belépés belépés | segítség segítség | alkalmazások alkalmazások | RSS RSS | előfizetés előfizetés | akciók akciók Nol.hu | NolBlog | NolTV | Hírmátrix | NolRandi
 
Népszabadság.hu | NolBlog | NolTV 2012. május
24. csütörtök

A segélyek védik a hazai gyerekeket a szegénységtől

„Foglalkozni kell vele, de úgy, hogy ezzel ne vonjuk el az összes figyelmet, erőt a társadalmi középtől”

Magyarországon a gyerekszegénység csak kicsit rosszabb az uniós átlagnál a viszonylag bőkezű készpénzes támogatások miatt – derül ki egy kutatásból.

Matalin Dóra| Népszabadság| 2010. június 17. |30 komment

nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra

Cikk értékelésBe kell jelentkezni az értékeléshez!

KommentekBe kell jelentkezni a hozzászóláshoz!

katarakt | 2010. június 18. | 03:02:19

Komazomol és többek.
Ezt már ezerszer lerágtuk. Ugysem fog éhenhalni senki mert az olyan snassz.
Legalább tudom hova megy az adóm. Sajnos a többsége nem ide hanem a politikai "elit" (=kleptokráscia) akármilyen-szigeteki villájába.

Packard | 2010. június 17. | 22:57:25

Mindenesetre én kíváncsi leszek, hogy hová jut ez az ország ilyen fizetésekkel, meg ilyen berendezkedéssel.
Nincs középosztály.
Eltűnt.
Elvitte az elmúlt 20 év. Gondolom.

Packard | 2010. június 17. | 22:55:13

Julianusz | 2010. június 17. | 22:47:34

Akkor jól járt. Mert itt Borsodban (Ózdon és környékén kívül) nem kapna érte egy istállót sem.

Julianusz | 2010. június 17. | 22:47:34

Vett GY-M-S megyében 3szoba konyha nagyon modern felújított fürdőszoba, kb 10 négyszögöl művelhető kert,amit persze nem művelnek.

Packard | 2010. június 17. | 22:47:04

Én meg nem sajnálom diplomás létemre senkitől a segélyt.
Én nem szeretek senki zsebében turkálni. Az enyémben se turkáljon (az Apeh-en kívül) senki.
Majd ha lesz elfogadható munkahely ebben az országban, akkor beszélhetünk a segélyek eltörléséről vagy csökkentéséről. Majd ha nem csak a rokonok , meg a haverok fognak dolgozni ebben az országnak nevezett valamiben, ahol az összeborulás már az ember ingerküszöbét feszegeti, akkor nem lesz szükség segélyezésre.
Továbbá ha Európai Uniónak megfelelő fizetést kap mindenki (képesítéstől függően), akkor nyilván nem lesz szükség segélyezésre.

Na meg a legfontosabb. Ha lesznek emberi körülményekhez méltó MUNKAHELYEK!!!

Packard | 2010. június 17. | 22:43:25

"Most 40éves, 79 éves korában jár le a kölcsön."

Ő legalább kapott kölcsönt.

"5 milla kölcsönt vett fel,(KAPOTT!!!!)házvásárlásra,"

Mondja már meg maga szerint 5 millióból hol fog tudni házat venni ma?
Mert Szendrőben (Borsod megye) a legolcsóbb ház 10 000 000 Ft !!!

5 millió, ember! Az mire jó? Putrira?
Hol él maga?

Packard | 2010. június 17. | 22:40:25

sydney | 2010. június 17. | 21:14:49

Önnel teljesen egyetértek. A felsorolt urak: Csányi, Demján ugyan adakoznak , meg alapítványosdit játszanak, de a ez csak olyan mint a tejfel. Csak morzsák abból a rengeteg milliárdból, ami nekik van a pénztárcájukban.

Julianusz | 2010. június 17. | 22:38:49

egy életkép: férj, feleség, 8gyerek, az első 5 fiú, mind más apától 25,23,21,14,10 évesek. Csak a legidősebbnek van bejelentett állása, keresete, a másik 2 felnőtt 1-2 hétig dolgozik, 2-3hétig nem, ilyen építkezési vállalkozók viszik őket reggelente. A ház,elég romos, a nagyobbik fiúé, súlyos kisgyerekkori balesetére kapott annyi pénzt, h abból vették. A 3 lány ,6,4,2évesek,a jelenlegi férjé, aki ugyanúgy jár alkalmi 1-2 hetes munkákra, mint a 2 fiatallabb fenőtt gyerek. 2éve anyuka 5 milla kölcsönt vett fel,(KAPOTT!!!!)házvásárlásra, csak ő, nem a férjjel, csak az ő nevén van, és a nagyobbik fiú a kezes.Most 40éves, 79 éves korában jár le a kölcsön.A boltokban föliratás, de segély, lakhatási támogatás, egyebek.A családi pótlék az egyetlen igazolható jövedelem.

Packard | 2010. június 17. | 22:37:58

laszloska | 2010. június 17. | 21:15:12
"Sajnos van olyan réteg, mely ráállt a gyerekgyártásra, mert ebből meg lehet élni."
Mivel a tisztelt kormány nem kínál más lehetőséget, én így látom.
Nagyon kevés a fizetés az országban. Ezért nem éri meg felkelni sem. Egyrészt. Másrészt ez nem mindenkire igaz, amit Ön vall.

"Diplomás, adófizető gyerekeket nevelek," -> Na ezt meg nagyon ki kelett emelni, hogy diplomás, adófizető.
Miért, aki nem diplomás, az már nem is ember? Vagy nem fizet adót?

Én is diplomás vagyok, megsúgom. Hogy adót fizetek-e? Az meg az én dolgom.

Na látja. Vannak olyan diplomások is akik nem fizetnek adót, és vannak olyan szakmunkások is akik meg igen. Most akkor melyik is a tisztességesebb?

sydney | 2010. június 17. | 21:21:58

"laszloska" - Taigetosz???

sydney | 2010. június 17. | 21:19:52

"pekseg" - a szocializmus sehol sem bukhatott meg, mert sehol sem volt. Csak kísérleteztek vele néhány helyen, de ilyen emberanyaggal, amely ma él a Földön, nem sikerülhetett. Mire az ember annyira megváltozna, hogy megkísérelhetné újra, ki fogja saját magát irtani. Lásd legutóbb a BP -Mexikói öböl olajömlés, azért hogy néhány milliárdosnak még több milliárdja legyen. Ők is szomjan fognak halni, ha nem lesz iható víz, legfeljebb pár héttel a szegények után.

laszloska | 2010. június 17. | 21:15:12

Sajnos van olyan réteg, mely ráállt a gyerekgyártásra, mert ebből meg lehet élni. Felénk is van - és nem teljesen cigány szülők - akik a 6 gyerekből egy idegbeteg, otthonban van, a másik szüléskor agyvérzést kapott, ő olyan mint a rongybaba, a 3. egészséges, a 4. fogyatékos, ilyen jellegű iskolába is jár, az 5. 6 hónapra született, de megmentették - nem hiszem hogy megköszönte a csecsemőgondozóknak - egészségesnek néz ki, most szintén szült egy kilós gyermeket, másnap itthon biciklizett, a gyerek a csecsemőosztályon küzd az életért és persze a csecsemőgondozók "szoptatják", becézgetik, anyuka rá sem szarik, majd hazajön, bevágja az ágyba és majd lesz vele valami, de már tervezi a következőt.
Ezt hogyan lehet engedni? Én is nagycsaládos vagyok, de ezt lehet másképp is csinálni! Diplomás, adófizető gyerekeket nevelek, tehát szerintem nem lehet általánositani! De ezt a viselkedésmódot elitélem, legyenek, majd lesz valami!!

sydney | 2010. június 17. | 21:14:49

Talán nem kellene mindent ellopni tőlük illetve előlük úgy 20 éve ! Nincs igazam tisztelt Csányi "úr", Széles "úr", Demján "úr", Parragh "úr" és tisztelt képviselő "urak" ! Kit képviselnek? Mert az éhező gyermekeket biztos nem.

muzsik | 2010. június 17. | 19:59:27

Moderálási alapelvek- komment törölve -

moszkvicssluszkulcs | 2010. június 17. | 18:56:04

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Gebbeth | 2010. június 17. | 17:02:35

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Wormie | 2010. június 17. | 16:59:46

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Mouth Hero | 2010. június 17. | 16:17:20

Miért szül három-öt-nyolc gyereket az, aki egyet sem tudna eltartani? Miért kell nekem átvállalnom más hibás döntéseinek következményét? Holnap veszek egy Ferrarit, aztán majd kérek benzinsegélyt.

Addig nyújtózkodj, amíg a takaród ér. Az nem érv, hogy "de hát emberekről beszélünk". Nem hárítható a társadlomra ez a teher, különösen úgy, hogy a gondolkodó ember a vállalt egy-két gyerekének kevesebbet tud adni, mert az állam elveszi a jövedelmének tekintélyes hányadát. Azért, hogy jótékonyan visszaossza, mintha talált pénzről lenne szó.

És merjük kimondani azt is, hogy több tízezer megszülető gyerek sosem hozza be a ráfordított költségeket, hanem nettó veszteség a társadalomnak.

A megélhetési gyerekgyártást azonnal le kell állítani, durván be kell szűkíteni a segélyezést, természetesen bőrszínre való tekintet nélkül. Adókedvezmény a kulcsszó.

Az elmúlt évtizedek szociális politikája megbukott, a fergezsuzsa-féle szűklátókörű, begyepesedett agyúakkal együtt.

gabuska | 2010. június 17. | 15:49:15

Moderálási alapelvek- komment törölve -

ingyenélő | 2010. június 17. | 14:46:07

Íme a "viszonylag bőkezű készpénzes támogatások:


1. rendszeres szociális segély

A családi jövedelemhatárhoz igazodó, nem fix összeg. Legfeljebb 57 815 Ft
2. Családi pótlék 12.200,- gyermekenként (Ezt a milliós fizetésűek is kapják.)
3. Rendelkezésre állási támogatás (RÁT), akinek nem tud az önkormányzat állást adni 28.500,- .
Eseti, max. egy évben egyszer adható eseti támogatások, pár ezer forintos nagyságrendben. (Ezeket is kaphatja bárki, akinek alacsony a jövedelme.)

Nagyon gyér érvecske a szegények segélyezése ellen ez a folytonos kocsmázós-játékgépezős szöveg. Hányan kocsmáznak, hányan játékgépeznek? Pontos számok, adatok? Minden egyes szegény ember? Vagy csak x %? Akkor ne kapjon senki? Kollektív büntetés?
3.

ingyenélő | 2010. június 17. | 14:45:23

Az "ezerféle ellátásban" benne van a gyes, gyed, ápolási díj, lakásfenntartási támogatás, időskorúak támogatása, fogyatékossági ellátások, stb. Ezeket nemcsak a "segílyesek" veszik igénybe, ezek folyósítása miért nem csípi a szemeteket?

ingyenélő | 2010. június 17. | 14:37:53

Íme a "viszonylag bőkezű készpénzes támogatások:


1. rendszeres szociális segély

A családi jövedelemhatárhoz igazodó, nem fix összeg. Legfeljebb 57 815 Ft
2. Családi pótlék 12.200,- gyermekenként (Ezt a milliós fizetésűek is kapják.)
3. Rendelkezésre állási támogatás (RÁT), akinek nem tud az önkormányzat állást adni 28.500,- .
Eseti, max. egy évben egyszer adható eseti támogatások, pár ezer forintos nagyságrendben. (Ezeket is kaphatja bárki, akinek alacsony a jövedelme.)

Nagyon gyér érvecske a szegények segélyezése ellen ez a folytonos kocsmázós-játékgépezős szöveg. Hányan kocsmáznak, hányan játékgépeznek? Pontos számok, adatok? Minden egyes szegény ember? Vagy csak x %? Akkor ne kapjon senki? Kollektív büntetés?
3.

Rovi | 2010. június 17. | 14:14:46

"...viszonylag bőkezű készpénzes támogatások miatt. Magyarország mellett idesorolták..."

Akkor meg ne tessék nyivákolni, hogy kevés a segílyke, így is jóval többet kapnak, mint kellene, éppen ez nem ösztönzi őket tanulásra és munkára. Ha ez így megy tovább lassan itt lesz a nyakunkon egy milliós tömeg, amivel egyszerűen nem lehet mit kezdeni.

"...2003 és 2007 között sem a szárnyaló gazdaságtól..."

Milyen elfogulatlan.

daráló | 2010. június 17. | 12:40:02

Ferge Zsuzsa és csapata az elmúlt 20-30-1578956 évben semmit nem tudott tenni, hogy a gyerekeknek jobb legyen.
Annyit értek el ezzel a hosszú életművel, hogy ma jobban megéri gyereket csinálni segélyre, mint eljárni dolgozni. Erre meg annyira ne legyen büszke!
Menjen inkább nyugdíjba, és adja át a helyet olyanoknak, akik nem hogy 25 év, de 25 hónap alatt többet fognak felmutatni, mint amit ők.
A problémákat nem elmélyíteni kell, hanem megoldani.

Laca, | 2010. június 17. | 12:28:26

Moderálási alapelvek- komment törölve -

sandor1 | 2010. június 17. | 10:42:01

Moderálási alapelvek- komment törölve -

Suttogó | 2010. június 17. | 08:39:43

Az a baj, hogy az én adómat osztogatják, meg az a baj, hogy így az én gyerekemtől veszik el azt az összeget, meg az a baj, hogy az a készpénz a kocsmába köt ki, meg az a baj, hogy a játékautomatában, meg az a baj, hogy szara rendszer 20 éve.

Csil | 2010. június 17. | 08:23:46

Moderálási alapelvek- komment törölve -

pekseg | 2010. június 17. | 08:14:52

A szocializmus mindenütt megbukott. Ahol nem ott is az utolsókat rugja. (Kuba, E. Korea) Persze ettol meg a kapitalizmus se sokkal jobb, de megiscsak mukodik.

komszomol | 2010. június 17. | 00:48:30

Nem kellett volna elqrni a szocializmust. Akkor mindenki dolgozhatott.

HIRDETÉS
A többgyerekes családok ...
A többgyerekes családok helyzete romlott
Népszabadság - Kurucz Árpád

A családtámogatási rendszer sokakat megvéd a még mélyebb szegénységtől, de az alapprobléma a szülők alacsony foglalkoztatottsága – ez derült ki abból a kutatásból, amelyet a Tárki készített az Európai Bizottság Munka, Szociális és Egyenlő Esélyek Főigazgatósága megbízásából, a brüsszeli Applica kutatóintézettel közösen. A kutatás célja egy olyan politikai stratégia előkészítése, amely elősegíti a tagországok küzdelmét a gyerekszegénység ellen.

Az EU-ban körülbelül 80 millió ember él szegénységben, köztük 20 millió gyerek. A 2011-es magyar elnökség tudna tenni azért, hogy a gyerekszegénység európai vizsgálatának ügye előtérbe kerüljön – hangsúlyozta Tóth István György, a Tárki vezérigazgatója. Jelentésük abból indult ki, hogy a gyerekszegénység vizsgálata nem szűkíthető le a szülők jövedelmének a monitorozására. Vizsgálták az anyagi jólét mutatóit, a jövedelmet, a lakáskörülményeket, a munkaerő-piaci kapcsolódást, de olyan, nem anyagi mutatókat is, mint az iskolázottság, az egészség, az úgynevezett kockázatos társadalmi viselkedésminták (dohányzás, alkoholfogyasztás).

A jelentés négy csoportba sorolja az unió országait. Az A csoportba azok az országok kerültek, melyekben a gyerekszegénységnek sem a kiterjedése, sem a mélysége nem nagy. Idetartoznak az észak-európai országok és Franciaország, Hollandia, Ausztria, Szlovénia vagy Ciprus.

– Ezen országok jelentős részében a nők is magas foglalkoztatottságúak, mert rendelkezésre áll egy kiterjedt és színvonalas gyerekgondozási intézményrendszer, ami lehetővé teszi, hogy az anyák visszatérhessenek a munkaerőpiacra – magyarázta Gábos András, a Tárki vezető kutatója. A következő csoportba azok az országok tartoznak, ahol nagyon magas a munkanélküliháztartásokban élő gyerekek száma.

HIRDETÉS

Ez gyakran együtt jár a szülők alacsony iskolázottságával, migráns vagy roma származásával. Az anyák azért sem tudnak dolgozni, mert a munkaerőpiac rugalmatlan, a bölcsődékben, óvodákban kevés a férőhely. Ugyanakkor ezekben az országokban a gyerekszegénység csak kicsit rosszabb az uniós átlagnál a viszonylag bőkezű készpénzes támogatások miatt. Magyarország mellett idesorolták Németországot, az Egyesült Királyságot, Csehországot, Észtországot, Írországot és Szlovákiát.

A C csoportot átlag alatti teljesítmény jellemzi minden vizsgált területen, így a foglalkoztatottság és a készpénzes támogatások hatékonysága tekintetében is. Idetartozik például Lettország és Litvánia. A D csoportba azokat az országokat sorolták, melyekben kifejezetten magas a gyerekszegénység kockázata annak ellenére, hogy az egyik szülő teljes munkaidőben dolgozik, tehát viszonylag kevés gyerek él munkanélküli-háztartásokban. Ilyenek a dél-európai tagállamok, Lengyelország és Luxemburg is. Az alacsony női foglalkoztatottság mellett ezekben az országokban alacsonyak a készpénzes támogatások, és szinte teljesen hiányoznak az államilag támogatott gyerekgondozási szolgáltatások.

– Az, hogy Magyarország a második csoportban végzett, önmagában nem rossz eredmény. 2007 és 2009 között azonban a családok és a gyerekek helyzete jelentősen romlott, bármilyen mutatóval is számolunk – hangsúlyozta Ferge Zsuzsa szociológus. Kiemelte: leginkább a többgyerekes családok helyzete romlott, a meglévő olló a jobb és roszszabb helyzetű családok között tovább nyílt.

– A munkanélküliek és a dolgozók helyzete, illetve a kistelepüléseken és a városokban élők közötti különbségek is tovább nőttek. A romák és nem romák helyzete közti olló nem annyira a jövedelem tekintetében nyílt, hanem a lakhatási, iskolázási lehetőségeket tekintve – magyarázta. Szerinte 2003 és 2007 között sem a szárnyaló gazdaságtól, hanem bizonyos kormányzati lépések (családi segélyezés, iskolai étkezés) miatt javult a helyzet. Azóta viszont a válság és a Ferge Zsuzsa szerint gyerekszegénységet növelő kormányzati intézkedések (az Út a munkához program, az egy családban egy segélyezett elvének megjelenése, a családi pótlék és a segély indexálásának elmaradása) sokat rontottak a helyzeten. Kiemelte: Magyarország azon kevés országok közé tartozik, ahol készült egy 25 évre szóló nemzeti stratégia a gyerekszegénység ellen.

– Csakhogy a források és a politikai akarat hiányoztak hozzá – állítja. Ferge Zsuzsa úgy tudja, a program folytatódik az új kormány alatt is, de kérdés, ezúttal lesz-e rá pénz. Azt is el kell dönteni, hogy milyen úton induljanak tovább. – Nagy indulatokat vált ki, hogy az egyre kilátástalanabb helyzetű szegények mellett van egy nagyon nehezen megkapaszkodó középosztály. Meggyőződésünk, hogy a szankciókkal nem lehet magatartásokat változtatni, de a követelmények elhanyagolása is veszélyes. Meg kell találni a helyes arányt – mondta.

– El akarjuk kerülni az ideológiai harcokat, pragmatikus munkára készülünk – közölte Lakner Zoltán, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium Társadalmi Felzárkózás Államtitkárságának munkatársa. Ami a készpénzes támogatások hatékonyságát illeti, elmondta, hogy más statisztikák szerint ezek hatása bizonytalan. Kiemelte: a szegényekkel foglalkozni kell, de úgy, hogy ezzel „ne vonják el az összes figyelmet, erőt a társadalmi középtől”.

 
nyomtat email plusz mínusz Küldés Facebook-ra Küldés Twitter-re Felvétel Google Bookmarks-ra    30 komment

HIRDETÉS

HIRDETÉS
.
HIRDETÉS
. .
Galériák
     

Ez a címe

KÖVETKEZŐ » « ELŐZŐ
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS
. .
HÍRMÁTRIX . NOLTOP10
   olvasottak   
HIRDETÉS
. .
HIRDETÉS