Nincs több mikuláscsomag, de a parkolás drágul
Rendkívüli módon „megnyesi” az önkormányzatok, így a főváros fi zetőparkolással kapcsolatos jogosítványait az Országgyűlésnek március 11-én benyújtott törvényjavaslat. Ha a Bajnaikormány által jegyzett tervezetet az új parlament napirendjére veszi és szentesíti, akkor július elsejétől életbe léphetnek az új szabályok. Mint ismeretes, az Alkotmánybíróság (AB) tavaly novemberi döntése értelmében idén június 30-tól hatályát veszti a fizetőparkolással kapcsolatos fővárosi önkormányzati rendelet. A taláros testület számos kifogást fogalmazott meg, határozata lényegében minden önkormányzatra vonatkozik. A fizetőparkolás általános kereteit törvényben kell szabályozni, a főváros csak ez után alkothat új rendeletet. Ha a megadott határidőig nem születnek meg e jogszabályok, országszerte ingyenessé válhat a parkolás. A közlekedési minisztérium tájékoztatása szerint az igazságügyi tárcával együttműködve időben elkészítették a közúti közlekedésről és a közúti közlekedési nyilvántartásról szóló törvények módosításait.
A javaslat a parkolási díjak meghatározásának kereteit országosan egységes módon rendezi. Mivel a díjfizetési kötelezettség kizárólag olyan – négy övezetbe sorolt – várakozási területre és időszakra rendelhető el, amelyen az adott időszakban a parkolásra alkalmas helyek átlagos foglaltsága legalább 70 százalék, kizárt, hogy például Budapesten akár egységesen mindenütt a legnagyobb tarifát kelljen fizetni. A parkolási alapdíjat egy liter 95-ös ólmozatlan benzin árához igazítják. A várakozási területeken az alapdíj legalább felét, de legfeljebb kétszeresét fizethetik az autósok.
A maximalizált összegű pótdíjazásban az eddigihez képest könnyítés, hogy a javaslat szerint 15 nap áll rendelkezésre a befizetésre. Ráadásul ezentúl nem elég a mikuláscsomag, a büntetésről az autóst 60 napos jogvesztő határidőn belül tértivevényes levélben kell értesíteni. A pótdíj az értesítés kézbesítését követő 15 napig az adott napon belül díjköteles időszakra és további kétórai várakozásra számított tarifának megfelelő összeg. A 15 napon túli befizetés esetén marad a hatalmas, negyvenszeres mértékű szankció. Ugyanakkor befizetésnek minősül a fizetési művelet elindítása is, magyarán: nem a pénz beérkezése, hanem a csekkes befizetés időpontja a döntő, utólag tehát nem lehet technikai késedelem miatt a magasabb pótdíjat felszámítani: a 15. napon elindított fizetési művelettel még az alacsonyabb pótdíjat fizetheti az autós. A várakozásidíj- és pótdíjfizetési követelés egy év alatt elévül, s utánuk késedelmi kamat a jövőben nem követelhető.
Budapesten az egységes parkolási szabályozás kialakítása – a törvényi keretek között – a Fővárosi Közgyűlés feladata. Egyelőre tehát maradhat a kerületenkénti több társaság és ezzel a káosz; az egységes rendszer egyértelműen csak az önkormányzati törvénnyel alakítható ki.
A parkolási cégeket a jövőben kizárják a pénzkezelésből, mivel a várakozási díj és a pótdíj egészének olyan számlára kell befolynia, amely felett kizárólag az önkormányzat rendelkezhet. A díjak és pótdíjak az önkormányzatot illetik meg, amelyből a közreműködő vállalkozás kizárólag ellenőrizhető módon, az indokolt ráfordításaival részesülhet. Ezentúl tehát lehetetlen, hogy egy magántársaság, például a Centrum Parkoló Kft. tegye zsebre az önkormányzatokat illető bevétel nagyobb hányadát, akár 80 százalékát.