Herczog Mária: A „büntetés” nem volt hatékony eszköz
A védelembe vettek közül 118 esetben megszűnt a hiányzás – ez áll abban a kutatásban, amelyet Herczog Mária szociológus készített az akkori Szociális és CsaládügyiMinisztérium felkérésére. A tárcát akkor épp Harrach Péter vezette. A kutatásban azt emelték ki a szakemberek, hogy az intézkedés nem volt kellőképp hatékony, hiszen az egymillió-kétszázezer tanköteles korú gyerek közül alig néhány száznál intézkedett a gyerekjóléti szolgálat iskolakerülés miatt.
– Ennek az oka az, hogy nem azokat az okokat próbálták megszüntetni, amelyek az iskolai hiányzások mögött húzódnak – magyarázza Herczog Mária, aki szerint az iskolák egy része inkább nem is jelenti a hiányzásokat, mert örülnek, hogy a problémás, bajban lévő, vagyis „körön kívüli” gyerek nem jár be. Számos technika létezik arra, hogy kellő fifi kával távol lehessen tartani az iskolától a „nemkívánatos” gyerekeket. Ilyen például a magántanulói státusz. – És ha természetben kapja egy család a pótlékot, attól majd jobb lesz a gyereknek iskolába járni?
– kérdezi. A Tárki közelmúltban rendezett konferenciáján ismertették a Világbank elemzését a feltételekhez kötött készpénzes ellátások hatékonyságáról. Ebből kiderül, hogy azok az ellátások bizonyulnak szerte a világon sikeresnek, amelyek nem megvonással büntetnek, hanem támogatással motiválnak, és szolgáltatások kísérik. Herczog Mária szerint ez a tapasztalat az iskolai hiányzások esetében úgy hasznosítható, hogyha a kormány feltárja a hiányzások okait, és a probléma kezelésére felméréseken alapuló, komplex programot dolgoz ki, amit majd folyamatosan monitoroz. Megpróbálja a helyi önkormányzatot és a lakosságot is meggyőzni, hogy miért fontos a szegény gyerekek iskolai sikeressége, miközben az érintett szülőket is bevonja e folyamatba. Ehhez persze az is kéne, hogy az iskola szeretettel várja a gyerekeket, akár a hétvégén is nyitva álljon. – És például –teszi hozzá Herczog Mária – az önkormányzat alkalmazhatna egy közcélú munkást, aki nem az árkot túrná, hanem segítené a mélyszegénységben élő, bajban lévő gyerekeket összegyűjteni és bekísérni az iskolába.
289 esetben kezdeményezték a gyermek védelembe vételét
118 esetben szűnt meg ennek hatására a hiányzás