzeld le, hogy vannak olyan országok, ahol az elvégzett munka számít és nem a pártlogó. Na, ilyen helyeken lehet valaki sokáig polgármester.
Lásd Nwe York.
Persze ott van olyan limit, hogy egy ember legfeljebb 2 ciklusban lehet polgármester.
:-)

kékestető | 2010. július 11. | 09:49:20

Ugyan én csak átfutottam a cikket, de a felvetett téma "érdekes". Egy társaság akár egész éjszaka vitatkozhatna rajta. persze lehet, hogy mindenki ezt csak a saját elfogultságai szerint tenné.
Három gondolat:
1., Hogy most a balliberális erők buktak, ez nem csupán a "főváros sorvadásának" az eredménye.
2. Másrészt én egyáltalán nem érzem - legalábbis gazdasági potenciál tekintetében -, hogy a főváros sorvadna.
Sőt, szinte az ország kettészakadva, a létező kapitalizmus előnyei - ami van, értem ezt pl. anyagiak tekintetében - szinte döntő részben ott csapodnak le, a hátrányai meg nagy részben a vidék Mao.-ának jutnak. Főleg Kelet-Mao.nak.
Harmadik: A kulturális teljesítmények kapcsán. Sokszor azt érzem, hogy a fővárosiak – állítólagos – műveltségégi "fölényéből" többre nem futja, mint hogy a külföldi trendeket interpretálják itthon. Ez is fontos! kultúraközvetítő tevékenység, de még nem önálló szellemi alkotás.

belgien | 2010. július 11. | 09:48:11

Nem nagyon értem a dolgot.
Ha valaki teheti menekül BU-ról, a város élhetetlen, elviselhetetlen, és már lassan lopni sem lehet úgy mint korábban (a szoclibsi pénzkitalicskázás központja volt BU).

raptor | 2010. július 11. | 09:35:13

Barcsi | 2010. július 11. | 09:21:13

Kérdezd meg Mundzuk / Ajbars / kocsoburt !!
Ő biztosan fog adni Neked magyarázatot!! Csak VIGYÁZZ!! fidesznyik!!

Barcsi | 2010. július 11. | 09:21:13

Nézem a fotón az arcot és közben el nem tudom képzelni, hogy került oda, ahol most van...

pomádé | 2010. július 11. | 09:16:41

Nem is értem, hogy Őajatollasságának hogyan nem jutott még eszébe, hogy visszaállítsa hazánk "ősi" fővárosának Alba Regiát, azaz Székesfehérvárt - a gaz habsburgi Buda-Pest helyett. De ha az első par-lamentáló napon független fidesznyik javaslat lesz erre is, kérem a liszenciát rá!

Mundzuk | 2010. július 11. | 08:55:50

"Meghaladja e dolgozat kereteit Budapest – lakosságszámban, befolyásban, gazdasági erőben, politikai rátermettségben mérhető – sorvadásának feldolgozása"

Valljuk be: Demszkigrád utolsó 20 éve úgy ahogy az megtörtént egyetlen civilizált nyugati demokráciában nem fordulhatott volna elő.Sehol nem fordulhatott volna elő, hogy egy mszp/szdsz maffia két évtizedig uralhassa az ország vízfejét.

walsz | 2010. július 11. | 06:52:12

kistádé | 2010. július 10. | 18:49:39

Elképzelhető-e az, hogy ilyesmit Németországban, Hollandiában vagy akár N-Britanniában leírjanak?


Németországban, Hollandiában vagy akár Nagy Británniában nem magyarok laknak!

Magyarországon viszont magyarok laknak és olyan is az ország.
Magyaros.
Mászóval:
"vidékies" vagyis kultúráltságban műveltségben, igencsak elmaradott.

kistádé | 2010. július 10. | 18:49:39


A cikk alapgondolata rendkívül arrogáns: a lakosság 80%-át kitevő "vidék" veszélyezteti a főváros hegemóniáját, s ezzel károsítja az ország hatékony működését.

Elképzelhető-e az, hogy ilyesmit Németországban, Hollandiában vagy akár N-Britanniában leírjanak?

A cikkből és a hozzászólásokból is látszik, hogy a magát a demokrácia egyedüli hazai letéteményesének tartó szoclib. értelmiség a valóságban mennyire demokrata.

kunbéla | 2010. július 10. | 10:37:56

Moderálási alapelvek- komment törölve -

ifPetrov | 2010. július 10. | 06:55:49

Mint Freundtól tudjuk az ember személyiségének alapvető jegyei 3 éves korára kialakulnak.
A "nekünk mindent szabad" szerintem pótcselekvés,a kisebbségi érzés le-
vezetésének manifesztálása.Aki 18-19 éves korába tanul közlekedni a Vá-
rosba az a lelke mélyén ott mindig idegen marad,amit vagy így,vagy úgy
vezet le.Mellesleg sok "betelepült surmó" tett többet a Városért mint Demsz
ky,de ez a lent írt balzaci "lelki alkat" kérdése.Hiába vitte Vízy E.Szil- veszter Orbánt a Müpába,attól nem lesz ott "törzslátogató" és kolbász-töltő
versenyen jobban érzi magát.
Mellesleg a Város hol ezt,hol azt bünteti és ez könnyen előfordulhat 2014-re is.
Ps:Medgyes mégy csak nem is "vagány és mulatós"

walsz | 2010. július 10. | 06:51:05

A Fidesznél nem a vidékiség a gond, hanem a vidéki surmóság.
A Fidesz politikusai élükün szeretett vezérrel, elég müveletlenek és tudatlanok ahhoz, hogy feljebb léphesenek a müveltség a kulturáltság terén.
Maradnak annak amik:
Müveletlen nyakkendös bugrisok.
Ez pedig nem vidéki és fövárosi visszony.
Egyszerüen tény.

medve1942 | 2010. július 10. | 06:02:16

A lelki alkat lényegét már Balzac leírta. Meghódítani! Adott körülményekre lebontva még dr. Kende elemezte 2002-ben. Akkori könyvébe érdemes újra belenézni.
A dologhoz hozzá tartozik, hogy a legvagányabb, legmutatósabb ellenzéki fiú nem lesz feltétlenül a legalkalmasabb polgármester is. Ez az "ősbűn". A "nekünk mindent szabad" típusú demokratizmus csak ezután következik.

HIRDETÉS
Orbán Viktor
Orbán Viktor
MTI - Fotó: Soós Lajos

Most a világ arra kíváncsi, hogy Hollandia vagy Spanyolország lesz a világbajnok. Nálunk a hamarosan induló bajnokságban az a fő kérdés, hogy Debrecen vagy Székesfehérvár, vagyis a Fidesz két erős embere közül Kósa Lajos vagy Orbán Viktor csapata nyer. A holland futball Amszterdam és Rotterdam körül forog, a legjobb játékosok ezenkívül Milánóban, Münchenben, Madridban játszanak, az ellenfél pedig Madrid és Barcelona felől érkezik, tehát csupa világváros körvonalai jelennek meg a háttérben. Nálunk az egyetlen metropolis, Budapest nagyon régen nem rúg labdába. Most a vidék ereje úgy aránylik Budapestéhez, ahogy a Fideszen belül Orbán és Kósa befolyása a nemrég az MTK elnökévé választott Deutsch Tamáséhoz.

A sportéletben és például a rock világában is évtizedes tendenciáról van szó, de Budapest hanyatlása, illetve a vidék – ebben az összefüggésben és a cikkben mindvégig értsd: nem a főváros – lendülete immár a politikában és a gazdasági életben is érezhető. A jelen fejleményei azt mutatják, hogy ez komoly következményekkel jár. Társadalomban, politikában. A jelenséget egyelőre azonban könnyen belátható terepen érzékeltetném.

Labdarúgásban 2000-től hét vidéki csapat nyert bajnoki címet, és négy budapesti. Azt ezt megelőző tíz év alatt egy nem fővárosi bajnok volt, a Vác, húsz év távolságban pedig mindössze három. A női kosárlabdában utoljára 1997-ben volt budapesti bajnokcsapat, a Fradi, hogy azután gyorsan fel is oszlassák. 1950-től 1991-ig viszont csak fővárosi csapat nyert. A férfiak között ugyanígy: 1997-ben nyert utoljára pesti csapat, a Danone Honvéd. A férfi kézilabdázók utoljára 1990-ben avattak budapesti bajnokot, az Elektromost, a nők között 2000-től három ferencvárosi bajnoki cím áll szemben a sorozatos győri és dunaújvárosi sikerekkel.

HIRDETÉS

A jégkorongozók között is dunaújvárosi majd székesfehérvári bajnoki elsőségek jellemezték az évtizedet. A sor hoszszan folytatható. Kevésbé nyilvánvaló, mert nem írják ki a gitárokra, hangfalakra a „küldő” város nevét, de a libikóka ugyanígy átbillent vidékre a rockéletben. A nagy generáció sikercsapatai – Illés, Metró, Omega, LGT –, illetve a figyelemre méltó alternatívok többsége a Beatricétől a Bizottságig budapestiek voltak. Többnyire egyetemi klubokból indultak ha nem is rendszer-, de világmegváltásra.

A jelenlegi mezőny legerősebb zenekarai közül a Kispál Pécsről, a Tankcsapda Debrecenből, a Quimby Dunaújvárosból indult, az újak közül például a Kaukázus Tatáról. Ide sorolhatjuk a szigetszentmiklósi Pál Utcai Fiúkat, a szombathelyi Anima Sound Systemet, a győri DJ Palotait. (Lásd Jávorszky Béla Vidékről jön az erő című cikkét a Népszabadság idei, április 10-i számában.) A helyzet tehát gyökeresen megváltozott. Igaz, akár a sport-, akár a rockvilág utolsó tíz évének egyébként felszabadító vidéki sikereit nézzük, néhány női sportágon kívül nemigen sejlik fel a világsiker lehetősége. Ez azért hozzá tartozik az igazsághoz.

Létezik-e ennyi, azonos irányba mutató véletlen? És, ha nem: van-e olyan ereje a sport és a zene világából hozott példáknak, ami alapján mást kell mondanunk annál, mint hogy nyilván nem ok nélkül ugyan, de most így alakulnak a dolgok, az inga elleng Budapesttől, később viszont nyilván visszatér.

Nagy optimizmus kell ahhoz, hogy Magyarországon a társadalmi mozgásokat ily ártatlannak lássa az ember, egy metronóm szabályos lüktetését feltételezze az inga mozgásában, és zárójelbe tegye azt a lehetőséget, hogy itt nemigen lehet megfelelően egyensúlyozott alapot rakni az inga alá, és számolni kell azzal, hogy nyelvét erős kezek egy számukra kedvező pozícióban lefogják.

De hogy egyelőre ne politizáljuk túl a kérdést, a lehetséges két végpontot két művész egymástól térben és időben is nagy messzeségből érkező gondolataival veszem fel. A jelen Lukács Lászlóé, a Tankcsapda Kósa Lajos polgármester által sokszor példaként felhozott, ezzel szemben teljesen apolitikus frontemberétől való. Jávorszky Béla említett cikkében szerepel: „A kilencvenes években kellőképp vagabund rock and roll életet éltünk, ami Debrecenben lényegesen visszafogottabb keretek között tudott maradni, mint ahogy folyt Budapesten. Ha akkor felköltözünk, előbb mentálisan, aztán fizikálisan is belerokkantunk volna. Debrecenben azonban meg tudtunk maradni egyszerű vidéki srácoknak, normális embereknek.”

Ez szól tehát a vidék mellett, s álljon a másik oldalon Molnár Ferenc író, aki 1913-ban, Pest és Buda egyesítésének jubileumi rendezvényén mondta ijesztő látnoki erővel: „Egy érzésem van, igen tisztelt uraim, hogy ha valamikor eljönnek azok a nagy külpolitikai bonyodalmak által már most bevezetett, de talán csak évszázadok múlva esedékes világtörténelmi változások, ahol egyszer a magyar nemzetet fel fogják hívni, hogy álljon elő, és sorolja fel azokat az érdemeket, amelyek amellett szólnak, hogy a világ hatalmai a magyar nyelvet, a magyar fajtának a jogait fenntartsák, ha talán unokáink unokái megérik azt a szerencsétlen időt, hogy itt számot kell adniuk arról, hogy mit csináltunk e földön, meg vagyok győződve róla, hogy az első szó, ami az utódok szájából el fog hangzani, az lesz, hogy »Budapest«”. (Idézi Sipos András, a Budapesti Negyed 1993/2-es számában.)

A két idézet jelzi, hogy az egyszerű és termékeny vidéki élet, illetve a nagy Budapest, mint a nemzet csúcsteljesítményeinek foglalata egyaránt érvényes leírás. Ahogy nem szükséges, sőt terméketlen volna a bűnös város kontra romlatlan vidék ősi ellentétét belelátni a mai folyamatokba, de az is valószínűtlen, hogy az eddig említett jelenségek, hangsúlyeltolódások jelentés nélküliek volnának.

Budapest befolyásának – később részletezendő – hanyatlása ugyanis oly körülmények között következik be, amikor túl azon, hogy az ország tudományos, kulturális és politikai centrumáról beszélünk, Magyarország gazdasági teljesítményének csaknem a fele Közép-Magyarországon, ezen belül elsősorban a fővárosban koncentrálódik. Igaz, Budapest sok esetben csak egy-egy telephely központja, a valódi tevékenység vidéken folyik. (Lásd például a Molt, amelynek jóval több mint egy megyényi gazdasági teljesítményét Budapesten számolják el, de nem ott keletkezik.) Ezen túl: Budapest gazdasági ereje elsősorban a pénzügyi, kereskedelmi szolgáltatásokhoz kötődik, a vidéké egyre inkább a termeléshez. És az utóbbi években e tekintetben a főváros nyilvánvalóan veszít erejéből, de ez önmagában még mindenki számára kedvező változás is lehetne.

Úgy fest, hogy a politika követi ezt a tendenciát. A nyilvánvalóan nagyvárosi párt, az SZDSZ az idén, több mint húsz jelentős év után „eltűnt a forgatagban”, miközben a nemcsak sikereinek forrásvidékét tekintve vidéki Fidesz tarolt.

Mi indokolhatja, hogy a Fideszt a vidékhez kössük?

Van egy kézenfekvő magyarázat: a vezetők származása, nevelkedése, de még inkább, felnőttkori attitűdje. Természetes, hogy egyetemi kollégiumokban megszerveződő párt magját kollégisták adják, tehát nem budapestiek. Ezzel együtt érdemes felsorolni:Orbán Viktor Felcsútról indult, Székesfehérvárról érkezett Budapestre, Kövér László pápai, Áder János csornai, Szájer József soproni, Kósa Lajos debreceni – a később érkezettek közül Pokorni budapesti, de Rogán Antal már körmendi. A szakkollégium meghatározó oktatói közül Stumpf István Sárospatakon, Kéri László Röszkén született. De nem is az az érdekes, hogy ki hol született, nevelkedett, hanem az, hogy később markánsan tartja-e vidéki identitását, ellenáll a nagyvárosnak, vagy elfogadja annak előnyeit, hátrányait, azonosul-e vele. Rengeteg jele van annak, hogy a Fidesz magja nem adta oda magát Budapestnek. Ebben – mint a kollégiumban is – támaszkodhatnak egymásra.

A jelenlegi Orbán-kormány tagjai közül a miniszterelnökről most nem szólva, Fazekas Sándor és Varga Mihály karcagi, Hende Csaba szombathelyi, Martonyi János kolozsvári, Navracsics Tibor veszprémi, Réthelyi Miklós zalaegerszegi, Fellegi Tamás, Matolcsy György, Pintér Sándor és Semjén Zsolt született Budapesten. Közülük csak Semjén van karakterképző helyzetben. (A kormány önmagában nem perdöntő, hiszen Antall József kabinetjéről is úgy mondják, hogy tagjai „MÁV-val, Volán-busszal mentek az első kormányülésre”.)

Vajon van-e mindennek ma jelentősége, és ha igen, mi az? Van-e bármi köze annak, ami most történik, vagyis a Fidesz egész pályás letámadásának, amivel mindent maga alá hajlít, ami nem tőle származik, amit „más anya szült” ahhoz a tendenciához, hogy a vidék karakteresen erősödik az utóbbi évtizedben?

Meggyőződésem szerint van. A döntő az aránytalanság. A vidék erősödése – különösen, ha az eddig nem tárgyalt nagy tudásközpontokat, például a szegedit vagy a debrecenit is számításba vesszük – minden szempontból jó, de az, hogy párhuzamosan a főváros, illetve a nagyvárosi gondolkodásmód gyengül, egyensúlyvesztéshez vezetett. Ahhoz az állapothoz, amit most élünk át. Másrészt és ettől nem függetlenül a „vidéklét” politikai karakterisztikumai is felismerhetők a mai kormányzásban.

2002-ben és 2006-ban a főváros állította meg a Fideszt, 2010-re Budapestnek már csak egy minimális fékezőerőre futotta. Meghaladja e dolgozat kereteit Budapest – lakosságszámban, befolyásban, gazdasági erőben, politikai rátermettségben mérhető – sorvadásának feldolgozása, de anynyit rögzíteni lehet, hogy a világvárosi nyitottság és erő pólusának gyengülése nélkül nem torzulhatnának el ennyire az ország belső erőviszonyai.

Mert torzulnak.Minden úgy alakul, mintha a kormány egy maximum egy-két százezres várost vezetne. Ott az adott keretek között bármit meg lehet tenni, ameddig a választók engedik. Márpedig Rapcsák Andrástól Medgyes Tamásig egy sor fideszes városvezető pályaíve mutatja, hogy a választóknak még imponálni is tud az önkényeskedés, mert azt látják benne, hogy ha ez az ember ezt is meg meri és tudja csinálni, akkor a város érdekében is nyilván ugyanilyen jól és bátran fog verekedni. A különbség anynyi, hogy a kormány számára a „város” körül nem a környéke van, hanem más országok (amelyekben még a magyarság politikai szervezetei között is rendre éppen az ellenkezője történik annak, mint amit a belül megfékezhetetlen Fidesz akar), nemzetközti szervezetek, piacok.

Ilyesmivel egy kisvárosban nem kell számolni. Egy város televízióját a polgármester szinte ellenállás nélkül kézben tarthatja – miközben most érezhetően komoly a megütközés, hogy amikor ugyanezt szándékozik tenni a Fidesz a köztelevízióval, hazai és nemzetközi szervezetek sokasága fejezi ki megdöbbenését. Egy város, ha gondolja eladósodik, hiányt gyárt, ha ugyanezt Kósa Lajos az országról jelenti be, beleremeg a forint Soprontól Debrecenig. A belső politikai ellensúly nélkül maradt kormány folyamatosan és direktben teljes sebességgel érkezve első akadályként nemzetközi szervezeteket, más országokat, piaci erőket talál. És óriásiakat csattan.

A kétharmad ebben a helyzetben végzetes. Pedig tényleg kevésen múlik... Az aranymetszés az emberiség egyik legjobban kimunkált, legtiszteletreméltóbb aránypárja. Két rész közül az egész úgy aránylik a nagyobbikhoz, mint az a kisebbhez. Az emberi testtől az építészeten át a képzőművészetig egy sor gyönyörű példája van annak, hogy ez így jó. A nagyobbik rész nem kétharmada az egésznek, hanem kicsit kevesebb. Így szép. Úgy ahogy most van, veszélyes.

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    40 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS