belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
24. csütörtök

'Ő is sietne, csak le van bénulva. Stroke, érti?'

Ne a rangjuk, emberi hozzáállásuk minősítse az orvosokat - mozgalom egy emberségesebb egészségügyért

Mezei Andrea fél éven belül két hozzátartozóját veszítette el. Hat kórház, hét osztályán szerzett tapasztalatokat, most emberségesebbé tenné a magyar egészségügyet. Mozgalmat indít. Történet a magyar egészségügyről.

Ónody-Molnár Dóra| Népszabadság| 2010. július 8. |67 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

Erasmus | 2011. január 16. | 05:08:04

Tisztelt Katarakt!Nem túl okos ember az aki az orvosok fikázásában éli ki magát. Merthogy ez is csak egy szakma még ha a régi megfogalmazás szerint „az orvos Isten után az első”. Gondolj arra ha netán nem kapsz levegőt. """

Nos istenhez hasonlította az orvosokat, van is benne valami , megjegyzem sajnos igaza van tapasztaltam anno Édesapámnál,mikor a Korányiba vittem !
Tisztelt professzor úr nevezzük x-nek kissé éreztette is modorával fellépésével avagy utalómagatartásával !Ki itt belépsz hagy fel minden reménnyel a pénz beszél ha a zsebembe kerül hisz istent játszhatok ,vagy ....elhalálozhatsz !A kétszeresen agyműtőt feleségem esetét már nem is említem !
Nos véleményem a következő előbb az orvosoknak kellene leereszkedni ,nem létező trónusukról, azután jöhet a kölcsönös tisztelet!

Erasmus | 2011. január 16. | 04:51:57

Na ez kiverte a biztosítékot nálam is ! Szomorú ,ugyanezt jártam végig ,ezt tapasztaltam "az Orvos egy felsőbbrendű valaki " legalább is annak érzi magát !
Bár ha van az emberben egy kis kurázsi akkor ,kikéri magának és hozzátartozójának a kellő hangnemet,tiszteletet, ellátást ,mivel az Orvos is ember és azon a bizonyos helyen mindannyian egyformát alkotunk !!

Maxell | 2010. október 26. | 09:34:04

Olvastam a cikket, és sajnálom az illetőt, hogy két hozzátartozója is meghalt féléven belül. De amit az orvosok csináltak a két haldokló emberrel, ráadásul úgy, hogy az egyik 88 éves idős ember, ez azért mindennek a teteje! Nem is tudom, hogy lehet orvos olyan ember, aki úgy bánik a betegekkel, mint egy kutyával. Nem csoda, hogy a nővérek rettegnek a ,,felsőbb vezetőktől". Ha a cikkben írtakat valaki pl.: bankban csinálná meg, biztos kirúgnák az illetőt.

tokfej | 2010. július 9. | 17:41:56

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Hibiszkusz | 2010. július 9. | 17:21:07

!!! Hogy is van ez? Ez egy országos, de nem országos intézetben előfordulhat?
Sorolhatnám még azokat a történeteket, amelyek a korházi műtét és kezelés alatt más betegekkel történtek, és amelyek majdnem az életükbe kerültek, de nem folytatom, mert az olyan emberek, mint a "fonamek", aki nem orvos, csak rakodómunkás, azt mondanák, hogy bagatel, nem igaz, szegény orvos, nővér, hát a társadalom nem becsüli meg őket, ezért Ők sem a betegeket, stb.
Na ezért úgy döntöttem, hogy átkönyörgöm magam egy olyan intézménybe- nem milliomosok intézménye - ahol emberségesek, megfelelő szakértelemmel és múlttal rendelkező vezető és beosztottak vannak, akik nem sírnak, hogy kevés a pénz, hanem meg akarnak gyógyítani egy 63 éves asszonyt, aki nem adta még fel, és még szeretné élvezni gyógyultan az életet a gyermekeivel s unokáival.

Hibiszkusz | 2010. július 9. | 17:20:00

Egy ismerősöm, aki ismeri a történetemet, hívta fel a figyelmemet erre a cikkre, és miután érintett vagyok az Országos Onkológiai Intézetben folyó kezelésem miatt, én is közreadom a tapasztalataimat, amelyek siralmasak!
Kéthetenkénti kemoterápiára járok, hétfői és szerdai napokon. Minden alkalommal a következő a program:
-Másfél órát kell a beteg irányítóban sorban állni a számítógépes regisztráció miatt.
-Majd a következő másfél órát a belgyógyászati onkológián a nővérpultnál, szintén a számítógépes regisztráció miatt. A korházi folyosón 20-30-40 ember sorakozik, miközben a főnővér, aki ott közlekedni szeretne, minden alkalommal közli ingerülten a sorban álló betegekkel,: "úgy állhatnának, hogy elférjek", - az illető sovány termetű! - , mintha a betegek tehetnének róla, hogy ott kell állniuk!
- A következő másfél óra a főorvos asszonyra való várakozással telik el, aki 30-40 beteget fogad a munkaideje alatt. Kit hosszabb, kit rövidebb ideig. Engem általában 1 perc alatt kidob. A kemoterápia okozta nem kellemes, sőt mondhatná komoly tüneteim nem igen érdeklik, vagy ha mégis meghallgat, félrediagnosztizál!
Honnan tudom? Egy másik onkológustól, és a kemoterápiát bekötő nővértől!
Ideges, ingerült, stresszes minden alkalommal.
Nem érzem biztonságban magam ebben a korházban. Miért? Más ember gyógyszerét, fecskendezték be az infúziómba! Honnan tudom?, mert nem az én nevem volt a fecskendőn. Reklamációmra azt a választ kaptam, hogy, "nem érdekes, más is azt kapja amit én"???

pirdom | 2010. július 9. | 07:36:57

Moderálási alapelvek- komment törölve -

pirdom | 2010. július 9. | 07:29:15

Moderálási alapelvek- komment törölve -

pirdom | 2010. július 9. | 07:16:24

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Pakabubi | 2010. július 9. | 02:01:47

Moderálási alapelvek- komment törölve -

huba111 | 2010. július 9. | 01:22:41

Informatornak, ekkora baromsagot en meg eletemben nem hallottam, ezek szerint a hozzatartozok nem szeretik egymast?????????? Kezeltesd magad, vagy korhazban dolgozol???? Mert ugy ertheto lenne, aberalt!!!!

huba111 | 2010. július 9. | 01:15:43

Gyerekek, nem voltatok meg normalis korhazban, ami otthon megy az egy vicc, meg amugy is amilyen a magyar mentalitas olyan a politika, akkor milyen lenne az egeszsegugy?????????? Es meg ezt hivja itt valaki egeszsegugynek, hat regen nevettem mar ilyen jot;^)

kopi22 | 2010. július 9. | 00:05:14

fonamek, az hogy Önnek van annyi pénze, hogy a legmodernebb magánklinikákban kezeltesse magát és családját, nem ad felhatalmazást arra, hogy beleszóljon abba,amiről fogalma sincs. Igenis felháborító az orvosok és ápolók (tisztelet a kivételnek!) modortalansága, és hozzáállása a betegekhez, ahogy a nekik kiszolgáltatott emberekbe belerúgnak!!!! Aki nem tud normálisan viselkedni, ne menjen orvosnak!

katarakt | 2010. július 8. | 23:55:35

medve1942 | 2010. július 8. | 23:25:04
Medve, medve hát te is?

katarakt | 2010. július 8. | 23:51:51

A helyzet elég pocsék. Beteg és orvos oldalról nézve egyaránt.
Nem túl okos ember az aki az orvosok fikázásában éli ki magát. Merthogy ez is csak egy szakma még ha a régi megfogalmazás szerint „az orvos Isten után az első”. Gondolj arra ha netán nem kapsz levegőt. Minden szakmának vannak gyenge és kiemelkedő művelői. Becsületes és kevésbé becsületes művelői.
A betegek is sokszor joggal panaszkodnak és sokszor nem becsületesek vagy igazságosak ők sem. Egymásra mutogatás helyett inkább közös gondolkodásra és cselekvésre lenne szükség ahhoz, hogy a sajnos hagyományosan kőkorszaki színvonalon (komolyan gondolom) álló orvos-beteg viszonyt megváltoztassuk. Legalább megpróbáljuk közelíteni a modern követelmények felé.
A feladat nem kicsi. Nagy. Meg kellene változtatni az egész társadalmi felfogást vagy az egész társadalom működését.
Ha ehhez restek vagyunk akkor nyugodjunk bele, hogy erre képtelenek vagyunk és csak süllyedjünk el egymás szidásának mocsarában.

medve1942 | 2010. július 8. | 23:25:04

Az állatorvosoknak könnyű.
Állatorvosnak az megy, aki szereti az állatokat.
Fonamek érdekes ember, ő a legintellektuálisabb stílusú rakodómunkás kis hazánkban.
Ha az orvosok tudnák, mennyivel többet kereshetnének különösebb erőfeszítés nélkül! (Barátságos szó - semmivel sem fárasztóbb, mint a goromba, például.)
Mindenesetre érdemes a dr. House sorozatot abból a szempontból is nézni, mit jelent a betegjog egy nálunk fejlettebb helyen. Ahol az orvos nem csak úgy nézi a dolgot, hogy mi baja lehet ennek a betegnek, hanem úgy, mi bajom lehet ebből a betegből?
Mindenesetre jellemző, hogy néhány magyar orvost hazaküldtek Angliából, nem a szakmai képzettségük hiányai, hanem a modoruk miatt. (Kb. fél éve írt erről a sajtó.)

sydney | 2010. július 8. | 23:12:19

"mestrej" - és ki töröltette el a vizitdíjat? Na ki? Az a Bihari Mihály volt MSZMP tag, akit "Kizárt a párt" - mert ott már reformkommunistának számított, majd a "demokratikus jogállam"-ban az Alkotmánybíróság elnöke lett belőle, ott már ultrakonzervatív Fidesz népszavazás támogató lett, meg is marad a Fidesz hatalom alatt is alkotmánybírónak, sőt lehet, hogy 3 év múlva, amikor 70 éves lesz, maradhat, mert hozzáigazítja a 2/3 az Alkotmányt. Ilyen a balkáni "kommunizmus" és "jogállam". A vizitdíj elég gyorsan a minimálisra csökkentette volna a paraszolvenciát az alapellátásban és a szakorvosi rendelőkben, majd lassabban a nőgyógyász maffiánál is és a sebészeteken is. Azt senki nem reklamálja itt, hogy a rendkívül fontos labor-orvos, a röntgen-orvos, a képalkotó-diagnosztikus (Pet CT, MRI) és az aneszteziológus (altató) egy fillért sem kapnak. Pedig nélkülük a nőgyógyász és a sebész is gyakran tehetetlen.

lipitik | 2010. július 8. | 22:47:08

mindannyian meghalunk egyszer. most jobb, hogy igy vegigcirkuszolta az egeszet? hiba volt.

kekharisnya | 2010. július 8. | 22:04:53

azt pedig ne felejtsük el, hogy a betegjogok a következőkben még ennyire sem lesznek érvényesíthetők, mint eddig, lásd: EbF megszüntetése és a BEGYKA letámadása.

mesterj | 2010. július 8. | 21:47:32

Volt egyszer egy vizitdíj. Nem csak arra volt , hogy fizessünk. Hanem arra is jó lett volna, hogy egyes csökkent-értelmű orvosok felfogják, hogy én fizetek ő szolgáltat. Aztán ha akar akkor már akár kedves is lehet.
De nem. Eltörölték. Ja hát kérem EZ INGYEN VAN! Nehogy már fizessen aki igénybe veszi! Még a gondolat is felháborító. Le vele.
Állatorvosunkat elkísértem az állatkórházba. Ott reggel 6-kor azonnal van orvos aki kedves és normális. Alig kell várni és szakszerű ellátásban részesíti a "pácienst". Ja, a végén fizetni kell. Nem is keveset.
De inkább fizetnék...

taliga | 2010. július 8. | 21:44:54

sydney | 2010. július 8. | 21:36:13

Nem neked irtam, csak hsz-ok osszessegebol jott igy le.

Egyetertek azzal amit irtal, mert merlegelsz es belatod, hogy a vilag - mint sok minden masban sem - feher es/vagy fekete.

"Volt nekem sok rossz tanitom,
Volt neke egy jo is."

Hat valahogy igy...
udvozollek
:)

informator | 2010. július 8. | 21:41:48

Kedves Hozzátartozók!

Életében szeretéttek őket eleget? Levágtátok a körmét, fésültétek a haját, kivitéttek a székletét, töröltétek a gennyes sebeiket ha már ők nem tudták.
Ha oly fájdalmas a haláluk, miért viszitek fehér steril lelketlen emberek karjaiba. Zörgő vaságyak közé, vihogó dolgozók közé. Miért nem viszitek haza, gyújtotok gyertyát és fogjátok a kezét.

sydney | 2010. július 8. | 21:36:13

"taliga" - igazad van, én arra nem tértem ki, s ez az én hibám, hogy én életem során gyakorlatilag csupa jó, lelkiismeretes orvossal találkoztam mint kezelőorvossal, (akik engem kezeltek vagy műtöttek), de ismerek és ismertem sok borzalmas kutyaütőt, lévén hogy 9 évig én is egy kórházban dolgoztam, (nem orvosként.) Én nem valaki ellen, hanem valakikért haragszom, és főképp a szerencsétlen betegekért, akiknek nincs ismerős orvosuk, vagy nem elég képzettek, bátrak ahhoz, hogy megkapják a normális ellátást. Ami a cikkben le van írva, az sajnos szóról szóra megtörténhet. Minden társadalmi rétegben egyformán találhatóak a tehetségtelen, pökhendi, anyagias stb. emberek, és ma már nem kell 5-ször felvételizni vagy 5 évet várni, hogy bejusson valaki az orvosi egyetemre, mint régen, hanem már lasszóval fogják a jelentkezőket, ha egyáltalán van elég. Sokan mennek már külföldi egyetemre, amihez elég egy fél év intenzív nyelvtanulás előtte.

tokfej | 2010. július 8. | 21:31:58

Moderálási alapelvek- komment törölve -

taliga | 2010. július 8. | 21:16:35

Amikor meg fiatal voltam, anyukam azt mondta, hogy eljon majd az ido, amikor csak temetni fogsz es ha meghalunk mindketten apaddal, akkor leszel nagykoru.

Jelentem sajnos nagykoru vagyok...

De azert alljunk meg egy szora, "tettes es aldozat" is!!

Ha azt mondjuk egy masik cikknel, amikor egy roma rabol, vagy megol egy "magyart", hogy minden roma bunozo, gyilkos. Ez nem kirekeszto rasszizmus??

Ha azt mondjuk, hogy X, vagy Y korhazban le se tojtak sem a beteget, sem a hozzatartozot, a beteg, a csaladja szerint a korhaz gondatlansaga miatt halt meg, akkor minden orvos, minden apolo es minden korhaz sarlatan, potencialis gyilkos, egy mocskos romhalmaz, erzeketlen gyilkosok.
Akkor ez nem ugyanolyan kirekesztes???

Mondom ugy, hogy elegge furcsan veszitettem el az edesanyamat es igen hirtelen.
De nem akartam geppisztollyal, tankkal bombaval visszamenni...

Mindket oldalnak nem artana a masik helyzetebe, lehetosegeibe, korulmenyeibe egy kicsit melyebben belegondolni es mindjart javulna a helyzet.
A beteg, vagy a csalad csendesebb es turelmesebb lenne az egeszsegugyi szemelyzet meg az alacsony fizetes, aldatlan muszaki korulmenyek ellenere sem vesziteni el az emberi es szakmai tartasat.

Lehet lebunkozni, mindket oldalrol...

robertgida | 2010. július 8. | 20:38:27

A magyar egeszsegugyet fel kellene robbantani, helyet beszorni soval es az egeszet ujra kezdeni. Az egesz rohadt kivul es belul. Embertelen, sehol semmi egyutterzes, pozitiv hozzaallas. Add a lovet aztan dogolj meg. Sajnos barataimtol, csaladtagjaimtol kizarolag horror torteneteket hallok otthonrol.
Ha elkuldenek oket a francba, lehet, hogy kevesebben halnanak meg mint ezektol a meszarosoktol.

Kispipa | 2010. július 8. | 20:13:25

http://nol.hu/lap/mo/20100708-mozgalom_az_embersegesebb_egeszsegugyert
itt a foly.köv.
kár hogy nincs link

kékharis | 2010. július 8. | 19:20:02

Moderálási alapelvek- moderált komment -

Nncs z rszgbn lyn mbr, k n tdn hrrrtrtntkt msln, d nylvn lyn sncs, k n tllkztt vln hzzrt, mbrsgs, kdvs rvssl, nvrrl. Nkm bzts ngy szrncsm vlt: mrlg ngyn s pztv. Hbr hhz z s kll, hgy n hsztrsn s kvtlzv, hnm hggdtn, st nm hmrrl kzljm bjkt, s rgtn z ljn mgrtssm szmbn l fhrkpnyssl: tsztlm, s gynzt vrm l tl s. H z mgvn, ngyjbl bk s vn. Sk mbr gy vslkdk z rvssl, mnt ksgyrk flnttl, nvrk mg pln hjlmsk "hrmskzn" vgy fnns mdrbn fgylmzn. Nm szbd blmnn lyn jtszmkb, mg h rlttk, kkr s. Btgn z mbr mg kszlglttttbbnk rz mgt, mnt mlyn vlsgbn, s prsz mg vltlnl s gndl rr, hgy kk krltt fksznk, ntn mg xrbbl vnnk, s z rvs s kzrlg z szlgltr ll. Nhz z. kzdmnyzs j s hszns: mndkt ldlnk flymtsn klln tnln cvlzltbb kmmnkct, fllssg mgsztst, trlmt. m gszsgsn s mndg mgy, nmdbr...

isetar | 2010. július 8. | 19:15:00

Fonameknek még annyit: MO-n nemcsak az orvosok, mások is keresnek keveset. A hozzáállást pedig nem lehet megfizetni, kétszer ennyi pénzért is lélektelen marad az, aki ilyen. A baj az, hogy az eü-ben ez a felelőtlen, hataloméhes trend lett az uralkodó. Meg lehet nézni, kiből lesz vezető. Ameddig az egészségüyet az ott dolgozók kizárólag a sajátjuknak érzik, nem is lesz változás.

isetar | 2010. július 8. | 19:03:29

Még mielőtt bármelyik oldalra mutogatna bárki, az embertelenség oldalsemleges. Sajnos van hasonló történetem, de elég hosszú. Annyi, hogy édesanyám halálának méltatlan körülményeit soha nem tudom megbocsátani magamnak. Nem várom Az eüben dolgozóktól, hogy minden egyéni bajt a szívükre vegyenek, de az "egész éjjel üvöltött" helyett talán nem lenne megerőltető a "nyugtalanul aludt" kifejezést használni. Csatlakozom minden akcióhoz. Márcsak a tisztességes eü dolgozók érdekében is.

fonamek | 2010. július 8. | 18:33:23

halálügy...köszönöm a hozzászólásokat. Megvilágosodtam. Most már látom, hogy valójában a halálügyben dolgozók szadista, perverz állatok, akik hajlandóak végigküszködni az egyetemet és vállalják az alacsony fizetést csak, hogy legálisan kínozhassanak, gyilkolhassanak...csak így lehet.

sydney | 2010. július 8. | 18:29:17

És még egy megjegyzés: Nem kötelező orvosnak tanulni, senkit nem kényszerítenek géppisztollyal a hátában. Aki itthon akar maradni, az nyilván tudja az egyetem kiválasztásakor, mire számíthat ha orvos lesz.
"fomanek"-nek egy kiegészítés az előbbihez: Apám 67-ben halt meg ott a klinikán és én 69-ben a klinika könyvtárában elolvastam az egész kórtörténetet, lévén a sógorom akkor már ott orvos. Ő is látta a szombat dél körüli EKG-ból, hogy infarktus, de az egyik leghíresebb magyar klinikán már akkor is lesz.rták a beteget hétvégén. (Megjegyzem előtte pár hónappal apám Bécsben lett lázas 40 fok körül, és ott sem igazán lehetett ügyeletet találni....)

lescsi | 2010. július 8. | 18:25:50


Apám orvos volt.
Az erdélyi bevonulástól a Hajmáskéren megalakult, első magyar demokratikus hadseregig ezredorvosként végig csinálta a második világháborút. 97 éves korában halt meg.

Egyszer került kórházba, amikor szüksége lett volna egy viszonylag drága gyógyszerre. A kollegái megmutatták neki Kökény Mihály szocialista egészségügyi miniszter rendeletét, hogy 80 év felett ez a gyógyszer nem írható fel egészség biztosítási támogatással, mert nagyon drága. Csak szakorvos írhatja fel egészségbiztosítási támogatással. Felírta magának jogcím nélkül, és kifizette a teljes árat.

Ennyit a szocialisták szociális érzékenységről.

fonamek | 2010. július 8. | 18:24:56

Nem orvos vagyok, rakodómunkás...Ha én megtisztellek annyival, hogy habár nem egyezik a véleményünk nem kezdelek el ócsárolni, akkor elvárom, hogy ugyanígy járj el Te is. Máskülönben nem hinném, hogy mernél szemtől szembe is kreténezni, de ez most mindegy. A lényeg, hogy kikérem magamnak, a bocsánatkérésedre nem számítok és nem is fogadnám el. Többek között mert primitív hozzászólásodból kitűnik szűk látóköröd, így úgy sem értenéd miért is kellene...tényleg, most hogy így írod az orvosok egy az egyben olyanok mint az olaszliszkai cigányok, hogy erre eddig senki nem jött rá...Te valami zseniféle vagy ugye?

sydney | 2010. július 8. | 18:19:52

"fonamek" - bizony ez nem kiszínezés, és nem elkeseredés. A magyar egészségügy olyan katasztrofális, amilyen a magyar politikai vezetés immár évtizedek óta. Tudok még ennél is felháborítóbb dolgokat mesélni, de nem fogok. ( A családban 5-6 orvos van és ugyanannyi a baráti körömben Miskolctól Veszprémen át Londonig)
Ja, és kedden született 2. unokám is 300 ezer Ft-ért ugyanúgy, ahogy az első, egy állami kórház magán-részlegén, számlára, amiből az orvos 50 ezret kap, hivatalosan, tehát ő is adózik utána. Nekem ez több mint 3 havi nyugdíjam. És ez nem most kezdődött, főleg nem az MSZP kormány alatt, apám 1967 januárjában egy híres budapesti klinikán halt meg külföldi állampolgárként akkor napi 180.- Ft-os díjért és egy szombati nap délben infarktust kapott a betegágyban, megnézték, de nem törődtek vele, annyit mondtak, ne nagyon keljen fel. Én szombat este megéreztem hogy baj van és nagy nehezen kialkudtam a portásnál egy fél órát, amennyire felmehettem apámhoz. Másnap reggel a második infarktus elvitte a Babits klinikán. (Vannak, akik még tudják, ki volt ő.) 57 éves volt.
A magyar egészségügy tulajdonképpen az 50-es éveke elejétől inkább halálügy. A paraszolvenciát még dr. Sultheisz Emil legalizálta.
n

bakonyi gyuri | 2010. július 8. | 18:11:16

fonamek | 2010. július 8. | 17:18:02

Látjuk, hogy ez a kretén is orvos, ezért nem is érti, miről szól ez a cikk. Úgyhogy figyelj!

A helyzet itt szinte ugyanaz, mint az olaszliszkai lincselő romáknál, akik – 12 éves gyereknek megfelelő általános fejlettségi szintjüknél fogva – feljogosítva érezték magukat, hogy a „gázoló”, tehát gyerekes felfogásuk szerint úgyis bűnös, fehér embert saját szokásjoguk szerint „büntessék meg”.

Az orvosaink is hasonló gyerekes módon gondolkodnak, amikor arra hivatkozással, hogy méltánytalanul alacsony a fizetésük, kvázi a fizetési szintjüknek megfelelően viselkednek.

Pontosabban, feljogosítva érzik magukat, hogy így viselkedjenek.

Ahogy az első esetben, itt is egymástól radikálisan eltérő kultúrák harca zajlik.

kluko | 2010. július 8. | 17:43:04

Közvetlenül beöntés után a vállamat beütöttem a falon kívül futó WC tartály csövébe. A tartály kimozdult, tartottam egy darabig, aztán -mivel muszáj volt- tartállyal a kezemben ültem a WC-re. A nővérke majdnem megfulladt a röhögéstől. A végén közösen visszatettük a helyére. :)

tahion | 2010. július 8. | 17:19:43

re fonamek: az is igaz, amit te irsz, de attol meg igazak a szemelyes elmenyek is!

irhatnek a nogyogyaszrol, aki megmentette a felesegem...de akkor irnom kellene a kollegajarol is, aki venat vagott elotte....

irhatnek a noverkerol, aki apamat megtanitotta jarni az elso agyverzese utan....de irhatnek a doktorurrol is, aki a korhazi agyon nem vette eszre, hogy apam agyverzest kapott es noverkerol, aki orult, hogy vegre nem kiabal a bacsi mert hangos a TV ( a strok tipikus elotunete, mikor a beteg fokozottan erzekeny a hangokra)

fonamek | 2010. július 8. | 17:18:02

Szerintem kezdjünk mindjárt betegtüntetéssel, ne menjen senki kórházba, mutassuk meg a rohadékoknak, hogy rajtunk aztán nem uralkodhat, élősködhet senki!!

fonamek | 2010. július 8. | 17:13:16

Jó megszegem, a saját szavam...emberség...tényleg milyen vidám egy helyen is dolgoznak, lehetnének emberségesebbek, végül is minden nap szambesülni a halállal, a súlyos, menthetetlen betegekkel, a csonka végtagokkal, a nyílt sérülésekkel, a végelgyengült idősekkel, vagy talán a még szomorúbb halálos beteg pici gyermekekkel, stb...emellé még jönnek a remek körülmnyek, hogy nincs annyi ideje a betegre mint kellene, mert jó esetben is fele annyian vannak mint kellene, így el kell kezdeni a típusos betegséget kezelni, mérlegelnie kell a költségeit egy vizsgálatnak, beavatkozásnak, mert így is veszteséges a rendszer...néha több osztályon is ott kell legyen, és tudja, hogy nem lehet ott és nincs elg ideje és hogy sokan várnak rá..és ez mind rajta csattan, a türelmetlen (de persze ennek ellenére is maradéktalanul udvarias) betegeken, a médián, pl ezen az oldalon keresztül...ha egy repülő lezuhan, nem veszik elő a tervező mérnököket, karbantartókat, és lebegtetik meg a sajtóban, hogy gonosz és felelőtlen..és pontosan tudom, hogy rengeteg olyan orvos van akinek nem biztos, hogy praktizálnia kellene...de általánosítani a többire nézve megalázó..tahion, hajrá, úgy is ott van egy csomó természetgyógyász, de lehet h elég ha ráteszi a kezét a tv-re mikor a Budapest tv gyógyítanak...

Pistaking | 2010. július 8. | 17:08:44

Hálás téma, de sajnos van. Szerintem nem vitatkozgatni kellene, hanem megkérdezni kedves Ónody-Molnár Dórát, hogyan működik ez a mozgalom, hogyan lehet csatlakozni hozzá? És országos méretűvé tenni a mozgalmat, nem hagyni, hogy a "téma" elhamvadjon, hogy stílusos legyek. Valaki elkezdte melegíteni a vasat, segítsünk neki, hogy ne hüljön ki, és addig üssük amig meleg.

bakonyi gyuri | 2010. július 8. | 17:03:36

Abszolúte ismerős ez a helyzet.

Orvosaink süketek és némák.

Miért nem tanítják ezeknek az egyetemen a kommunikációt? Beletúr ide-oda, valamit odavet a nővérnek, és tovább megy.

Se magyarázat, se alternatívák felajánlása, se emberi szó…

A lényeg, hogy mindez nem pénz kérdése.

Ezek sajnos arra szocializálódtak, hogy ők kvázi a főnökeink és jogukban áll saját belátásuk szerint rendelkezni a testünkkel.

Én meg azt mondom, hogy ez így nem Európa.

Ehhez nem kell pénz. Csak empátia, nyitottság és normális emberi viselkedés.

Orvosaink csak panaszkodnak, hogy kevés a pénzük. De csak látni kell az autókat a kórházi orvosi parkolóban.

Ráadásul az APEH sem mer adót követelni a hálapénz után, mert félnek tőlük, egyszer mindenkiből lesz beteg.

nyenyec | 2010. július 8. | 16:55:09

Moderálási alapelvek- komment törölve -

tahion | 2010. július 8. | 16:51:30

re "ne menjen senki orvoshoz ha fél…"

....megfontolando tanacs!!!!
adok enis egyet: jobb felni, mint meghalni!...vagy megijedni, kinek hogy tetszik

tahion | 2010. július 8. | 16:48:28

re fonamek: itt pontosan errol van szo: az orvos FELELOSSEGEROL...no meg embersegerol!

mert allitasoddal szemben bantoan SOKK a FELELOTLEN es EMBERTELEN orvos...csak errol szol a cikk es masok, ahogy az en beirasom is:EZ A TAPASZTALATUNK< SZEMELYES ELMENYUNK!

fonamek | 2010. július 8. | 16:46:37

és még egy gondolat, ha többségében ilyenek a tapasztalatok, az azt jelenti, hogy majdnem mindenki meghal aki bekerül, de legalábbis súlyosan félrekezelik...valóban így lenne ez? Egészséges, gyógyult embert ki sem engednek onnan ugye? Érdekes...

fonamek | 2010. július 8. | 16:42:20

és továbbra is, mindenkinek, részvétem minden elhunytért...nekem is halt már meg hozzátartozóm, akármilyen hihetetlen...csak én azt is látom, hogy még ezért az eredményért is mennyit kell dolgozzanak és milyen körülmélnyek között...de többet nem szólok..lehet bólogatni..

fonamek | 2010. július 8. | 16:40:15

és ráadásul mindenért őket teszik felelőssé...nyugatra mindegyiket tárt karokkal várnák (nem ritkán 10szeres bérért) de pl orvoslátogatóként is kétszeresért...kezdőként úgy harminc éves korukig 80-130 ezerből kéne családot alapítani, de ha elfogad ötezret valamiért akkor korrupt csaló gazember (ugyanezt az autószerelőnek, fodrásznak, stb egyéb szála nélkül dolgozónak elnézik) Náluk már csak a tanárok keresnek kevesebbet a diplomások közül de nekik nem jár két hónap fizetett szabi nyáron...a legbonyolultabb szerkezettel, az emberi testtel dolgoznak, ráadásul óriási felelősséggel, mert minden hiba fatális lehet..már nyugaton sem népszerű szakma a hosszú tanulási idő és a felelősség miatt...no meg mert ott is eléggé kötött a munkaidő... miért is maradnak a rendszerben? Mármint a magyar rendszerben a magyar orvosok? Önök miatt...Az eü-s dolgozókat nehéz büntetni...sztrájkjoguk sincs...az infúziót nem az orvos köti be hanem a nővér...és most lehet tudatlanozni, gyűlölködni, gyerünk! És ott is a megoldás, ne menjen senki orvoshoz ha fél…

fonamek | 2010. július 8. | 16:39:52

Akkor szerintem meg kellene kérni ezeket az ördögfattyakat, hogy kezdjenek ők is cikkírásba a betegekről akik köszönés nélkül úgy lépnek be a rendelőbe (előttem), hogy mi a f.sz van már, 3 órája várok (mert a várólista nyílván az orvos hibája) vagy a kedves kiszolgáltatott familiáról akik a beitalozott, beketaminozott gyerek miatt, aki már egy órája bent feküdt és mégsem lett jobban, megtámadta az orvost, vagy a jófej munkáscsávó aki rácsapott a fiatal doktornő fenekére és mikor az ezt szóvá tette, még rá is kérdezett, hogy na mi van hülye p.csa? Stb, stb... Nem ártana belátni, hogy valóban olyan az egészségügy amilyen, de ennek vannak más oldalai is...az egyetlen dolog ami összetartja az, meg fognak lepődni, a hivatástudat, és a lelkiismeretesség. Csak, hogy értsék mire gondolok..képzeljék el, hogy kettő esetleg három ember munkáját végzik, 14 év tanulás után (6év egyetem, 5 év első szakvizsga, 3 év második) ugy 170-180 ezer forintért havonta. Nem feltétlenül mindenki főorvos meg sebész meg nőgyógyász úgyhogy hálapénzzel ezt nem lehet kiegészíteni minden esetben..ezen kívül harmadannyi ideje van foglalkozni a beteggel mint nyugaton, fele (jó esetben) annyi pénz jut diagnosztikára, gyógyszerekre stb...

fonamek | 2010. július 8. | 16:37:57

ok, én ezek szerint nem szlhatok már hozzá...kár

fonamek | 2010. július 8. | 16:37:20

Moderálási alapelvek- moderált komment -

kkr szrntm mg klln krn zkt z rdgfttykt, hgy kzdjnk k s ckkrsb btgkrl kk kszns nlkl gy lpnk b rndlb (lttm), hgy m f.sz vn mr, 3 rj vrk (mrt vrlst nylvn z rvs hbj) vgy kdvs kszlgltttt fmlrl kk btlztt, bktmnztt gyrk mtt, k mr gy rj bnt fkdt s mgsm ltt jbbn, mgtmdt z rvst, vgy jfj mnkscsv k rcsptt ftl dktrn fnkr s mkr z zt szv ttt, mg r s krdztt, hgy n m vn hly pcs? Stb, stb... Nm rtn bltn, hgy vlbn lyn z gszsggy mlyn, d nnk vnnk ms ldl s...z gytln dlg m ssztrtj z, mg fgnk lpdn, hvtstdt, s llksmrtssg. Csk, hgy rtsk mr gndlk..kpzljk l, hgy ktt stlg hrm mbr mnkjt vgzk, 14 v tnls tn (6v gytm, 5 v ls szkvzsg, 3 v msdk) gy 170-180 zr frntrt hvnt. Nm flttlnl mndnk frvs mg sbsz mg ngygysz gyhgy hlpnzzl zt nm lht kgsztn mndn stbn..zn kvl hrmdnny dj vn fgllkzn btggl mnt nygtn, fl (j stbn) nny pnz jt dgnsztkr, gygyszrkr stb...

fonamek | 2010. július 8. | 16:32:44

Moderálási alapelvek- moderált komment -

kkr szrntm mg klln krn zkt z rdgfttykt, hgy kzdjnk k s ckkrsb btgkrl kk kszns nlkl gy lpnk b rndlb (lttm), hgy m f.sz vn mr, 3 rj vrk (mrt vrlst nylvn z rvs hbj) vgy kdvs kszlgltttt fmlrl kk btlztt, bktmnztt gyrk mtt, k mr gy rj bnt fkdt s mgsm ltt jbbn, mgtmdt z rvst, vgy jfj mnkscsv k rcsptt ftl dktrn fnkr s mkr z zt szv ttt, mg r s krztt, hgy n m vn hly pcs? Stb, stb... Nm rtn bltn, hgy vlbn lyn z gszsggy mlyn, d nnk vnnk ms ldl s...z gytln dlg m ssztrtj z, mg fgnk lpdn, hvtstdt, s llksmrtsg. Csk, hgy rtsk mr gndlk..kpzljk l, hgy ktt stlg hrm mbr mnkjt vgzk, 14 v tnls tn (6v gytm, 5 v ls szkvzsg, 3 v msdk) gy 170-180 zr frntrt hvnt. Nm flttlnl mndnk frvs mg sbsz mg ngygysz gyhgy hlpnzzl zt nm lht kgsztn mndn stbn..zn kvl hrmdnny dj vn fgllkzn btggl mnt nygtn, fl (j stbn) nny pnz jt dgnsztkr, gygyszrkr stb...s rdsl mndnrt kt tszk fllss...nygtr mndgykt trt krkkl vrnk (nm rtkn 10szrs brrt) d pl rvsltgtknt s ktszrsrt...kzdknt gy hrmnc vs krkg 80-130 zrbl kn csldt lptn, d h lfgd tzrt vlmrt kkr krrpt c

walsz | 2010. július 8. | 16:23:59

Magyarország XXI. század!!

Embertelen dolog.
Egy ilyen társadalom...

AczélGyörgy | 2010. július 8. | 16:20:19

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Dulifuli_81 | 2010. július 8. | 16:14:09

Ha meggondolom, hogy a cukorbetegek
naponta szurkálják magukat,
bizonyos kor után én is bevállalnám
a heti-havi gyorstesztet. Nem tudok
közelebbit az egészről, különben.

Dulifuli_81 | 2010. július 8. | 16:12:28

tahion | 2010. július 8. | 16:10:17
Igen? Kösz.

Dulifuli_81 | 2010. július 8. | 16:11:33

Az eü-s dolgozókat nehéz büntetni,
mert egyszerűen szükség van a munkájukra, még
ilyen színvonalon is. Napok alatt le lehetne
sittelni egy egész kórházat, de akkor meg
a betegek közül még több halna meg.
Mégha jogos is az igazság utáni
vágyunk, hagyni kell őket tovább
dolgozni. Gyanítom, hogy a körülményeik
tényleg az elégtelen közelében járnak.

tahion | 2010. július 8. | 16:10:17

ui: az antigenes verteszt meg a kepalkotoval ki nem mutathato nehany millimeteres tumorrol is pozitiv leletet ad.....

tahion | 2010. július 8. | 16:07:53

re dulifuli: vervetellel sok esetben azonosithato...lehetne

Dulifuli_81 | 2010. július 8. | 16:03:22

Mellesleg egy olyan korban, ahol ruhán átlátó és
robbanóanyag-felismerő scannerek vannak, erőltessék már
meg magukat az innovatív kutatók, és találjanak
már ki egy gyors képalkotó tesztet rákszűrésre.
Havi egy szűrést kötelezővé kéne tenni, minnél
alacsonyabb administrációval, olcsón, a PET-hez
képest ezredáron. Úgy tudom a rák esetében
az idő a döntő.

szamóca | 2010. július 8. | 16:01:08

@fonamek | 2010. július 8. | 13:11:11
egy szóval nem hibáztatta senki az orvosokat a betegségekért.
tudom, nem szép dolog az általánosítás, de azt hiszem ehhez hasonló élménye szinte mindenkinek van, aki elveszített valamely idős/menthetetlen, hozzátartozóját az állami egészségügy intézményeiben. ne legyünk már ennyire korrektek, hogy "ez csak elszigetelt egyedi eset", meg "biztosan elfogult, elkeseredett a cikkíró"...

Dulifuli_81 | 2010. július 8. | 16:00:08

Én is tudok ilyet mondani a traumatológiáról.
Ellátni valakit? Gondolkozzál, mi a magyar egészségügyben
dolgozunk. Ha valaki nyílt sebbel odamegy, képesek, és
kiröhögik. Látszik rajtuk a 0 segítőkészség.

Mudnol | 2010. július 8. | 15:55:07

Moderálási alapelvek- komment törölve -

tahion | 2010. július 8. | 15:51:37

szines ceruzak: szoltam a noverkenek, hogy az egyik beteg WC papirt ker, mert nincs a WC-n: feltartotta a mutatoujjat es azt mondta, nyald ki....

tahion | 2010. július 8. | 15:47:35

re fonamek es a szines ceruzak: az agyverzesben lebenult apamat kiszaradas jeleivel vittek korhazba penteken. szombaton edesanyam megrokonyodve latta, hogy karja feldagadva, kek, zold. az ugyeletes orvos mintha debil parasztnenivel beszelne mondta az anyamnak, hogy semmi baj, ne aggodjon a neni. a vasarnapos nover vette eszre, hogy az infuziot nem a venaba, hanem az izomba adtak, attol lett olyan a karja, valoszinuleg hatalmas fajdalmakat okozva. apam penteken meghalt, vermergezesben...hibas nincs, se felelos!

banyek68 | 2010. július 8. | 15:46:30

Kedves Fonamen!
Örülök, hogy eddig csak a kedves, megértő, gyógyító oldallal találkozott. Magadná, hogy melyi Kórház ez? Sajnos sajtát tapasztalatból tudom, hogy igen kevés az olyan hely, ahol emberszámba veszik a beteget, vagy a hozzátartozót. Az elmúlt 3 évben sajnos több közeli hozzátartozót vesztettünk el, és én magam is megjártam egy két kórházat. Kimondom őszintén, a 6 kórházból- ebből 5 budapesti, és egy vidéki - egyedül csak az Irgalmasrendi Kórházról tudok jókat mondani, a többiben kegyetlen állapotok uralkodtak. Leüvöltöttek, kioktattak, semmibe vettek, aztán amikor meglobogtattuk a pénzt, akkor mindjárt "Kedves Asszonyom" lettem. Szerintem ennek nem így kellene működni. Mindenesetre örülök, ha Önnek más tapasztalata van erről.

fonamek | 2010. július 8. | 13:11:11

Színesceruza.... szépen kiszínezett történet, egy megkeseredett ember tollából... meg sem lepődtem, a gonosz orvosokat szidalmazó rémtörténeteket mindig szívesen fogadják az emberek...nyílván úgy történt minden, ahogy azt itt leírta a kedves szerző, tehát az egészségügyi dolgozók tulajdonképpen halálgyárakban dolgoznak ahol ha köszön nekik az ember azt halálos sértésnek tekintik és ordibálni kezdenek rá...és ahol nem a többszörös rákos áttétek, meg a szív,-érrendszeri problémák meg az öregkor szedi az áldozatokat, hanem az orvosdiktátorok modora. Ennek ellenére ezeknek a ragadozóknak "százmilliárdokat" adnak az emberek hálapénzént..bár az meg biztos védelmi pénz...hagyjuk már ezeket kérem...nagyon megható történet egyébként, és részvétem a hozzátartozké, de ne az orvost hibáztassuk a betegségekért...nonsense

HIRDETÉS

Reviczky Zsolt

A nővérem tavaly szeptemberben érezte először, hogy fáj a háta. Ez nem az izmok, az ízületek fájdalma volt, inkább olyan, mint a fogfájás. A csont belül fáj. Folyamatosan fogyott. Egy ideig örült neki, hogy minden ruhája rájött.A háziorvosa vért vetetett.

Amikor megérkezett az eredmény, azt mondta, hogy ilyen vérképet ő tíz éve nem látott. Kórházba utalta. Két hétig tartott a kivizsgálás, mire a nyakán lévő kis csomóból rákot diagnosztizáltak, de a betegséghez méltó fájdalomcsillapítót addig nem kapott, pedig annyira szenvedett, hogy gyanítható volt, súlyos a helyzet. Az interneten találtam rá egy diagnosztikai magánklinikára, ahol a nővéremről teljes PET készült. 200 ezer forintba került.

Tíz perc alatt megállapították a teljes kórképet, ami a kórházban két hét alatt nem sikerült: a nyelvgyök alatt, a mandulájánál egy daganat, áttétekkel a májban, a nyirokrendszerben és a csontokban. Abban bíztunk, hátha gyógyítható, hátha csak limfóma. A következő kórházban egy onkológus specialistához mentünk, aki javasolta, hogy vegyék ki a manduláját, hiszen onnan indult a daganat, és beutalta a fül-orr-gégészetre. Még be se léptem az osztályra, a köszönésemre a válasz az volt, hogy vizit lesz.

KERESTEM a kezelőorvost. A recepción ülő ápolónőtől kérdeztem, hol találom.

– Nincs itt.

– És hol van?

– Várni kell rá.

– Mennyit?

– Nem tudjuk.

– Felhívnák, és megkérdeznék?

Az arcuk megmerevedik. Megilletődöttség és félelem látszik rajtuk. Hozzáteszem, hogy vállalom a felelősséget, de tudni szeretném, mikor jön, hiszen munkaidőben vagyunk. A kórház olyan munkahely, ahol a hierarchia alsó szintjén rettegnek a felsőbb szinteken lévőktől. Se ők, se mi nem merünk semmit megkérdezni. És azoknak, akik itt dolgoznak, mintha fogalmuk sem lenne róla, hogy ők olyan szolgáltatást nyújtanak, amiért mi, akik igénybe vesszük, sok pénzt fizettünk, mégis akkorák vagyunk itt, mint a pincsi kutyák. Ha az ember belép egy kávézóba, bankba, hivatalba, sehol nem beszélnek így vele.

HIRDETÉS

A FŐORVOSNŐ a fül-orr-gégészeten, miután vért adtak neki, és ez nem használt, rárivallt a nővéremre felháborodottan: „Ilyen vérképpel csak nem képzeli, hogy megműtöm!” A műtét az utolsó szalmaszálat jelentette volna. A nővérem mély depresszióba esett. Ki akart ugrani az ablakon. És nem azért, mert félt meghalni, méltósággal tűrte a betegségét. Az orvos nyegle mondata zúzta szét améltóságát.

Ha képes lett volna az orvos elbeszélgetni vele, már segíthetett volna. Ebben a kórházban soha senki nem szólította a nevén.

HOSSZAS RÁBESZÉLÉS után meggyőztem a nővéremet, és átvittem őt a Kékgolyóba (az Országos Onkológiai Intézet köznyelvben használatos neve – A szerk.), a hematológiára, ahová az előző kórház kezelőorvosa átutalta. Itt először egy nagyon rendes orvosnőhöz került, végigcsinálta a nővérem őrjöngős állapotát, amit az a bizonyos mondat váltott ki, bár ezt az összefüggést csak én ismertem. Átirányítottak minket a fej- és nyaksebészetre. Kilencágyas, tömött kórterembe került. Már csont és bőr volt. A zsúfoltság miatt friss levegőre vágyott, ki akart menni a kertbe sétálni. Megkérdeztem egy doktornőt, kimehetünk-e. Ránk üvöltött: „Maradjanak ott, ahol vannak!”

Egy idő után oda kellett mennünk a felvételes orvoshoz. A számítógép monitora előtt ült.

„Volt rákos a családban?” Türelmetlen volt. Úgy kérdezett, mint egy gép.

Emelt hangon ismételtem meg a kérdését, majd válaszoltam, de közben azt éreztem, nekimegyek. Aztán egyszer csak megjelent a főorvos, és a felvételes összement, icipicire zsugorodott. „Akkor megvizsgálom a beteget, jó, főorvos asszony?”

Megállapították, hogy reménytelen. A főorvosnő azt mondta, kipróbálnak egy vadonatúj terápiát, ami borzasztóan drága. Úgy mondta, mint aki elismerést vár. A főorvost ekkor láttam utoljára, csak annyit tudtam, retteg tőle a nővérem. A Kékgolyóban az a szabály, hogy amikor megérkezik egy beteg, a ruháit és az értékeit egy alagsori vasszekrénybe kell elzárni. A szekrények egymás mellett sorakoznak, mint egy tornaöltözőben. Ennek a teremnek van egy külön kulcsa, amit az osztály recepcióján kell elkérni. Így kétszer meggondolja az ember, elkéri-e azért, hogy kivegyen egy kabátot, ha a hozzátartozója sétálni akar. Már ha kiengedik.

Amikor a nővérem haldokolni kezdett, hogy mellette lehessünk, kértük, vigyék át egy üres kórterembe, legalább addig együtt legyünk, amíg nem érkezik oda új beteg. Átvitték. Már alig élt, amikor beértem hozzá. Egy ember csendben imádkozott az ágya mellett. A kórház lelkésze volt. Sírva fakadtam, akkor először.

A NŐVÉREM január közepén meghalt. Apám akkor már nem volt jól. A nővérem betegsége miatt lett depressziós. Éreztük, hogy nem fogja kibírni lánya elvesztését. Érszűkülete volt, 88 éves korban előfordul ez, de fél év alatt annyit romlott az állapota, hogy úgy gondoltuk, műteni kellene. A diagnosztikai vizsgálatok után úgynevezett konzervatív kezelést ajánlottak, ami nem szüntette a fájdalmait. Aztán hirtelen agyérelzáródást kapott. Gyorsan jött a mentő, egy órán belül a kórházban voltunk. A stroke gyorsan lefolyt, kezdett magához térni, de a fél oldala lebénult, csak nehezen tudott beszélni, de jelezte, magánál van. A betegfelvételen türelmetlenül záporoztak rá a kérdések arról, hogy milyen gyógyszereket szed. Vagy tizenháromfélét sorolt föl. Valamit rosszul ejthetett, mert az orvos az egyiknél azt vetette oda neki, hogy „ilyen gyógyszer nincs is”. Apám jelezte, hogy bár fél órával korábban stroke érte, de agyilag ép, szeretné a felvételi folyamatot segíteni, készségesen válaszol, miközben belé volt kötve egy infúzió. Anyám a botjára támaszkodva állt mellette, és cseppenként itatta. Bennem viszont elpattant valami, odaugrottam az orvoshoz, és rákiáltottam: „Ki maga, így nem beszélhet az apámmal, mert feljelentem!” Fel sem nézett, odadobta a pecsétjét, hogy tőle aztán feljelenthetem, de neki sietnie kell. „Ő is sietne, csak le van bénulva. Stroke, érti?”

EGY HÉTIG voltunk ebben a kórházban. Ahogy stabilizálódott apám állapota, kértem, hozzák ki a megőrzőből. Megkérdeztem erről az egyik ápolónőt.

– Erről még nem volt szó.

– És mit tegyünk azért, hogy legyen erről szó?

– Különben sincs látogatás, menjen ki.

– Eddig nem szóltak. Miben zavarom?

– Az ellátásban zavar. Egyre indulatosabb szóváltásunkba beleszólt egy fiatal nő, orvos volt. Megkért, menjek ki.

– Csak akkor, ha választ kapok arra, meddig marad itt az apám. Vezessenek ki, de én addig nem megyek.

Odajött egy harmadik nő is, ő egy gyakorló nővér volt egy másik osztályról, és halkan odasúgta, menjek ki, mert kivezettetnek. Biztonsági őrrel van tele a kórház.

Végül a doktornő, akitől apám sorsáról érdeklődtem, megkérdezte, hogy pszichológus vagyok-e. – Valami olyasmi – feleltem. „Akkor kezeltesse magát!” Ezt mondta.

A KÖVETKEZŐ kórház volt az utolsó állomás. Két nappal apám halála előtt szinte órára pontosan éreztem, mikor következik be a vég. Szóltam a kezelőorvosának, hogy szeretnénk egy szobát, ahol magunkban lehetünk.

– Ugyan, hol van azmég!Meg amúgy sincs szoba.

– Miért nem lehet a szomszéd kórterembe átvinni, ha az üres?

– Igen, de az női. És bármikor hozhatnak oda valakit.

Eltelt egy nap. A másik kórterem még mindig üres volt. Odamentem a doktornőhöz, és azt mondtam, „az apám ma éjjel meg fog halni. Nem szeretném magára hagyni. Csak ma éjszakára. Kérem, segítsen.”

– Nem lehet – mondta –, bármikor hozhatnak oda valakit.

– Maga ezt emberségesnek tartja?

– Nem. De azzal gazdálkodunk, amink van.

– Akkor gazdálkodjon, kérem. Van egy üres kórterem. Apám mellett van két másik beteg. Nekik lenne jó, ha nem kéne végighallgatniuk, hogyan megy el. Mi pedig együtt lehetnénk vele, és elbúcsúzhatnánk. Kell ennél nemesebb cél?

– Na jó. Akkor rángassuk meg a bácsit!

Jött négy nővér, ingerült arccal, átrodeózták a szomszéd helyiségbe apámat, mindennek nekitolták az ágyát. Háromszor elmondták, hogy semmihez nem érhetünk hozzá, és hogy a szomszéd ágyra ne pakoljunk. Éjjel kettőkor meghalt. Ugyanaz az orvos jött megállapítani a halál időpontját.

Reggel összepakoltuk a holmijait. Egyszer csak megjelent a főorvos, akit, már tudtuk, tanár úrnak kellett szólítani. Részletesen elmondta, nagyon fontos, hogy apámat fel tudják boncolni, amihez az engedélyünkre volt szüksége. Ömlött belőle a szó, udvarias volt, részletes és kimerítő magyarázatot adott arra, miért is kéri ezt tőlünk. Emlékszem, azt gondoltam, hogy amikor meghal valaki, sokkal érdekesebb lesz nekik, mint amikor még él. Leültetett a szobájába. Addig soha nem ültetett le, pedig volt külön szobája. Mindig csak félsasszéban rohantunk utána.

És ki az alapítvány ihletője?

Patch Adams amerikai orvos, történetéről tíz éve készült film. Neve azt szimbolizálja, hogyan lesz a kórház nyomasztó falai között az „orvosi esetből” emberi, hogyan lehet szeretettel, odafigyeléssel, humorral gyógyítóvá válni.

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    67 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS